Český Internet dosáhl prozatímního maxima za letošní rok v březnu, kdy jej používalo 6,68 milionů uživatelů (RU, podle NetMonitoru). Od března přitom počet „RU“ klesá. V měření NetMonitoru se nově objevil i odhad počtu zhlédnutých stránek a stráveného času na serverech, které nejsou měřeny pomocí měřícího kódu NetMonitoru – umožňuje to nový panel, který Gemius (společnost realizující měření českého Internetu) od nového roku postupně rozšiřuje.
Mimo webového panelu navíc Gemius buduje mobilní panel, takže by měl být schopen stejným způsobem měřit (nebo spíše odhadovat, chcete-li) i český mobilní Internet, aniž by byly měřeny pouze servery, na kterých je nasazen měřící kód.
Jednička je stále Seznam.cz
V červenci (data NetMonitoru jsou poskytována se zpožděním) byl českou internetovou jedničkou podle návštěvnosti Seznam.cz (4,71 milionu RU z ČR), následovaný Novinky.cz (3,18 milionu) a iDnes.cz (3,12 milionu). Pokud ale budete brát v úvahu i zahraniční návštěvnost, tak se pořadí Novinek a iDnes prohodí.
Podle počtu zhlédnutých stránek tradičně opět vede Seznam – s 2,73 miliardami je hodně daleko před ostatními. iDnes.cz najdete na druhém místě s 726 miliony a Centrum.cz s 391 miliony na místě třetím (opět jde o stránky zhlédnuté uživateli z ČR). O prvenství podle průměrného stráveného času na uživatele připravil Seznam.cz server iBoys.cz – čeští uživatelé na něm za měsíc tráví 18 hodin 41 minut zatímco na Seznamu 17 hodin a 13 minut.
Mezi videoservery vedou Novinky.cz (1,632 milionu uživatelů si na Novinky.cz přehrálo video a šlo o 18 milionů přehrání), druhý je Stream.cz (1,559 milionu uživatelů, 29 milionů přehrání) a třetí je Super.cz s 996 tisíci uživateli. Tradičně zde nenajdete YouTube (čísla by NetMonitor měl, ale protože se Google neúčastní měření, nejsou poskytována). SPIR se navíc nově vydal i do světa měření televizí a Internetu – novinkou bude jednotka GRP umožňující propojit mediatypy televize a Internetu, ale bližší informace budou dostupné až po 24. září, kdy se koná klubový večer SPIR na toto téma.
Seznam jedničkou i v provozovatelích, dvojka je AdActive
Největším provozovatelem je nadále Seznam.cz (5,26 milionu uživatelů z ČR), následuje AdActive s 3,31 miliony českých uživatelů – kde je vhodné dodat, že AdActive není provozovatelem serverů ani obsahu, ale mediálním zastupitelem, tedy v zásadě reklamní sítí. V tomto bodě je stále poněkud vidět nedostatek aktuálního členění „provozovatelů“. Podle Kateřiny Hrubešové (SPIR) je to ale obtížné rozlišit, protože dnes už běžně platí, že i provozovatelé zastupují i někoho dalšího a role provozovatele a mediálního zastupitele se tak prolíná.
Mobilní Internet stále roste
Od ledna do července stoupl počet uživatelů mobilního Internetu z 1,41 na 1,67 milionu uživatelů. V tomto případě jde opět ale o výsledek vycházející z měřených stránek, který nezahrnuje Google, Youtube ani další významné internetové destinace. Na mobilních telefonech se zobrazí zhruba 8 % ze všech zobrazených stránek na českém Internetu (589 milionů na mobilech).
V mobilní návštěvnosti také vede Seznam.cz (1,085 milionu uživatelů), následují Novinky.cz (798 tisíc) a iDnes.cz (729 tisíc). Zde je nutné upozornit, že NetMonitor neumí měřit „průnik“ – mobilní uživatelé mohou být zároveň webovými uživateli a nelze tedy sečíst webovou a mobilní návštěvnost. V počtu zhlédnutých stránek je situace stejná, Seznam.cz se 149 miliony zhlédnutých stránek má opět hodně velký náskok, druhý iDnes.cz má totiž pouze 39 milionů zhlédnutých stránek.
Reklama by na tom letos mohla být dobře
V display reklamě (ADMONITORING) lze konstatovat, že špička útraty v displayové reklamě byla tradičně v květnu, léto přineslo pokles, ale letošní rok jako celek odpovídá prozatím rokům předchozím. A nezbývá než s napětím čekat, jestli se podaří další úspěch – proti roku předchozímu se stále reklama na Internetu drží růstu. Nezapomeňme ale, že jde o ceníkové ceny. Na tiskové konferenci každopádně z reklamní branže zaznělo, že „v ceníkových cenách to bude stejné jako loni“.
Jedničkou v internetové reklamě je klasicky Seznam: 136,4 milionu korun za červenec 2013. Centrum Holdings je na druhém místě (87,2 milionu korun) a MAFRA třetí s 52,5 miliony korun (opět v ceníkových cenách a za srpen). Nejvíce inzerovaná komodita sport, oděvy, elektronika a ostatní zboží, neboli „široký sortiment“, činila ze srpnových objemů 80,3 milionů korun, na druhém místě s 43,2 miliony najdete cestovní agentury a kanceláře. Na posledním místě žebříčku se s 11 miliony objevily stavební prvky.
Největším zadavatelem reklamy byl Internet Mall, který v srpnu v ceníkových cenách pro-inzeroval 23,08 milionu korun. Následuje Student Agency (21,41 milionu), Invia.cz (12,75 milionu) a Alza.cz (11,28 milionu).
Internetová reklama v Evropě
Na tiskové konferenci byla představena čísla o online inzerci v Evropě, tedy lépe řečeno za rok 2012. Podle IAB se v Evropě v reklamě protočilo skoro 24,3 miliardy Euro. V Západní Evropě dominuje vyhledávání a display reklama je druhá, v České republice je tomu přesně naopak. Pokud se ale budete na čísla IAB konkrétněji dívat, tak by mělo jít o „gross“ ceny, nikoliv tedy ceníkové, ale blížící se reálným. Co se rozdělení týče – 28,1 miliard eur do televize, Internet 24,3 mld a 19,3 mld noviny. Samostatně ještě časopisy (8,7 mld), OOH (6,3 mld) a rozhlas (4,6 mld). Poslední je kino s 0,6 miliardami eur.
Ve většině zemí podle IAB výdaje do internetové reklamy rostly, v průměru o 11,6 % mezi 2011 a 2012. V ČR o 22,6 % a rekordmanem je Slovensko s 36,3% růstem. Španělsko, Řecko, Chorvatsko a Slovinsko naopak vykázaly pokles.