Hlavní navigace

Porazí Google Office Microsoft?

28. 6. 2006
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 29
Vydání Google Spreadsheetu (GS) může vyvolávat řadu otázek a může do blízké budoucnosti přinést některé zajímavé výzvy. Hlavní otázka zní, zda se Google Spreadheets, spolu s dalšími připravovanými nástroji, stane v budoucnosti (a jak vzdálené) možným zabijákem Office od Microsoftu, nebo třeba jen jeho vhodným doplňkem.

Dále se ptejme, zda a jak může přispět Google Spreadsheet k ospravedlnění a nebo zpomalení využívání konceptu software jako služby (SaaS – Software as a Service). A v neposlední řadě nás bude zajímat, jestli jsou zde i jiné skupiny, kromě již zmiňovaného Microsoftu, které by mohla tato aplikace ohrozit. Pokud se na to podíváme z druhé strany, bude nás naopak zajímat, komu GS nejvíce pomůže a pro koho je nejvýhodnější ho používat.

Výhody a nevýhody Google Spreadsheetu

K analýze možných dopadů GS, které však platí obecně i pro další online office nástroje, je důležité si říci jeho hlavní výhody a nevýhody.

Výhody Google Spreadsheetu jsou následující:

  1. umožňuje snadnou práci více lidí nad jedním dokumentem,
  2. umožňuje přístup k tabulkovému procesoru odkudkoli, je neuvěřitelně pohodlné pracovat v tabulkovém procesoru v internetovém prohlížeči, kde je možné využívat e-mail, kalendář a další nástroje, takže není nutné přecházet z e-mailu do jiného okna, čekat několik sekund na otevření aplikace a pak pracovat ve zcela jiném prostředí, které spotřebovává další paměťové prostředky,
  3. tato aplikace je zdarma,
  4. business výhoda je, že Google má v online světě velmi silné postavení a řada lidí jeho produkty ráda testuje, protože jeho značka je dost populární – v tom mu může málokdo konkurovat a Google Spreadsheet se tak může rychleji rozšířit.

Naopak nevýhody tohoto produktu jsou:

  1. je funkčně velmi omezený,
  2. uživatel musí být online, aby jej mohl používat,
  3. nechuť uživatelů ke změnám – neradi se učí nové věci a mění své staré zvyky,
  4. data jsou uložena vzdáleně, mimo disk uživatele,
  5. může docházet k výpadkům.

Z těchto deseti základních bodů můžeme dále usuzovat odpovědi na výše položené otázky.

Blízká budoucnost aneb koho služby Googlu zahubí hned teď

Vývoj software poměrně jednoznačně spěje k využívaní konceptu software jako služby. Aby ho bylo možné široce využívat, je nutné splnit dva předpoklady: mít dobré připojení a důvěru ke svému poskytovateli služby. Připojení doma i v kanceláři dnes máme takové, že není problém aplikace přes Internet používat, důvěra je pak věcí individuální. Poskytovatel potřebuje především disponovat technologií, infrastrukturou a dostatečným kreditem a zárukami pro své klienty.

Google Spreadsheets momentálně není služba srovnatelná s Excelem a ani spolu s textovým editorem Writely připravovaným na červenec a s možnou náhražkou PowerPointu (např. Thumbstacks.com!) nebudou tyto nástroje srovnatelné s Office od Microsoftu, ani třeba s OpenOffice.org. Proto Google nemůže uspět – a to pravděpodobně ani během následujících tří až pěti let – tam, kde se využívá pokročilejších funkcí nástrojů Office. Pokud jde konkrétně o GS, tam, kde se pracuje s kontingenčními tabulkami, makry a kde navíc soubory kolikrát bývají v desítkách MB, nemá tato aplikace zatím větší šance. Nicméně je nasnadě, že pokročilejší funkce nevyužívá každý a uživatelů pokročilých funkcí bude pravděpodobně celkově málo. Z klasického poměru 80/20, bude nejspíš 80 procent uživatelů používat 20 procent základních funkcí, takže Google může získat výhodu.

Další otázkou je připojení. Nyní je průnik množin dostupnosti připojení a místa užití Office nedostatečný – třeba v dopravních prostředcích (letadlech). To však bude limitovat především firemní zákazníky, a tedy opět uživatele pokročilejších funkcí, proto nyní nevadí, že nejsou uživatelé připojeni naprosto všude. Navíc pravdou může být, že bude dříve snadno dostupné rychlé připojení na každé letecké lince, než Google Spreadsheets (nebo nějaký jiný online tabulkový procesor a další online nástroje office) bude umět pokročilé funkce Excelu (Office). Připojení by tak vůbec nehrálo roli v rozšíření užívání GS (Google Office – GO). Momentálně se nám tedy rýsuje jako skupina uživatelů GS ti, kdo jsou pevně připojeni na obvyklých místech a nemají zájem o náročné funkce.

Při možném přechodu uživatelů od Microsoftu ke Googlu musíme brát v potaz, že jsou dostupné alespoň základní nástroje Office. Tedy e-mail, kalendář, tabulkový procesor (to vše již dostupné je), textový editor (připravuje se), nástroj na prezentace (Google asi někoho koupí). Kdyby tedy všechny tyto podmínky byly splněny, stále ještě musíme brát v úvahu nevoli uživatelů používat nové věci. Příkladem může být OpenOffice.org a jeho neprosazení se proti Microsoft Office. Jenže jedna ze základních vlastností SaaS, kterou OpenOffice.org nemají, by v případě kvalitní služby mohla nahrát Googlu do karet. „Google Office“ se neinstaluje. Nemusíte se obtěžovat s tím šíleným hledáním, stahováním a instalováním. Skupina lidí se tedy zužuje na lidi, co mají pevné připojení na obvyklých místech, nechtějí náročné funkce a jsou ochotní ke změně, zvláště pak není-li moc komplikovaná.

Z toho všeho plyne, že GS, potažmo GO, momentálně není ohrožení pro Microsoft v segmentu firemních zákazníků, ale spíše mezi jistou částí domácích uživatelů. GS může začít postupně vytlačovat používání Excelu z domácností, kde si do něj například rodiny vkládají pouze své výdaje, počítají daně, dělají referáty a zpracovávají protokoly do školy apod. S přibývajícími náhražkami i za jiné části balíku Office bude postupně vytlačována každá jeho složka. Každopádně však v blízké budoucnosti GO nebude zabiják Office, ale spíše jeho doplněk pro lidi, kteří nechtějí – nebo spíše nemohou – za Office platit a nepotřebují tolik funkcí.

Ten, komu GS může uškodit už nyní, však není obrovský Microsoft a jeho Office, ale jsou to vývojáři menších databázových aplikací. Jsem přesvědčen, že Google Spreadsheets může vytlačit menší databázové aplikace, které byly napsány na podporu nějakého menšího procesu/projektu, u kterého je nutné/výhodné, aby k datům mohlo vzdáleně přistupovat více lidí a naráz je mohli editovat a změny rovnou i viděli. Na toto je již nyní GS skvěle použitelný. Příkladem takové aplikace může být systém, kde je seznam klientů a ke každému je nutné napsat, v jaké fázi projektu se nachází. Označovat si, které dokumenty k němu odešly, jaké byly přijaty, jaké jsou ještě potřeba, co je nutné dodělat. Členové týmu mohou být na rozdílných geografických místech a zaznamenávají, jak na tom s konkrétním klientem jsou. Každý člen týmu může mít svůj list a do jednoho se pak budou všechny listy skládat a vedoucí projektu bude mít rychlý přehled o celkové situaci.

Vzdálenější budoucnost a hozená rukavice pro Microsoft

Google se snaží všemi svými službami dostat do povědomí uživatelů a získat tak jejich věrnost. Výdělek pak bude pravděpodobně realizován pomocí reklamy. Jakmile Google dodá software jen o málo kvalitnější než nyní (dodá grafy apod.) a bude navíc propojen s nástrojem na prezentace a textovým editorem, řada lidí, využívající jen základní funkce Office, ke Googlu začne postupně přecházet, protože v delším časovém období začínají nové věci používat i lidé méně ochotní ke změnám. Je pravděpodobné, že Microsoft také udělá některé online verze Office zdarma a zároveň s tím bude stále prodávat krabicový software, protože i přes prognózy o neustálém růstu SaaS se tvrdí, že tyto dva koncepty budou fungovat souběžné. Microsoft sám už jisté kroky směrem k SaaS dělá se svým Office Live, což však zatím není balík kancelářského software, ale pouze nástroj na webové stránky a na snazší spolupráci.

Pokud bude office zdarma, bude boj především o trh s reklamou. Nyní je na tom lépe Google, díky svému kvalitnějšímu vyhledávači a i dalším online službám. Nicméně jeho podíl na jiných službách, než je vyhledávání, je malý a zde je možné, aby Microsoft s online aplikacemi bodoval. Hotmail je druhý nejpoužívanější e-mail. Každý uživatel chce pracovat v co nejvíce homogenním prostředí a na trhu není moc velkých hráčů (ve skutečnosti je momentálně jen jeden), kteří by mohli poskytnout uživateli výhodu jednoho loginu do e-mailu, kalendáře a balíku Office. Microsoft by tak paradoxně tímto bojem mohl získat uživatele pro svůj vyhledávač, protože by byl homogenní součástí dalších online služeb. Google sám ještě musí zapracovat na co nejlepším propojení a personalizaci svých služeb, ale i tak je nyní ze všech nejdále. Vyhledávání se v budoucnu pravděpodobně stane více méně rovnocenné, čemuž nasvědčují příklady z minulosti a ekonomická teorie – nové produkty se časem napodobí a jejich původní výhoda se ztratí. Potom bude rozhodovat, kam lidé chodí pracovat, komunikovat nebo se bavit. V tomto však Google zatím za svoji největší konkurencí pokulhává.

BRAND24

Přesto se zdá, že ve vzdálenější budoucnosti se trh s office službami více narovná a vznikne na něm zdravější konkurence, alespoň pro uživatele základních funkcí. Google totiž pravděpodobně zabere část trhu těchto uživatelů, a zlatý důl Microsoftu se tak o něco zmenší. Spolu s tím bude Microsoft nucen vydat online verzi Office (těmto přípravám ostatně nasvědčuje i jeho projekt Live.com), aby neztrácel dál své online pozice, a dojde k jisté kanibalizaci. Ztracený zisk pak bude muset nahradit reklamou. Na to bude potřeba mít více uživatelů vyhledávače (a dalších služeb, kde bude reklama zobrazována), které by ale Microsoft zase mohl naopak získat tím, že lidé budou upřednostňovat homogenní prostředí pro svou práci, která začíná čtením e-mailů a pokračuje využíváním dalších služeb, jako jsou office a vyhledávání. A Microsoft má uživatelů Hotmailu zatím hodně, navíc ve hře zůstávají nové Windows, které mohou trhem také zacloumat. Přesto bude nutné reagovat hodně rychle. Tajemstvím pak zůstává, zda se bude pokoušet nějak zareagovat i Yahoo, které by se mohlo dobře odrazit od množství věrných uživatelů. Ať už však vítěz tohoto boje bude kdokoli, uživatel určitě škodný nebude a třeba se můžeme hodně v budoucnu dočkat situace, kdy trh s Office bude rovnoměrně rozdělen mezi tři stejně kvalitní produkty firem Microsoft, Google a Yahoo.

Zpopularizování SaaS

Jak již bylo řečeno, Google Spreadsheets, potažmo Google Office, momentálně není služba srovnatelná ani s Office od Microsoftu, ani třeba s OpenOffice.org, přesto je to velmi zajímavá aplikace a ukazuje směr, jakým se vydává dnešní softwarový svět, a ukazuje tento směr zdarma všem uživatelům. To by mohlo mít jeden pozitivní dopad na současný SaaS trh. Tato aplikace totiž může pomoci k dalšímu obhájení SaaS konceptu. Pokud bude GS (GO) kvalitní, SaaS to pomůže, pokud nebude, může to SaaS trošku uškodit, protože aplikace Googlu jsou mediálně ostře sledované, ačkoliv již ne tak používané. A jak se zdá podle prvních vlaštovek, Google Spreadsheet spíše SaaS pomůže, protože o Google Office píší i první mainstreamová média, konkrétně New York Times. Google Spreadsheets tak začíná rozhýbávat stojaté vody softwarového průmyslu, a přestože se asi těžko, spolu s dalšími nástroji Office, stane zabijákem Microsoft Office, tak pro ně alespoň vytvoří silnější konkurenci, dále rozšíří počet věrných uživatelů Googlu a navíc silněji upozorní na budoucí vývoj IT.

Používáte online aplikace tohoto typu?

  • Ano, je to pohodlné.
    13 %
  • Jen výjimečně.
    16 %
  • Ne, chci mít svá data na svém disku.
    71 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá ekonomickými přínosy IT v podnicích. Jeho hlavními. Zájmy jsou enterprise 2.0, software jako služba a cloud computing.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).