Hlavní navigace

Chceme výrazně posílit svou pozici na českém trhu, říká šéf kanálu Digi Sport

4. 10. 2011
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Sportovní kanál Digi Sport, který je exkluzivně dostupný pouze pro zákazníky společností Digi Czech Republic a Digi Slovakia, nedávno oslavil své první narozeniny. Při té příležitosti server DigiZone.cz vyzpovídal jeho šéfredaktora Jaroslava Šišoláka, jenž do loňského léta působil jako šéfredaktor sportovní redakce STV. Zmiňuje se mimo jiné o zmatcích, které provázely možné zařazení Digi Sportu do nabídky dalších operátorů a blízkých plánech této stanice. Digi Sport chce výrazně posílit svou pozici na českém trhu a lépe tak konkurovat již zavedeným sportovním kanálům.

Doposud byl program Digi Sport exkluzivně dostupný pouze v satelitní službě Digi TV. 23. září však překvapil server Marketér.sk zprávou, že se nevyhýbáte jednáním ani s jinými operátory. Citoval tehdy šéfa produkce a techniky vaší stanice Zdenka Ryšavého. Tato zpráva ovšem byla o pár dní později z vaší strany popřena s tím, že se jednalo o dezinformaci. Jak to tedy skutečně bylo?

V té době jsem byl mimo území republiky, takže co bylo řečeno, jsem se dozvěděl z veřejných zdrojů. My jsme nikdy oficiálně nedeklarovali to, že Digi Sport by měl být součástí jiných vysílacích platforem v nějaké dohledné době. Co se týká daleké budoucnosti, tak to jde mimo kompetence společnosti Digi Slovakia. Tato rozhodnutí se přijímají v centrále Digi TV v Bukurešti a podléhá to zvážení majitele Digi Sportu. V Maďarsku je Digi Sport dostupný i mimo naše sítě, ale tam je jiná politická a společenská situace. Vývoj tam byl jiný a tak se centrála rozhodla. U nás nemáme informace o tom, že by taková jednání byla zahájena. Budoucnost může něco přinést. Zatím to není v takovém stavu, že by něco probíhalo.

Jaroslav Šišolák

Zaznamenali jste ze strany některých operátorů poptávku, že by o tento kanál měli zájem?

V této sezóně ne. Větší tlak byl před rokem. Nebylo to ani tak ze strany operátorů, kteří operují televizní vysílání, ale bylo to spíše ze strany subjektů, které mají například digitální platformy, jako je IPTV. Šlo pouze o konkrétní projekty a ne celé výstupy kanálu. Řekněme, že šlo o nějaké sublicence pro Premier League a části obsahu. Zaznamenali jsme také reakce ze strany diváků, kteří se nás ptali, zda musí změnit operátora, aby mohli sledovat náš kanál.

Zmínil jste možnost, že byla poptávka po poskytnutí sublicence pro některé sportovní kanály. Je ještě toto ve hře?

Můžeme si teoreticky říci, co by bylo možné nebo nějakým způsobem zesumarizovat požadavky nebo záměry jiných subjektů, ale jak jsem již řekl, toto všechno končí v době, kdy musíme poslat tuto informaci do centrály v Bukurešti. Odtud jsme zatím nedostali jedinou pozitivní odpověď, že bychom mohli něco uvolnit nějakému dalšímu subjektu. Centrála funguje takto a řídí více zemí. Není to jen o Slovensku a o Čechách, ale o tom, že prioritou je rumunský a maďarský trh, a potom jsme až my. Na našem trhu se tedy o něčem takovém neuvažovalo, nebo jsme alespoň nedostali pozitivní odpověď, že můžeme.

Pojďme k příjemnějším záležitostem. Digi Sport nedávno oslavil rok na českém a slovenském trhu. Jak ho hodnotíte?

Hodnotíme ho velmi dobře a velmi pozitivně. Udělali jsme podle mě jeden obrovský skok. Je to velký úspěch pro mě i mé kolegy. Za tři měsíce jsme doslova museli „sbouchat“ kanál, který je schopný vysílat. Některé nedostatky jsme pak ještě odstraňovali za běhu. To trvalo asi půl roku. Přežili jsme první sezónu a divák si na nás zvykl. Nechci říkat, že jsme dokonalí, tak to není. Stále na sobě pracujeme a převažují ty pozitivní věci.

Uvedl jste, že s vámi zákazníci Digi TV a diváci Digi Sportu komunikují a dávají vám vědět, co se jim líbí a co se jim nelíbí. Jakými cestami se k vám tedy dostává jejich odezva?

Máme e-mailovou adresu Digi Sportu, nebo naše osobní e-mailové adresy, máme záznamník, kde divák může vyjádřit svůj názor a další věci jsou call centra Digi Slovakia a Digi Czech Republic, která umějí předat připomínky nebo dokonce i nápad. Posloucháme diváka a zpracovali jsme i několik myšlenek a tipů a věřím, že ti, kteří svůj nápad poslali, se ve vysílání najdou. Na stadionech slovenské fotbalové Corgoň ligy, kterou vysíláme, máme kontakt bezprostřední. Lidé nás poznají, vědí, kdo jsme, zvykají si nebo už si zvykli na modré vinčusy (pěnové kryty mikrofonů, pozn. red.). Naši redaktoři, kteří se objevují na stadionech, jsou většinou mladí lidé bez předchozí zkušenosti, ale díky tomu, že se objevují na stadionech, začínají být známější.

Někteří sportovní fanoušci vám doposud neodpustili, že jste koupili práva na anglickou Premier League. Z vaší strany to byl ale logický krok. Na místě je tedy otázka, zda se pokoušíte i o získání práv na přenosy severoamerické hokejové NHL. Je pravděpodobné, že Nova Sport, která byla doposud jejich držitelem, je pro další sezónu nezíská. Nová sezóna NHL začíná už za pár dní…

Odpověď je ano, ale člověk musí trošku pochopit naše fungování. Nova Sport je kanál, který nějakým způsobem funguje na území bývalého Československa. My jsme kanál, který funguje ve struktuře na území šesti států a nákup práv z devadesáti procent řeší akviziční oddělení v Bukurešti, pro všechny státy. Je tam problém v tom, že tak jako Nova Sport musí nakupovat práva pro Česko a Slovensko, tak i my musíme nakupovat práva pro Česko i Slovensko. Některé soutěže nemůžeme koupit, protože v Čechách už jejich práva vlastní například jiná televize, zatímco na Slovensku ne. Pokud to tedy naši kolegové neumí koupit pro nás, kupují to jen pro Rumunsko a Maďarsko. Co se týká NHL, situace je tam složitá. Podle informací, které mám, nabídky, které majitel práv dostal, včetně té naší, nedosahovaly jeho očekávání. Práva by měla být postoupena některé další agentuře, pokud vím, z Londýna, která by s nimi měla dále nakládat, ale že by byla NHL v tuto chvíli prodaná, o tom nevím a nevím také o tom, že bychom chtěli nějak dramaticky navyšovat nabídku. Když jsem ještě působil ve Slovenské televizi, noční zápasy měly dost malý potenciál. Významná hodnota je především v magazínech a zápasech, které jsou vysílány v lepších časech pro Evropu. Ten produkt je dobrý, ale očekávání majitele jsou tak velká, že bychom takové peníze z našeho trhu velmi těžko dolovali. V tomto momentě práva nemáme, ale myslím si, že požadují o hodně víc, než jsou televize v tomto regionu ochotny zaplatit.

Můžete prozradit alespoň v jakých řádech se práva na tyto atraktivní soutěže pohybují?

Částku, kterou nabízela Digi Group, nevím, ale určitě bude velká, protože šlo o šest států. Nevím, jaké procento pokrývá území Česko-Slovenska. Z poslední doby a ze známých čísel mohu říci, že to byly stovky tisíc eur za sezónu, určitě to nebyly miliony eur. Očekávání majitele jsou ale nyní vyšší.

Jednáte o některých dalších soutěžích, případně, které už se vám podařilo získat a nasadíte je brzy do vysílání?

Poslední informaci, kterou jsme měli, byl španělský fotbalový pohár od sezóny 2012/2013. To je taková známější fotbalová akvizice. Nějaké větší fotbalové věci momentálně nechystáme. Akviziční oddělení v Bukurešti neustále jedná o nějakých soutěžích. Očekává se, že bychom mohli mít ještě nějaké tenisové turnaje. Snažíme se doplnit bohatý fotbalový program něčím dalším, abychom nebyli pouze fotbalová stanice. Švédská hokejová liga, kterou máme a budeme jí mít i další sezónu, je mimořádně kvalitní. Jsme spokojení s tím, jak to Švédi dělají. Nejnovější věc, kterou máme pro tuto sezónu, je házenkářská Liga mistrů. Tu budeme mít i v dalších dvou letech. To je takový větší projekt, který jsme v poslední době zrealizovali.

Digi Sport

Ze soutěží, které aktuálně vysíláte, vše zůstane?

Soutěže, které vysíláme, máme všechny do 30. června 2013. Jsou tam opce na další období a je otázka, zdali se nám podaří domluvit prodloužení smluv. Slovenskou fotbalovou Corgoň ligu máme až do 30. června 2015. Fotbal bychom měli mít minimálně na další dva roky velmi kvalitní.

Udělejme si ještě menší odbočku k loňskému roku, kdy Digi Sport odstartoval. Kolik zákazníků se vám podařilo na Digi Sport nalákat a kolik zákazníků odešlo z různých důvodů, ať už to bylo například díky ukončení smlouvy, přechodu ke konkurenci apod.

Takovéto detailní průzkumy nemáme. Víme, kolik zhruba lidí měsíčně přichází, kolik odchází. Můžeme říci, že rosteme. Možná ne tak rychle, jak jsme chtěli, ale rosteme. Bohužel nejsem oprávněn k tomu, abych vám sdělil víc.

Jsou to tedy stále stovky tisíc zákazníků, jako tomu tedy bylo loni? Tehdy to bylo okolo nějakých dvou set, tří set tisíc.

Toto je záležitost, kterou Digi Sport neřeší. Musela by to být otázka na někoho jiného. Čísla z České republiky se k nám například vůbec nedostanou. Nechtěl bych říci ani nějaké číslo ve smyslu, že jsme dvě stě tisíc získali a sto tisíc ztratili, jelikož by to nebyla pravda.

Přejděme k technické stránce vysílání. V červnu informoval server Živé.sk o tom, že jste zahájili interní testování kanálu Digi Sport ve vysokém rozlišení (HDTV). Jak testy dopadly?

My vysíláme ve vysokém rozlišení od samého počátku a na výstupech do optiky, která jde do kabelových rozvodů, jdeme ve Full HD kvalitě. Ti, co mají kabelové rozvody Digi, od nás mají HD signál (kabelová televize Digi ale vysílá pouze na Slovensku, nikoli v České republice, pozn. red.). Co se týká satelitu, v nejbližší budoucnosti se neuvažuje o přechodu na HD rozlišení. Je to technologická otázka a otázka investic.

Takže v kabelových sítích jste v HD kvalitě od kdy?

Pracoviště vysílá HD od samého počátku, od 14. srpna minulého roku. Je to pouze otázka obsahu, který se šířil.

Jde mi o koncového zákazníka.

Ten, který je v kabelovém rozvodu Digi Slovakia, HD verzi vidět může, pokud k tomu má potřebné zařízení. Ten, který má satelit, ne.

Takže satelitní vysílání v HD kvalitě v dohledné době nechystáte?

Opět se dostáváme do Bukurešti. Jsou to věci, které my neřešíme.

Takže z vaší strany jde o klasické vysílání lokalizované do slovenštiny včetně studií?

Do češtiny a slovenštiny. Pro nás je prioritou pro novou sezónu český trh. Slovenský trh máme v podstatě vyřešený, pokud je řeč o obsahu. Naší prioritou je nyní doplnění vysílání o česky hovořící komentátory. Minulý měsíc u nás začal komentovat Vlasta Kaiser, což je v České republice známý pojem. Přešel k nám z Novy Sport a doufám, že bude spokojený – a i my. Skončili jsme konkurz na redaktory, v němž vybereme jednoho nebo dva, kteří u nás budou interně působit. Rozšířili jsme také okruh spolupracovníků o české externí štáby. Vysílali jsme například odvetný zápas Sparty s rumunským Vaslui. Našim cílem tedy je velice výrazně posílit pozici Digi Czech Republic v Čechách. Minimálně polovinu obsahu chceme v krátké budoucnosti mít i v českém jazyce.

Co se týká posílení pozice v České republice, plánujete, že byste u nás otevřeli i nějakou pobočku, případně stanoviště? Mohla by tu být například nějaká redakce, ze které by se vysílalo.

O redakci nebo studiu, které by bylo na území České republiky, se zatím neuvažuje. Bylo by to zbytečné. Umíme to vyřešit i z Bratislavy. Co se týká obsahu, ten je připravovaný v Čechách. Ve zpravodajství nebo v některých dalších relacích se objevují věci, které jsou i z českých stadionů. Toto tedy vyřešené máme. Pokud bychom otevírali studio někde v Praze nebo Brně, kde máme call centrum, nemělo by to na tak krátkou vzdálenost od Bratislavy význam. Lidé jezdí a komentují v Bratislavě. Je to takový převrácený model Novy Sport. I když fungovala v Hradci Králové (tehdy to ještě byla Galaxie sport, pozn. red.), komentátoři ze Slovenska jezdili tam. Lidé si budou muset zvyknout na to, že jezdí za prací na Slovensko. Pro české kolegy to asi nebylo úplně ono, ale myslím si, že v tom nemáme problém. Manšaft, který máme nastavený, to akceptuje úplně bez problémů.

Chystáte nějakým způsobem rozšíření stávajícího vysílání? Nemám na mysli to, o čem jste teď hovořil. Spíše by mě zajímalo, jestli se zákazníci Digi TV dočkají například dalšího kanálu Digi Sport.

Nevylučujeme to. Ze strany novinářů padá tato otázka čím dál tím častěji. Je pravda, že práv už máme dost. V manšaftu, který už v Bratislavě máme, by se druhý kanál asi už hodil. V Rumunsku jsou Digi Sporty tři, v Maďarsku dva. Záleží na prioritách. Digi Sport je jen jeden z kanálů, které Digi jako taková operuje. Kromě toho jsou tu i filmové kanály a některé další. Je to otázka času. Zda se bude jmenovat stanice Digi Sport+ nebo nějak jinak, to nevím, ale každopádně bychom ji přivítali.

Jaroslav Šišolák - přenos zápasu Sparty z Rumunska

Konkurenční Nova Sport proudí k divákům i prostřednictvím dalšího komunikačního kanálu, internetem. Mám na mysli hlavně textové a obrazové zpravodajství. Uvažovali jste vy nebo vaše centrála o tom, že byste se dali na pole zpravodajství po síti?

Co se týká nějakého velkého webu, na to nejsme kapacitně vybaveni. Streamování zápasu online dělat umíme, ale zatím ho dělat nebudeme. Co se týká obsahu některých relací nebo zpravodajství, ty už jsme začali umisťovat na naše stránky. Na ni je možné se dostat z rozcestníku www.digisport.tv. Nějaký obsah už tam je. Divák tedy dostane zpravodajskou relaci i prostřednictvím internetové stránky. Může si ji tedy pustit v archivu nebo v průběhu dne.

Při ukončení vysílání STV 3 technický ředitel Zdenko Ryšavý uvedl, že se vám otvírá prostor, který chcete náležitě využít. Jak to bylo myšleno? Mysleli jste to tak, jak už jste uvedl, nebo máte ještě nějaké další plány?

BRAND24

Zánik STV 3 mě osobně příliš netěší. U zrodu tohoto programu jsem byl a mrzí mě, když má nějaký projekt určitý cíl a skončí tak, jak skončila Trojka. Druhá věc je to, že nás netěší ani to, že nám mizí konkurence. Když je konkurence, oživuje to trh a jsme rádi, že na tomto trhu společně působí Sport 1 i Nova Sport. O všechna práva se taháme společně a umíme budovat trh, aby si divák zvykal. Vzhledem k tomu, že tu konkurence není, není to dobře. Když tu konkurence je, dokážeme si určitým způsobem obhájit naši pozici nebo to, zda jsme v něčem lepší nebo ne. Vzhledem k tomu, že máme fotbal a tým, jaký máme, víme, že v této části jsme nejlepší. Otázka ale je, s kým se porovnávat, když nemáte partnera, minimálně na slovenském trhu. Co se týká Trojky, slovenský sport, který na její obrazovce měl prostor, už ho v takové míře nemá. Nyní nemá prostor žádný. Umíme nějakým způsobem pomoci a určitě bychom chtěli přinést některé další sporty. Samozřejmě ale nejsme ve stavu, abychom to řešili veřejnoprávním systémem, že každý dostane své místo. V komerčním prostoru to takto nechodí. Určitě bychom ale chtěli získat některé sporty, které pro nás jsou zajímavé. Otázkou je, co dokáže STV odvysílat na dvou kanálech po odchodu Trojky. Je tam nový programový ředitel Andrej Miklánek, který byl projektovým manažerem STV 3, takže předpokládám, že STV bude mít nějakou snahu sport udržet. O ten zbytek se pokusíme my.

Foto: archiv Digi Sport

Uvítali byste zařazení kanálu Digi Sport i ke konkurenčním operátorům?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).