Hlavní navigace

Hrozí konec českým freemailům?

6. 8. 2002
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Zahraniční freemaily, stejně jako jiné bezplatné služby, omezují svou funkčnost. Provozovatelé se tak snaží snížit náklady na provoz a nutí uživatele, aby se stali zákazníky služeb placených. Na českém Internetu ale jako by zákony ekonomiky platily jinak. Nikdo nic nezpoplatňuje. Zatím. První krok, totiž omezování služeb, už je v plném proudu.
Den co den probleskne médii informace, která další služba byla nebo brzy bude zpoplatněna. Aktuální zprávy z weblogu The End of Free hovoří o tom, že server Canada.com zpoplatní svůj freemail. Pro email zdarma, do té doby služby bez větších omezení, nyní zavádí restrikce čím dál víc serverů. Mezi nimi i Yahoo! nebo Hotmail.

Začíná to obvykle omezenou dobou archivace, snížením limitu na mailbox, omezením pro přístup přes rozhraní na webu, zrušením možnosti nastavení, likvidací kont méně aktivních uživatelů, a nabídkou zpoplatněné verze. Zdá se, že ani na Internetu už se „obědy zdarma“ rozdávat nebudou.

Na českém Internetu se do zpoplatňování nikdo nehrne. Důvod? Oldřich Bajer ze společnosti NetCentrum má v téhle otázce jasno:

Pro zpoplatnění služeb jsou důležité, vedle služeb samotných a situace na trhu, také platební brána nebo brány. Tyto musí být masově využitelné, a zde si dovolím tvrdit, že stále neexistuje masově využitelný platební kanál pro internetové služby (např. rychlá reakční doba platebního systému apod.).

Nevybavím si, kdy naposledy jsem se doslechl o novém freemailu. Na čem mohou jejich provozovatelé vydělávat? Mohli by znát profily svých uživatelů a poté poskytovat jejich adresy pro cílené direct maily. Seznam to vyřešil tak, že zřídil v každém mailboxu složku pro zprávy od sponzorů. Uživatel tak pozná, která reklama pochází zvenčí a který přímo od hostitele.

Cena jednoho takového emailu se pohybuje od desetníků při plošném oslovení, po koruny při přesně cíleném. Je ovšem na obchodním oddělení, aby dovedlo reklamní potenciál využít. Zadavatelé obvykle buď netuší proč platit za něco, co si mohou pořídit sami (zde už jsou omezeni zákonem), nebo se emailem raději obrací na vlastní zákazníky či registrované zájemce o své produkty. Přesto většina emailů doručených do schránek freemailových služeb spadá do říše spamu.

Je freemail ziskovou záležitostí?

Zprávy ze zahraničí hovoří o tom, že nikoli. Nic na tom nezmění reklamní potenciál ani zvyšující se výdaje na reklamu, ani studie o vyšší účinnosti reklamy v emailu než na webu. A v české kotlině? Marek Žižlavský tvrdí, že Email pokrývá náklady z reklamy stoprocentně. Jakub Kvaček (Post) a Oldřich Bajer (Centrum) přiznávají, že reklama nestačí. Portály službu dotují, protože uživatelé by ji jinak mohli hledat u konkurence.

A zde vidím největší kámen úrazu podnikání na českém Internetu: křížové financování. Portály tvrdí, že bez freemailu by přišly o velkou část svých uživatelů. Už ale nejsou schopny vyčíslit, kolik uživatelů a oč by se pak snížily příjmy za jiné, ziskové aktivity. Žádné statistiky počítající konverzní převod jsem zatím neviděl. Třeba je freemail jen jedním z dalším obecně rozšířených mýtů o Internetu. Nepodléhají mu uživatelé, ale podnikatelé.

A tak skutečným důvodem, proč se placené služby nerozšiřují, není neexistující platební brána. Tím pravým důvodem je skutečnost, že provozovatelé českých freemailů na tom ještě nejsou tak zle, aby museli vyčíslovat ekonomický přínos jednotlivých aktivit. Nic je tedy k zavádění plateb nenutí, a proto neexistují platební brány.

Uživatelé Internetu nejsou ochotni za služby platit. Myslím, že skutečnost je jiná. Uživatel ochotně zaplatí za nadstandard. Pro 22.000 uživatelů serveru Email je nadstandardem stahování emailů poštovním klientem, a platí za něj 360 korun ročně. Pokud věnujete pohled číslům uvedeným od dva odstavce níže, zjistíte, že 22.000 je přibližně deset procent všech uživatelů serveru. A to už je únosný konverzní poměr. (Tedy pokud se tu Marek Žižlavský opět nespletl jako při sčítání objemu poštovních schránek.)

KL24

Čeká nás konec freemailů?

Z odpovědí představitelů serverů se zatím zdá, že konec freemailů v Čechách nehrozí. Provozovatelům se stále ještě vyplatí dotovat je z jiné činnosti. To se ale může za krátko změnit. Už nyní začínají omezovat některé dříve běžné vlastnosti a funkce…

V níže uvedené tabulce jsme se pokusili odpovědi na otázky rozeslané provozovatelům freemailů shrnout a uvést do vzájemných vztahů. Vysvětlivky a doplňující údaje najdete pod tabulkou.

Atlas Centrum Email Post Seznam
Mailbox (MB) 1,3 1,5+ 5–6* 0,7 1,5
Systém (GB) ~850 n/a ~5.000* ~650 ~1.900
Uživatelů (tis.) 700 428 234 950 1.235
Aktivních (tis.) 300 250 n/a 200 n/a
Restrikce NE Zruší po 6 měs. nečinnosti Zruší po 6 měs. nečinnosti Zruší po 6 měs. nečinnosti Zruší po nedef. nečinnosti
Náklady n/a n/a n/a n/a n/a
Příprava zpoplatnění NE NE ANO NE n/a
Zkušenosti NE 800 předpl. po 130–220 Kč/r. na xChatu 22.000 předpl. po 360 Kč/r. NE n/a
Mailbox (MB)
Uvádí velikost průměrné uživatelské schránky v megabajtech. U Atlasu jsme velikost dopočítali z počtu uživatelů a objemu celého systému. U Emailu jsme velikost vypočítali z objemu zaplnění průměrné schránky (50–60%) a maximální velikosti schránky; údaj ovšem nesouhlasí s počtem uživatelů a objemem všech schránek dohromady, možná jsme měli zdůraznit, že nám jde o aritmetický průměr. Centrum uvedlo, že velikost schránky je větší než 1,5 MB. (zpět)
Systém (GB)
Položka uvádí souhrnnou velikost všech schránek. U Emailu je uvedena hvězdička, protože podle aritmetického průměru by při tomto objemu musela průměrná schránka mít 22 MB (maximum je 10 MB), Email uvádí asi čtvrtinovou.
Uživatelů (tis.)
Položka uvádí v tisících počet uživatelů, kteří mají zřízen na serveru mailbox.
Aktivních (tis.)
Položka uvádí v tisících počet uživatelů mailboxu, kteří byli aktivní za poslední měsíc. Centrum uvádí počet unikátních uživatelů podle Netprojektu.
Restrikce
Uvádí počet měsíců nečinnosti uživatele, po nichž bude uživatelské jméno uvolněno k novému použití jiným uživatelem. (zpět)
Náklady
Výše nákladů na freemailovou službu. Oslovení tuto položku nevyplnili. Post ji z části pokrývá z reklamy a usiluje o snížení nákladů převodem na jinou platformu. Email náklady „pohodlně“ pokrývá z reklamy. Centrum náklady pokrývá především ze služby Infotext Direct mail.
Příprava zpoplatnění
Zeptli jsme se provozovatelů, zda připravují zpoplatnění. Email zpoplatňuje už nyní některé služby spojené s emailem, do budoucna připravuje další. Centrum považuje za překážku zpoplatnění neexistenci vhodné platební brány.
Zkušenosti
Položka obsahuje informace o zkušenostech se zpoplatněným obsahem. Poznámka autora – je nutno přihlédnout ke skutečnosti, že Volný a Centrum provozují připojení placené z provize, portály mají obvykle zkušenosti se zpoplatněním jiných služeb, typicky komerčního webhostingu.

Zaplatili jste už za nějakou online službu na českém Internetu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).