Hlavní navigace

PR blogy míří na Bloguje.cz. Mají u vás šanci?

21. 7. 2006
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 29
Zájem o blogy a blogování neutichá a už se objevují další možnosti využití "internetového deníčku" - PR blogy. Agentura AMI Communications před časem oznámila spolupráci s blogovacím systémem Bloguje.cz. Mají reklamní blogy šanci uspět? Jaké pro to mají předpoklady? Jaké PR blogy jsou nejznámější a co jim hrozí?

Doufali jste před několika málo lety, že blogosféra splaskne jako další internetová bublina? Mýlili jste se. Fenoménem blogy byly, jsou a pravděpodobně i budou. Rozdíl je snad jen v tom, že Internet a jeho odborná komunita už blogy přijala za své v celé jejich významové a obsahové šíři. Poznání, že mezi blogy nalezneme jak podnětné informační oborové zdroje, tak houfy deníčků o Tokio Hotel, utlumilo vášně na straně příznivců i odpůrců blogů.

Kdo si není vztahem k blogům ještě stále jist, jsou lidé „zvenku“. Dnes bude řeč především o firmách, jimž blogy nabízejí nadějný komunikační kanál a prodejní potenciál.

Zpráva o cestě PR blogů na Bloguje.cz naznačuje, jakým způsobem je na blogy nahlíženo a jaké může být jejich další využití.

PR blogy přichází

Je-li dění na Internetu vaším denním chlebem, pak PR blogy nebudete považovat za čerstvou novinku. Většina větších firem už webem nějaký pátek disponuje a s velkou pravděpodobností na něm také provozuje rubriku se zprávami pro zákazníky a novináře. S jistou dávkou tolerance bychom tento online styk s veřejností mohli považovat za (PR) blogování.

Mladší záležitostí je skutečnost, že tyto rubriky jsou opravdu přejmenovávány na „PR blog“ (či jsou ryzími blogy doplňovány) a reklamní agentury už tento obor objevily, nastudovaly a povýšily na vědu. Tak se začalo klást rovnítko mezi blogem a marketingovým nástrojem.

Proč se vůbec uvažuje o blogu v souvislosti s komerční prezentací a prodejem? Právě pro jeho jednoduchost, přímočarost a efektivní dorozumívací schopnosti. Blog je ze své podstaty spíše komunikační než jen reklamní prostředek, říká Jana Kneschke z reklamní agentury Scholz & Friends Praha. Použít jej pouze pro reklamu by znamenalo sebrat mu právě tu uvěřitelnost a reálnost, která jej prozatím odlišuje od většiny ostatních marketingových nástrojů.

Na rozdíl od mnohdy sterilních firemních webů je u blogů vzdálenost mezi čtenářem-zákazníkem a autorem-prodejcem velmi malá. Umožňují to hlavně komentáře pod články, díky nimž má daná firma možnost získat okamžitou zpětnou vazbu. Čtenář v nich navíc může získat doplňující informace, na jejichž základě se rozhodne ke koupi. Komentáře jsou první odlišností od klasické webové prezentace. Měly by být necenzurované. Prostřednictvím komunikace s vybranou částí zákaznického spektra může firma své produkty vyvíjet tak, aby více reflektovaly potřeby uživatelů, říká Jana Kneschke.

Předpoklady úspěšného PR blogu jsou podobné jako u klasických webů: vysoká informační hodnotnost, srozumitelnost a aktualizace. K tomu se přidávají rychlé a vhodné reakce na příspěvky v diskusi. Oproti webu má blog ještě tu výhodu, že může snáze vyjádřit dualitu výrobku – tedy jeho klady a zápory. Kupující má právo na celou škálu informací. Každému sedí jiná kombinace výhod a nevýhod a právě blog by tuto dualitu mohl reflektovat lépe než firemní web, domnívá se Jana Kneschke.

Podle Jany Kneschke způsoby vedení PR blogu předpokládají, že blog bude jedním z nástrojů B2C/B2B komunikace a bude méně konzervativní a otevřenější kritice než firemní web. Blog je výborným marketingovým prostředkem. Prověří, nakolik firemní komunikační strategie opravdu odpovídá realitě a skladbě zákazníků a nakolik je nutné ji uměle udržovat reklamními aktivitami, doplňuje Jana Kneschke.

…na Bloguje.cz

Už brzy se možná nadějeme toho, že mezi osobními blogy budeme na blogovacích systémech nacházet i reklamní kousky. Největší česká PR agentura AMI Communications totiž uzavřela dohodu s Bloguje.cz o vzájemné spolupráci. Firmy i značky se zatím do tohoto prostoru příliš často nepouštěly, to by se ale nyní mohlo změnit. Jsme přesvědčeni o tom, že jediným vhodným způsobem jsou blogy, které budou jasně deklarovat, že jsou připravovány určitou značkou. Jejich úspěch pak už bude záviset jen na tom, jak atraktivní obsah čtenářům nabídnou, říká v tiskové zprávě Tomáš Hečko, konzultant AMI Communications.

Využívání Bloguje.cz komerčními subjekty není v podmínkách dovoleno, ale Bloguje.cz nevylučuje dohodu. Podle provozovatele Bloguje.cz Martina Malého budou PR blogy AMI Communications ve stejné pozici jako „obyčejné“ blogy a nejsou jim poskytovány ani žádné výhody technického rázu.

Přímá poptávka po PR blozích prý mezi klienty nebyla, nápad vznikl v AMI Communications. Tomáš Hečko vidí čtyři základní předpoklady úspěchu PR blogů: Především musí být na začátku odvaha. Vstoupit jménem firmy nebo značky na pole blogování znamená postavit se svému publiku čelem. Blogosféra je prostor s okamžitou zpětnou vazbou, která nemusí být vždy příjemná.

Druhým předpokladem je atraktivní téma, třetím pak jazyk: Bloggeři i jejich čtenáři komunikují jazykem, který je odlišný jak od jazyku tiskových zpráv („značka xy oznámila, že…“), tak rozjuchaných reklam („hele, kámo, už jsi slyšel tu novinu, že…“). Čtenáři nevezmou jedno ani druhé. Čtvrtým předpokladem je pravidelná aktualizace.

Midnight Sun bloguje

První vlaštovkou mezi PR blogy na Bloguje.cz je Midnight Sun, produkt Vodky Finlandia. Obsah blogu se zatím věnuje především (zrušené) oslavě Midnight Sun a specifikám finské společnosti.

Chvilku mi trvalo, než jsem zjistila, kdo se za jménem midnightsun skrývá. Myslím, že firemní blog by měl být jasně rozpoznatelný jako firemní. I když se týká akce, kterou sponzoruje či organizuje výrobce alkoholu. Téma Finska a jeho specifik by se dalo pojmout mnohem zajímavěji a články by mohly poskytnout informace, se kterými se v turistickém průvodci nesetkám. Heslovitost až útržkovitost příspěvků nezavdává dostatek podnětů ke komentářům. A celému poněkud nemastně-neslanému vyznění blogu přispívá i nešťastné zrušení celé akce, komentuje blog Jana Kneschke.

Web si podle počítadla Bloguje.cz za téměř dva měsíce pár čtenářů našel, horlivé diskuse zde ale nenajdete. Možná také kvůli malé propagaci blogu, například na oficiálních stránkách na něj odkaz nenaleznete. Vzhledem k tomu, že se jedná o pionýra v rámci spolupráce AMI Communications a Bloguje.cz, tyto dětské nemoci nelze než tolerovat – a už je neopakovat, míní Jana Kneschke.

Kdo čte blogy? Kdo čte PR blogy?

Nabízí se otázka, jakou skupinu lidí dokáže PR blog oslovit. Tomáš Hečko na ni odvětil: Těžko odpovědět jinak než tautologií – PR blogy cílí na čtenáře blogů. Na rozdíl od klasických médií u blogů neexistují přesné průzkumy čtenářské obce.

Čtenáři blogů jsou ovšem značně nedefinovatelná skupina opředená mnoha mýty. Jeden říká (a možná dle počtu blogů a čísel na počítadlech nebude daleko od pravdy), že blogy si čtou sami jejich autoři navzájem. Ještě že tedy existují vyhledávače. PR blog může splnit svou funkci mezi internetovou nakupující populací. A vzhledem k tomu, že procento domácností s přístupem k Internetu se zvyšuje, úměrně tomu se zvyšuje i hledání informací o výrobcích a produktech na Internetu, domnívá se Jana Kneschke.

PR blogy? Hlavně z IT

Jak vypadá česká „PR blogosféra“? Blog jako formu komunikace s veřejností využívají hlavně společnosti z oblasti IT. Jako příklad můžeme jmenovat třeba Actum či Advertures. Tím nejslavnějším ale možná je blog Iva Lukačoviče – ILblog. Šéf Seznamu si ho založil na začátku loňského roku a začal tak sekundovat PR blogu Seznamu.

Už po pár měsících bylo jasné, jak velký je mezi těmito blogy rozdíl. Zatímco „PR blog“ pouze přetiskuje „nudné“ tiskové zprávy, hlavní dění hledejte na ILblogu. Pokud například žádáme Seznam o vyjádření k nějakému problému, můžeme si býti jisti, že než ho od tiskové mluvčí obdržíme, publikuje jej v takřka totožné verzi Ivo Lukačovič na svém blogu. Ten se kromě představování nových a inovaných služeb Seznamu zaměřuje dále na osobní názory a požitky svého autora. Výsledek? Hojně navštěvovaný ILblog sledují všichni zainteresovaní novináři a fandové o dění na Internetu, sbírá citace a odkazy na jiných serverech. Nezbývá než zalitovat, že Ivo Lukačovič nezpřístupnil diskuse pod články se zapnutými kaskádovými styly – mohla by to být věru pěkná počtená o přestávce na oběd…

ILblog by mohl být dobrou inspirací i pro další významné osobnosti, které mají co říci. Se zájmem se setkává blog Jyxa, respektive jeho majitele Michala Illicha, který bohužel blogování nevěnuje tolik času… Stejně tak jako Marek Antoš z Internet Infa.

Přidá se někdo další? A stane se PR blog oblíbený také v jiných oborech? Internet už dávno objevily firmy, které podnikají v jiných oblastech než IT, tak proč by se to samé nemělo stát s blogy? Založení a správu blogu dnes už zvládne i laik. Blog je jednou z cest, jak se dostat blíže k zákazníkovi a získat od něj zpětnou vazbu (což je dnes stále těžší) – a dobře znát svého zákazníka je základem úspěchu každé firmy, říká Jana Kneschke.

Osobně vidím mezi klienty AMI Communications několik značek či společností, pro které by mohla mít prezentace pomocí blogu smysl. Bude záležet na zájmu, odpovídá Tomáš Hečko na otázku, zda jeho společnost přivede na Bloguje.cz další klienty.

Odvrácená tvář PR blogování

Firmy, které by se vrhly na PR blogování se vším všudy, by se měly připravit na to, že Internet a blogosféra je na jednu stranu velmi demokratické prostředí, na druhou stranu nemá daleko k anarchii. Pokud autor neudrží otěže v rukou, může se stát obětí flamewars či nefér útoků ze strany lidí i maskované konkurence.

BRAND24

Do tuhého také půjde, až si nespokojený zákazník založí blog proti vám. Ostatně válku blogů už jsme tu také měli. A internetové vyhledávače si pamatují (skoro) vše…

Na závěr už jen malý tip. Pokud vás tématika blogu jako marketingového nástroje zaujala, můžete ve studiu pokračovat – kde jinde než na blogu.

Je PR blog dobrý nápad?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).