Pojďme na začátek definovat, o čem tento text pojednává. Nebudeme si psát o nebezpečných SEOmatech nebo PR článcích či snad spamování webových stránek klíčovými slovy a „SEO texty“.
SEO, o kterém mluvím, není optimalizace pro vyhledávače, ale spíše v definici Marka Prokopa optimalizace nalezitelnosti. Soubor technických a obsahových úprav, které, podpořené kvalitním a relevantním linkbuildingem, pomáhají zajímavý, unikátní a obsahově kvalitní web posunout nahoru ve výsledcích vyhledávání relevantních frází.
Frází, které jsou odpovědí na otázky (klíčová slova) kladené uživatelem vyhledávači. Pokud tyto odpovědi na webu nejsou, nebo pokud si to web samotný nezaslouží, SEO nikdy nemůže fungovat správně.
SEO z pohledu vylepšení webu pro jednodušší procházení a jeho indexování mrtvé dozajista není. A dokud vyhledávače budou hledat tak, jak hledají nyní (crawling, indexace, katalogizace, hodnocení), tak mrtvé jen tak nebude. Každý index má jistá pravidla, kterým se můžeme snažit více či méně vyhovět. A to samé platí i pro mobilní SEO.
Mobilní SEO je vlastně jen specifickou kategorií SEO. Většina postupů z nemobilního SEO vám bude velmi dobře fungovat, ale některé přístupy a postupy tam jsou navíc a vylepšují efektivitu optimalizace pro mobilní přirozené hledání.
Online svět za rok o 150 % mobilnější
Před rokem na pražském Barcampu Eliška Hutníková prezentovala průzkum založený na datech statistik návštěvnosti našich klientů. Věděli jsme, že počet mobilních návštěv na jejich webech se průměrně pohybuje okolo 2,16 % a maximum dosahuje 4,6 %. Meziroční nárůst oproti roku 2010 byl o necelé 2 %. Podívali jsme se na to, jaký je stav v roce 2012:
2010 | 2011 | 2012 | |
Počet návštěv | 0,62 % | 2,16 % | 5,4 % |
Maximum návštěv | 1 % | 4,60 % | 19,19 % |
Jak vidíte z tabulky, podíl mobilních návštěv se od loňského roku zvedl 149,9 % a maximum se zvedlo téměř čtyřnásobně.
2010 | 2011 | 2012 | |
iOS | 42,00 % | 49,00 % | 52,6 % |
Android | 23,00 % | 42,00 % | 43,30 % |
Symbian | 25,00 % | 6,00 % | 3,40 % |
Výrazně se zvýšil i podíl OS Android a iOS si ještě více upevnil svou první pozici. Nikoho nepřekvapí, že podíl Symbianu stále klesá, ačkoliv mobilní operátoři ve svých statistikách prezentují jeho absolutní majoritu. Každopádně na webech klientů H1.cz je podíl Symbianu opravdu zanedbatelný.
Tato čísla jednoznačně potvrzují, že investice do mobilního segmentu u nás je logickým krokem, který, jako už tolikrát, kopíruje vývoj SEM v zahraničí.
Proč jít do mobilního SEO?
Ačkoliv následující čísla jsou výsledky průzkumů nezaměřených přímo na Českou republiku, svou vypovídající hodnotu bezpochyby mají, protože jsme se už několikrát přesvědčili o tom, že to, co dobře fungovalo v zahraničí, se později dostalo k nám a více či méně upraveno bylo aplikováno úspěšně i tady.
- 86 % dospělých vlastní mobilní telefon
- 26 % uživatelů internetu užívá mobilní telefon
- 50 % lokálních vyhledávání je mobilních
- 15 % prodejů na webu je mobilních
- 61 % uživatelů po použití mobilního webu volá do firmy, kterou vyhledali
- 77 % uživatelů mobilu ho používá k hledání
- 25 % kliknutí na reklamu ve vyhledávání Google bude v roce 2012 pocházet z mobilních zařízení
Ze všech těchto signálů a předcházejících statistik vyvozuji jediné: čas pro mobilní SEO nastal.
Jak připravit web na mobilní SEO
Jednou ze základních premis úspěchu v mobilním SEO je mít mobilní web. Jsem dalek toho, abych říkal, jak se má nebo nemá dělat. Přesto bych rád zmínil několik doporučení, která – pokud jsou dobře zrealizovaná – mohou mít pozitivní vliv na mobilní SEO.
Mobilní weby nebo responsive design?
Velkou otázkou je a mnoho diskusí vyvolává, jaký vlastně je správný mobilní web. Existují v zásadě dva pohledy: buď má mobilní web stejné URL jako nemobilní web (často – ale ne nezbytně – je pak řešen responsivním designem), nebo mobilní web funguje separátně na URL m.domena.cz nebo na úplně jiné doméně – jako například mobilní stránky konference Mobile Internet Forum.
Vášnivé diskuse na toto téma svým způsobem ukončil sám Google, když jako první doporučení pro mobilní web zmínil samotný responsivní design. Nechci zabředávat do těchto diskusí, protože se nepokládám za odborníka na responsive design, ale jako SEO konzultant zmíním jeho výhody z pohledu SEO:
- Jedna URL je lepší pro uživatele, jak pro zapamatování, tak pro eventuální sdílení obsahu
- Šetříte náklady na eventuální linkbuilding nebo šíření povědomí o vašem mobilním webu
- Stejný HTML kód šetří čas a usnadňuje crawling a indexaci obsahu
- Nemusíte řešit kanonizaci obsahu a ani alternaci obsahu na mobilním a nemobilním webu
- Responsive design není ani v nejmenším považován Googlem za cloaking
Nicméně Google na stejném místě potvrzuje, že i varianty mobilních webů, které poskytují odlišné HTML a CSS na stejné nebo jiné URL, jsou v pořádku a že s nimi bude také pracovat. Koneckonců z testu Stephanie Chang na 100 webech z databáze SEMRush se ukázalo, že 71 % webů používá separátní mobilní web na vlastní URL.
Ukazuje se tedy, že mobilní web nemusí být vůbec responsivní, což nemusí to být vůbec na škodu. Nezapomínejte totiž, že abyste měli responsivní web, musíte na to myslet od úplného začátku. Předělávat léta fungující web na responsivní se rovná tomu ho udělat znovu na zelené louce. Ještě před rokem o responsivu v České republice vědělo jen minimum lidí, a tomu i dnes odpovídá počet správně postavených responsivních webů.
Co by měl splňovat separátní mobilní web
Kanonizace URL
Hlavička mobilního webu by měla obsahovat meta tag canonical, který bude mobilní URL kanonizovat 1:1 vzhledem k standardní verzi pro stolní počítače.
<link rel="canonical" href="http://www.domena.cz/stranka">
Alternace URL
Hlavička standardního webu by měla pomocí prvku link a parametru alternate, media odkazovat na mobilní verzi.
<link rel="alternate" media="only screen and (max-width: 640px)" href="http://m.domena.cz/stranka" >
Reagujte správně na požadavky HTTP Accept
Google prochází mobilní web svými dvěma roboty, jejichž „user-agent“ je vždy „Googlebot-mobile“. Požadavky těchto robotů vždy obsahují záhlaví HTTP „Accept“, které vysílá vašemu webu pokyn, aby poskytl mobilní web, pokud ho má k dispozici.
Pozor na správné přesměrování
Pokud jste se rozhodli jít cestou separátního webu, je třeba zajistit, aby když někdo navštíví přes mobilní zařízení například na URL domena.cz/stranka byl přesměrován na m.domena.cz/stranka a ne na m.domena.cz. Pokud váš web posílá odlišný obsah na základě hlavičky, kterou získává, je třeba, aby s ním odesílal i Vary HTTP Header. O tomto problému se detailně rozepisuje sám Google.
Zaměřte se na UX
Musíte s omezenými možnostmi (malý prostor, minimální grafika) zaujmout mobilního uživatele. Proto musí být použitelnost vašeho webu a uživatelský zážitek na vysoké úrovni. Několik tipů pro začátek:
- implementujte hledání (78 % uživatelů ho chce)
- umístěte viditelně telefonní číslo (hledá ho 61 % uživatelů)
Call to Action
Hojně používejte prvky „click to call“. Je potvrzené, že 61 % uživatelů po návštěvě mobilního webu provozovatelům volá. Usnadněte jim to a vložte viditelně (tlačítka na mobilním webu jsou často o 69 % větší než na standardním webu) prvek, který po aktivaci rovnou spustí volání na vše číslo.
Testujte
Myslíte si, že máte dobrý mobilní web? Otestujte si ho na validátorech:
- Mobile-friendly XHTML Validator (W3C)
- Mobile-readiness checker (.mobi)
- mobileOK Basic Checker (TAW)
- WuRML (shadowplay.net)
Tipy pro mobilní SEO
Mobilní SEO se zásadně neodlišuje od SEO běžně aplikovaného na nemobilní weby. Váš (mobilní) web by měl rozhodně splňovat všechna běžná doporučení notoricky známá z on-page optimalizace. Ať už se bavím o technických nebo obsahových faktorech anebo kvalitním linkbuildingu.
Jsou tu ale některé faktory, na které bychom si v případě mobilních webů měli dát ještě větší pozor.
Sledujte mobilní uživatele
Sledujte pomocí statistiky návštěvnosti, co mobilní uživatelé hledají, kdy odcházejí, a co nenašli. Podle toho přizpůsobte mobilní web jejich zájmům. Nezapomínejte, že mobilní uživatelé jednají a rozhodují se jinak než uživatelé standardních webů. Na mobilním webu máte často k dispozici jen 20 % obsahové plochy, a do ní musíte vložit vše, co uživatel hledá. Váš web musí být správnou odpovědí na otázku mobilního uživatele.
Nezapomínejte totiž, že mobilní uživatel se chová jinak:
- Hledané výrazy jsou krátké
- Dominují brandové výrazy a lokační fráze (12 % informační, 15 % transakční, 73 % navigační)
- Mobilní uživatelé hojně užívají našeptávače (aby nemuseli tolik psát na malé a nepříjemné dotykové klávesnici)
Pište čistý kód
Pro SEO nikdy nebylo nezbytné psát validní kód. Nicméně validní kód dává solidní šanci tomu, že mobilní prohlížeče a mobilní crawleři nebudou mít při zobrazování a procházení kódu problémy. Stejně tak to sníží náročnost webové prezentace, která by měla být, zejména v České republice kvůli zničujícím FUP limitům, co nejmenší. Usnadňujete tím také práci všem nástrojům, které převádějí webové stránky do vhodného zobrazení pro mobilní přístroje (například Pocket, Instapaper aj.).
Proto piště čistý, sémantický a strukturálně přehledný kód (neuděláte chybu, pokud bude validní, ale to není vyžadováno), který nebude problém rychle interpretovat a indexovat.
Tvořte přístupné weby
Ani přístupnost nebyla nikdy z hlediska SEO vnímána jako nezbytná záležitost pro úspěšné umísťování ve výsledcích vyhledávačů. Protože ale cílovou skupinou jsou uživatelé, kteří často využívají pro zobrazení stránek mobilní prohlížeče, a ty mohou mít svá omezení, musíme všechny pokyny použitelného webu brát opravdu vážně.
Používejte mobilní mapu stránek
Stejně jako se pro nemobilní weby používá sitemap.xml, tak se pro mobilní weby používá mobilesitemap.xml. Nezapomeňte mít připravenu mobilní mapu stránek ve formátu XML dle pokynů Google. Není vhodné do mobilní mapy stránek umísťovat i nemobilní stránky a rozhodně nezapomeňte na umístění značky <mobile><mobile/>.
Nepoužívejte JavaScript
Ačkoliv některé mobilní prohlížeče JavaScript běžně zvládají, není to věc, na kterou můžeme běžně spoléhat. JavaScript by rozhodně neměl být používán tak, aby při jeho vypnutí byly mobilní stránky nepoužitelné. Že to samé platí i pro další technologie, jako je Flash, snad není třeba dodávat.
Buďte viditelní na mobilních webech
Umístěte odkazy na vaše mobilní weby v populárních mobilních aplikacích, jako jsou Google mapy, Foursquare nebo Facebook places.
Buďte lokální
Pokud někde mobilní SEO funguje velmi dobře, je to u lokálního vyhledávání. A to zejména na zařízeních Android, kde jsou uživatelé ke Google přihlášení v podstatě neustále. Sdílení polohy pomocí GPS a WiFi tak pomáhá přesnější lokalizaci i zobrazení relevantnějších výsledků. Proto je cílení na lokální fráze s vhodnými vstupními stránkami lokálních služeb velmi efektivní. Pokud se podíváte na výsledky vyhledávání nějaké lokální fráze na mobilu, tak je i mapa se zápisy Google+ local vizuálně výraznější. Proto mezi další doporučení patří i aktivní a kompletní zápis do Google+ local, včetně vyplněné kompletní adresy, otevírací doby a zvýrazněných událostí místa.
Používejte obecné brandové, produktové a navigační fráze
Podle statistik Brysona Meuniera, ředitele Omnicom Media Group, jsou právě tyto fráze nejčastěji vyhledávanými. Statistiky klientů H1.cz to potvrzují s tím, že s rozvojem a rozšířením smartphonů se dají najít i víceslovné (maximálně tříslovné) fráze, které ale nejsou skloňovány. Specifické longtailové fráze se v podstatě nevyskytují.
Tento výčet doporučení není konečný a ani kompletní. Pokud se o mobilní SEO budete zajímat, není možné ho vnímat jako ultimativní návod pro jeho realizaci. Rozhodně bude třeba studium dalších zdrojů a hodně experimentů. Nicméně věřím, že to může být příjemný úvod do tématu a povede k tomu, že za rok budeme mít mnohem více mobilních webů optimalizovaných pro mobilní SEO než nyní, a že to nebudou jen klienti H1.cz. Držím vám palce.
Doporučené zdroje:
- Mobilní stránky. GOOGLE. Nápověda Nástroje pro Webmastery. 2012 [cit. 2012–10–13].
- Building Mobile-Optimized Websites. GOOGLE. Google Developers. 2012 [cit. 2012–10–13].