Hlavní navigace

Zavaří vám mobil džem?

19. 9. 2002
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

V září přešla do ostrého provozu mobilní reklamní síť MobilJAM. Svým klientům slibuje přesně cílenou reklamu, recipientům totéž, a návdavkem podíl z obratu. Mobilní marketing má mnoho výhod - pro obchodníky určitě, ale konzumenty je o tom potřeba ještě přesvědčit. Zakopaný pes by přitom mohl být i v obchodních podmínkách služby.

Zvýšenou aktivitu firem zabývajících se mobilním marketingem zažívám už od počátku roku na vlastní kůži. V poslední době mě zaujala reklamní síť MobilJAM. Ne, že bych si všiml její propagační kampaně v tisku nebo rozhlase, ale překvapila mě častými odkazy na Atlas, opravdu podrobným dotazníkem (zabere vám asi deset minut) a poměrně detailním a otevřeným informováním, jakož i profesionálním vystupováním.

Marketingové studie z poslední doby tvrdí, že adresná reklama v mobilních textových zprávách je úspěšná – prý pracuje až s 20% konverzním převodem. Pro mobilní reklamu hovoří skutečnost, že se dostává až přímo k cílové skupině – v případě MobilJAMu dokonce přesně vymezené – protože lidé svůj mobil nosí s sebou. Uživatelů mobilních telefonů je v České republice kolem šesti milionů, kampaně tedy mohou zasáhnout velkou část populace a vzhledem k povaze média (lidé čtou zprávy do dvou minut po doručení) se hodí i pro bleskové akce (třeba happy hours v baru).

Jam – zablokovat, ucpat, zatarasit, dopravní zácpa, rušit, zaseknout se, blokovat, uváznout, narazit, pohmoždit, průšvih, domýšlivost, afektovanost, přetížení, zacpat, vzpříčit se, zadření, rozmačkat, džem, marmeláda, zavařenina, hračka (Zdroj: PC Translator, by LangSoft and Softex Software)

Zřetelnou výhodou média oproti rozhlasu, televizi a tisku je interaktivita, multimédia, rychlost a adresnost. Už dnes využívají mobilní marketing firmy v okamžiku, kdy chtějí s potenciálním klientem navázat spojení a získat zpětnou vazbu (například nedávno při kampani na podporu značky limonád lidé odesílali kontrolní kódy pomocí SMS). Interaktivitu lze využít i k virovému šíření zprávy, která navíc nemusí představovat jen textovou informaci (než nastoupí MMS, využívá se zasílání melodií a logotypů). Výhodou je také rychlost a přesnost načasování. Můžete příjemcům rozeslat zprávu, ať si přepnou televizi na určitý program a zareagují na právě vysílaný reklamní spot…

Pavel Doležal z MobilJAMu očekává do konce roku na 400.000 regis­trovaných příjemců a asi dva miliony korun obratu, který mají obstarat především tři velcí klienti. To by za současných cen (3,50 korun za zprávu) znamenalo rozeslání přes 570.000 reklamních sdělení v následujících třech měsících. Konkurenční Clubox dosud dosáhl počtu asi 150.000 příjemců. Nedovedu si představit, že bych v tak malém vzorku našel cílovou skupinu „lidé s příjmy nad 15.000 zaměstnaní v kanceláři v okolí ulice Na Strži“, abych jim mohl nabídnout speciální zvýhodněné polední menu za 80 korun. Takže alespoň v nejbližších měsících mobilní síť tohoto druhu nebude vhodná pro geograficky zaměřenou kampaň.

Podle NMS je 58 % uživatelů Internetu ochotno přijímat denně reklamní textové zprávy – asi proto se firma rozhodla oslovit nejdříve uživatele Internetu. Těžko říci, jestli těch 58 % uživatelů předpokládá, že bude dostávat až 60 takových zpráv týdně a že jen za polovinu z nich dostane zaplaceno – MobilJAM platí jen za reklamní sdělení v obchodních zprávách, za reklamní sdělení v jiných rozeslaných zprávách neplatí nic. A kolik že dostanete za přečtení SMSky? Podle stávajícího ceníku 10 až 50 haléřů – měsíčně si tedy přijdete maximálně na 60 korun.

MobilJAM si je jasně vědom toho, proč placený příjem SMS není u recipientů příliš úspěšný a přichází s multi-level marketingem. Pokud vás nějaký uživatel při registraci uvede jako svého „patrona“, dostanete 10 haléřů za každou zprávu, kterou v budoucnu obdrží. A jelikož deset haléřů dostanete i za zprávy zaslané jím získaným recipientům, a tak dále až do páté úrovně, je tu matematicky šance, že byste do konce života nemuseli pracovat … tedy za předpokladu, že do „letadla“ nastoupíte včas.

Hovoříme sice o mobilním marketingu a zprávách SMS, ale v obchodních podmínkách, na něž vede drobný šedivý odkaz v zápatí webových stránek, se píše, že souhlas s využitím osobních údajů není omezen na médium. Jinými slovy, můžete dostat i zprávu MMS, MobilJAM vám může poslat logo nebo zvonění, ale mohou vám také třeba zatelefonovat, poslat dopis, email, můžou za vámi přijít domů, do práce, oblíbené restaurace nebo na čerpací pumpu – Doležal říká: „Chystáme i několik speciálních věcí jako třeba propojování databází s geografickou lokací atd.“

wt100 2024 EARLY

Když už jsme se dotkli obchodních podmínek – jsou patrně záměrně dlouhé a ukryté, protože obsahují velmi nepříjemná ustanovení. Osobně bych do systému nevstoupil už jen proto, že neumožňuje rozvázat smlouvu na základě svobodné vůle (důvody výpovědi jsou taxativně vymezeny). Druhým důvodem, proč bych se MobilJAMu neupsal, je nutnost vypovědět souhlas s nakládáním osobními daty písemně – podepsat můžete online, vypovědět musíte písemně? Podmínky vám sice dávají možnost deaktivovat příjem zpráv, ale telefonní číslo, kde to lze provést, je uvedeno na webu – bohužel se neříká na kterém, protože na webu MobilJAMu takové není (jedno vede do PR agentury, druhé je kontaktní). Pouze na webu také budou recipienti informováni o změnách cen – firma asi takovou informaci neumí rozeslat na poskytnutá telefonní čísla.

Překvapující je, že společnost, která chce zacházet s citlivými osobními daty, neumožňuje bezpečný přenos dat a neříká nic o vlastní struktuře, zázemí a lidech. Přestože web od Pecka Designu, logické argumenty a vemlouvavost dělá z MobilJAMu na první pohled zajímavý způsob, jak dostávat vedle záplavy současných reklam navíc ještě reklamy cílené a být za to trochu odměňován, už na pohled druhý se ve mně hlodají silné pochybnosti. MobilJAM ale určitě získá mnoho recipientů, protože se vždycky najde někdo, kdo za desetník ochotně prodá třeba vlastní babičku. Otázkou je, zda také něco nabídne MobilJAM svým ovečkám na oplátku. Adresné nabídky cenových akcí by neměly zůstat jediným přínosem služby.

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).