Hlavní navigace

Tři roky s ČT 24

  • Zpravodajský kanál ČT 24 začal vysílat 2. května 2005 jako třetí program veřejnoprávní České televize. Ve své době šlo o vůbec první výhradně digitálně šířenou televizní stanici v České republice. O vznik ČT 24 se nejvíce zasadil tehdejší ředitel zpravodajství ČT Zdeněk Šámal, který v roce 2001 pomáhal postavit a poté dva roky vedl redakci slovenské zpravodajské televize TA3 a nyní vede redakci zpravodajského portálu televize Nova tn.cz.

Sdílet

Začátek na satelitu a kabelu

ČT 24 logo první

V momentu svého vzniku byla ČT 24 dostupná jen malému okruhu diváků satelitní televize a zákazníkům kabelových společností. Po oficiálním startu řádného digitálního vysílání přechodné digitální sítě A v Praze ji diváci naladili od 21. října 2005 i v ní. Ještě na podzim 2005 čelily Kavčí hory kvůli názvu a logu ČT 24 žalobě od provozovatele existujícího parlamentního kanálu 24cz.

Digitálně v Brně

22. prosince 2005 zahájily České Radiokomunikace pravidelné vysílání multiplexu A z vysílače Brno – Hády. Zpravodajský kanál ČT 24 tak mohlo pozemní cestou naladit dalších 600 tisíc domácností. V únoru 2006 u příležitosti Zimních olympijských her v Turíně vysílala ČT 24 prostřednictvím zemské digitální sítě ve formátu DVB-H pro mobilní telefony přímo na sportovištích v Itálii. Test provozovala společnost T-Mobile.

ČT 24 se rozšiřuje do Ostravy

Rovněž v únoru 2006 zahájily České Radiokomunikace pravidelné vysílání multiplexu A s programem ČT 24 v Ostravě a doplnily brněnský vysílač Hády městským dokrývačem v Barvičově ulici. V březnu 2006 pak ČT 24 nabídla přímým přenosem několikahodinovou operaci žaludku. Vedení televize také vypsalo soutěž na nový vizuál a logo ČT, který se měl dotknout také podoby zpravodajského kanálu. Objevily se i první oficiální výsledky sledovanosti ČT 24, které této stanici přisuzovaly podíl do dvou desetin procenta. Vedení ČT také zveřejnilo informaci, že kvůli startu ČT 24 navýšilo rozpočet televize v roce 2005 o 191 mi­lionů korun.

Ostrava mux A tiskovka

Slavnostní spuštění digitálního vysílání v Ostravě. Součástí multiplexu byl i zpravodajský kanál ČT 24. (Foto: Oldřich Burger pro DigiZone.cz)

Zdeněk Šámal 100

První rok se vždycky vysílá skoro do zdi, říkal Zdeněk Šámal

Sedm měsíců po startu zpravodajského kanálu ČT 24 poskytnul serveru DigiZone.cz rozhovor tehdejší ředitel zpravodajství České televize Zdeněk Šámal. V únoru 2006 byla poprvé k dispozici data o sledovanosti ČT 24, a ta tomuto programu přisuzovala průměrný podíl na trhu ve výši 0,11 procenta. Dnes je na tom ČT 24 víc než desetkrát lépe.

Dalším regionem je Domažlicko

V září 2006 si Česká televize registrovala návrhy nových log všech svých programů. V podstatě odpovídaly těm, které v současné době (2008) televize používá. Od listopadu pak ČT 24 začala digitálně vysílat na Domažlicku. Čtenáři DigiZone.cz v ten samý měsíc označili ČT 24 za nejlepší televizní program v multiplexu A.

Brno přebírá celodenní vysílání

Po dvou letech existence ČT 24, na jaře 2007, zveřejnila Česká televize informaci, že zpravodajský kanál může přijímat 20,6 procenta domácností. V květnu 2007, při setkání středoevropských prezidentů v Brně, převzalo živé vysílání ČT 24 brněnské studio ČT. Bylo to vůbec poprvé v historii, kdy nepražské studio ČT zajišťovalo vysílání celoplošného veřejnoprávního programu v tak velkém rozsahu. Odvolaný ředitel Českého rozhlasu 1 – Radiožurnálu Miroslav Konvalina si postěžoval, že vznikem ČT 24 přišel Radiožurnál o část věrných posluchačů.

ČT 24 pozemně v severních Čechách

Koncem června 2007 začala ČT 24 vysílat přes pozemní digitální vysílač Buková hora v severních Čechách. Signál zpravodajského kanálu ČT tak pozemní cestou dosáhnul už na 48 procent území České republiky. Hned v červenci pak ČT 24 podlehla ve sledovanosti mladšímu digitálnímu programu ČT 4 Sport, na který Kavčí hory přesunuly přenos tenisového Wimbledonu. Šlo však spíš o výjimku, ČT 24 poté sportovní kanál znovu předběhla a drží se ve sledoavnosti nad ním. Koncem srpna pak ČT představila novou grafiku všech čtyř programů, kterou začala používat od 1. září 2007. ČT 24 od tohoto data používá současné logo.

Výměna šéfů: Šámala střídá Fridrich

Koncem října 2007 oznámil ředitel zpravodajství ČT Zdeněk Šámal odchod do televize Nova. Výkonem jeho funkce generální ředitel Jiří Janeček dočasně pověřil Milana Fridricha. Po úspěšném zpravodajském pokrytí prezidentských voleb v únoru 2008 byl Fridrich jmenován řádným ředitelem zpravodajství ČT. Již pod jeho vedením ČT 24 přešla na premiérové dopolední vysílání a postupně začala znižovat podíl repríz ve svém vysílání. Začátkem listopadu 2007 se sledovanost ČT 24 přehoupla přes jedno procento a nad totuo hranicí se drží dodnes.

Milan Fridrich 100Milan Fridrich: Úprku redaktorů z ČT 24 do Z 1 se nebojím

Od podzimu 2007 si program ČT 24 drží stálý jednoprocentní podíl na trhu a inovuje svoje vysílání. Od ledna 2008 zmizely dopolední reprízy starších pořadů a nahradil je blok Před polednem. Odpoledne vyplnilo Studio ČT 24. Jak se na Kavčích horách připravují na příchod konkurenční zpravodajské televize Z 1, která ohlásila start na přelom dubna a května 2008, říká v rozhovoru pro DigiZone.cz ředitel zpravodajství ČT Milan Fridrich.

Historický úspěch při volbě prezidenta

ČT 24 neměla za svou tříletou historii jen světlé chvilky. V únoru 2008 vyhořela trafostanice v budově zpravodajství ČT na Kavčích horách a zpravodajský kanál musel déle než hodinu vysílat ze záznamu reprízy starších pořadů. Potíže měl zpravodajský kanál také s kapacitou svého webu. Při prezidentské volbě v únoru 2008, ke které www.ct24.cz změnila design a částečně i obsah, docházelo k výpadkům serveru. Volba prezidenta ale přinesla ČT 24 historicky nejvyšší sledovanost: 3,4 procenta.

Čekání na konkurenci

Jaro 2008 se u ČT 24 nese v duchu očekávání první konkurence – komerční digitální zpravodajské televize Z 1. Začátkem dubna se pozemní digitální vysílání ČT 24 rozšířilo na týden do Hradce Králové, kde České Radiokomunikace u příležitosti konference Internet ve státní správě a samosprávě dočasně spustilo digitální multiplex A.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).