Hlavní navigace

Jan Řežáb, Cyril Höschl (Time is Ltd.): Efektivita a využívání času jsou obrovský problém korporací

29. 3. 2019
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Time is Ltd
Poskytujeme náhled na to, co se ve firmě děje, vysvětlují princip své služby dva spoluzakladatelé startupu Time is Ltd. Získali na něj investici 3 miliony eur.

Nový startup zakladatele Socialbakers Jana Řežába a Cyrila Höschla mladšího v polovině března oznámil první investici ve výši 3 milionů eur (asi 77 milionů Kč). Firma Time is Ltd. zákazníkům nabízí analýzu produktivity práce a pracovních procesů v jejich společnostech.

Jak se dá efektivita týmů a využívání času ve firmách měřit? Jaké technologie startup využívá? A jaké jsou nejbližší plány Time is Ltd.? Na to jsme se obou zakladatelů ptali v našem rozhovoru:

Zaujalo mě, že si Time is Ltd. po úvodním testování došla pro první externí investici hned ve výši tří milionů eur (asi 77 milionů korun). Počítali jste s tím, že se vám podaří vybrat tak veliký seed na v podstatě úplně nový projekt?

Jan Řežáb (JŘ): Prvně bych rád řekl, že ten startup zase tak úplně nový není, připravovali jsme jej s Cyrilem dva a půl roku a mohli jsme tak investorům nabídnout rozhodně víc, než jen naše vize. Máme dokonce už i platící zákazníky (sledujeme nějakých 20 tisíc skutečných firemních kalendářů).

První rok a půl jsme se pouze projektu nevěnovali na plno, protože jsme museli řešit ještě jiné povinnosti a závazky, poslední rok se ale na Time is Ltd. soustředíme na sto procent.

Ano, cílili jsme přibližně na tuto částku. V současné situaci na trhu je výhodnější počítat s nějakou rezervou, trh totiž celkově podražil a vybrat méně by mohlo být do budoucna trochu riziko, protože by peníze nemusely vydržet do další fáze projektu. Peníze vložil zakladatel Mosaic Ventures Mike Chalfen a také fond Accel, a jsme rádi, že to vyšlo.

Jaké máte plány na nejbližší období (řekněme rok, dva)?

JŘ: Hlavní plán je dovybudovat naši platformu. Když jsem zakládal Socialbakers, byl největší problém prodat klientům samotný trh. Bylo potřeba vysvětlit, že jsou sociální sítě zajímavý kanál, což se dneska jeví jako samozřejmé. Tady jsme v trochu jiné situaci. To, že korporátní efektivita není taková, jaká by měla být, tuší všichni, management ve firmách dokonce ví, že je to obrovský problém. Díky tomu se můžeme daleko víc od začátku soustředit na rozvoj samotného produktu, testovat jej a prodávat už s reálnými zákazníky.

Posuňme se nyní tedy k technické stránce, jak to celé funguje?

Cyril Höschl (CH): Firmám dnes často chybí vhodné nástroje, pomocí kterých by bylo snadné zachytit kontinuálně vazbu mezi všemi týmy a pravidelně se dívat, jak se celá firma vyvíjí. První krok, který uděláme je, že zobrazujeme vývoj komunikace a utilizace času. Jak se mění styl a struktura vzájemné komunikace a nakládání s časem. Toto analyzujeme pravidelně na měsíční bázi a hned tak vidíte rozdíl oproti předchozímu stavu a také to, zda nastaly nějaké náhlé změny, nebo se situace vyvíjí předpovídatelně jako obvykle.

Jinými slovy poskytujeme benchmark vůči jiným částem firmy a vůči jiným časovým obdobím ve firmě. Čas je sice primární veličina, kterou měříme (sledujeme, jak jsou plánovány schůzky, jaká je roztrhanost kalendáře, kolik je času na soustředění), ale sledujeme také vazby mezi týmy a další veličiny.

Co kdyby nějaký zákazník vyžadoval monitoring vazeb na úrovni jednotlivců?

CH: Umíme to samozřejmě i na úrovni jednotlivců, ale řídíme se tím, že poskytujeme výstupy na úrovni týmů. Přehled na individuálí úrovni zpracujeme jen když si ho konkrétní lidé sami pro sebe vyžádají.

Jaké zdroje pro svoji analýzu využíváte?

CH: Primárně se napojujeme na to, čemu říkáme „internally public sources“, což jsou zdroje, které jsou veřejné v rámci firmy. To jsou typicky sdílené kalendáře, nebo třeba public channels ve Slacku, které čtou všichni. Právě tento typ nástrojů máme dnes nejlépe odladěný, jsme ale teoreticky schopni se napojit i na různé firemní sociální sítě, které přijdou.

Nebylo těch avizovaných podporovaných kolaborativních platforem více? S čím plánujete přijít v nejbližší době?

CH: Bavíme se o tom, co už máme odladěné, v brzké budoucnosti přibude Office 365 – Microsoft Teams a plánujeme Workplace by Facebook. Jedná se primárně o cloudové služby, ale pokud to bude dostatečně zajímavé, jsme schopni připojit cokoliv. Princip je totiž stále stejný, jde o to, že se na každý typ dat díváme ze dvou základních hledisek – jako na utilizaci času a jako na komunikační kanál mezi entitami ve firmě. A je v principu jedno, jestli se jedná kalendář, email, nebo IM službu.

Dnes existují studie zabývající se efektivitou firemních týmů z pohledu komunikace. Ukázalo se například, že efektivnější jsou týmy, které mezi sebou mají více peer to peer vazeb. Např. agilní transformace se mnohdy snaží ve firmách takové “decentralizované” komunikační toky podporovat. Mezi mnoha ukazateli, které měříme, jsme schopni zachytit právě i takové vazby. A to nejen jednorázově, ale i jejich dynamiku v čase a zobrazovat je formou animovaných 3D map.

V současné chvílí zobrazujeme vývoj v čase. Netvrdíme teď, že vždy přesně víme, co je správně a co špatně, ale poskytujeme náhled na to, co se ve firmě děje. Koneckonců i při pohybu v přírodě je užitečné mít mapu – hned vidíte, kam jít. Zda se rozhodnete jít tím směrem, je pak už na vás.

Plán je, že jakmile budeme mít více dat, naučíme se z nich i na základě strojového učení lépe identifikovat anomálie. Upozorníme vás tak na to, že se ve firmě něco náhlého děje. A také si budete moct porovnat vaše data s celkovým populačním (resp. průmyslovým) benchmarkem.

JŘ: Další věc, kterou umíme měřit, je třeba onboarding nováčků, jsme schopni zjistit (opět to provádíme na úrovni týmů, nebo skupin) například to, za jak dlouho se noví zaměstnanci dostanou na úroveň plnohodnotného zaměstnance, nebo jak moc úspěšně se napojili na sociální strukturu firmy (vidíme vazby na jiné objekty ve firmě). Tím, že vše sledujeme v čase, můžeme také říci, jestli se situace v daném týmu zlepšuje, nebo zhoršuje, jestli to postupuje pomalu, nebo rychle.

Z čeho se vlastně samotná platforma skládá?

CH: Naše platforma se napojí na cloudová API ve firmě (jako například ty kalendáře, nebo Slack). Vstupy anoymizujeme a nad nimi provádíme deskriptivní statistiku, kde sledujeme všechny možné časové a komunikační ukazatele, jako například jak spolu týmy tráví čas fyzicky vs. virtuálně, jak se mění frekvence komunikace, jaká je struktura nakládání s časem atd.

Takto zpracovaná data pak vizualizujeme jednak formou grafů známých z běžných BI nástrojů, ale máme i vlastní renderovací modul pro zobrazování animovaných 3D map, kde kouzlo spočívá v tom, kolik dat mozek takto vstřebá.

Vemte si třeba, že máte dvacet oddělení, mezi kterými nastal nějaký vývoj v rámci tří měsíců. To je téměř 1200 čísel, která kdyby vám byla poskytnuta formou tabulky, tak se ztratíte. Ale když se podíváte na desetivteřinovou animaci, jak se plynule hýbe trojrozměrná barevná mapa, jste schopni si ji lehce zapamatovat včetně směru a změny všech zobrazovaných objektů a ještě ten vývoj i intuitivně extrapolovat. Lidský mozek na rozdíl od počítače dokáže zpracovávat vizuální vstupy mnohem lépe než čísla a my se snažíme složitá komplexní data prezentovat zrozumitelně.

BRAND24

JŘ: Neanimujeme přitom pouze týmy, ale také třeba emoce v komunikaci, které opět dokážeme vizuálně zobrazit.

CH: Kromě vizualizace ale nyní pracujeme na vývoji algoritmů, které na základě strojového učení dokážou lépe zachytit anomálie a upozornit na náhlé změny.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Externí spolupracovník serveru Lupa.cz a expert na blockchain a kryptoměny. Jako šéfredaktor v minulosti vedl ADASTRA Business Intelligence Magazine a server ITbiz.cz. Dnes pracuje jako redaktor časopisu Forbes.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).