Hlavní navigace

Bude rok 2008 dalším rokem Google?

3. 1. 2008
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 29
Jakým směrem se bude v letošním roce vyvíjet internetová kultura a technologie? Jaká událost může být nejvýraznější a na co se můžeme v právě začínajícím roce těšit v oblasti webových služeb? Pokusíme se o malou a dost možná vrtkavou prognózu z globálního úhlu pohledu.

Pár slov úvodem

Je zřejmé, že provádět prognózy do nového roku na poli dynamicky se rozvíjejícího Internetu je přinejmenším odvážné. Pokud bychom se podívali na vývoj například v loňském roce na trhu ropy či dolaru, pak jakékoli odhady z ledna loňského roku byly řádově chybné. V tomto pohledu je potřeba přistoupit i k následujícímu textu. Ten se bude snažit o predikci na základě tendencí a trendů, které byly nastíněny a nastartovány v roce 2007. Mezi základní zdrojová data budou patřit data ze serverů Alexa a Compete.

První housle hraje Google

Tak jako v roce minulém bude mít i letos zřejmě silné slovo na trhu s technologiemi americká společnost Google. Co lze očekávat s téměř naprostou jistotou, by měl být rozvoj a transformace balíku Google Apps – poměrně nově lokalizovanému prostředí stále ještě chybí silný databázový produkt, což by mohla být na tomto poli dost možná událost roku (jen pro úplnost dodejme, že Zoho svůj databázový systém již nějaký pátek zkouší v betaverzi). Poměrně ne nepravděpodobná je také možnost začlenění Picasa web album, kterému by také slušel nějaký zajímavý a efektivní editor fotografií (jen pro přehled: o několika z nich jsem psal v článku Online grafické editory: hodina H udeřila?).

S čím lze také v českém prostředí s téměř určitou jistotou počítat, je pokračující lokalizace jednotlivých produktů tohoto amerického giganta. Pokud jsou Apps takovou prioritou, jak to zatím vypadá, pak by měl být brzy na řadě Calendar, snad již opravdový Kalendář (dle mého odhadu se nejedná o překlad více než pěti set slov (ač lokalizace neobnáší pouhý překlad, nemělo by se snad jednat o příliš dlouhý a bolestný proces)).

Dalším obchodním artiklem této společnosti by mohla být plánovaná encyklopedie Knol, která se bude snažit (zřejmě mimo jiné) být konkurencí pro Wikipedii. Ptáte-li se, proč se do toho projektu Google pouští, odpověď je jednoduchá – za vším hledej peníze – příjmy z reklamy zobrazované na Knol by nemusely být zanedbatelné. Pokud již hovoříme o reklamě, pak možnou akcí roku na trhu s reklamou je získání Double Clicku, kterým se může po schválení amerických úřadů profilovat nejen jako monopol na vyhledávání, video stream a online kancelář, ale také na reklamu.

Dle informací serveru Compete za loňský rok zaznamenalo YouTube, nárůst návštěvnosti o 92,3 %, což je v porovnání s růstem samotného Google – „jen“ 14,8 % – růst vskutku značný. Počet uživatelů tohoto video serveru již letos v lednu zřejmě překročí 60 miliónů měsíčně. Současně je také možné sledovat myšlenkovou proměnu webu – do prvních pozic se začíná dostávat zpravodajství (například projev královny Alžběty II.) a definitivní zvrat dost možná přijde s prezidentskými volbami v USA. Není tedy vyloučeno, že i když tempo růstu tohoto serveru bude klesat, jeho význam pro marketing či zpravodajství poroste a dost možná se prosadí na Google News.

Pro české uživatele Gmailu je možná více než další navyšování velikosti schránky důležité vyrovnání možností s uživateli v USA, tedy například možnost použít protokol IMAP 4. Právě s rozvojem Apps lze také očekávat, že brzy bude kapacita e-mailové schránky transformovaná na virtuální disk, na který kromě pošty budeme ukládat prezentace, dokumenty, tabulky, …

Také trh s instant messagingem (IM) nebude jistě bez zájmu amerického giganta. ICQSkype mají nemalé problémy a nevyužít této situace na trhu by byl hřích, a to i přes to, že návštěvnost serveru Gmail.com, který je pro Gtalk klíčový, pozvolna klesá. Zajímavý je však nárůst návštěvnosti stránek gtalk.com, který je více než dva tisíce procent za poslední rok.

Konkurence na ústupu?

Je také zajímavé sledovat, jak se k obchodním a inovačním snahám Googlu staví konkurence. Yahoo se snaží získat kladné body nejen v technologické progresivitě, která znamená pokulhávání za největším rivalem jen o malý krůček v klíčových oblastech, ale především sází na kulturní a mentální specifičnost cílových trhů. Tím dokáže oslovit celou řadu uživatelů, kteří jsou alergičtí na doslovné překlady, které mnohdy produkuje Google (např. tupé opakování slov jako „mé“ či „já“ v místech, kde se jazykově vůbec nehodí, nebo například užívání křestních jmen v e-mailové komunikaci). To je také dost možná důvod, proč například v Česku stále úspěšně Seznam vzdoruje technologické převaze Google.

Inovátorem minulého roku číslo jedna byl zřejmě Microsoft, který rozjel svůj nový server Live. Ten kromě nového a zajímavě vyhlížejícího vyhledávače vsází především na blogování a IM. Čísla hodnotící úspěch či propadák tohoto serveru se však značně rozcházejí. Pokud mu aktivita z loňského roku vydrží, máme se určitě na co těšit.

V současné době to vypadá, že největší konkurenti se snaží Google spíše dohnat než předběhnout, což je pro ně značným hendikepem. Nabízejí sice ne tolik komplexní a kompletní řešení, ale velice často dobrou alternativu.

Sociální servery

Jestli nějaké služby zažily v roce 2007 opravdový boom, pak to kromě již zmiňovaného YouTube byly komunitní projekty a blogy. Ne všem se však dařilo stejně, například Orkut (od kterého si Google tolik sliboval) zažil v podstatě stagnaci a podobný osud potkal i My Space. O akceleraci trhu se tak postaral Facebook, jehož růst byl v podstatě exponenciální. Co je příčinou úspěchu jednoho na úkor druhého, je otázkou, kterou s nejasnou odpovědí řeší mnoho článků odborných i mnoho blogerů, kteří užívají té či oné služby.

Zajímavé je také to, že sociální utility začínají pronikat do oblastí, kde by ještě v roce 2006 neměly šanci – sdílení home page, hudby či vlastních životů na zatím neprosazených mikroblozích.

Jaký vývoj lze tedy očekávat?

I nadále bude pokračovat socializace Internetu, která bude stále častěji zasahovat i oblasti, které bychom označili za neobvyklé. Standardní a zaběhlí hráči budou muset nabídnout širší a zajímavější množství služeb, které budou vyvolávat pocit důležitosti a užitečnosti návštěvníků (tak jako téměř všechny zpravodajské servery zavedly blogy a čas od času z nich nějaký článek vytáhnou).

Součastně lze čekat, že se Google bude snažit prosadit i na trzích, kde se mu až doposud příliš nedařilo. Jakou metodu kromě lokalizací zvolí, však zůstává ve hvězdách.

Podle všeho se také video stream stane jedním z nových a velice silných žurnalistických kanálů, jako tomu bylo v roce právě minulém s blogy. Kromě rozvoje ultrashort video žurnalistiky lze na tomto poli očekávat stále silněji pronikající umělecké tendence a třeba se setkáme s nějakým zajímavým mezinárodním online festivalem.

Rok 2008 bude možná rokem, kdy Google bude chtít zvýšit svůj podíl na trhu, ale především od něj lze čekat konsolidaci a stabilizaci služeb, které povedou nejen k integraci do Apps, ale také třeba ke kvalitní lokalizaci a snížení počtu trvale a hojně užívaných betaverzí.

WT100

Jednoznačně lze očekávat s touto aktivitou obnovenou diskusi na téma, co je či není web 2.0, 3.0, 4.0 a podobně, protože se tyto termíny rychle přesouvají z roviny marketingové do roviny inženýrské, která musí v rámci zachování své existence k nějakému postoji přistoupit. Pokud tak neučiní, znamenalo by to chaos v oblasti vědecké informatiky, která by tak již nedokázala definovat pojmy, které se stávají stále běžnější a používanější.

Vyloučené není ani nějaké zajímavé překvapení, které bychom mohli označit za web 2.0 aplikaci, která se posléze stane nejen technologickým, ale také i finančním magnetem pro Google, nebo také třeba pro Live či Yahoo.

Očekáváte novou, převratnou web 2.0 aplikaci?

Autor článku

Autor je student PřF MU, publicista. Zajímá se o dění na Internetu, filosofii a fotografii.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).