Hlavní navigace

Drahý benzín, šance pro e-shopy

20. 9. 2005
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Hurikán Katrina přinese českým internetovým obchodům více zákazníků. Nedává vám to smysl? Jak by mohla zdánlivě nesouvisející tragédie u břehů Mexického zálivu ovlivnit českou e-komerci?

Benzín nyní tankujeme v průměru za 33,25 koruny za litr. Jeho relativně vysoká cena se stala v posledních týdnech tématem číslo jedna nejen v Čechách, ale i jinde ve světě. U benzínových pump se tvoří fronty; Češi si vzácnou pohonnou hmotu čepují do kanystrů, aby se připravili na horší časy. Britští farmáři, sdružení do nátlakové skupiny Fuel Lobby, zase plánují blokovat rafinérie a zpomalovat provoz na dálnici M4. Chtějí tím přimět vládu ke snížení spotřební daně na pohonné hmoty. Některé aerolinky krachují.

Cena benzínu je dosti závislá na hodnotě barelu ropy, která rovněž vystřelila vzhůru jako papírový čertík z krabičky. Částečně za to mohou zavřené ropné rafinérie a jihoamerický hurikán Katrina. Spojené státy musí dovážet pohonné hmoty z Evropy, a tím se ceny zvedají.

V souvislosti s panikou, která okolo cen pohonných hmot probíhala a probíhá, mnozí volají po tom, aby státy přehodnotily svou ekonomickou závislost na ropě, hledaly alternativní řešení, ba aby se sami lidé zamysleli nad stylem svého motorizovaného života.

Na tom něco bude. Osobně mi městské hromadné dopravní prostředky nevadí (v české metropoli toho s autem stejně mnoho nenaděláte), podobně jako jízda na kole (byť už dlouho leží zaprášené v garáži vedle kanystrů s benzínem).

Minimálně jednou týdně však u nás doma absolvujeme následující koloběh: vezmeme auto za město, vybojujeme si místo na přeplněném parkovišti, svedeme souboj nákupních košíků mezi regály, u pokladny vyzkoušíme svalstvo i nervstvo, načež se vrátíme živi a zdrávi s napěchovanými taškami.

Za pár dní si touto anabází procházíme znovu, stejně jako polovina všech domácností vůbec. Ačkoliv ve velkých obchodních řetězcích netrávíme víkendy, ztráta času a koneckonců i benzínu je znatelná.

Jaké je tedy alternativní řešení? Vrátit se o pár let zpátky, k zatím nezrušeným pultům „smíšenek“ a večerek. Anebo ještě lépe: začít konečně nakupovat elektronicky.

Vyjmenovávat výhody internetového nakupování by bylo nošením sov do Athén, nicméně teprve drahý benzín by mohl být tím hybatelem, revolucí, kdy bychom výhody e-shoppingu převedli z teorie do praxe a nabourali všeobecné neefektivní nákupní zvyklosti.

wt100 2024 EARLY

Otázkou je, zda si lidé opravdu dají dvě a dvě dohromady a české e-shopy jim budou mít co nabídnout. Až na nepříliš vyvinutý segment potravin, kde svou činnost navíc ukončil Multimarket, je to nadějné. Kamenné obchodní řetězce by pak hodně rychle přehodnotily svou apatickou obchodní strategii na Internetu.

Posledním zádrhelem by mohla být… cena benzínu. Objednané zboží k nám z e-shopu poštovním holubem nedorazí. Příznivé internetové ceny vinou zdražení transportních služeb budou ty tam. Na druhou stranu, rozvážkový systém je z hlediska spotřeby určitě účelnější než individuální cesta automobilem.

Autor článku

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).