Server Mobilmania patří na českém Internetu mezi ty známější a konkurencí (v tomto případě jde zejména o Mobil ze skupiny iDnes) bedlivě sledované. V březnu tohoto roku, kdy podle iAuditu dosahoval jeho provoz nejvyšších čísel, jeho adresu navštívilo na 290 tisíc čtenářů (unikátních návštěvníků). Pro inzerenty jde spolu s předpokládaným složením cílové skupiny jistě o zajímavá data, což si jeho provozovatel (vydavatelství Computer Press Media) jistě dobře uvědomuje a neváhá to dávat najevo. Pokoutné vylepšování či falšování statistik návštěvnosti u takto exponovaných hráčů samozřejmě nepřichází v úvahu, neboť by pro ně mohlo mít závažné důsledky – nedůvěru inzerentů i čtenářů a následný pokles příjmů.
O to více proto překvapilo, když se v červenci objevily první hlasy (iniciované zřejmě některým z konkurentů Mobilmanie), zpochybňující nárůst návštěvnosti tohoto serveru mezi květnem a červnem, vykázaný měřícím systémem NetMonitor. Do tohoto nového výzkumu českého Internetu, provozovaného Sdružením pro internetovou reklamu (SPIR), do něhož již přešla celá řada významných serverů od iAuditu, se Mobilmania zapojila od února (v měření iAuditu však zůstala). Jádro sporu tvoří následující dva řádky z výstupů NetMonitoru za květen a červen:
Měsíc | RU měsíc | RU den (průměr) | RU víkend (průměr) | PV měsíc | Návštěvy měsíc | Délka návštěvy měsíc |
---|---|---|---|---|---|---|
Květen | 283753 | 22982 | 15448 | 6618893 | 940270 | 0:08:22 |
Červen | 408250 | 32200 | 23940 | 8946139 | 1298008 | 0:07:27 |
Legenda: RU – počet všech návštěvníků (reálných uživatelů)
PV – počet zobrazení (page views) (zobrazení všech návštěvníků)
Návštěvy – počet návštěv
Délka návštěvy – průměrná délka návštěvy
Zdroj: NetMonitor, veřejné výstupy
Nárůst činí 69 procent u návštěvníků, u shlédnutých stránek 73 procent a u návštěvníků za týden dokonce 77 procent. Takový skok skutečně není obvyklý (například za duben měla Mobilmania návštěvníků 287.997), a je zřejmé, že nemohl ujít pozornosti. Jak je možné jej vysvětlit? Podle našich informací znělo první vyjádření ze strany Mobilmanie tak, že administrátoři serveru zapomněli na některé stránky umístit měřící kód pro NetMonitor. Pro srovnání, čísla z iAuditu pro stejné měsíce zněla podstatně „nenápadněji:“ 5.457.868 shlédnutých stránek za květen a 5.488.811 za červen (iAudit však samozřejmě používá jinou metodiku). Skok v číslech by to vysvětlovalo, avšak zdá se podivné, že by si správci serveru všimli chybějícího kódu tak pozdě, tím spíš, když dosavadní čísla z NetMonitoru poměrně dobře korespondovala s těmi z iAuditu (v rámci tolerance pro odlišné metodiky).
Podrobnosti o tom, kam údajně administrátoři zapomněli kód přidávat, jsou však ještě o něco zajímavější. Jak se nám podařilo zjistit, Mobilmania využívá určitou formu výměnné spolupráce se serverem GSMArena.com (vlastníkem domény je Orlin Milinov, Sofie). Velkou část obsahu tohoto serveru, zaměřeného stejně jako Mobilmania na zpravodajství a informace ze světa mobilních telefonů, tvoří převzaté recenze z Mobilmanie (přeložené do angličtiny). V nich použité fotografie a obrázky se stahují přímo ze serveru Mobilmanie. V recenzích to samozřejmě nehraje žádnou velkou roli, důležitý moment však nastává, necháte-li si některý z obrázku klinutím zvětšit. Otevře se nové okno, obsahující samotný obrázek bez jakéhokoliv textu či navigace. Některé fotografie doprovází alespoň logo Mobilmanie, jiné však ani to. Ještě podstatnější však je, že zdrojový kód stránky náhledového okna obsahuje i měřící kódy NetMonitoru a iAuditu. Návštěvník GSMAreny tak „generuje“ Mobilmanii návštěvnost, aniž by o nějakém takovém serveru v České republice musel mít ponětí.
SPIR: Není to etické
Jelikož Jiří Hlavenka, předseda představenstva Computer Press Media, se odmítl k záležitosti vyjadřovat a odkázal nás na Marka Lutonského, šéfredaktora Mobilmanie, který však byl v té době na dovolené, obrátili jsme se na Miroslava Kůtu, předsedu Metodické komise (MK) SPIRu. Ten o celé věci podle svých slov neměl tušení a přislíbil ji projednat s realizátorem měření. „Obecně u NetMonitoru platí jedno hlavní pravidlo, a to, že do návštěvnosti měřeného serveru se můžou počítat pouze takové sekce a přílohy, které ‚běží‘ na stejné doméně 2. řádu jako měřený server,“ vysvětlil. To přitom v tomto případě platí, neboť obrázky na GSMAreně se natahují přímo z Mobilmanie.
2. srpna pak problém projednávala na své schůzi Výkonná rada SPIRu, které se účastnil i zástupce Computer Pressu Jan Vobecký. Rada se podle našich informací shodla na tom, že z hlediska metodiky nebylo porušeno žádné pravidlo, avšak jedná se o etický problém, protože celkové výsledky naměřené návštěvnosti přímo neodpovídají kvalitě serveru. Jan Vobecký se potom vyjádřil tak, že Computer Press problém zcela chápe, a pokud bude stanoveno pravidlo, řešící tyto podmínky, bude ho Computer Press dodržovat. Dohru pak celý případ bude mít ještě u Metodologické komise SPIRu, která bude v nejbližší době projednávat možnou úpravu pravidel tak, aby podobné případy zohledňovaly.
V celé věci přesto zůstávají některé otazníky. Podle Marka Lutonského trvá spolupráce s GSMArenou již od dubna 2004, což prý Jan Vobecký v době projednávání záležitosti u Výkonné rady nevěděl. Znamená to tedy, že kód pro NetMonitor začal být k obrázkům na GSMAreně přidáván až na jaře letošního roku? Poněkud záhadnou zůstává i povaha samotné spolupráce mezi Mobilmanií a GSMArenou. Marek Lutonský nám v této věci odmítl prozradit cokoliv bližšího s tím, že jde o interní informace, které nemají přímou souvislost s řešeným problémem.
Návštěvnost: věc příliš důležitá
V zájmu Internetu, resp. těch, kdo jej „plní“ obsahem, a těch, kdo to financují, je bezpochyby transparentní prostředí s jasnými pravidly a „podmínkami provozu.“ I v reálném životě je možné dodržovat zákony a zároveň překračovat hranice platné etiky, avšak takové chování je většinou odsuzováno a větší míru zneužívání platná pravidla reflektují svými změnami. Internetové prostředí by nemělo být výjimkou, jinak hrozí ohrožení jeho důvěryhodnosti. Mobilmania každopádně není první ani poslední, kdo podmínky prostředí využívá „nadoraz“ – připomínky lze občas zaslechnout třeba i na adresu serverů jako iDnes či Novinky, které vkládají měřící kódy k obrázkům ve fotogaleriích k článkům. Není totiž návštěva jako návštěva: počítat shlédnutý obrázek za shlédnutou „stránku“ leckomu připadá zvláštní. Nutno však říci, že stále nejde o takový přešlap, jakého se dopustila Mobilmania.