Hlavní navigace

Profil Pavla Doležala: úspěch chce také trpělivost

2. 4. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Známe příklady milionářů, kteří přišli a udělali ránu, jenže to jsou spíše pohádky, kterými nás krmí tvůrci jímavých příběhů a osobního PR. Málokdy se dozvíme, co bylo za „tou ránou“. Povězme si tedy něco o hostovi příštího NetClubu.

Pavel Doležal je příkladem jednoho takového českého ranaře. Přišel, založil Ataxo a prodal jej tak dobře, že mu to umožnilo nejenom vyřešit bytovou situaci, ale ještě si řídit vysněnou dobročinnou společnost, podnikat v brazilském slevovém agregátoru a dělat řadu jiných věcí, které naznačují, že z prodeje Ataxa vyšel na slušné úrovni. 

Pohádka.

Jenže před pohádkou byla tvrdá dřina. V roce 1998, na samém prapočátku českého komerčního internetu, nastupuje Pavel Doležal do společnosti Atlas, která se právě snaží vytvořit důstojný prohledávač českého internetu a naplnit tak zájem o „českou Altavistu“. Atlas rychle expanduje, daří se mu držet krok se Seznamem díky nesporným technickým kvalitám a Pavel Doležal je z místního muže pro všechno, jak už to tak na začátku bývá, ředitelem produktu.

Odchází v roce 2002, už přesvědčen o tom, že jestli na něčem záleží, pak je to prodej. Ten rozhoduje o úspěchu a nezdaru produktu, což se na případě Atlasu právě začíná zřetelně ukazovat. Obchodně zdatnější Seznam a marketingově vlezlejší Centrum odklánějí Atlas ve vnímání uživatelů i obchodních partnerů na třetí kolej, příliš daleko zájmu i příjmům. Zatím se ještě neví, že tento stav se nepodaří změnit ani výměnami managementu a až pohlcení Centrem a faktické zrušení značky Atlas (tak halasně popírané) stav tušený změní ve faktický.

To už bude ale Pavel Doležal sledovat ze své vlastní firmy MobilJAM, kterou spoluzakládá s dalšími lidmi z Atlasu. Plán je opět jednoduchý: chytnout se aktuálního světového trendu mobilní reklamy a koncept přinést do České republiky. Jde o dobrovolně přijímané reklamní SMS zprávy. Dnes se to může zdát neuvěřitelné, ale tehdy se lidé opravdu dobrovolně registrovali k příjmu zajímavých nabídek přes SMS zprávy výměnou za slevy či jiné nabídky, které si mohou vybrat za nasbírané body.

Sledovali jsme: 19.9.2002: Zavaří vám mobil džem?

A přišlo další ponaučení: na trhu, o němž rozhodují oligopolní hráči, vždy taháte za kratší konec slámky. MobilJamu se sice podařilo vybudovat obsáhlou a strukturovanou databázi klientů, jenže nakonec jej torpédovala snaha mobilních operátorů vstoupit na reklamní pole a pomocí „sponzorovaných SMS bran“ jej opanovat. Aby o pár let později zjistili, že jsou to pro ně tak drobné příjmy, že se nevyplatí jimi zabývat a bylo by bývalo lepší suše těžit ze spolupráce s někým, kdo se pro tak drobné peníze umí ohnout.

MobilJam umírá po dlouhé těžké nemoci v roce 2004 a Pavel Doležal rozjíždí další firmu, tentokráte s přesvědčením, že by chtěl podnikat na trhu, kde je poněkud více transparentní prostředí. A opět v reklamní/mar­ketingové branži, která je u nás v té době docela netknutá: PPC a SEO. Pravda, i tu je dominantní Google, ale pravidla hry jsou přece jen zřetelnější, v tu dobu také funguje eTarget, proslýchá se, že by Seznam mohl jednou také něco takového nabídnout, Centrum jistě nebude pozadu. Mění tedy starší firmu All Stars na Ataxo a dává jí impuls k dalšímu rozjezdu.

Ataxo vsází na drobnou klientelu a schopnost efektivně oslovit masu funkčními a nenákladnými balíčky. Zatímco ostatní SEO/PPC mágové se zaměřují na velké firmy a „zvláštní přístup“, Ataxo si myslí, že menším firmám pomůže, když jim PPC a SEO vyřeší efektivně, levně a v podstatě průmyslovým způsobem. Většina web prezentací v té době je zoufale zanedbaná, málo optimalizovaná, takže už za pár tisíc korun a několik drobných úprav se dá dosahovat divů. Což je zvěst, která se šíří a Ataxo roste. V Česku, ale záhy i v dalších zemích, celkem nasbírala úctyhodných 10 000 klientů.

To už je potřeba investor. Hodil by se nějaký větší, což splňuje privátní fond Garvest, mezi jehož podílníky je například Arjan Bakker, zakladatel Allegra (u nás Aukro.cz). Za menšinový podíl dává Garvest v roce 2008 přes 220 milionů Kč. Zbytek podílu odkupuje Garvest v roce 2010 a zakladatelé Pavel Doležal i Petr Dejm odcházejí. Částka za odkup Ataxa nebyla zveřejněna.

Bylo potřeba dlouhých deset let, aby úspěch přišel, a nestačilo na něj čekat. Bylo třeba si jej vydřít. A nepřišel napoprvé. Úspěchem nebyl ani Atlas, ani MobilJam, až Ataxo, do kterého zakladatelé přinesli orientaci na masové klienty, rutinně a zároveň dobře odváděnou práci a tržní segment, do kterého vstoupili včas a zároveň se ukázal dlouhodobě perspektivní. Exit z mobilní reklamy? Asi jej Doležal nelituje: firmy, které v oboru zůstaly, spíše živoří a na tu chvíli, kdy „to přijde“, čekají dodnes. A reklamní SMS jsou dávno mrtvé zboží.

Co dál? Dál přišel NetClub, kde se dozvíte nejenom o cestě minulé, ale i budoucí. O tom, jak Pavel Doležal zainvestoval a rozjel brazilský agregátor slevových serverů OfertasResumidas a řadu dalších aktivit jako Falanxia (hry pro Facebook), z nichž možná jednou bude další Ataxo. Když bude dost vůle a trpělivosti a samozřejmě štěstí.

UX DAy - tip 2

A třeba i vás to inspiruje.

NetClub s Pavlem Doležalem proběhne ve středu 18.4.2012 od 9:30 v Caffe Louvre. Registrovat se můžete zde

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).