Hlavní navigace

Další způsob, jak sledovat uživatele TV i internetu: vysokofrekven­ční zvuky

16. 11. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: SilverPush
Zní to trochu jako konspirace. Vysokofrekvenční zvuky z televizních i internetových inzerátů prý zachytí telefony a tablety.

Sledovat uživatele, příjemce inzerce, napříč všemi zařízeními, která používají. Vědět, že je to právě Franta, který se dívá na televizní reklamu. A vědět, že se předtím díval na jinou reklamu na počítači. Sen všech marketérů - nové technologie umožňující sledovat uživatele bez jejich vědomí – připomínkuje pro americkou FTC tamní Centrum pro demokracii a technologii (CDT).

Ve výše zmíněném dokumentu (PDF) se probírají různé metody sledování uživatelů napříč zařízeními. Typický uživatel používá podle materiálu v průběhu dne až pět typů zařízení – telefon, počítač, tablet, nositelnou elektroniku a RFID zařízení. Právě snaha spojit data generovaná všemi těmito zdroji je ve středu zájmu marketérů. Používají řadu metod, od cookies, pokročilejších/jiných cookies, otisků prohlížečů, využití/zneužití přihlášení ke službám a další.

Zajímavější část se objevuje v momentě, kdy CDT zmíní využití lidským uchem neslyšitelných vysokofrek­venčních zvuků:

Cross-device tracking can also be performed through the use of ultrasonic inaudible sound beacons. Compared to probabilistic tracking through browser fingerprinting, the use of audio beacons is a more accurate way to track users across devices.10 The industry leader of crossdevice tracking using audio beacons is SilverPush.

Aby něco takového fungovalo, musí sledovaný uživatel používat nějaké mobilní zařízení (nebo obecně zařízení) vybavené mikrofonem a software, který je schopný vysokofrekvenční zvuky zaznamenat a rozpoznat.

Žádná konspirace, realita včetně SDK

Na první pohled to skutečně vypadá jako jedna z tisíců konspiračních teorií, ale pokud se podíváte na web společnosti SilverPush a produkt Audio Beacon, zjistíte, že jde o reálnou technologii.

Reálnou natolik, že její SDK se může nacházet prakticky v jakékoliv aplikaci, kterou si nainstalujete do mobilního zařízení. Pak už jenom stačí, abyste aplikaci povolili přístup k mikrofonu a můžete se stát cílem skrytého sledování.

Audio Beacon není nijak masově rozšířený, tedy alespoň podle dostupných informací, které hovoří o šesti až sedmi aplikacích, které jej obsahují. Což na druhou stranu má představovat zhruba 18 milionů monitorovaných telefonů.

SilverPush nejsou jediní

Vedle společnosti SilverPush se této technologii věnují i další firmy – Drawbridge či Flurry (nedávno koupené Yahoo) jsou ale jenom špičkou ledovce a malým vzorkem. A jde alespoň o společnosti, které se tím veřejně chlubí. Snahu sledovat a škatulkovat uživatele internetu a médií ale najdete i v desítkách dalších skrytých případů. A nezapomínejme na hráče jako Facebook či Google. Ten první sice možná nezkouší vysokofrekvenční triky, ale aktuálně opět pokouší štěstí s dalším rozpoznáváním obličejů.

KL24

Podobné technologie mají dalekosáhlý dopad na soukromí uživatele, zejména v okamžiku, kdy se stanou jejich cílem, aniž by o tom věděli. Jejich aktivita na internetu (vyhledávání, čtení článků, zájmy v e-shopech) se poté dá snadno propojit s aktivitami ve světě mimo počítač – například propojení s telefonem zajistí, že budete vědět, že třeba právě na základě vyhledávání se konkrétní člověk někam vydal.

Pokud se navíc podaří dostat k informacím o platební kartě (nic až tak nemožného s ohledem na online placení), tak je možné uvažovat i o propojení s informacemi o tom, co nakupuje, kde nakupuje i kdy nakupuje. Značné možnosti se nabízejí pro remarketing/retargeting – snadno můžete přizpůsobovat inzerci na chytrých televizích tomu, o co se uživatel zajímal na počítači. Nebo naopak, na počítači nabízet totéž, co viděl v reklamě televizní.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).