Hlavní navigace

Chystá Česká televize vlastní vyhledávač?

28. 7. 2004
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Jak se blíží burzovní premiéra Google, horečka pomalu stoupá. Všichni očekávají úspěch; kdyby byl opravdu velký, mohl by obnovit důvěru investorů v internetové firmy. Do čela protivníků Google se však postavil mocný hráč: Česká televize.

Jak se blíží burzovní premiéra Google, horečka pomalu stoupá. Všichni očekávají úspěch; kdyby byl opravdu velký, mohl by obnovit důvěru investorů v internetové firmy. Do čela protivníků Google se však postavil mocný hráč: Česká televize.

Včera jsem si ke snídani pustil televizní zprávy. Hned v úvodním přehledu byla zmínka o tom, že se začal šířit nový virus, který se šíří přes vyhledávače. Na pozadí běžely ilustrační záběry Google. Podrobnější zpráva pak vysvětlila, že jde o novou variantu viru MyDoom, jež si na Googlu vyhledává emailové adresy svých dalších obětí, čímž zahlcuje i samotný Google, který pak nestíhá odpovídat na normální dotazy svých uživatelů. Redaktor neopomněl vysvětlit, že se tato zpráva objevila právě v den, kdy Google oznámil důležité podrobnosti k prodeji svých akcií.

Nemohu vyloučit, že jsem byl po ránu ještě tak trochu pomalejší, ale z úvodu zprávy jsem měl jednoznačný dojem, že se MyDoom začal šířit přímo z Google. V kontextu obsedantních představ posledních týdnů jsem už přemýšlel o tom, jaká nová dvojchyba se zas někde objevila a co to všechno může způsobit. Teprve když jsem se soustředěně zaposlouchal do podrobnějšího vysvětlení, došlo mi, že vlastně o nic tak zásadního nejde.

V archívu na webu České televize bohužel nejsou krátké zprávy z ranního bloku, abych vám mohl poskytnout link k vlastnímu posouzení. Našel jsem pro vás jen zprávu ČTK, ze které televizní redaktoři pravděpodobně vycházeli. Také tady sice najdete větu o tom, že se virus šíří přes vyhledávače, celkové vyznění je však výrazně neutrálnější: na rozdíl od televizní verze ve vás nezůstane pocit, že byste mohli virus chytit přímo na Googlu. Zmiňuje navíc i další světové vyhledávače, jmenovitě Yahoo, které musí čelit stejnému problému.

WT100_EARLY

Závěr je tedy jednoznačný a poněkud šokující. Česká televize se do té míry řídí podle BBC, britského vzoru televize veřejné služby, že se rozhodla následovat i její nedávné oznámení a spustit vlastní vyhledávač. Domácím hegemonem je sice Seznam, ale televizní stratégové už myslí dál – a v cestě k ovládnutí světového Internetu jim stojí právě Google. Stačí však jedna dobře mířená zpráva, jedna lehká manipulace, maskovaná jako nešikovnost, a celý mocný konkurent se sesype jako domeček z karet. Nic už nebude bránit uvedení nového vyhledávače. Jediné, co ještě – podle dobře informovaných zdrojů – není jisté, je otázka jeho názvu: zájmové skupiny uvnitř televize se nemohou shodnout na tom, zda to bude NaStopě.com nebo TajemstvíProu­těnéhoKošíku.com.

Tak dobře, o České televizi asi na Wall Street ještě neslyšeli a navíc má dost svých starostí s koncesionářskými poplatky, takže s tím vyhledávačem to asi nebude tak horké. Stejně by ale nebylo od věci, kdyby si dávala na svoje vysílání větší pozor. Aspoň po ránu.

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.