Hlavní navigace

Falešné účty, kam se podíváte, Čína dělá špionáž na LinkedIn a co se děje s Applem

Daniel Dočekal

Nové hype od Gartnerů, odkud přicházejí návštěvníci, IGTV nefrčí, RIP 3D Touch, Uber chce koloběžky a kola. Co ještě přinesl právě končící #tyden.

Doba čtení: 10 minut

Aktualizovaná hype křivka nových technologií od Gartnerů je hodně zajímavá. Viz 2018 Emerging Technologies Hype Cycle Garners Insights From More Than 2,000 Technologies, kde zdůrazňují demokratizovanou AI, digitalizované ekosystémy, biohacking podomácku, transparentně intenzivní zážitky (pro pobavení si „Transparently Immersive Experiences“ dejte do Google Translate, vyjdou tam i „průhledně ponuré zkušenosti“, možná tamní AI tuší něco víc než my) a všudypřítomnou infrastrukturu.

New York se v MapBoxu změnil na Jewtropolis. Antižidovské vandalství se pak projevilo v platformách, které tuto mapovou službu používají (Snapchat, Citibike…). Mapbox později informoval, že podobných změn bylo více a že jejich „AI“ je sice odhalilo, ale následně došlo k lidské chybě. Viz Anti-Semitic Vandalism Lists New York as ‚Jewtropolis‘ on Snapchat, CitiBike, and More.

Co se to děje s Applem, je poměrně dobrá otázka. Ve What the hell is going on with Apple? se věnují všemu, co se Applu za poslední zhruba rok nepovedlo. Je toho poměrně hodně a rozhodně to nejsou malé věci. Řada z nich se navíc nikdy neměla stát. Kdyby tedy v Applu dělali správně to, co dělat mají. Byť část dost zjevně jde za špatnou prací dodavatelů. Jedna otázka ale zůstává nezodpovězená: co s tím?

TELEgraficky

Hatchful Zákaz JS na 2G připojení? ■ The InnocentsWarbringers: AzsharaDatabot ■ Apple koupil Akonia Holographics ■ Znáte Google Correlate? ■ Elite Dangerous chystá změny

WEBDESIGN, INTERNET

Deset největších přivaděčů návštěvnosti a meziroční změny. Berte v úvahu, že jde o data týkající se USA (proto je tam například dost vysoko Reddit, ale i Bing). Podstatný je viditelný řádový rozdíl mezi vyhledáváním (Google) a sociálem (Facebook). V první desítce nenajdete ani Twitter, ale můžete se podívat i na další pokračování žebříčku. Twitter je tam na devátém místě (první žebříček je řazen sestupně podle loňského podílu).

Donald Trump ve dvou tweetech obvinil Google, že prý manipuluje výsledky hledání. Hledal a našel jen negativní články na „Trump News“. Což svědčí o tom, že Trump neví, jak Google funguje (personalizuje mu výsledky podle toho, kam chodí a co hledá) a možná také to, že „dobré zprávy“ o Trumpovi je prostě obtížné najít. Nejzajímavější nakonec je ale to, že ty tweety nakonec smazal a nahradil je jinými. Viz Trump Accuses Google of Burying Conservative News in Search Results a Google defends search policy following Trump accusations.

SOFTWARE

Mozilla bude zásadně blokovat sledovací skripty a mechanismy přímo ve Firefoxu. Viz Changing Our Approach to Anti-tracking a dá se k tomu dodat, že tenhle přístup je hodně potřebný. Nejen z pohledu soukromí, ale i z hlediska komfortu používání webu. Zablokováním záplavy šmírovacích skriptů a mechanismů se zrychlí vykreslení stránky a ušetří přenášená data.

HARDWARE

Nové Lenovo Yoga má e-ink klávesnici. Ano, místo klasické klávesnice je tam displej (e-ink) a na něm je klávesnice namalovaná. Má sice haptickou odezvu, ale pořád je to plochý displej s namalovanými klávesami. Zobrazené tam každopádně může být i cokoliv dalšího. Zajímavý koncept.

MARKETING A KOMUNIKACE

Procter & Gamble si chtějí chránit LOL a WTF jako značku. Prý proto, že je použijí u produktů pro domácnost cílící na mladé zákazníky. Jo, #WTF #LOL. A navíc ještě #NBD a #FML. Viz Procter & Gamble bids to trademark LOL, WTF and other acronyms.

Marketéři utrácejí za sociální média stále víc, aniž by dokázali prokázat dopad těchto investic. Více než třetina (stoupajících) investic do sociálů není schopna dopad změřit. Prostě staré dobré ROI zjevně řadu marketérů nezajímá. A vyšší a vyšší investice? Vlastně obdivuhodná práce Facebooku, který přinutil firmy (zbytečně) platit. Viz Social spend accelerating despite most marketers not being able to prove impact.

BEZPEČNOST, SOUKROMÍ, PRÁVO

Google prý nezodpovědně zveřejnil díru ve Fortnite příliš brzy. Tvůrci fatálně děravého instalátoru po Googlu chtěli, aby s tím počkal 90 dní. Je to takový trochu zábavný spor, kde sice chápu rozhořčení šéfa Epic Games, ale s ohledem na závažnost těch zhruba sedm dní vcelku chápu. Epic Games jsou navíc krajně nezodpovědní s obcházením Google Play. Viz Google is irresponsible claims Fortnite's chief in bug row a již dříve zmíněné Man-in-the-Disk: A New Attack Surface for Android Apps.

Falešné účty z Íránu zaplavují sociální sítě. Facebook, Twitter a další je v zásadě nestíhají mazat. Projevuje se to i u českých účtů na Twitteru, objevují se jim až desítky nových sledujících s cizokrajnými jmény. Náhodně generovaná jména, náhodně generované přezdívky (často obsahují čísla). Viz Exclusive: Iran-based political influence operation – bigger, persistent, global. Nejste si jisti, co s těmito fake sledujícími dělat? Můžete je ignorovat, měli by časem zmizet, ale praktičtější je nahlásit je jako falešné účty a zablokovat. Některé takové účty na Twitteru jsou sofistikovanější, mají profilové obrázky i obrázky v záhlaví, většinou mají dokonce jeden až dva tweety.

Yahoo stále analyzuje obsah v e-mailech zákazníků a prodává podle něj inzerci. Viz Yahoo Mail is still scanning your emails for data to sell to advertisers, kde se dozvíte, že Oath (jak se služba od Yahoo jmenuje) prý prohledává jen reklamní e-maily a klasicky, že si to přeci uživatelé mohou vypnout. A také prý to, že zdarma poskytovaná služba přece něco stojí. Což je trochu v rozporu s tím, že prohledávají i e-maily platících uživatelů. Ještě lepší je to, že e-maily nečte jen algoritmus, ale také živí lidé. Fascinující.

Google nakupil data od Mastercard, aby spojil online inzerci s offline nákupy. Týká se to samozřejmě USA, ne Česka. Podobné aktivity masivně dělá Facebook, zrovna u Googlu je něco takového dost v rozporu s proklamovanou zásadou „Don't be evil“. Celé je to navíc utajená dohoda, jejíž vyjednávání trvalo čtyři roky. Viz Google reportedly bought Mastercard data to link online ads with offline purchases a Google and Mastercard Cut a Secret Ad Deal to Track Retail Sales, kde najdete i zábavné tvrzení, že „data jsou anonymizována“. Což logicky nedává smysl: pokud propojím online inzerci (Google ví, na koho cílí, uživatel je přihlášen účtem od Googlu) s offline nákupy, tak o nějaké anonymizaci nemůže být řeč. Zbavit se toho prý lze vypnutím Web & App activity. Celé to souvisí s Powering ads and analytics innovations with machine learning.

USA viní Čínu ze superagresivní špionážní kampaně na LinkedIn. Vážně. Na LinkedIn. Čína tam má používat falešné účty pro nabírání Američanů s přístupem k vládním a firemním tajným informacím. Pro LinkedIn to bude těžké, historicky odmítají jakékoliv účty mazat, zásadně by to totiž poškodilo image LinkedIn. Jako jediní totiž neudávají měsíční aktivní uživatele, ale počty zaregistrovaných účtů. Těch 575 milionů „uživatelů“ celosvětově tak musíte dělit čtyřmi, abyste dostali reálná čísla. Viz Exclusive: U.S. accuses China of ‚super aggressive‘ spy campaign on LinkedIn.

SOCIÁLNÍ SÍTĚ

IGTV se prozatím nepodařilo rozjet a Facebook se čísly raději nechlubí. Ve For IGTV, Instagram needs slow to mean steady zmiňují šéfa Instagramu, který IGTV přirovnává ke startupu, podobnému Instagramu na počátku existence. Na druhou stranu, když Instagram přidal Příběhy, po dvou měsících se chlubil stovkou milionů uživatelů. U IGTV asi není čím, u partnerů, kteří stáli při spuštění, je viditelnost videí v newsfeedu 6,8krát vyšší než na IGTV. Negativní dopad má i to, že IGTV je samostatná aplikace – zájem o ni není a v žebříčcích padá. Dlouhé a užitečné čtení.

Značky na Facebooku zveřejňují stále více příspěvků, zapojení ale stále drasticky klesá. Zčásti si to značky způsobují právě zvýšeným počtem příspěvků (ve snaze nahradit chybějící algoritmicky omezený dosah). Zčásti za to může Facebook dalším zásadním omezením dosahu. A zčásti jsou příčinou sami uživatelé – kombinace opouštění Facebooku, snížení frekvence užívání a vyčerpání z roků usilovného dávání Líbí, komentářů i sdílení. Viz Lessons from analyzing 43 million Facebook Business Page posts.

Nejvíce se zapojení snížilo u obrázků a videa. To je dost nepříjemné zjištění, protože obrázky většina firem používala pro lepší výsledky i pro obcházení omezení, která Facebook dal na sdílení odkazů. Osobně bych ještě viděl jeden z podstatných důvodů klesajícího zapojení – roste počet uživatelů na mobilních telefonech a tam je zapojení nižší (a nejhůře na tom je ochota klikat na odkazy). U videa se začíná projevovat klasický formát vs. videa na výšku. Viz Lessons from analyzing 43 million Facebook Business Page posts.

Smazání aplikace Twitteru pro zveřejňování tweetů na Facebook se projevilo i zmizením všech příspěvků, které byly dříve touto cestou zveřejněny. Celé to přitom vzniklo poté, co Facebook drasticky omezil možnosti vkládat příspěvky na osobní účty. Twitter následně poněkud neuváženě aplikace rovnou zrušil. To vedlo k smazání všech příspěvků vázaných k této aplikace za všechny roky zpět. Viz Twitter’s deletion of its Facebook app caused old cross-posts to temporarily disappear.

Youtuber Trevor „McSkillet“ Heitmann zemřel při automobilové havárii, včetně dalších dvou mrtvých a jednoho vážně zraněného. Podle Popular CS:GO YouTuber Trevor ‘McSkillet’ Heitmann killed in car crash, officials confirm šlo o srážku v rychlosti převyšující 160 km/h při jízdě v protisměru na dálnici.

EU chce zákony, které by zamezily manipulaci s volbami způsobem, jaký vyšel najevo u skandálu s Cambridge Analytica. Je to tak trochu zábavná a zároveň tragická záležitost. Marketing je marketingem proto, aby ovlivňoval, takže není divu, že byl, je a bude využíván pro velmi různorodé cíle. Skandál s Cambridge Analytica nepotřebuje zákony, ty stávají jsou klasicky dostačující. Jenže pokud nikdo nebude hnát Facebook k odpovědnosti za jejich porušování, tak jsou k ničemu. Stejně tak budou k ničemu všechny nové zákony, které (například) právě Facebook bude buď ignorovat, nebo bude dělat věci, které umožní „těm zlým“ dělat cokoliv se jim zlíbí. Viz EU suggests law to stop Cambridge Analytica-style election meddling.

Facebook vyrazil do boje proti placenému sdílení příspěvků na stránkách. Je to totiž v rozporu s pravidly, Facebooku tím pochopitelně unikají peníze a v posledních dvou letech se tyto aktivity rozrostly na úroveň organizovaných sítí. Viz Facebook pushes crackdown against Page sharing schemes a Best Practices for Avoiding Sharing Schemes.

MOBILNÍ APLIKACE

Dalo se to čekat, jak jinak. Instalátor Fortnite pro Android od Epicu byl děravý. Umožňoval komukoliv nainstalovat cokoliv na váš telefon. Viz Epic's first Fortnite installer allowed hackers to download and install anything on your Android phone silently.

Apple nejspíš v nových iPhonech odstraní 3D Touch. V Apple could remove 3D Touch from new iPhones, analyst says to označují za selhání, což lze vcelku chápat. Už při uvedení (2015) šéf marketingu Applu Phil Schiller označoval 3D Touch za čistě demo záležitost a říkal, že to stejně nikdo nebude používat. Nejspíš má pravdu.

Facebook Watch je nově dostupné po celém světě. V Česku ale moc nejásejte, nabízí to jenom výběr těch „nejzábavnějších“ videí, která jste už stejně nejspíš viděli. Facebook si přitom představuje, že tohle má být konkurencí Netflixu (a samozřejmě YouTube). Ale třeba se to ještě změní. Viz Facebook Watch on-demand video platform launches globally.

Google Assistant bude umět (současně) více jazyků. Píše o tom Google v Teaching the Google Assistant to be Multilingual a je to docela zajímavý úvod do tématu rozpoznávání mluvené řeči a jak obtížné to je, když jde o rozpoznání toho, v jaké řeči se mluví. Zmiňují tam, že to jde lépe u psaného než mluveného textu.

Fitbit má 150 miliard hodin srdečních dat. Dá se z nich vyzkoumat záplava věcí, které se týkají zdraví. Fitness zařízení používané miliony lidí nabízejí něco, co dříve nebylo možné, velmi dlouhé monitorování srdečního tepu, ať už při aktivitách, nebo při běžném pohybu a životě. Viz Exclusive: Fitbit's 150 billion hours of heart data reveal secrets about health.

STARTUPY A EKONOMIKA

Uber se chce pro kratší cesty zaměřit na elektrická kola a koloběžky. Podle šéfa Uberu je to součást dlouhodobé strategie, která ale v krátkodobém výhledu bude znamenat další dopady na finanční výsledky. Do „sdílených“ ekol se Uber vydal akvizicí společnosti Jump (200 milionů dolarů, duben), která je nabízí v osmi městech USA a chystá se spustit provoz v Berlíně. Koloběžky má v podobě dohody se společností Lime. Určitě se vyplatí prostudovat Uber plans shift from cars to bikes for shorter trips.

ZTE v prvním pololetí 2018 hlásí ztrátu okolo 1,1 miliardy dolarů jako následek sankcí v USA. K zisku se má vrátit ve třetím kvartálu. Viz China's ZTE sees third-quarter profit after first-half loss on U.S. supplier ban.

Microsoft požaduje po dodavatelích služeb, aby nabízeli 12 týdnů mateřské dovolené. Jedině tak s nimi bude ochoten uzavřít smlouvy. Zajímavá věc, nejenom z pohledu na USA, kde mateřská dovolená není běžná věc. Viz Microsoft to business partners: If you want to work with us, offer paid family leave.

INFOGRAFIKY

99 Firms dali dohromady infografiku shrnující informace a postřehy, které se týkají příběhů (stories) na Instagramu. Via How Businesses Use Instagram Stories – 30 Case Studies (Infographic).

Co se (většinou) nedostalo do článků a stojí z právě uplynulého týdne za pozornost. Mohlo by se hodit, mohlo by zaujmout, možná to prostě jenom nějak tak uniklo v záplavě stovek článků a zpráv, které se uplynulém týdnu objevily. Ručně tříděné ze stovek zdrojů a tisíců přečtených zpráv. V drtivé většině zahraničních. 

Vzniká průběžně celý týden.

Našli jste v článku chybu?