Jak si stojí slevové servery Seznamu, Centra a Aukra

Vidina zisku přilákala na tuzemský trh slevových serverů stovky provozovatelů. Nechybí mezi nimi ani velké portály. Zjišťovali jsme, jak se jejich serverům po několika měsících od spuštění daří.

Tuzemský trh slevových serverů se začíná postupně konsolidovat. Naznačuje to nejen nedávné majetkové propojení firem provozujících servery Slevomat a Zapakatel, ale také fúze menších hráčů. I přesto však na českém Internetu můžete v současné vybírat z nabídek více než dvou stovek slevových serverů. Mezi provozovateli slevových serverů se letos na jaře objevily také velké české portály a provozovatel aukčního serveru Aukro.cz.

Pro Seznam a Centrum bylo spuštění slevového serveru logickým krokem, jak využít potenciál, který v sobě skrývají miliony návštěvníků, kteří navštíví jejich homepage. Oba portály také uchopily slevy jako standardní součást marketingového mixu a nabízejí je jako alternativu k bannerové reklamě či zápisu do katalogu.

Pokusili jsme se zjistit, jak se slevovým serverům Seznam Tip, Amplión.cz (Centrum), Aukrocity.cz po několika měsících od spuštění daří a jak jejich vstup na pole slevových voucherů zahýbal s trhem.

Seznam údaje o Tipu tají

Předně je potřeba říci, že v Seznamu a Aukru (resp. ve skupině Allegro) jsou skoupí na jakékoliv ekonomické ukazatele, které by naznačily, jak jsou jejich projekty úspěšné. Seznam tají obrat, ale i celkovou návštěvnost svého slevového serveru. Denně prý Seznam Tip navštíví mezi desítkami tisíc až dvěma sty tisíci uživatelů. Seznam svým přístupem bohužel nedává novinářům téměř žádnou možnost, jak se dostat k  informacím o tržbách, případně si je prostým sečtením počtu prodaných voucherů a jejich hodnoty odvodit.

U svých již uzavřených nabídek totiž nezobrazuje datum, kdy vypršela jejich platnost, ani počet prodaných voucherů. Podle Eduarda Švienty, Business Development Managera Seznam.cz se na Tipu nezobrazuje počet prodaných voucherů, protože Seznam nepodmiňuje aktivování slevy určitým minimálním počtem prodaných voucherů.

Navíc ani nevyužívá služeb slevových agregátorů, tudíž ani od nich nelze o slevovém serveru Seznamu čerpat potřebné informace. Nicméně je pravděpodobné, že Seznam Tip je, co se týče objemů prodaných voucherů, úspěšný.

Seznam Tip zatím nezveřejňoval své nabídky na agregátorech. Nikde nejsou prezentovány počty prodejů a je proto velmi obtížné komentovat jejich úspěch či neúspěch. Dle některých informací je však Seznam Tip i s vysokou provizí velmi úspěšným prodejcem, uvedl Ondřej Andrle, ze serveru Slevín.cz.

Ačkoli není možné určit, jak velké procento trhu se podařilo Seznamu za pět měsíců působení na poli slevových serverů získat, někteří provozovatelé slevových agregátorů se domnívají, že Seznam Tip s trhem příliš nezahýbal, mimo jiné proto, že svůj produkt málo marketingově „tlačí“.

Anketa

Jak se bude v následujících měsících vyvíjet trh slevových serverů v Česku?

Seznam Tip nezahýbal se slevovým trhem tak, jak se očekávalo – nejsou agresivní v marketingu tak, jak by mohli být. Z našeho pohledu Seznam nevyužil potenciálu, jakým disponuje – tj. nevytěžuje slevový trh, kde se letos utrží podle všeho několik miliard Kč, a provize slevových serveru se pohybují kolem zajímavých 20 procent, prohlásil Martin Kadlčík, zakladatel slevového srovnávače SlevyDnes.cz.

Aukrocity má tržby přes 2 miliony

Také Aukro nezveřejňuje údaje obratu svého, na konci dubna spuštěného, slevového serveru Aukrocity.cz. Pokusili jsme se v redakci sečíst tržby za jednotlivé nabídky, které se na Aukrocity objevily v červenci, respektive, jejichž nabídka vypršela v červenci a došli jsme k částce přesahující 2,3 milionu.

Ačkoli se jedná o údaj spíše orientační, protože Aukrocity všechny předešlé nabídky na svých stránkách nezobrazuje a my jsme se k nim dostávali krkolomnou cestou přes dotazy ve vyhledávači změnou jednoho parametru v URL adrese, zdá se, že nemusí být až tak daleko od pravdy. O podobné částce hovoří i statistiky prodejů prostřednictvím slevového agregátoru Skrz.cz.

AukroCity mezi všemi slevovými servery na Skrz.cz v červenci obsadilo 19. příčku s prodeji v hodnotě 2 167 008 Kč, uvedl Petr Kováčik ze serveru Skrz.cz. Jen pro srovnání lídr trhu Slevomat podle statistik Skrz.cz prodal vouchery v hodnotě téměř 31 milionů korun.

Vývoj tržeb serveru Aukrocity.cz podle Skrz.cz. Hodnoty jsou pouze orientační a mohou se do určité míry lišit od skutečných tržeb Aukrocity.cz. 

Podle Oty Obdržálka, manažera Aukrocity, dosahuje slevový server denní návštěvnosti 15 tisíc uživatelů denně (desetina návštěvnosti Slevomatu) a na jednu nabídku prodá průměrně 100 voucherů.

Nicméně když jsme procházeli nabídky Aukrocity za červenec, většina nabídek na 100 voucherů nedosáhla. Z 36, které se nám podařilo zpětně dohledat, pouze devět překonalo stovkovou hranici. Pokud však sečteme všechny vouchery prodané za červenec, očistíme je od nabídek s množstvím prodaných voucherů nižším než 10 a zprůměrujeme je, dostaneme číslo, které se už hodnotě 100 značně blíží.

Amplión.cz hlásí vyšší marže díky menší závislosti na agregátorech

Nejsdílnější z trojky dotazovaných bylo Centrum Holdings provo­zující server Amplión.cz. Podle oficiálních údajů dosáhl Amplión.cz v červenci obratu více než 4 miliony korun (statistiky Skrz.cz hovoří o částce převyšující 3,7 milionů korun).

Za stejný měsíc dle údajů Google Analytics zaregistroval Amplion.cz 367 tisíc návštěv a 223 tisíc unikátních uživatelů. Amplión.cz tak v podstatě vykazuje vyšší tržby při nižší návštěvnosti než Aukrocity. V Centru si to vysvětlují tím, že mnohem více využívají své vlastní uživatelské báze, jsou méně závislí na slevových agregátorech a tím dosahují výrazně vyšší marže než jiné slevové servery. Centrum je s dosavadním výkonem svého slevového serveru spokojeno.

Vývoj tržeb serveru Amplión.cz podle Skrz.cz. Hodnoty jsou pouze orientační a mohou se do určité míry lišit od skutečných tržeb Amplión.cz

Amplión.cz naše očekávání předčil. Za 5 měsíců (spuštěn 03/11) se dostal mezi 10 největších hráčů na trhu a na rozdíl od celého trhu, který poslední 2 měsíce klesá, Amplión.cz stále navyšuje svůj tržní podíl, potvrdil Jiří Hájek, ředitel firemní komunikace Centrum Holdings. Pokud vezmeme v potaz statistiky Skrz.cz tak se Amplión.cz v červenci, co do měsíčních tržeb opravdu dostal mezi desítku největších slevových serverů.

EBF16

Plány do budoucna

Všichni tři provozovatelé plánují v budoucnu posílit ukrojit větší porci z koláče trhu slevových serverů a rozšířit nabídku slev i do dalších regionálních měst. Centrum se zaměří na integraci a propojení slevových nabídek s katalogem Najisto.cz. Centrum má podle Jiřího Hájka ambici být do konce roku mezi pěti největšími provozovateli slevových serverů na trhu. Aukro a stejně tak i Seznam se chtějí soustředit na vývoj a posílení pozice na trhu. Dá se předpokládat, že s tím, jak se bude trh postupně konsolidovat, se jim to podaří.

14 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 14. 8. 2011 21:28

Školení App Store optimalizace

  •  
    Jak dostat svou mobilní aplikaci mezi lidi
  • Jak na akvizici uživatelů mobilních aplikací na českém i světovém trhu
  • Jak správně spustit, propagovat, měřit a vyhodnotit svoji aplikaci v Google Play i v Apple App Store

Detailní informace o školení App Store optimalizace »