Hlavní navigace

Další český web nabízí placený obsah, Digizone.cz sází na data pro experty

8. 10. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Zatím docela malou skupinu českých online médií, která zpoplatňují část svého obsahu, rozšířil mediální server Digizone.cz. Kromě textů nabízí data o sledovanosti televizí.

Na český Internet přibyl další pokus o zpoplatnění obsahu. Odborný server Digizone.cz (vydává ho společnost Internet Info, která je zároveň vydavatelem Lupy) v pondělí spustil sekci s prémiovými texty a daty. Čtenáři se k nim nově dostanou jen po zaplacení ročního předplatného, případně si mohou za nižší částku koupit přístup ke konkrétnímu článku. Většina obsahu serveru zůstává k dispozici zdarma, do placené sekce bude patřit maximálně třetina textů, vysvětluje šéfredaktor Digizone.cz Jan Potůček

„Půjde přibližně o tři články a zprávy denně. Placené budou úterní rozhovory, vybrané exkluzivní recenze, původní exkluzivní informace a analýzy a na denní bázi, reporty sledovanosti za včerejší týden, analýzy sledovanosti za uplynulý týden a měsíc,“ popisuje. 

Digizone.cz, která píše o televizi a digitálním vysílání, placeným obsahem cílí zejména na odborníky z mediální branže, hlavně z televize, rádií, mediálních agentur, AV firem, produkčních a kreativních agentur. Nalákat je chce hlavně na nově zpracovaná čísla sledovanosti, postavená na datech z výzkumu MEDIARESEARCH zpracovávaného pro Asociaci televizních organizací. 

„Oproti nynější podobě denních zpráv o sledovanosti budeme mít tabulky TOP 10 pořadů napříč televizemi a TOP 5 za jednotlivé programy ČT, Novy, Primy a TV Barrandov. Přibudou také koláčové grafy jednotlivých kanálů a TV skupin a v doprovodném textu se víc zaměříme na dlouhodobější trendy vybraných televizních pořadů a jednotlivých vysílacích slotů. Měl by to být nejkomplexnější pohled na včerejší sledovanost v českých médiích. Obdobně pak budeme zpracovávat týdenní a měsíční data, u nichž nebude chybět meziroční srovnání, takže bude patrné, jak se jednotlivé televize vyvíjí z dlouhodobého hlediska,“ popisuje Potůček.

Ukázka placené sekce Digizone.cz

Cílení na úzkou profesní skupinu se projevuje také v ceně předplatného. Roční přístup k prémiovému obsahu stojí 3 900 Kč a cena za odemknutí jednoho článku je 50 Kč. Pro srovnání: například roční předplatné placeného deníku Insider přijde na 990 Kč, server Psychologie.cz nabízí vstup do placené sekce za 100 Kč měsíčně (nebo 30 Kč za jednotlivý text), celoroční předplatné ekonomického serveru Motejlek.com stojí 14 000 Kč a roční předplatné Borovan.cz přijde na 8 999 Kč.

Placenou sekci bude redakce připravovat v podstatě v současném složení. „Redakční tým neposilujeme, jen mírně reorganizujeme. Placený obsah budu většinou tvořit já, kolega Lukáš Polák se zaměří hlavně na volně dostupné texty, náš pravidelný spolupracovník Bohumil Herwig by nám měl více pomoci se speciální sekcí Digiroom, která potřebuje vlastního editora, a zřejmě ještě více využijeme dalšího stálého externistu Čestmíra Poláka,“ říká Potůček. 

Pro vydavatelství Internet Info jde o první velký pokus s placeným obsahem. Na svých dalších webech v dohledné době spuštění prémiové sekce neplánuje, potvrzuje ředitel obsahu Aleš Miklík

„S placeným obsahem občas experimentujeme i u jednorázových studií, ale je pravda, že takto komplexní projekt jsme zatím nespustili. Je to i tím, že jsme si chtěli být jisti výsledkem, který bude zajímavý nejen pro nás, ale i pro odběratele takovéhoto prémiového obsahu – proto jsme například prováděli průzkumy mezi potenciálními předplatiteli. Digizone má pro takový projekt asi nejlepší výchozí pozice, protože zde můžeme nabídnout další náročný obsah a zároveň máme komu. Mezi jejími čtenáři jsou totiž prakticky všichni profesionálové z oboru, pro které jsou takové informace klíčové. Na dalších našich webech takto identická situace vždy není, proto neplánujeme nasadit okamžitě stejný model i jinam. O dalších krocích budeme rozhodovat podle výsledků Digizony, pokaždé by to každopádně muselo být šité na míru potřebám té které cílové skupiny.“ 

Placený obsah na vzestupu 

Zatímco v USA a západní Evropě snahy o zpoplatnění internetového obsahu sílí i ve velkých masových médiích, na českém trhu většina velkých mediahousů dál sází výhradně na prodej reklamy a pokusy o zpoplatnění webů odmítá. Výjimkou jsou elektronické verze tištěných titulů, které nabízejí online za peníze. Placený obsah tak je zatím doménou menších periodik s úzce vymezenou cílovou skupinou, která je ochotná platit za informace důležité pro svou profesi. A překvapivě často se ukazuje, že čtenáři jsou skutečně ochotní za obsah platit.

Nejznámějším českým příkladem v tomto ohledu je server Motejlek.com, jehož provozovatel Miroslav Motejlek začátkem letošního roku prohlásil, že je za rok 2012 v několikamilionovém zisku. Na ekonomická témata se zaměřuje také placené zpravodajství Patria Plus, které má podle svého vydavatele roční výnosy kolem 10 milionů Kč ročně. A nedávný experiment serveru Psychologie.cz vydělal podle vydavatele za první měsíc 180 tisíc Kč. Zapomenout nesmíme ani na zajímavý pokus publicisty Františka Fuky, který v roce 2011 vyzval čtenáře svého blogu k dobrovolným příspěvkům na jeho udržení. Za první měsíc se mu na účtu sešlo přes 53 tisíc, od té doby příspěvky postupně klesají a v posledních měsících Fuka vybírá kolem 14 tisíc Kč měsíčně

KL24

Z velkých českých producentů obsahu s placeným obsahem experimentuje snad jen skupina Nova, která prostřednictvím placené služby Voyo nabízí filmy, seriály nebo sportovní přenosy. Přes masivní podporu Voya ve vysílání Nova zatím na placený videoobsah nalákala něco přes 26 tisíc předplatitelů – kýžených 100 tisíc je tedy ještě hodně daleko. A když už jsme u televizí, sluší se dodat, že placený přístup do svého archivu nedávno zavedla také TV Barrandov.

Další velcí hráči zatím o zpoplatnění webového obsahu neuvažují. Jedinou výjimkou je Ringier Axel Springer (vydavatel Blesku, deníku Sport nebo týdeníku Reflex), který oznámil záměr otestovat placený obsahu na webu deníku Blesk. Projekt by se měl rozjet někdy na konci letošního nebo začátku příštího roku.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).