Hlavní navigace

Opravdu je problém s dialery vyřešen?

21. 9. 2005
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Počátkem září 2005 vydala Asociace poskytovatelů veřejných telekomunikačních služeb (APVTS) tiskovou zprávu o tom, že se jim prý podařilo vyřešit problém s dialery – podvodným přesměrováním do sítě Internet. Kéž by to byla pravda.

Na grafu, který zveřejnila APVTS, je vidět určitý pokles reklamací drahého připojení na linky začínající 976 za poslední období.

1906

Jenže pravidla, na kterých se domluvili členové APVTS a která začala platit od 1. července, se do tohoto grafu ještě nemohla promítnout. Z jednoho prostého důvodu. Zpracovat a vyhodnotit reklamace za necelých šest týdnů není možné. Klienti dostali fakturu za období od 1. do 31. července někdy počátkem srpna. V případě, že na měsíčním vyúčtování byla podle jejich názoru nepřiměřeně vysoká částka, zákazníci telekomunikačního operátora po odeznění prvního šoku z vysokého účtu začali zvažovat, zda mají podávat reklamaci. Již je téměř veřejným tajemstvím, že uspět s reklamací dialerů u telekomunikačního operátora je téměř nemožné. Co je zarážející, klienti nemají téměř šanci uspět ani proti argumentům regulátora telekomunikačního trhu (Český telekomunikační úřad – ČTÚ). Takže zákazníkovi několik dnů trvá, než se rozhodne pro reklamaci. Následně zjistí, že reklamaci musí podat písemně, protože pracoviště, která měl telekomunikační operátor v každém větším městě, jsou zrušena. Než následně telekomunikační operátor obdrží dopis s reklamaci a než se roztočí kolečka reklamačního řízení, uplyne několik dalších dnů, a to by tedy v našem případě byla minimálně polovina srpna. Než pracovníci telekomunikačního operátora vyhodnotí reklamaci, uplyne dalších minimálně čtrnáct dnů (spíš více). To tedy znamená, že informace uvedené v tiskové zprávě APVTS jsou :

  1. zavádějící,
  2. nezkušená sekretářka popletla měsíce,
  3. někdo dělá úmyslně ze čtenářů hlupáky.

Jak jsem popisoval v předchozích řádcích, pokud členové APVTS zavedli od 1. července nějaká pravidla, tak vzhledem k tomu, že telekomunikační služby jsou domácnostem fakturovány v měsíčních intervalech a reklamační řízení také nějakou dobu trvají, není možné mít počátkem září pravdivé a kompletní informace o dané oblasti.

KL24

Dialery jsou problém, který komplikuje používání Internetu v mnoha domácnostech. Informace, které APVTS zveřejnila počátkem září, mají vzbudit v běžných uživatelích dojem, že se problém řeší, nebo je dokonce vyřešen. Další možnou snahou je vzbudit v médiích a obecně ve společnosti dojem, že odborníci problém s dialery vyřešili a ti, co si budou po 1. červenci 2005 stěžovat na vysoký účet za připojení na linky začínající 976, si za vzniklý problém mohou sami. Průhledná snaha. Pokud něco nemohu sám vyřešit, tak to přesunu na někoho dalšího, v tomto případě na zákazníka.

Vypracování dohody mezi členy APVTS zabrala určitě jednotlivým členům mnoho času, nicméně podle mého názoru se jedná o polovičaté řešení, které se snaží vzbuzovat naděje, ale ve skutečnosti problém s dialery nevyřeší. Tím, kdo může skutečně vyřešit problém s dialery bez manipulace s výsledky reklamačních řízení, je ČTÚ. Jenže takovému rozhodnutí se vedení ČTÚ již několik let brání. Ptáte se, jak je to možné? Jednoduše proto. My všichni, přestože s Internetem a počítači pracujeme často i více jak deset let (v mém případě se to týká i telefonních ústředen a dálnopisů), této problematice málo rozumíme a prý tím hlavním guru v této oblasti je vedení ČTÚ. Jak si tedy mám vysvětlit iniciativu APVTS, která se již více jak rok snaží o nalezení nějakého způsobu (v tomto případě především kompromisu), který by zamezil dalším problémů s přesměrováním připojení přes drahé linky. Pokud by vedení ČTÚ dělalo svoji práci pořádně, nebyla by žádná iniciativa APVTS nutná a veškeré nepříjemnosti s dialery by vyřešil ten, kdo k tomu má pravomoci, tedy regulátor telekomunikačního trhu – ČTÚ. Dnes to tak nefunguje.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor vystudoval obor sdělovací a zabezpečovací systémy a vzdělání si v 90-tých letech rozšířil o studium podnikové ekonomie. Pracoval ve VVÚ 060, později na BCPP, a. s.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).