Hlavní navigace

Pod Lupou: Magazíny o mobilních telefonech

31. 7. 2002
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Mobilní telefon má v České republice podle aktuálních statistik prakticky každý člověk v produktivním věku. Potenciálních čtenářů internetových magazínů o mobilních telefonech by tedy mělo být více než dost. Podívejme se na to, co těmto návštěvníkům nabízí několik tuzemských webů příslušného zaměření.
MOBIL

704

Nejstarší český internetový magazín za téměř šest let své existence svoji grafickou podobu příliš nezměnil. Charakteristické jsou červené titulky článků, díky kterým se alespoň čtenář na informacemi nabité titulní stránce zorientuje. Z vlastní několikaleté prakticky každodenní zkušenosti musím říct, že nadpisy jsou leckdy to jediné, co si z titulní stránky přečtu. K přehlednosti nepřispívá ani několik různě umístěných menu. Alespoň že ty nejdůležitější odkazy jsou hned v záhlaví. V nedávné době došlo ke zlepšení ve střední a zároveň hlavní části. Denní porce zhruba šesti článků (pouze v pracovních dnech) je čarou oddělena od materiálů z předchozího dne a vedle perexu se objevuje vkusná grafická upoutávka. Díky zkušenému redakčnímu týmu nelze proti odborné kvalitě mnoho vytknout.

Stránky magazínu nenavštěvují však pouze čtenáři lačnící po pravidelném přísunu novinek, ale čas od času jejich služeb využijí i zájemci o informace a rady důležité pro úspěšný výběr mobilního telefonu. Na Mobilu je pro tyto účely připraven formulář pod odkazem Srovnání telefonů. Na základě výběru parametrů, které požadujete, vám bude předložen seznam modelů splňujících vaše požadavky. Bohužel však formulář není příliš podrobný a především vůbec nedává možnost zadání maximální ceny, kterou hodláte akceptovat. Na Mobilu vám poradí i s výběrem vhodného tarifního programu. Hnidopišsky však musím poznamenat, že operátora s názvem Paegas neznám (Paegas se objevuje ještě v několika dalších nadčasových rubrikách) a poněkud zmaten jsem i z toho, že na stránku s formulářem pro výběr optimálního tarifu se dostanete z odkazu Optimální tarif v menu umístěném v záhlaví, ale z nabídky v levé části stránky se tak stane po kliknutí Tarif Optimal.

V čem se však Mobil odlišuje od podobných internetových magazínů jsou každodenní články monitorující ekonomické události v telekomunikacích. Díky tomu jej nečtou jen nadšenci hltající zprávy o nových telefonních přístrojích, ale i nemalá část odborné veřejnosti. Především pro tyto čtenáře je též určena rešerše zahraničních zdrojů na téma telekomunikace. Pro všechny je pak každý rok připravována populární anketa Mobil roku, jejíhož pátého ročníku se loni zúčastnilo bezmála padesát tisíc čtenářů. Za zmínku stojí i veřejný seznam kradených telefonů. Kriticky se však musím vyjádřit k aktualizaci rubriky Poradna, která se na přelomu let 2000 a 2001 snažila radit začínajícím mobilistům několika materiály pojednávajícími o tom, co telefony umí a jak si vybrat ten nejvhodnější. Jenže již téměř rok a půl se zde nový článek neobjevil a pro většinu dnešních zájemců jsou tehdy uveřejněné informace nedostačující. Podobně je na tom i rubrika Slovník.

MOBILMANIA

705

S přehledností titulní stránky „internetového časopisu o mobilech“ byste měli být spokojeni. Informací na homepage není zdaleka tolik co na Mobilu a dokonce si můžete upravit barevné podání. Pod odkazem Kabátky totiž najdete nástroj na změnu barev pozadí a textu v jednotlivých částech. Vytvořený „kabátek“ můžete poté nabídnout i ostatním čtenářům. V pracovní dnech se počet článků pohybuje okolo tří až pěti kousků, ale materiály na Mobilmanii vycházejí v menším množství i o svátcích a víkendech. Dlužno dodat, že občas si internetový magazín vypomůže článkem z tištěného magazínu Mobility, který též vydává společnost Computer Press. Kvalita materiálů na Mobilmanii je značně kolísavá. Někdy se objeví fundovaně napsaná recenze mobilu, ale někdy máte po přečtení článku pocit, že autor jen vařil z vody.

S trochou nadsázky lze říci, že vyspělost čtenářské obce každého internetového magazínu poznáte pohledem do diskusních fór. V případě Mobilmanie se tak neubráníte pocitu, že mezi její čtenáře patří především pubescenti nesmiřitelně, a leckdy i vulgárně, prezentující své názory. Díky velkému množství těchto výlevů se pak bohužel v záplavě několika desítek příspěvků ztratí ty se skutečnou informační hodnotou. V každém případě jsou materiály svým srozumitelným obsahem určeny především běžným uživatelům mobilních telefonů, které zajímají novinky u mobilních operátorů apod. Právě ti ocení, mohou-li na titulní stránce využít nabídku na přímé srovnání tří mobilů. Pod odkazem Vyber mobil najdete šanci nechat si vyhledat přístroj téměř bezezbytku naplňující vaše představy. Zvolit si můžete i cenu telefonu u jednotlivých operátorů (i tady ještě přežívá název Paegas). Na principu hesla „Národ sobě“ úspěšně funguje Poradna, ve které čtenáři odpovídají na dotazy jiných čtenářů.

MOBILMAG

706

Mobilmag se loni odštěpil od webu tištěného časopisu Mobil. Naplnil tak filozofii vydavatelství Trade & Leisure Publications, které na stejném principu provozuje weby Stereomag, Inetmag nebo DVDmag. Původních článků na zde příliš nenajdete. Přibývají totiž tempem jednoho kousku denně. Základ ostatních tvoří tiskové zprávy. Síla webu je tak spíše v přidané hodnotě, kterou tvoří databáze informací o mobilních telefonech, díky které můžete přístroje srovnávat podle mnoha různých kritérií (provozní doba na jedno nabití, hmotnost baterie apod.). Systém vám k vybranému telefonu zobrazí celou řadu údajů, a to včetně ceny. Tu by však bylo vhodné čas od času zaktualizovat. Slabší je stránka v případě podávání informací o operátorech. Cenové tarify nejsou úplné, mapy pokrytí signálem jsou z roku 2000 a odkaz Aktuální pokrytí je nefunkční. Ocenit tak lze jen snahu nahradit Paegase T-Mobilem. Uživatelsky nepříliš vydařená je i poradna, ve které jsou dotazy a odpovědi rozděleny do pouhých třech kategorií a navíc bez možnosti vyhledávání.

MOBILITY

707

Web Mobilit se od magazínů zmíněných v tomto článku odlišuje. Jde vlastně o elektronický obraz tištěného časopisu Mobility a hlavní aktualizace probíhá jednou měsíčně týden před vyjitím nového čísla. Pod odkazy na jednotlivá vydání Mobilit mladších než půl roku najdete pouze jejich obsah. Pod titulkem každého materiálů je však seznam zajímavých internetových adres souvisejících s tématem. Občas byste mohli narazit i na věci, které se do časopisu již nevešly. I když vývoj v oblasti mobilních telefonů postupuje velmi rychle, nutno ocenit kompletní podobu starších čísel Mobilit ve formátu .pdf. Ke stažení jsou připraveny časopisy starší více jak půl roku. Jedničku s hvězdičkou musím udělit i za srovnávací tabulku hodnotící mobily podle mnoha kritérií. Byla vytvořena pro potřeby redakce, která z ní vychází při tvorbě nejrůznějších přehledů a grafů. Soubor s tabulkou je dostupný jako .xls a jeho zkomprimovaná verze z 1.7.2002 má objem 0,74 MB. Poradnu zde supluje formulář na odesílání dotazů do redakce s vyhlídkou, že odpověď objevíte v tištěném časopisu.

GSM4U

Na webu přibývá jeden článek denně. Články jsou navíc určeny spíše techničtěji založeným čtenářům, kteří se považují za „mobilní kutily“. Podle vyjádření šéfa serveru Jaromíra Jesenského patří mezi nejoblíbenější články o firmwaru mobilních telefonů nebo o programech sloužících ke komunikaci mezi mobilem a počítačem.

cif 24 - early cena - média

MOBILISTA

V publicistické části se objevuje pouze několik článků týdně, většina návštěvníků webu je zde především kvůli zábavě (SMS vtipy, obrázky, loga a melodie).

Název Mobil Mobilmania Mobilmag Mobility GSM4U Mobilista
Provozovatel Mobil Media Computer Press Trade & Leisure Publishing Computer Press Jana Jesenská Studio A1Crazy
Rok vzniku 1996 2000 2001 1999 2000 2002
Návštěvnost 12.625* 7.550* 866* 144* 785* 513*
Počet lidí v týmu 5 5 N/A N/A 5 5
Redakční hodnocení 5/5 4/5 4/5 4/5 3/5 2/5

* počet unikátních IP adres (zdroj: iAudit, červen 2002)
** průměrný počet sessions za den (zdroj: Navrcholu.cz, červenec 2002)

Který magazín o mobilech navštěvujete nejčastěji?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje jako soukromý projektant ve sdružení EnergoPro Projekční kancelář, aktivně se zajímá o webový obsah a stále bloguje.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).