Pro stovky milionů lidí na celém světě jsou sportovní hvězdy životními vzory, například fotbalisté mají více obdivovatelů než politici nebo herci. Informace z oblasti sportu jsou jednou z nejdůležitějších kategorií obsahu, a to nejenom na Internetu. Zapomeňme alespoň na chvíli na mainstreamové internetové sportovní zpravodajství (tedy to, které přinášejí média) a oficiální webové stránky fotbalových klubů. Fotbal a Internet, toto spojení neznamená jenom působení, které zaznamenává snad každý uživatel Internetu, ale i aktivity příznivců a fanoušků, kteří mnohdy přinášejí kvalitní zprávy a zábavu pro vyznavače honby za kulatým nesmyslem.
Na Internetu se pohybují jenom v České republice tisíce fanoušků fotbalu, kteří aktivně vytvářejí obsah. Ať je to při debatách v internetových diskuzích (a ne vždy jde o nadávky mezi fandy dvou největších pražských klubů), nebo pořizováním amatérských videozáznamů, zakládání fanouškovských webů a jejich vedení, psaní článků a reportáží. Je toho zkrátka dost a obsah, který neprodukují média (případně manažeři komunikace jednotlivých klubů), mnohdy stojí za to.
Dělat se to dá i jinak
Vyjmenovat alespoň malou část projektů a zajímavých způsobů prezentace fotbalu na Internetu v jednom článku není možné, cílem tohoto textu je zpravit čtenáře o existenci alternativních informačních kanálů. Každý z klubů první nebo druhé fotbalové ligy má oficiální klubové stránky, jejich kvalita je mnohdy opravdu špatná, možná proto se příznivci snaží připravovat vlastní obsah, který jim bude vyhovovat. Neoficiálních stránek klubů tvořených jejich příznivci je dost. Mnohdy se projekt připravovaný několika amatéry může stát skutečnou konkurencí i pro renomované zpravodajské portály. Když se někdo zajímá o svůj oblíbený sport nebo klub opravdu do hloubky, mainstreamové zpravodajství mu nestačí.
Konkrétním příkladem velmi úspěšného (i když kontroverzního) projektu je web Hooligans.cz. Jde o místo, kde se scházejí a hledají informace ti, pro které je fotbal záminkou k násilí. Web existuje skoro deset let, v současné době má podle volně dostupných statistik Toplistu více než 6500 návštěvníků za den. To je velmi slušné číslo a pro naprostou většinu administrátorů oficiálních stránek českých fotbalových klubů nesplnitelný sen.
Sami autoři projektu píší na webu toto: Stránky fungují bez přestávky od poloviny roku 1999 a neustále se rozšiřují za pomoci několika fotografů a přispěvatelů, kteří tvoří jejich faktický obsah. Pokud i vy máte zájem se podílet na tvorbě stránek, kontaktujte mě na výše uvedeném e-mailu nebo projevte zájem v rámci svých skupin. Stránka, na které se právě nacházíte, obsahuje materiál, který někteří lidé mohou považovat za kontroverzní. Server hooligans.cz nemá za úkol navádět k výtržnostem, snaží se pouze informovat o reálném dění kolem fotbalového násilí. Provozovatelé těchto stránek nejsou dle právní úpravy zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti a o změně některých zákonů (zákon o některých službách informační společnosti) a zejména § 6 citovaného zákona odpovědni za příspěvky návštěvníků těchto stránek.
Informace o reálném dění kolem fotbalového násilí tedy zajímají denně přes šest tisíc lidí. To je možná dost smutné zjištění, ale toto číslo ukazuje obrovský potenciál čtenářstva, které fotbal (dá-li se to tak říci) zajímá. Dalším příkladem zajímavého projektu je portál Baníček.cz, tedy web pro fanoušky ostravského zástupce v první lize. Pěkné zpracování, aktuální a relevantní informace, multimédia, to vše z dílny několika programátorů a redaktorů, kteří připravují médium srovnatelné s oficiálními stránkami klubu. Slávisté mají pro změnu své Slávistické noviny, tedy web, na kterém je nutné ocenit hlavně množství informací a trpělivou práci redaktorů, taktéž amatérů, pro které je web koníčkem.
Prakticky každý klub má minimálně jeden kvalitní neoficiální web, který je spravován fanoušky. Jako příklady je možné uvést teplický Žlutomodrý zpravodaj nebo web Sparta Forever, stránky příznivců nejpopulárnějšího klubu u nás. Sparta Forever funguje několik let a z popisu projektu vyplývá mnohé.
Internetové stránky Sparta Forever jsou webem, jak již ze samotného názvu vyplývá, fandovské srdeční náklonnosti k fotbalovému týmu a klubu nám nejbližšímu a nejmilovanějšímu, tedy Spartě Praha. Je financován a technicky i obsahově tvořen výhradně samotnými fanoušky a určen především pro příznivce tohoto klubu, ale vítán je pochopitelně každý příznivec fotbalu či návštěvník. Možnost přispět a aktivně se zapojit nejen do tvorby webu, ale i samotné aktivity Sparta Forever, má každý, komu leží Sparta hluboko v srdci. Samotná redakce si ponechává právo web spravovat a obsahově korigovat, nikoliv však názorově cenzurovat, jelikož je otevřen všem rozumným názorům a podnětům. Urážlivé, dobrým mravům odporující či jinak nevhodné příspěvky nejsou a nebudou samozřejmě uveřejňovány. Tyto stránky rozhodně nemají žádné ambice stát se profesionálním webem nebo dokonce vystupovat za širokou sparťanskou veřejnost,
píší autoři webu. Tuto “definici” by si mohli vzít za svou všichni fanoušci, kteří pracují pro svůj oblíbený klub.
Bez videa ani ránu
Videoserver YouTube nabízí ohromné množství fotbalového materiálu. Mnohdy jde o nelegální záběry, tedy o ty, na které nemá uživatel, který je vložil, autorská práva. Pokud chcete vidět záběry ze zápasu například anglické ligy, stačí zadat kluby a datum a rázem je z čeho vybírat. V našich podmínkách lze nalézt spíše amatérské záběry natočené na mobilní telefon přímo na stadionu z hlediště. Tedy obsah legální a pro někoho i zajímavější než reportáž televize.
Slavia jde ve věcech videa s dobou a se svými fanoušky komunikuje i prostřednictvím videorozhovorů, které je možné najít na kanálu YouTube, nazvaném slaviafktv. Za materiály stojí členové fanklubu, kteří tímto krokem vytvořili polooficiální videokanál Slavie na nejpopulárnějším videoserveru na světě. Kanál se může pochlubit skoro padesáti přihlášenými fanoušky, počet jeho zhlédnutí je přes deset tisíc. Videa jsou poutána na oficiálním webu Slavie u článků, což zaručuje určitou návštěvnost do začátků, čísla počtu přehrání u jednotlivých videí se zatím pohybují v řádech stovek. Což je po necelém měsíci fungování slušný výsledek a lze předpokládat, že s počtem nových spotů budou přibývat i stálí diváci. Obsah je zajímavý, jedná se hlavně o předzápasové a pozápasové rozhovory s nejlepšími hráči týmu.
Na YouTube mají svůj kanál také autoři výše zmíněného webu Baníček.cz. Kanál funguje skoro rok, je na něm umístěn podobný obsah, který nabízí kanál slávistický, s tím rozdílem, že je kladen větší důraz na fanoušky a choreografii, kterou při zápasech připravují.
Když už jsme u sdílení videa, slušelo by se krátce zmínit i o sociálních sítích jako takových. I tam patří mnohdy sportovní témata mezi nejnosnější. Populární Facebook přináší možnost přihlásit se k fanouškovství například fotbalové Slavie na speciální stránce. Slavia má nyní přes 600 fanoušků na Facebooku, prezentují se tu i další kluby. Jestliže Slavia nebo Sparta mají stovky fanoušků, tak zahraniční velkokluby desetitisíce. Jsou to Manchester United nebo Liverpool, týmy s miliony fanoušků na celém světě.
Existují i stovky blogů, které se věnují fotbalu nebo přímo jednotlivým klubům. Čeští blogeři píšící o fotbale se samozřejmě nezaměřují jenom na české dění, ale zajímají je také evropské špičkové soutěže, stejně tak jako jejich kolegy z celého světa. Anglická liga je nejvíce opěvovaná, prý proto, že je nejkvalitnější a nabízí nejlepší fotbalovou podívanou. O anglické lize blogují snad miliony lidí, populární je kupodivu hlavně v Asii. Snažil jsem se nalézt nějaký kvalitní blog věnovaný českému klubu, ale po srovnání se zahraniční konkurencí se mi to nepovedlo. Všechny projekty, které za to stojí, jsou už někde dále, než by měl být klasický blog. Často aktualizovaný kvalitní zápisník psaný nejlépe jednou osobou a rozebírající dění okolo jednoho klubu, případně rozebírající dění v české lize? Existuje vůbec? Nebo jsou všichni fotbaloví blogeři rozebraní nejrůznějšími weby věnujícími se fotbalu?
Od piva ke klávesnici
Neoficiální fotbalový obsah na českém Internetu dobře doplňuje informace mainstreamových internetových i ostatních médií. Samozřejmě by ho mohlo být více a mohl by být kvalitnější, ale to už je obecný problém českého internetového prostředí. Tematika fotbalu Čechy prostě zajímá a dost z nich místo debat nad pivem své názory formuluje do článků nebo točí video. Fotbaloví fandové se za svoje názory na internetu nestydí, spíše naopak.
Motivací pro autory fanouškovských webů může být šance vydělat si za zobrazování reklamy. Sportovní obsah přímo nabízí využití kontextové reklamy, možností může být i spolupráce s menšími lokálními společnostmi, které si nemohou dovolit podporovat přímo klub. Proč tedy nepodpořit fanoušky?
Marek Bačo ze společnosti ARBOinteractive doporučuje tvůrcům fanouškovských webů nebát se významnější spolupráce třeba i mimo standardní unifikované reklamní systémy. „Existuje možnost oslovit sportovní e-shopy a využít standardních affiliate programů, nebo spolupracovat na bázi výkonnostního marketingu. Pokud má fanouškovský web kupříkladu větší návštěvnost než oficiální web klubu, je určitě možné oslovit i oficiální sponzory klubu a zkusit jim nabídnout prostor pro netradiční prezentaci jejich výrobků (většina klubů se spokojí s tím, že partnerům ponechá pouze logo v sekci "partneři“ či „sponzoři“ – na fanouškovských webech to pak může mít zcela jinou formu prezentace)."