Hlavní navigace

iAudit znovu změnil majitele

11. 11. 2002
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Známá služba iAudit, která slouží k měření návštěvnosti českých stránek, již podruhé mění majitele. Společnost Taylor Nelson Sofres Media, která ji před lety koupila, totiž výrazně omezuje své aktivity v České republice. Novým provozovatelem se stává společnost, kterou vlastní bývalý ředitel TNSM.

Počátky dnešního iAuditu sahají až do roku 1997, kdy se někdejší společník webového studia AMI Praha David Čížek rozhodl zaplnit mezeru na trhu a nabídl serverům možnost nezávislého ověření jejich návštěvnosti. Učinil tak pod hlavičkou své společnosti DCCI, od níž se také odvodil první název DCCI Audit, který se občas dodnes ze setrvačnosti používá. Servery v oněch „dřevních dobách“ svou návštěvnost zhusta uváděly v milionech hitů a jiných zcela nesmyslných veličinách, takže DCCI Audit byl se svou jednotnou metodikou analýzy logů cosi jako malé zjevení: Konečně bylo možné porovnat návštěvnost serverů mezi sebou.

V roce 1999 se český Internet pomalu dostal ze svých dětských střevíčků a začaly se o něj zajímat různé subjekty ze světa „velké reklamy“, ať už šlo o mediální agentury či velká vydavatelství. Po dvou letech provozu DCCI Auditu se proto na scéně objevilo i české ABC, které je známé především ověřováním nákladu tisku, a zatoužilo po svém vlastním auditu Internetu. Bylo proto vypsáno výběrové řízení na realizátora, do kterého se mimo jiné přihlásilo i DCCI, avšak po velikých přestřelkách mezi účastníky i výběrovou komisí skončilo neúspěchem a bylo zrušeno. Druhý tendr již proběhl za neúčasti DCCI: Palmy vítězství si v něm odnesla společnost Acron Communications, její prvenství však zůstalo jen na papíře a k realizaci auditu nikdy nešlo.

David Čížek totiž v říjnu 1999 celou službu poměrně překvapivě prodal společnosti Taylor Nelson Sofres Media, která ji přejmenovala na iAudit. TNSM v té době realizovala peoplemetrový výzkum sledovanosti televizního vysílání a velmi výrazně stála o rozšíření svých aktivit i do Internetu. Z tohoto důvodu původně zvažovala i svoji účast v tendru ABC, nakonec se však objevilo lepší řešení: odkoupit fungující projekt. Podle některých účastníků tehdejší transakce se přitom jednalo o poměrně levnou koupi, která navíc Čížkovi – vzdor určitým spekulacím – nezaručovala žádný podíl na budoucích výnosech iAuditu. Třešničkou na dortu se posléze stalo i požehnání ABC, které se nakonec po krachu vlastních snah rozhodlo s TNSM spolupracovat i bez výběrového řízení.

TNSM se díky iAuditu otevřel svět Internetu, který obohatila i o další služby, jako je například iDot (měření návštěvnosti na bázi dotu) či iMonitor (socio-demografický výzkum pomocí pop-upů). Internetu se v rámci společnosti věnoval poměrně početný tým lidí a náklady se patrně pohybovaly nad výnosy. Hradit nepříliš velkou ztrátu výměnou za obsazení zajímavého trhu s perspektivou dalšího rozvoje pro TNSM nepředstavovalo problém díky nemalým příjmům z peoplemetrů. V letošním roce však došlo ke zlomu: Tendr na televizní výzkum vyhrála jiná agentura a londýnská centrála se rozhodla místní pobočku, zabývající se mediálním výzkumem, zavřít.

Skupina Taylor Nelson Sofres má na našem trhu tři samostatné společnosti. Vedle již zmíněného TNSM jde o Taylor Nelson Sofres Factum, která se věnuje převážně výzkumu veřejného mínění a průzkumu trhu, a Taylor Nelson Sofres A-Connect, která provozuje monitoring inzerce. Po uzavření TNSM vznikla otázka, kam převést zbytek aktivit, tedy především iAudit. Zástupci TNS Factum preferovali možnost, aby byl iAudit předán do jejich správy. Již v minulosti totiž provozovali část internetových aktivit TNS (zejména iMonitor a iPanel) a působí tu i šéf interaktivní divize Martin Hošek. Propojení obou aktivit, které dosud běžely pod společnou hlavičkou TNS Interactive, ale ve skutečnosti je realizovaly dvě společnosti, se jevilo jako poměrně logický krok.

Centrála však nakonec rozhodla jinak a novým majitelem iAuditu se stala společnost Marin s.r.o., kterou založil bývalý šéf TNSM Martin Smrž. Jak je vidět z obchodního rejstříku, jedná se o relativně novou společnost, která byla navíc s velkou pravděpodobností založena jako takzvaná „spící“ firma, jaké si běžně zakládají poradenské společnosti pro budoucí použití svými klienty. Teprve v říjnu proto byla zapsána změna názvu z původního Schaffer Account s.r.o., stejně jako nový 100procentní vlastník Martin Smrž. Nejedná se však patrně o poslední změnu: Podle oficiálních zpráv by měl minoritu ve společnosti získat Tomáš Urbánek, který již delší dobu působí jako bezprostřední manager iAuditu.

První otázkou, která člověka při pohledu zvenčí napadne, je smysl této transakce. Pokud se jedná o ziskovou aktivitu, bylo by logické, kdyby si ji TNS chtělo ponechat, a převedlo ji proto na TNS Factum. Pokud je iAudit naopak ve ztrátě, je trochu zvláštní, že si jej kupuje právě bývalý ředitel TNSM, který o něm musí mít nejvíce informací. Řešením jsou patrně fixní náklady TNS: Zatímco malá společnost může iAudit se stávajícím okruhem zákazníků nepochybně provozovat se ziskem, v rámci TNS tomu tak nebylo. Malou nápovědou je přitom i nedávné stěhování týmu, který se o iAudit stará: Z původního honosného sídla v centru Prahy přesídlil do budovy Strojimportu u metra Želivského, kde je nájem nepochybně nižší.

EBF - tip - heslo konference

Tisková zpráva, která byla ke změně majitele vydána, hovoří o tom, že spolupráce s TNS bude pokračovat i nadále. To se týká i Martina Hoška, který se bude coby ředitel TNS Interactive podílet i na expanzi na některé zahraniční trhy; v současné době už je iAudit provozován na Slovensku a brousí si zuby i na další země. V zasvěcených kruzích se sice spekulovalo o nepříliš vřelých osobních vztazích mezi Hoškem a Smržkem, oboustranně výhodné spolupráci to však patrně nebrání.

To se ostatně týká i českého Internetu: SPIR nedávno oznámil předčasné ukončení svého NET PROJEKTu, který by měl být v nejbližší době nahrazen jiným výzkumem návštěvnosti. Zatím vše nasvědčuje tomu, že by se mohlo jednat o kombinaci dosavadního iDotu s iMonitorem, na níž by spolupracovaly obě strany. Pokud se tak doopravdy stane, David Čížek se možná bude divit, kam až jeho DCCI Audit dospěl…

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).