Hlavní navigace

Jaroslav Kábele: iDnes.tv nekopíruje úspěšný model konkurence

4. 8. 2008
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Autor: 226869
Zpravodajský portál iDNES.cz v těchto dnech spouští dva nové projekty: internetovou televizi iDnes.tv s kontinuálním vysíláním a zpravodajský web pro kutily. Konkurenci prý v žádném případě nekopírují, obecně se prý iDnes potýká spíše s opačným problémem, tvrdí svorně ředitel iDNES Jaroslav Kabele a její šéfredaktor Michal Hanák.

Když se podíváme do vašeho současného internetového portfolia, jen těžko zde budeme hledat nějakou lukrativní oblast, která by ještě nebyla pokrytá. Přicházíte teď s něčím opravdu novým, nebo jen kopírujete úspěšný model konkurence?

Nemyslím si, že kopírujeme konkurenci. Spíš bych to viděl na opačný problém. Ale k věci: startujeme teď dva originální projekty. První z nich je Hobby.cz – web pro kutily. Považujeme ho za velmi důležitý, takže chceme, aby byl velmi kvalitní. Chtěli bychom jeho pomocí přilákat na Internet jednu z posledních cílových skupin lidí, které na Internetu nejsou vůbec, nebo se zde sdružují pouze v nejrůznějších amatérských diskusních fórech. S trochou nadsázky se dá říct, že je to web pro lidi nad 35 let, kteří mají spoustu zájmů od zvířátek přes domácí kutilství až po zahrádky.

Druhý projekt je cílen na opačnou stranu uživatelského spektra. Je to internetová televize s kontinuálním vysíláním. K tomu se ale dostaneme ještě později.

Na maketě jsou již vidět obsazené reklamní pozice, to se vám skutečně daří prodávat reklamní pozice na web, který vlastně ještě ani neexistuje?

Divili byste se, ale daří a poměrně dobře. Jiná věc je to v případě druhého projektu, ale to je zatím spíše takový experiment – naše digitální laboratoř.

kabele
Jaroslav Kábele (*1966)
  • Absolvent Fakulty žurnalistiky Univerzity Karlovy Praha.
  • 1989 – 1993 – ČTK – nejprve zpravodaj, později zástupce vedoucího domácí redakce.
  • 1993 – 1998 – MF DNES – editor a zástupce vedoucího reportérského oddělení.
  • 1998 – 2005 – iDNES.cz – vedoucí zpravodajství, od roku 2002 šéfredaktor.
  • Září 2005 – mediální skupina MAFRA – ředitel internetových projektů.

Jak dlouho dopředu reklamu prodáváte?

Záleží na tom, co považujete za hodně, začali jsme teď v červnu a o zájemce rozhodně nemáme nouzi. Oslovili jsme například různé stavební a kutilské supermarkety, jako je Obi, Hornbach, Bauhaus a další a také výrobce nářadí jako jsou Narex nebo Mountfield.

hanak
Michal Hanák (*1974)
  • vystudoval Fakultu sociálních věd UK, obor masová komunikace (1998)
  • Lidové noviny (redaktor zpravodajství 1992 a 1993)
  • Mladý svět (externí reportér 1995 – 1996)
  • Reader´s Digest Výběr (redaktor 1996 – 2000)
  • iDNES.cz (redaktor, od března 2002 vedoucí všeobecného zpravodajství, od září 2006 šéfredaktor

Kolik lidí na webu v současné chvíli pracuje?

Celý magazín staví tým pěti lidí a zajímavé je na něm například to, že součástí týmu je i samostatný televizní štáb, který točí jenom pro Hobby.cz. Už do startu tak máme v zásobě nějakých padesát videí. Nechceme jít pouze cestou klasického magazínu, ale rádi bychom byli víc uvnitř, dávali prostřednictvím videí názorné ukázky jak co vypěstovat, postavit, opravit.

Televizní tým je součástí iDNES.tv?

Ano i ne, celý tým pochopitelně funguje pod iDNES.tv a využívá jejího zázemí, ale jinak je vyčleněn navíc, čistě právě pro Hobby.cz

hobby_cz

Náhled titulní stránky Hobby.cz

Jak chcete přilákat uživatele, kteří již na Internetu jsou a sdružují se v amatérských diskusních skupinách? Navíc těm, kteří zde nejsou, se určitě ze začátku nebude na Internet moc chtít?

My rozhodně nechceme konkurovat kultu Přemka Podlahy, ale myslím si, že rozhodně budeme mít co nabídnout. Mimo jiné je to právě i obsah, který třeba krátká televizní relace nabídnout nedokáže. Protože začínáme od nuly, chceme mít hned od začátku dostatek materiálu, který by mohl být pro čtenáře zajímavý. Chceme pokrýt co nejvíc témat, budou zde takové obligátní věci, jako je zahrada, psi, kočky, klasické kutilství, ale také třeba vyšívání a takové ty jinde spíše opomíjené ženské práce. V záloze zatím máme několik desítek článků, unikátní obsah, jako například online herbář, zmíněná videa a připravujeme diskusní fóra, která jsou pro web takovéhoto ražení podle nás naprosto nezbytná. Byli bychom rádi, kdyby se nám podařilo přilákat a dát dohromady laické čtenáře s odborníky, kteří by si vzájemně radili jak na to.

idnes_rozhovor

Reklama na portálu ještě před jeho spuštěním? Proč ne! Shodují se
šéfredaktor iDNES Michal Hanák (vlevo) a její ředitel Jaroslav Kabele.

A je to reálné?

Podle našeho soudu taková představa s potenciálem iDNES.cz rozhodně není neuskutečnitelná. Sázíme na to, že když bude kvalitní a zajímavý obsah, tak ti lidé časem určitě přijdou. Ostatně, určitou zpětnou vazbu již máme právě díky našemu filmovému štábu, který je v kontaktu právě s těmi odborníky na ředkvičky a pejsky. Zatím se nám potvrzuje, že je zde docela dost živná půda pro diskuze. Ovšem pozor, nesmíte si představit klasickou diskuzi pod článkem, to chápeme jako průtokovou věc, která slouží spíše k ventilaci momentálních pocitů. Klasické diskusní fórum je ale myslím dobrá cesta.

Co konkurence, nebojíte se serverů jako je Poradte.cz?

Uživatele bychom pochopitelně rádi přetáhli k sobě. Podle našeho soudu to není tak nereálné. Kromě samotných rad totiž nabídneme právě obsah a máme také tu výhodu, že můžeme server provázat s tištěnou Mladou frontou Dnes na bázi příloh.

Dojde k propojení Mladé fronty Dnes a Hobby.cz hned od počátku?

Asi ne hned od srpna, ale chtěli bychom co nejdříve. Poslední věcí, kterou jsme ještě v souvislosti s předchozí otázkou nezmínili, je fakt, že konkurenční weby jako Český kutil, nebo Poradte.cz jsou opravdu hodně malé a nejsou zatím nijak vyprofilované. A tam, kde není vyprofilovaná silná konkurence, bychom myslím mohli s naším zázemím docela dobře uspět.

Máte už stanovená nějaká pravidla, jak čelit stížnostem, které občas trápí právě třeba Poraďte.cz, kdy se například ozývají poškozené firmy, které zde uživatelé pomlouvají a ony pak chtějí příslušná vlákna stáhnout?

To je problém spíše obecnějšího charakteru, ale v tom je právě obrovská výhoda našeho vydavatelství, které je natolik silné, že si můžeme dovolit oddělit redakční obsah od inzerce, podobně jako se to snažíte dělat třeba vy. Stejně tak jako redakční obsah ctíme i názory čtenářů a není to tak, že bychom si třeba řekli „ti zahrádkáři jdou do toho Mountfieldu moc, a tak to raději zařízneme“.

Co návštěvnost? Máte nějaký cíl, třeba do konce tohoto roku?

Do konce roku ještě asi ne, ale rádi bychom měli ve finále tak kolem těch dvě stě tisíc návštěvníků. Ono se to těžko určuje dopředu, protože jsme si vytyčili cílovou skupinu, která má zatím k Internetu spíše odmítavý postoj. Je také možné, že budeme muset po prvním měsíci fungování svolat poradu a začít s webem více pracovat, protože se naše představa minula účinkem a vývoj jde úplně jiným směrem. Ale nerad bych tak předbíhal.

idnes_tv

Hlavní studio iDNES.tv

Dobrá, pojďme se teď bavit o tom druhém projektu. V jakém stavu vysílání je, kam směřuje, kdy bude spuštěné?

Ono už vlastně spuštěné je, ale zatím vysíláme takzvaně do zdi. Naostro budeme vysílat koncem července (pozn. aut.: rozhovor probíhal ještě před spuštěním projektu), podle toho, jak rychle se nám podaří rutinu zajet. Televizi se věnuje menší dynamický tým v rámci iDNES.tv, vysílání je kontinuální, čímž se chceme odlišit od ostatních televizí, které vysílají na Internetu a náš hlavní dramaturg Karel Richtr, který dříve působil také na Nově.

Co takovým projektem sledujete?

Je to experiment, ze začátku bude vysílání spíše taková laboratoř nápadů. Nicméně si myslíme, že si tak docela dobře zaděláváme na budoucnost. V okamžiku až jednou televize s Internetem splynou docela, doufáme, že budeme už mít poměrně slušný náskok.
Hlavní přínos je ovšem skutečně laboratorní, díky televizi si spoustu věcí můžeme nezávazně vyzkoušet a zjistit, co funguje a co naopak ne. Jdeme opačnou cestou než konkurenční klasické televize, místo toho, že bychom dali dvě stě milionů za něco a pak teprve zjišťovali, jestli to funguje a jak moc, tak naopak budeme pomaloučku a za malý peníz budovat něco, co třeba nakonec bude opravdu velké. Zatím skutečně spíše zkoušíme, a to i v technologickém smyslu.

Jaká je programová skladba a komu je určená?

Vzhledem k povaze televize jsme se rozhodli zamířit spíše na intelektuálněji laděné posluchače, alternativně smýšlející lidi, fanoušky filmových festivalů nebo třeba cílovou skupinu ČT 2. Krom toho samozřejmě může docházet k nějakému provazování s iDNES.cz. Uvažujeme například o lepším využítí zprávodajských relací nebo o využívání videí ze společnosti k sestavování společenských publicistických pořadů. Možnosti jsou tu celkem neomezené a náklady minimální. Budeme se učit za pochodu.

idnes_tv2

Zvukotěsné nahrávací studio.

Vysílání je kontinuální, to je poměrně odvážný počin u podobného projektu, kolik procent z obsahu budou tvořit reprízy? Přeci jenom smyčky kontinuálnímu vysílání trochu ubírají na kráse, obzvláště na Internetu, kde se dá sáhnout do archivu. Jak to bude u vás?

My si neklademe stejné ambice jako plnoformátová televize, takže rozhodně nepůjde o 24hodinový program. My budeme rádi, když se nám ze začátku podaří naplnit třeba čtyřhodinový program a zbytek budou tvořit smyčky.

Co reklama, uvažujete také o tom, že byste do alternativní a navíc experimentální televize prodávali reklamu? Lze to vůbec?

Ale určitě, proč ne. Primárně se sice asi bude stále prodávat na videa on demand, která jsou u článků, protože mají ověřenou sledovanost, ale není důvod ji nenabídnout i zde, stejně tak, jako to dělají plnoformátové telvize.

Jak vůbec iDNES.cz vnímá TN.cz, je to pro vás konkurence? Představuje nějakou hrozbu?

Ano i ne. Vždyť jsou na tom dneska hůře než před zahájením kampaně.

S kým hodláte na televizi spolupracovat?

cif 24 - early cena - média

Oslovujeme festivaly, alternativní tvůrce, časem snad budeme pracovat i s uživatelským videem.

Děkujeme za rozhovor.

Fotografie: Ivana Dvorská

Má iDnes na to zvládnout vlastní kontinuální vysílání?

Seriál: Rozhovory
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Externí spolupracovník serveru Lupa.cz a expert na blockchain a kryptoměny. Jako šéfredaktor v minulosti vedl ADASTRA Business Intelligence Magazine a server ITbiz.cz. Dnes pracuje jako redaktor časopisu Forbes.

Autor je ředitelem médií vydavatelství Internet Info. V letech 2005 – 2008 působil jako šéfredaktor serveru Lupa.cz. Vystudoval Fakultu informatiky MU a Fakultu sociálních věd UK. Online komunikaci se věnuje i na svém blogu www.alesmiklik.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).