Hlavní navigace

Zklamání z Instant Articles i Apple News, hack bank v USA a RIP Betamax

15. 11. 2015
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

 Autor: Facebook
Tim Cook pohřbívá počítače, volební výzkumy na draka, Facebook opět utahuje kohoutky a i Tumblr umí zprávy. Co přinesl právě končící #tyden?

Šest fotografů, jeden fotografovaný, šest rozdílných výsledků. Nejsme to, co jsme, jsme to, jak nás zobrazí. Výborné. 

Tim Cook má za to, že je čas pohřbít počítače, dokonce jde tak daleko, že v rámci uvedení iPadu Pro se ptá, „proč byste si kupovali počítač?“ Čímž chce asi naznačit, že byste si za několikanásobek ceny měli koupit právě iPad Pro, k tomu extra klávesnici, extra stylus a extra všechno. Pravdou je, že iPad Pro zcela určitě najde využití v řadě momentů. Ale aby nahradil počítače v kancelářích, tak daleko zatím není. Viz Apple's Tim Cook declares the end of the PC and hints at new medical product.

Volební průzkumy jsou čím dál tím víc mimo, ale o to více ovlivňují veřejné mínění. Zajímavý pohled na to, jak je to s tímhle oborem v USA, najdete v Politics and the New Machine. Dočtete se tam o tom, že 3 z 5 lidí průzkumům nevěří. Dotazovaní nechtějí odpovídat a to ovlivňuje výsledky. A nechávají se ovlivňovat i média, která následně ovlivňují voliče. Začarovaný kruh, do kterého navíc ještě vstoupil Facebook, který dokáže to, co nikdo předtím, a jeho výběrové poskytování „těch správných“ příspěvků od přátel může znamenat dost zásadní rozdíly ve volbách. Delší a poučné čtení.

TELEgraficky

Star Wars TFA má TV spot (dokonce dva) ■ Australský Apple Store má problém s rasismem ■ A Apple se za rasismus omlouvá ■ Facebook v Indii cenzuruje o 106 ■ Ylands trailer ■ Výborně 0.30000000000000004  ■ Pomalu jedoucí auto od Googlu zastaveno policistouRIP Assembly.com ■ RIP BOOMio Chrome Beta pro iOS ■ RIP Beats Music

WEBDESIGN, INTERNET

76 % internetových uživatelů, 65 % populace, používá v USA sociální sítě. Pew Internet k tomu nabízí i graf od roku 2005 (viz Social Media Usage: 2005–2015), kde je pěkně vidět, že už sociální sítě nemohou růst tak rychle, jak před pěti lety. Mladí dospělí (18 – 29) sociální sítě používají v 90 %, lidé 65+ ale už v 35 % případů. A možná je vhodné dodat, že tohle není jenom Facebook. Není totiž jediný, byť je majoritní.

Google má patent na nový PageRank, tedy pokud tomu tak chcete říkat. Patent sám se jmenuje Producing a ranking for pages using distances in a Web-link graph a Recalculating PageRank se věnuje změnám a mechanismu. Zajímavé může být i to, že byl podán 12. října 2006 a udělen až 20. října 2015.

Otestovat web na přívětivost na mobilech si můžete u Googlu a nově i u Bingu. U toho posledně jmenovaného je to opravdu čerstvá novinka v podobě Bing Mobile Friendliness Test Tool. U Googlu je tento test dostupný už rok a najdete ho pod Mobile-Friendly Test.

SOFTWARE

Google uvolnil TensorFlow jako Open Source. Jde o software schopný strojového učení, který má dost společného s tím, že nám Google Translate rozumí, že Obrázky Google najdou další fotky podle předloženého obrázku a řadu dalších věcí. Viz TensorFlow: smarter machine learning, for everyone a můžete přidat ještě Microsoft open-sources machine learning toolkit less than a week after Google, kde se dozvíte, že podobný software uvolnil jako Open Source i Microsoft.

Kočka sedící na klávesnici vyvolá pád lightdm. Ano, vážně, přesně takhle zní bugreport. Kouzelné. Viz Cat sitting on keyboard crashes lightdm.

Jak auto bez řidiče vidí svět? Je to hodně zajímavý pohled, najdete ho na Vimeu v Sight Lines. Tak trochu snový svět. A možná i patřičně strašidelný.

HARDWARE

Hodinky s Androidem za 1 500 USD od TAG Heuer. A s Intel procesorem. Viz TAG Heuer TAG Heuer, Google Release First Swiss Luxury Smartwatch: All the Details.

RIP Betamax. Je to k neuvěření, dožil se čtyřiceti let a je tu konec. A jak píše The 40-year porn war is finally over: Sony gives up on its Betamax dreams, za jeho nerozšíření může možná i to, že Sony trvalo na tom, že na těchto kazetách nesmí být porno. V článku se dozvíte i to, že (snad) poslední země, kde se mu ještě daří, je Japonsko. Velkou bitvu v sedmdesátých/osmdesátých letech vyhrálo VHS. Betamax pásky jste si sice mohli jakž takž opatřit dodnes, přehrávače se neprodávají od roku 2002. Jinak i viz ベータビデオカセットおよびマイクロMVカセットテープ出荷終了のお知らせ.

Om Malik se chystá vyměnit MacBook za iPad Pro. Což je docela zajímavá myšlenka, která může i reálně uspět. Vtip je v tom, že Om Malik používá Mac Book na věci, na které ho v zásadě nepotřebuje. Osobně si ale myslím, že rozdíl mezi OS X a iOS mu přinese dost podstatné zklamání. A nejenom v tom, že mu bude chybět možnost pracovat s RAW fotkami. Viz Waiting for the New iPad Pro.

MARKETING A KOMUNIKACE

Rumblr, aneb Tinder pro ty, co se chtějí prát, se nekoná. Fiktivní aplikace sloužila jako PR pro konzultační služby jedné firmy. Naletěla na to řada médií, včetně těch větších (například i Independent či New York Magazine). Ben Woods v ‘Tinder for fighting’ was obviously fake but credulous journalists make for confused readers vzpomíná na případ, kdy se i on sám nechal nachytat (Livr, sociální síť co toho umí tím víc, čím víc jste na mol). Jedno klasické poučení z toho všeho je – pokud tímto způsobem podfouknete média i čtenáře, nic dobrého z toho pro vás neplyne.

Instantní články (Instant Articles) vydavatelům přinášejí méně peněz, než kdyby publikovali jako doposud. Uvádí to Wall Street Journal a Facebook prý zkouší nové formáty, které by přinesly odpovídající příjmy. Podstatně otázkou je, kdy konečně vydavatelům dojde, že tudy cesta nevede. A že jim sice Facebook teď možná „vyjde vstříc“, ale pak to bude pokračovat obvyklým způsobem.

Vydavatelé nejsou spokojeni ani s Apple News. Aplikace prý nepřivádí návštěvníky, nedostávají z ní potřebné údaje a kulhá i v uživatelské použitelnosti. Apple News přišlo 16. září v deváté verzi iOSu. Viz Publishers are underwhelmed with Apple News app.

Co mají média dělat ve světě ovládaném platformami jako je Facebook či Apple? Dobrá otázka z What Should Media Companies Do in a World Controlled by Giant Platforms? Osobně bych k tomu dodal, že sledovat rezignaci médií pod tlakem Facebooku je děsivé. Ochotně se vzdávají všeho a přenechávají šíření informací platformě, která šíří jen to, co sama uzná za vhodné a správné.

Roky se Apple řídil principy designu, kde středem byl uživatel. A poté se stalo něco špatného. Takhle začíná How Apple Is Giving Design A Bad Name, dlouhé čtení probírající postupnou proměnu Applu ze vzoru pro designery v producenty odstrašujících příkladů designu. Konstatuje, že Apple ničí design a obnovuje dřívější představu, že design je tu jenom od toho, aby věci vypadaly pěkně.

BEZPEČNOST, SOUKROMÍ, PRÁVO

200 tisíc zákazníků Comcastu musí nastavit nové heslo, jejich maily a hesla jsou na prodej. Paradoxní na tom je, že Comcast popírá, že by ho někdo hacknul, ale na dark webu je k prodeji 590 000 e-mailů zákazníků i hesel (za pouhých 1 000 dolarů), z nichž právě 200 tisíc je stále aktivních. Pokud zdrojem není hack, může jít o phishing, ale také o posbírané e-maily a hesla z jiných úniků dat. Viz Comcast resets nearly 200,000 passwords after customer list goes on sale.

Čtyři zatčení a největší hack amerických bank v historii, zasažena data 100 milionů lidí. Mezi nejvíce zasaženými je banka J. P. Morgan, ale ve hře je ještě dalších osm společností, včetně Wall Street Journalu. Hackerům se podle všeho podařilo operovat se stovkami milionů dolarů a proprat je přes minimálně 75 společností a bankovních účtů po celém světě. Viz Biggest-ever U.S. data breach hits 100 million people with bank accounts.

InstaAgent sliboval, že zjistíte, kdo si prohlížel váš účet na Instagramu. Realita je, že místo toho kradl hesla a vaše účty na Instagramu. Je to stejné jako u Facebooku, ani tam není možné zjistit, kdo si prohlížel váš profil. Prostě není. Viz Third party Instagram app removed from app stores for stealing passwords.

Další vývoj? Tvůrce aplikace InstaAgent se omlouvá a získané přihlašovací údaje prý neuložil. V omluvě navíc píše, že se chystal posílat reklamy na účty uživatelů, ale prý to „nebyl dobrý nápad“ a neudělal to. Což je trochu v rozporu s tím, že k tomu došlo. S tím neuložením nasbíraných přihlašovacích údajů je to taky velký otazník, protože „nebyly uloženy“ ale „do neautorizovaných serverů“. Takže, pokud jste se nechali na InstaAgent nachytat, tak máte nejvyšší čas se aplikace zbavit, v Instagramu změnit heslo a aplikaci zakázat přístup. Viz InstaAgent's creator apologises after Apple and Google ban.

Apple (Tim Cook) se odmítá podřídit Velké Británii a požadavkům na přístup k šifrovaným informacím. Stejně jako jiní upozorňuje na to, že „zadní vrátka“ pro vládu znamenají cestu, kterou mohou využít i hackeři. Viz Apple says it’s against opening encrypted data for Britain.

SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Bitva o video pokračuje, Snapchatem jich proteče denně 6 miliard. Což musí dělat vrásky Facebooku, který udává 8 miliard zhlédnutých videí (za což může poděkovat hlavně zapnutí automatického přehrávání). Viz Snapchat triples video traffic as it closes the gap with Facebook, ale ještě také Why it’s impossible to put Snapchat’s 6B daily video views in context. Na tom všem je podstatné, že Snapchat a Facebook (videa) srovnávat nejdou.

Z Facebooku na weby vydavatelů přichází o 32 % méně návštěvníků než na počátku roku, ukazují říjnové výsledky. Což nakonec není až tak zvláštní, po omezeních z počátku roku je tu ještě září, kdy Facebook opět omezil organický dosah příspěvků a bez placení se toho moc dělat nedá. Pro americké vydavatele navíc přichystal překvapení v podobě „instantních článků“, které je připravují o návštěvnost zcela. Asi vás nepřekvapí, že čím větší byla přiváděná návštěvnost, tím větší je dopad – HuffPost propadlo o 60 %, Foxnews o 48 %. Viz Facebook's traffic to top publishers fell 32 percent since January.

Analýza účtů sledujících @andrejbabis neukazuje, že by měl velké množství falešných sledujících. Ale těch 79 % neaktivních .... Jinak viz Kolik vás na Twitteru sleduje falešných účtů? Ověřte si vlastní účet a pročistěte sledované

Analýza účtů sledujících @andrejbabis neukazuje, že by měl velké množství falešných sledujících. Ale těch 79 % neaktivních… Jinak viz Kolik vás na Twitteru sleduje falešných účtů? Ověřte si vlastní účet a pročistěte sledované, protože ony tyhle analyzátory „fake“ účtů nejsou příliš přesné.

Prezident Barack Obama má nově stránku na Facebooku. Tedy lépe řečeno, President of the USA (POTUS) má stránku, která teď aktuálně nese jméno Baracka Obamy. Podobně jako účet na Twitteru @POTUS (kde je mimochodem i @FLOTUS nebo First Lady of the USA).

Constant Dullaart jde do boje proti Facebooku – chce vytvořit tisíce falešných profilů. První tisícovku už prý má, všechny se jmenují jako skuteční lidé, kteří byli součástí Hessenské armády (viz foto) v sedmnáctém století. Pokud si třeba říkáte, že to vlastně jsou profily skutečných lidí, tak i na tohle Facebook myslel, profily totiž smí mít pouze lidé žijící. Viz Facebook ‚fake army‘ launched by artist.

Poté, co se hvězdičky změnily v srdíčka, prý twitteristé o 6 % více „lajkují“. Na což lze namítnout snad jenom to, že po týdnu od spuštění není vhodné něco takového řešit. Prostě proto, že si ty hvězdičky museli všichni vyzkoušet.

Spoléhat se na „recenze“ na Facebooku? Nezkoušejte to, příběh o 100 recenzí od falešných účtů vám dostatečně ukáže, že tenhle systém nikdo nehlídá a falešné účty (a falešné recenze) nikdo neřeší. Viz We received 100 fake one star reviews on our Facebook in a matter of minutes…and Facebook refuses to take them down.

Facebook opět zpřístupnil „Safety Alert“ umožňující informovat přátele, že jste v bezpečí. Některá média se nicméně stále mylně domnívají, že je to použitelné jenom pro uživatele, kteří jsou „v Paříži a okolí“ (viz například Facebook activates its ‘Safety Alert’ feature for Parisians). Nahlásit se pomocí této pomůcky může kdokoliv odkudkoliv. A jako vždy to je a bude zneužíváno.

MOBILNÍ APLIKACE

Elektronická evidence může zkomplikovat podnikání, ne všude je dostupný rychlý internet od Českého rozhlasu správně upozorňuje, že podmínkou fungování EET je, aby všude byl internet. Započítávají ale jen mobilní internet (pevné připojení neberou v potaz) a u něj vycházejí trochu mylně z „map pokrytí“ (nic jiného jim nezbývá, jiná data nejsou). Realita je ale ještě horší, protože to, že někde má operátor „pokryto“,  ještě neznamená, že tam skutečně mobilní internet nějak uspokojivě funguje. Stačí se projet po Praze a zjistíte, že jsou zde oblasti, kde sice na displejí máte indikaci dat, ale data prostě netečou. Nebo se dostanete na nějaké to „E“ a rychlost je taková, že by to rychleji doručil poštovní holub.

Apple Music dorazila na Android, což je tak trochu revoluční událost. Vaši iTunes knihovnu tak po mnoha a mnoha letech můžete pustit jinde, než v uzavřeném prostředí od Applu. Zatím je to sice beta, ale nepodceňujme tuto velkou změnu. Na druhé straně byla nutná, protože dnes už nemá iTunes tak unikátní postavení jako před pěti a více lety.

Tumblr doplnil posílání zpráv přímo do mobilních aplikací i na web. Takže pokud jste doteď měli potíže zůstat v kontaktu se všemi těmi dalšími aplikacemi, kde se dají posílat zprávy, teď máte ještě jednu navíc. Viz You asked for it. Here it comes. Messaging. Real.

STARTUPY A EKONOMIKA

Living and Dying on Airbnb je příběh, který si Airbnb zcela určitě do referencí nedá. Ne tedy, že by za to přímo Airbnb mohlo, ale je to jedna z mnoha velmi podstatných otázek okolo Airbnb, ale nakonec i okolo Uberu a dalších služeb. Kdo bude právně zodpovědný, když se v „taxi“ od Uberu stane úraz? Co si vezmete na někom, koho mají pouze (snad dobře) smluvně vázaného?

Evropská komise zkoumá Mapy od Googlu v Androidu a zda nepoškodily/nepoškozují konkurenty. Opatřuje si k tomu čísla od TomTomu či HERE a řeší, nakolik Mapy Google ovlivnily trh s navigacemi v automobilech. Viz Europe Turns Antitrust Attention To Google Maps For Android.

INFOGRAFIKA

Pět důvodů, proč Instagram něco znamená pro marketing. Infografika od MDG Advertising, ke které se hodí připomenout, že během posledního roku na Instagram nastoupilo nebývalé množství mládeže od deseti let výše. Viz Marketing Budgets 2016: 5 Reasons Instagram Matters, Big Time [Infographic].

Sedm častých chyb, kterým by se bloggeři měli vyhnout. Viz 7 Common Blogging Mistakes To Avoid. A řadu z nich, pokud jste kdy blogovali, znáte. Není nutné blogovat denně, není nutné přehánět SEO, nemůžete čekat, že čtenáři přijdou sami, ani že vám blogování snadno vydělá peníze. Platí i to, že e-mail je stále dobrý nástroj, stejně jako to, že je dobré mít dlouhé i krátké texty.

ebf - partner 1

Co se (většinou) nedostalo do článků a stojí z právě uplynulého týdne za pozornost. Mohlo by se hodit, mohlo by zaujmout, možná to prostě jenom nějak tak uniklo v záplavě stovek článků a zpráv, které se v uplynulém týdnu objevily. Ručně tříděné ze stovek zdrojů a tisíců přečtených zpráv. V drtivé většině zahraničních. Vzniká průběžně celý týden.

Pokud chcete seriál sledovat, má vlastní štítek v podobě #TYDEN

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).