Hlavní navigace

Změní Mikroblogy.cz pohled na fenomén mikroblogování?

11. 11. 2008
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Autor: 29
Stojaté vody českého Internetu možná rozvíří projekt nového serveru Mikroblogy.cz. Prosadí se v tuzemsku konečně fenomén mikroblogování výraznějším způsobem? Projekt, za kterým stojí známé osobnosti českého online byznysu, na to ambice jistě má.

V rámci nedávno konané konference WebTop100 unikly první informace o novém projektu Mikroblogy.cz. Nový server Mikroblogy.cz bude i za pomoci známých českých osobností prosazovat v širší míře nový internetový fenomén mikroblogování, jehož podstatou je psaní krátkých příspěvků v rozsahu 160 znaků, které se dají vkládat prostřednictvím Internetu nebo mobilního telefonu.

mikroblog

Známí zakladatelé, známí (mikro)blogeři

A kdo za tímto projektem stojí? Investorsky a koncepčně se na projektu podílí tři zkušené osobnosti tuzemského Internetu. Jedním ze zakladatelů je Tomáš Jindříšek, ředitel internetové agentury OgilvyInteractive. Spolu s ním jsou spoluzakladateli Božena Zbrankováúspěšného projektu Bezrealitky.cz a také Jan Řežáb, jeden z nejznámějších mladých podnikatelů, známý z projektů Redboss a MLiven.

Právě Jan Řežáb hovořil o tom, že rozdělení rolí v trojčlenném týmu probíhá intuitivně, každý člen inklinuje k něčemu jinému, dle svých zkušeností. Především je to pro nás obrovská zábava a hra, není to myšleno jako nástroj na peníze, dodal.

Zvažovali jsme, jak propagovat mikroblogování v Čechách. Není problém naprogramovat systém, kde budou mikroblogovat všichni. Několik takových služeb už v ČR existuje. Jenže je využívá jen pár desítek lidí. Takže na to jdeme obráceně – proto jsme zapojili známé osobnosti. Když se systém osvědčí, zkusíme zapojit i normální uživatele. Ale není to nyní priorita, řekl Tomáš Jindříšek, jeden ze zakladatelů.

Zakladatelé odkoupili 100% podíl Mikroblogy.cz od jejich autora Jana Nohejla. Ten nadále bude působit u mikroblogovacího systému v pozici technického ředitele. Má za úkol programovat a vytvářet technická řešení. Mikroblogy.cz jsem naprogramoval, ale pak jsem dál nevěděl, jak je více zpropagovat, zviditelnit. Využil jsem proto nabídky investorů, kteří vzali tuto práci na sebe a mně nechali programovou část.  Mám tak možnost projekt dále rozvíjet po technické stránce, komentoval Jan Nohejl své motivy k prodeji.

K samotné transakci Tomáš Jindříšek uvedl: Primárně jsme koupili pěknou doménu a závazek Honzy Nohejla, že nám to přeprogramuje dle jeho představ. Vymýšlíme úplně nový koncept, stavíme téměř na zelené louce a tomu odpovídala investice. Startupové náklady se pohybovaly v řádech desetitisíců i díky laskavým partnerům, kteří dělají řadu věcí na své náklady z důvěry k projektu. Celý projekt je ovšem low-cost, naším cílem není primárně vytvářet zisk.

Blogují i prezidenti, dojde na toho českého?

Nové Mikroblogy jsou nyní v první fázi. Mezi oznámenými tvářemi, které budou ve 160 znacích informovat čtenáře serveru, bude ředitelka českého Googlu Taťána le Moigne, modelka Tereza Maxová, publicista Radek John, hokejista Patrik Eliáš, poradce vrcholových manažerů Katarina Schapiro, sportovkyně Kateřina Neumannová, podnikatel a buddhista Libor Malý a další jiní. Mezi respondenty se podle představitelů serveru brzy objeví i další vysoce vážené osoby, ale také cizinci a inspirativní lidé z netradičních oblastí. Ve světě takto již bloguje například spisovatel Paulo Coelho nebo čerstvě zvolený prezident Spojených států Barack Obama. Na náš dotaz, zda by se mezi známými tvářemi mohl objevit i prezident Václav Klaus, odvětil Tomáš Jindříšek: No proč ne. Jak říká jedna moje kamarádka, každý v této republice má k prezidentovi jen jeden krok. Takže proč by ne. Určitě se tam brzy nějaký státník objeví, ale také lidé z jiných segmentů. Není pro nás tolik důležitý zvuk jména, jako zajímavost a hodnota každé osobnosti.

Frekvence „mikroblogů“ je zatím jeden týden, protože přesvědčit takové osobnosti na vyšší frekvenci je podle slov Boženy Zbrankové nemožné, proto ostatně neblogují nikde jinde. Ale všichni prý poctivě o víkendu posílají SMS. Se vzrůstajícím počtem osobností se časem rozdělí Mikroblogy.cz dle oblastí a frekvence se podle vyjádření spoluzakladatelky jistě zvýší. Zatím osobnosti odpovídaly na anketní otázku vymyšlenou provozovateli, novinkou je, že o další otázku týdne budou hlasovat lidé přímo na webu Mikroblogů.

Přebírání obsahu portály, možná i tištěnými magazíny

Pro fanoušky blogů existuje možnost zaregistrovat se pro jejich zasílání e-mailem a také se s nimi pravidelně setkat na významných českých portálech, které budou názory osobností Mikroblogy.cz přebírat. V první fázi se jedná například o portál Tiscali, pracovní portál Jobs.cz, magazín Žena-in a hudební portál Allmusic.cz. Své místo mají Mikroblogy i v sociální síti Facebook, kde se během jednoho dne s Mikroblogy propojilo přes sto nejvýznamnějších osobnosti českého Internetu.

Postupně budeme zapojovat více osobností, a pokud se vše osvědčí, zkusíme zapojit i normální síťové blogery a vlastně kohokoliv. Unikátní je koncept „seedingu“. Chceme zajímavé názory distribuovat na další servery a časem i do tištěných médií. Je to vize budoucího Internetu, kdy nemusíte chodit za zajímavým obsahem, ale on přijde za vámi, vysvětlil Jindříšek.

Jiří Hlavenka, novinář a autor odborných publikací, by trend mikroblogování příliš nepřeceňoval. Celá ta vlna českých mikroblogovacích systémů je odstartována především tím, že za staršího brášku (Blog.cz), což se dá přinejmenším ze startu taky udělat jako studentský projekt, někdo vyklopil sto miliónů korun a následovníci by to rádi zopakovali. (Proč by ne a nic proti, ale nehledejme v tom nějakou jinou motivaci), uvedl Hlavenka. Jinak si myslí, že i mikroblogy obecně včetně světového lídra Twitteru zdaleka nedosáhnou slávy ani významu blogů – je to podle něj jedna z mnoha drobných aplikací a nových služeb na Internetu, které nám zpříjemňují či otravují život, ale nebudou podnikatelsky nijak významné. Jejich dnešní popularita je dle názoru Hlavenky do značné míry módou a bude za rok nebo za dva nahrazena módou jinou. Ostatně, jak si možná ne každý všiml, mírně uvadá i popularita „velkých“ blogů, dodal ještě.

Twitter a ti další

Světově nejpoužívanějším systémem je již zmiňovaný Twitter. Jedná se o mikroblogovací systém, kterým si přátelé mohou SMS zprávami nebo přes web posílat krátké vzkazy o maximální délce 140 znaků. Zpráva se objeví na autorově profilu a zároveň ji opět esemeskou nebo přes web obdrží všichni lidé, kteří jeho novinky odebírají. Twitter je oblíben hlavně kvůli jednoduchosti celého systému, a také kvůli obrovskému množství uživatelů. Na Twitteru se uživatelé mohou dozvědět, co je u jejich přátel nového, a to nejenom z osobního, ale i z pracovního života.

twitter

Jedním z největších českých propagátorů systému je novinář Adam Javůrek, který zde oznámil svou svatbu. Oznamování významných událostí prostřednictvím Twitteru je v zahraničí poměrně běžnou praktikou. Mikroblogy využívají i firmy. Velká americká firma Comcast má na Twitteru zákaznickou podporu. NASA zase vytvořila mikroblog pro sondu Phoenix, která pravidelně „twítuje“ o tom, jak se jí daří na Marsu, uvedl Javůrek v příspěvku do blogu.

Twitter stále prochází inovacemi, vznikají nové aplikací, které umožňují Twitter používat z nejrůznějších prostředí. Společným jmenovatelem posledního vývoje tohoto serveru je markantní nárůst jeho uživatelů. Při pohledu na statistiky ovšem přichází rozpačitost z rozličných výsledků měření. Podle měření Compete byl v říjnu letošního roku počet registrovaných uživatelů Twitteru 3 398 972, měsíční přírůstek počtu mikroblogerů se blížil deseti procentům. Roční růst byl uvedený hodnotou 573,2 %. Ve Spojených státech je počet návštěv zhruba 900 000 za měsíc (graf). twitter - visitors Statistika ComScore zase vypovídá o světové měsíční návštěvnosti 1,3 milionů unikátních uživatelů. Podle Hitwise (graf) se návštěvnost serveru za poslední rok zvýšila až osminásobně. Podle zdroje blízkému Twitteru server v březnu letošního roku dosáhl 1+ milion Total Users, zhruba 200 000 Total Active Users za týden a počet odeslaných zpráv byl 3 000 000 denně.

twitter - stats

Novinky u českých alternativ

Pro blogování jsou k dispozici i další systémy. České mikroblogovací servery nabízejí technicky to samé, co jejich zahraniční konkurence. Jmenovat lze server Teidu.cz, který je dílem autorů blogovacího systému Bloguje.cz. Mezi možnosti Teidu spadá i odesílání krátkých vzkazů z virtuálního světa Second Life. Co se týká inovací a nových možností, zřídilo pro ně Teidu samostatnou sekci, kde probíhá interaktivní komunikace mezi provozovateli a uživateli. Uživatelé zde navrhují co a jak, provozovatelé to komentují, oznamují novinky atd. Z poslední doby se zde objevily informace, o tom, že na stránkách novinky.teidu.cz jsou v kalendáři zvýrazněny dny, kdy uživatelé posílali nějaké „teidy“. Do mobilního Teidu bylo nově přidáno replies a followline, a to bez historie.

cif 24 - early cena - média

teidu

Za zmínku stojí také projekt Drbz.cz, který je díky své nápovědě vhodný především pro nezkušené uživatele. Zajímavostí je zde posílání nejen obrázků, ale i video spotů. Z února 2008 pochází novinka sdílení mikroblogu se čtenáři vašeho blogu nebo jakékoli jiné webové prezentace. Stačí si proto vygenerovat modul zobrazující vaše nejnovější příspěvky. V generátoru lze upravit, kolik nejnovějších příspěvků má modul zobrazovat a jaký text má být v jeho hlavičce. V únoru došlo i k zavedení novinky v podobě odpočtu zbývajících znaků do konce příspěvku (maximum je 160 znaků = délka jedné SMS). Odpočet se nachází vždy nad polem pro zadávání textu, konkrétně v podobě zbývá X znaků. Objevila se i možnost výběru jiného než uživatelského avataru, kterým zvýrazníte váš aktuální stav. Následně byl vytvořen flashový modul, který lze umístit na blog. Flashová verze zatím zobrazuje poslední veřejný příspěvek od autora. Nejnovějším počinem je možnost nastavení vlastního vzhledu mikroblogu.

Mezi další hráče, jejichž počet aktivních uživatelů se pohybuje většinou v řádu desítek, lze jmenovat systémy NCity.cz, MyAzzurra.cz nebo Codelam.cz.

Mikroblogujete?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktor odborného serveru ITBIZ.cz....
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).