Dlouho už u nás nebyl na paškále Microsoft, takže tímto napravuji. Asi i netechničtí čtenáři vědí, že Microsoft chystá novou verzi Windows s názvem Windows 7. Betaverze je již uvolněna volně každému ke stažení a mezi uživateli i odbornými recenzenty panuje celkem shoda v tom, že je (tentokrát skutečně) rychlá, že je stabilní a co se týká změn, že je vlastně dotažením nepříliš úspěšných Windows Vista. Názor, který zastávají snad všichni: je to Vista bugfix (Vista s opravenými chybami) a měl by být logicky k dispozici zdarma jako upgrade Visty. Což asi nebude (cenu zatím firma nezveřejnila), a produkt má být k mání na konci roku. Seznam změn není tak důležitý, abychom jej zde publikovali (a ještě se může změnit, je na to skoro rok). Nepořídil jsem si na hlavní počítač Visty, na koupeném notebooku je mám, jestli budou na dalším počítači sedmičky, nějak to s nimi přežiju. Je to jedno – což, mám dojem, je pocit většiny uživatelů. Windows už dávno nejsou ústředním kamenem jejich počítačů, hlavní dění je dávno jinde, a rychlý Internet je tisíckrát důležitější než to, jestli jsou okénka průhledná nebo ne.
Rád bych se věnoval jiné věci, která zůstává stranou, a tou je uživatelská přívětivost Windows. Jak nás Microsoft ujišťuje, neustále pracuje v tomto směru na zdokonalování a podle toho, kolik roků a lidského úsilí do toho už věnoval, měli by uživatelé už jen vrnět blahem. Leč, podle mého názoru, pravý opak je pravdou. Windows jsou verze od verzi ukecanější; texty v nápovědě jsou stále delší a delší, ovládacích ikonek je víc a víc. Microsoft vymýšlí a zavádí stále nové věci, které – asi podle jeho názoru – mají zvýšení uživatelské přívětivosti zvýšit, jako například to, že na vás vyskakují okna o tom, zda se chcete zúčastnit průzkumu uživatelské spokojenosti, a v nápovědě zase nějaké chytré hlavy přišly na to, jak moc dobré bude dát na konci každé rady dotazník, zda vám rada pomohla. (Ano, Ne, Nevím). Nic z toho není užitečné pro nás, a zajímalo by mě, jak moc užitečné je to pro Microsoft – to, že mu do nějaké databáze padají desítky miliónů hodnocení Ne, vaše odpověď mi opravdu nepomohla.
Microsoft dospěl nějakou zvláštní úvahou k tomu, že čím větším množstvím „všeho“ (textů, funkcí, ikon, nápovědy atd.) nás zahrne, tím lépe. Pravý opak – jak dobře ví Apple i Google – je pravdou: čím méně, tím lépe. Každý chce jen dělat svou práci a cokoli, co musí absorbovat, jakýkoli text, obrázek, ikonu, cokoli, mu bere čas a mozkovou kapacitu. Nestřídmá užvaněnost Microsoftu vede až ke komickým výsledkům. Otevřete-li například v MSIE 8 novou záložku, objeví se v titulku nápis „Vítá vás procházení po záložkách“. Ze života vím, že vítat mohou pouze lidé, v pohádkách výjimečně divoká zvěř a nadpřirozené bytosti, u Microsoftu vás ale může vítat i cosi tak abstraktního jako je „Procházení se po záložkách“. A tak je tomu u všeho. Věřím tomu, že nováček s Windows si jako první otevře manuál dodávaný ve Vistách, tj. klikne na „Nápověda a podpora“ a zde na „Základy Windows“, a začne od začátku – dozví se, že první počítače vznikly ve 40. letech minulého století a že to byly panečku velké stroje; že ENIAC, což byl ten první počítač, vážil 27 000 kilogramů – to asi má být jemná výstraha, aby si vážil toho, co má na stole dnes a že mu to nezbourá barák. Představuji si, že je tomu podobně u manuálu k automobilu: „Vítejte! Počátky parou poháněných vehiklů sahají do 18. století. Francouz Nicolas-Joseph Cugnot demonstroval svůj experimentální traktor poháněný parou v roce 1770“. Něco takového by bylo právem označeno jako výplod choré mysli; v Microsoftu však jsou na to inženýři hrdí a říkají tomu Enhanced User Support a podobně.
Kromě ukecanosti je druhým – a když se něco zadrhne, tím opravdovým – problémem velice špatná funkčnost Nápovědy v potížích. Tedy situace, která stále nastává často a která je pro uživatele zásadní: bez vyřešení problému nemohou pracovat dále a celý počítač i se slavnou Vistou je jim k ničemu. Nejpřirozenější cestou – kterou také Windows nabízejí – je otevřít si Nápovědu/Podporu a do vyhledávacího políčka napsat popis svého problému. A zde je kámen úrazu: balvan tak velký a tak očividný, že je pro mě zcela nepochopitelné, že jej tam Microsoft už dvacet let nechává být a jen jej porůznu přikrášluje. Namísto toho, aby na ty nejčastější a typické dotazy (kterých je, řekněme, několik set nebo tisícovka a které se stále opakují, miliardkrát do měsíce) byl vždy vytvořen konzistentní a stručný text, ať už formou přímo odpovědi, nebo formou jednoduché diagnostiky (doplňující dotazy, podle ANO/NE identifikující problém přesně a následně poskytující přesnou odpověď), systém na uživatele vychrlí ten nejsprostší možný výsledek fulltextu. (Sprostý nikoli jako neslušný, ale jako nejhrubší, neprotříděný atd.).
Uvedu zcela náhodný příklad – první, který mě napadl (přísahám). Nejde mně třeba spustit Word, a tudíž zadám „nejde spustit Word“: výsledkem je 30 nejlepších výsledků hledání výrazu nejde spustit Word
(oni si tam fakt ještě dají to slovo nejlepší), a z těchto nejlepších výsledků vyjímám: Program Wordpad (hned 3 odpovědi), Program Kalkulačka, Program Křížovky, Heslo (definice) (tomu už vůbec nerozumím). První odpovědí (tou nejlepší z nejlepších) je Získání nápovědy pro aplikaci Microsoft Word, což mě zavede k odpovědi, že nejaktuálnější (prosím – já nechci nic nejaktuálnějšího, což je mimochodem contradictio in adiecto, protože aktuální je už superlativ a neexistuje nic „aktuálnějšího“ a „nejaktuálnějšího“ než aktuální) a skončím na webu zde, což je jakási domovská propagační stránka pro Word, ukecaná jako vždy, na které je – ano, dal jsem si tu práci – celkem 75 navigačních prvků a odkazů. Výsledkem je tato stránka, opět sprostý fulltext, kde je vrcholem bizarnosti hned první odkaz (tj. ten nejlepší výsledek), Domovská stránka Word
. Děkuji, přátelé, odsud jsem právě přišel. Výsledků je celkem 100 a ani jeden se ani vzdáleně neblíží mému dotazu, tj. stačilo by něco jako „problémy se spuštěním / nesprávné fungování / instalace“ atd.
A tak je to v nápovědě naprosto se vším. Ať se vyskytne jakýkoli typický problém, který musí přece denně trápit tisíce uživatelů (potíže s programy, nevím jak udělat to a to, nejede Internet, netiskne tiskárna… kolik těch zásadních je? Deset nebo dvacet), namísto jednoduché a jasné diagnostiky vedoucí k identifikování problému podstoupíte monstrproces, který vás povodí vším možným, zavede vás na web a zase zpátky, ale k vyřešení vám nejspíše nepomůže. Proč tomu tak je, upřímně řečeno nechápu: v technických schopnostech programátorů to zcela jistě je, a nevěřím, že to je tak pracné, že by na to finanční šéfstvo nevyčlenilo peníze; neuvědomují si to? (Znovu se ptám: zabývá se někdo těmi milióny user reportů, s otázkami Pomohla vám tato nápověda
a odpovědí Ne, vůbec
?). Nebo jsme jen my Češi jinak naladění než anglicky hovořící svět – pro který se samozřejmě Windows dělají, pro zbytek je pak jen kostrbatý překlad typu „nejaktuálnější“ a „probíhá probíhání“ a podobně – a opravdu je ten hlavní svět šťastný z toho, jakým způsobem s ním Windows komunikují (užvaněnost) a jakým způsobem „řeší“ jeho problémy s Windows?
Velmi rád bych se dočkal situace, kdy konečně vznikne alternativa, která je v tomto směru pravým opakem (řekl bych, nějaký hybrid mezi postupy Googlu a Applu). Operační systém, který má tři ikony, kancelářské aplikace, které mají pět příkazů a který či které stejně vyhovuji potřebám průměrného uživatele jako to, co mám dnes před očima od Microsoftu, a když bude potřeba něco navíc, přicucne si to z netu. A nemusí to ani být zdarma.