Martin Hausenblas se na přelomu tisíciletí vrhnul do oblasti reklamních triček. Z firmy ADLER se svým společníkem udělal během deseti let holding, který letos překročí obrat 400 milionů korun.
Před sedmi lety vyčerpáním usnul za volantem na dálnici. Z nehody vyváznul jen o vlásek, přesto po této zkušenosti zcela otočil své vnímání světa. Jak dnes říká, začal za tím, co dělá, hledat zejména smysl a ne jen peníze. Poznání rychlosti, jakou ničíme planetu, nastartovalo zájem o udržitelnost. To musel vysvětlit i svému společníkovi, který chce stále dělat spíše byznys.
„Dohodli jsme se, že každý další byznys, do kterého půjdeme, bude podporovat udržitelnost. Naopak nebudeme dělat podnikání pouze pro peníze,“ říká Hausenblas v rozhovoru pro Lupa.cz.
Po krkolomném odchodu z managementu firmy, finančně vybaven a morálně podpořen oceněním podnikatel roku Ústeckého kraje, založil spolu s Jurajem Atlasem firmu ADLER iTech, jehjíž vlajkovou lodí je mobilní aplikace Liftago, která dává lidem do ruky nástroj pro objednání taxi z nejbližšího okolí.
Plánů má ale daleko více. Vrhnout se chce na sdílení kol a aut či spolujízdu. Zároveň má vizi zcela nového konceptu dopravy, kde budou hrát hlavní roli autonomní auta. „Je to svět, do kterého se kvapem blížíme, a bavíme se zhruba o deseti letech,“ říká.
Liftago zaujalo i Karla Janečka, který do něj nedávno investoval. „Investoři jako Karel Janeček nám dodávají zdroje na to, abychom Liftago nestavěli jako taxi aplikaci, ale jako nezávislý systém, přes který můžeme každému nabídnout nejvhodnější dopravní alternativu," říká generální ředitel a spoluzakladatel Liftaga Juraj Atlas, na kterém stojí řízení společnosti.
"Chceme všeobecně zvýšit poptávku po taxících, sdílených kolech či autech nebo po veřejné dopravě a tím snížit závislost na vlastních autech, která tak zatěžují města i naše peněženky. To se nestane do té doby, dokud tyto alternativy radikálně nezpřístupníme,“ dodal.
Liftago čeká rozvoj, proto Martin Hausenblas společně se spoluzakladateli připravují další kola investic.
Jak jste se vlastně od reklamních triček dostal k aplikacím?
Mé téma je udržitelnost. Děláme reklamní textil, který je vyrobený z bavlny, což je ale neekologický produkt. Řešili jsme morální dilema, jak se s tím vůbec srovnat.
Došel jsem k závěru, že pokud budeme dělat reklamní textil my, tak to musíme dělat co nejudržitelnějším způsobem a mít co největší podíl na trhu, až pak to má pozitivní přínos pro společnost.
Adler jsme proto dostali do stavu, kdy neprodukuje téměř žádný odpad. Hodně jsme investovali do ekologie a efektivity a zdaleka nejsme u konce.
Potenciál úspor v dopravě a vize autonomních aut mi vrtala v hlavě mnoho let, nakonec jsme se odhodlali založit další společnost a pustit se do projektu Liftago
Jaká je tedy vize, kterou chcete prostřednictvím Liftaga realizovat?
Liftago je služba, kterou máte kdykoliv po ruce, když se potřebujete přemístit z místa na místo.
Například Praha má velký problém s taxislužbou. Jelikož jako zákazník doposud nemáte přístup k hodnocení daného řidiče, mohou vás někteří taxikáři okrádat, a to vrhá špatné světlo na taxislužbu jako takovou. Přitom taxi je pro město jako stvořené, jeden taxík odebere z centra města cca 6 aut.
Liftago vám ukáže taxíky v okolí včetně hodnocení, máte v ruce orientační taxametr i návrh trasy, kudy byste měli jet. Najednou jako zákazník zjistíte, že taxislužba podpořená technologiemi je bezpečná, jednoduchá a spolehlivá forma přepravy a přestanete si brát do centra města auto.
Pak to má logicky pozitivní dopad na celé město, to je také věc, která může být podstatou spolupráce například s městem Praha.
Podpora sdílení kol, které se do Prahy chystá, je pak již jen rozšířením aplikace, a zvýšením hodnoty pro uživatele. Pro systémy sdílení kol je to také výhodné, protože můžete nabídnout kola od počátku všem, kteří mají Liftago.
Takže Liftago bude sdružovat všechny tyto služby dohromady, nebude se větvit?
Ano, naším cílem je vytvořit otevřenou platformu, která ušetří zákazníkům čas a problémy, poctivým poskytovatelům služeb více práce a městu méně emisí z aut v ulicích
Jak je Liftago v současné době využíváno?
V Praze jsme minulý měsíc měli necelých 3000 jízd, ale meziměsíčně rostou počty o více než 60 až 70 procent. Hlavní expanze nás čeká v následujících měsících po doladění funkčností a kvality produktu.
Pro mnoho lidí je například překvapení, že polovinu Prahy s poctivým taxikářem přejedou za daleko méně, než očekávají. Taxi nemusí být drahá forma přepravy, pokud řidiči využívají svoji kapacitu efektivně a nemusí platit zbytečné náklady.
Velkým přínosem pro taxikáře i Prahu je fakt, že z důvodu optimalizace přistavení vozu a vykrytí volných kapacit umíme na každém příjezdu taxi ušetřit několik kilometrů jízdy a tím i emisí.
Liftago má zatím nejhustší síť v Praze. Jak se budete rozšiřovat do dalších měst?
Liftago začalo v Praze a na tento trh jsme se doposud soustředili nejvíce. Nyní již máme dostatek zkušeností, a tak rozšíříme svoje působení do dalších měst. V mnoha z nich již najdete vlaštovky, parametry služby ale nejsou tak dobré jako v Praze.
Jaký obchodní model uplatňujete?
Obchodní model je založen na spolupráci. Polovinu obratu z provize placené taxikáři necháváme u firmy a polovina je určena spolupracujícím dispečinkům, taxikářům, firmám i podnikatelům, kteří nám pomohou rozeběhnout Liftago v jejich městě.
A co další města?
Liftago se rozrůstá do všech měst, ovšem kvalitou pokrytí se Praze zatím ani zdaleka nevyrovnáme. To je úloha pro nejbližší měsíce. Aplikace nekončí na hranici jednoho města, dokonce ani na hranici jednoho státu.
To je pravda, službu jste spustili už i v polském Krakově…
Ano, a o prázdninách se vrhneme na další velká města v Polsku.
Berete tedy Liftago jako globální projekt?
Jednoznačně. Mluvil jsem o síti spolupracujících partnerů. Ta v současné době zahrnuje desítky tisíc partnerů ve 178 zemích na světě. A tito lidé čekají na dobu, kdy otevřeme právě jejich zemi a mají zájem spolupracovat.
Budete některé země otevírat ještě letos?
Do konce roku zahájí Liftago provoz v dvou až třech dalších zemích. Pak budeme škálovat dál.
Jaká přesně je vaše role v tomto projektu?
Já jsem spíše v roli zakladatele, vizionáře a také majoritního investora. Juraj Atlas vede celou firmu od samého počátku. Prošel od založení společnost a studie proveditelnosti, přes budování teamu až do současného stavu projekt.
Kolik má nyní Liftago v týmu lidí?
V současnosti má tým 27 spolupracovníků. Jsme česká firma, ale mezinárodní tým, jsme pěti různých národností.
Předpokládám, že většina z nich je vývoji?
Ve vývoji je jich 15. Ale stále hledáme talentované lidi, zejména zkušené programátory pro Android, IOS, posílení kapacity produktového managementu, marketingu a zákaznického servisu.
Na čem dalším kromě taxi v Liftagu děláte?
Nyní si hodně hrajeme s myšlenkou sdílení kol, ta představa nás hodně baví. Děláme tedy na tom, aby aplikace Liftago umožnila „bikesharingový“ systém, a chceme to použít jako integrované řešení, které je rozšířitelné i do menších měst.
Třeba Praha ale není příliš cyklistům nakloněna, alespoň v porovnání s tím, jak to vypadá v jiných evropských metropolích. A je relativně kopcovitá.
Pravda je, že současný návrh města cyklistům příliš nepřeje. Někteří lidé řeší, zda je třeba nejdříve udělat úpravy nebo mít více cyklistů. Já si myslím, že když v centru díky aplikaci přibude několik tisíc cyklistů a poklesne automobilová doprava, tak na sebe i s pomocí našich dat úprava infrastruktury nenechá dlouho čekat.
MARTIN HAUSENBLAS
- narodil se v Děčíně
- vystudoval informační systémy a absolvoval MBA
- v roce 2000 založil se společníkem Pavlem Neumannem firmu ADLER Czech zabývající se prodejem reklamního textilu
- ADLER se časem stává mezinárodním holdingem se stamilionovými obraty
- vedení holdingu předal před několika lety do rukou managementu a začal se věnovat tématu „udržitelnost“
- pod hlavičkou nové firmy ADLER iTech se společníkem Jurajem Atlasem rozjel projekt Liftago
- je významným přispěvatelem na charitu, mezi jeho další aktivity patří platforma I love Ústí, sdružení Podnikáme bez korupce nebo Stipendijní fond Renesance
- stal se Podnikatelem roku 2011 v Ústeckém kraji
Z tohoto pohledu se také hodně zajímáte o carsharing, co v této oblasti chystáte?
Carsharing je další vývojový stupeň směrem k autonomním autům. Jde o aktivitu, které věnuji velké úsilí. Autonomní auta jsou vozidla, která se řídí sama. V zásadě jde o nový fenomén.
V poslední čtvrtině minulého století proběhly dva velké posuny, šlo o internet a mobilní telefonování. Tyto posuny technologií přinesly dramatickou změnu světa, jak jej známe. Nyní jsme na prahu dvou dalších velkých změn: první je rozvoj nanotechnologií a druhou změnou je autonomní mobilita.
Liftago zajistí, že lidé budou vnímat více potřebu mobility, než potřebu vlastnictví aut. Tím zvýšíme poptávku po alternativách k dopravě vlastním autem, ať už to bude auto s řidičem nebo bez.
Jak bude podle vás autonomní mobilita fungovat?
Představte si svět, kdy přijdete k ulici, objednáte si auto a vyberete si destinaci. Za dvacet sekund k vám auto samo přijede, sednete do něj, po chvíli vás odveze na místo určení, vystoupíte a ono samo odjede. A buď o dalších 200 metrů dál nabere někoho jiného, nebo když bude špinavé, vybité či ho nikdo nebude potřebovat, schová se do nejbližšího úložiště.
Jsme schopni celopražskou přepravu obsloužit 20 až 30 tisíci vozidly, která budou sdílená v celém městě. Mezi tím budou jezdit skalní příznivci naftových a benzínových motorů, ale není se čeho bát. Autonomní systémy jsou o několik řádů rychlejší v reakci než lidé, takže do aut nenarazíte. Provoz může být naprosto smíšený, nemusí tedy být postavený jen na autonomních autech.
Časem lidé zjistí, že klasické auto vůbec nepotřebují a bude jim stačit si objednat pouze sdílené. Tím se sníží celkový počet aut ve městě a uvolní město ze svého sevření. Zvýší se propustnost měst a doprava se převede na elektromobilitu.
Jak podle vás budou autonomní auta vypadat?
Bavíme se o autíčkách, která budou malá, budou vážit zhruba 400 kilogramů včetně baterie, z 90 procent budou jednomístná, budou produkována v masivním měřítku, velmi levně, jedno bude stát kolem 150 tisíc a jeho životnost bude rok a půl. Za rok a půl bude opotřebované a půjde z trhu. Vzhledem k rychlému inovačnímu cyklu bude nahrazeno nejnovějším modelem.
Vy ale tato auta provozovat nebudete?
Ne, to není v silách žádné jednotlivé firmy. Na trhu bude několik operátorů, kteří si budou konkurovat a nabízet své flotily autonomních aut.
Proč si myslíte, že se lidé svých klasických aut rádi zbaví?
Když se spočítají náklady na provoz pořízení a údržbu, bude autonomní mobilita šestkrát levnější než provoz současných aut. Stará auta budou veteráni a individuální vozidla budou pro opravdu movité lidi. Ekonomičnost, ekologický dopad a bezpečnost budou největším hybatelem rozvoje. Je to svět, do kterého se kvapem blížíme, nástup můžeme očekávat do 10 let.
O vývoji samoříditelných aut slýcháváme hodně například ve spojení s Googlem. Ale stále to pro většinu lidí zní jako sci-fi.
Všechny automobilky výrazně investují a rozvíjí tuto technologii. Jenom se dělí na dvě skupiny. Jedna část o tom nemluví, ta druhá už ano. Jednou z podstatných aktivit, kterou se nyní zabývám, je, abychom v České republice, jakožto v první zemi EU, přijali legislativu, která umožní pohyb autonomních vozidel v běžném provozu pro testovací účely.
S ohledem na to, že jsme automobilová velmoc, jsme schopni vytvořit klima, které se stane nesmírně atraktivní pro vstup automobilek, vývojových týmů, výzkumu v této oblasti a stane se něco podobného, co se stalo v Japonsku nebo v Izraeli v oblasti nových technologií. A v zásadě nás to může transferovat do znalostní ekonomiky.
S ohledem na výši obratu generovaného automobilovým průmyslem v Česku je jakýkoliv jiný přístup, to znamená vyčkávání, nechání to být, velkým hazardem. Nástup bude skutečně enormně rychlý právě z důvodu vysokých úspor.
To ale může fungovat jen tehdy, pokud síť těchto autonomních vozů bude opravdu celorepubliková.
To je samozřejmé, to tak být musí. Nejdříve ale musí přijít poskytovatel služby, který vytvoří fleety sdílených vozů, tedy aut, která si půjčíte a řídíte je sami. A jednoho dne zmizí volanty, tedy pokud nebudete chtít auto s řidičem nebo jinou lidskou obsluhou.
Když se ještě vrátíme k samotnémi Liftagu, co říkáte na problémy Uberu, proti kterému se sdružují taxi firmy a v některých státech je značně omezován? Navíc, měl by sem už brzy vstoupit.
Strategie Uberu se mi vůbec nelíbí, jde o strategii síly. Je to de facto predátor, který jde na trh a strhává, a pak není divu, že se ten trh proti tomu brání. Uber je kvalitní technologická služba, která však nebere ohledy na současný trh poskytovatelů, kteří jsou dnes nuceni respektovat lokální legislativu.
Liftago se odlišuje právě strategií, která inovuje současný trh a je kooperativní. Jdeme ke stejnému stolu – třeba na dispečink, kde ukážeme naše možnosti a predispozice. Oni pak nemusí vyvíjet vlastní aplikaci. A když mají hodně vozů, dodáme jim poptávku, když jich mají naopak málo, dodáme jim kapacitu.
Spokojenější jsou také konečně i řidiči, živnostníci, kteří doposud nebyli odměňování podle kvality služby, kterou nabízejí. Takže jediní, kdo proti nám brojí, jsou dominantní hráči, kteří se toho bojí z hlediska změny pravidel hry. A to jen kvůli tomu, že přinášíme transparentnost.
Do Liftaga nedávno investoval Karel Janeček, dohromady už jste tedy z investic získali desítky milionů korun. Bude to stačit vzhledem k plánovanému rozvoji a nabírání lidí?
Nyní maximálně pracujeme na tom, aby přibyli další investoři, ale o tom ještě konkrétně nemohu mluvit.
Přibudou ještě letos?
Letos se dá očekávat ještě jedno investorské kolo, na začátku příštího roku pak přibude druhé. Letošní kolo nám umožní expanzi do zahraničí a rozšíření týmu na 40 lidí. Druhé kolo nám pomůže v globální expanzi, tam hovoříme o investici v desítkách milionech dolarů.
Chcete si vše vyvíjet sami nebo se díváte po jiných firmách, startupech, které byste mohli i s jejich technologií koupit?
I to se může klidně stát.