Pondělí – Tržby CZ.NIC, které řídí centrální databázi internetových domén v České republice, dosáhly v loňském roce 117,9 milionu korun. Zisk po zdanění činil 3,2 milionu korun, což je meziročně o 3,6 milionu korun méně. Na valné hromadě, jež se konala 20. června, byli do svých funkcí opět zvoleni předseda představenstva Petr Král a místopředseda Pavel Rosendorf. Dalšími členy jsou Pavel Hrdlička, Tomáš Maršálek a nově také Jiří Orság.
Na výroční zprávě nejsou zajímavé hospodářské výsledky, jako spíše změny v představenstvu. CZ.NIC sice v minulosti chválil ustanovení, dle kterého zde nemohou zasedat zástupci technického správce (KPNQwest), ovšem v současné době se v něm nachází tři lidé, kteří byli s KPNQwest ještě nedávno majetkově či jinak spojeni (Petr Král, Jiří Orság, Pavel Rosendorf), případně jsou nyní vázáni na holding ICZ, dodavatele softwarového řešení.
Udělejte si názor sami:
Pondělí – Internetový deník o elektronickém obchodování ebiz.cz se rozhodla prodat společnost Villusion. V současnosti jednáme s několika zájemci, uvedl předseda představenstva Villusion Nikola Rafaj. Cena projektu se podle Rafaje pohybuje řádově ve stovkách tisíc korun, připustil však, že výsledná cena bude otázkou dohody. ebiz.cz existuje od srpna 1999. Důvodem prodeje je podle Rafaje skutečnost, že Villusion se nyní primárně zaměřuje na firemní zákazníky.
Prodej ebiz.cz není od společnosti Villusion, která provozuje mikroplatební systém I Like Q a eSIPO, příliš překvapivým krokem. Zpravodajský server fungoval především ve svých začátcích, kdy jej psal Nikola Rafaj. Poslední dobou jeho provoz skomíral a často sloužil spíše jako pokusný králík pro demonstraci různých obchodních modelů I Like Q. Zajímavé spíše bude sledovat, kdo jej koupí. Doména by se rozhodně hodila Computer Pressu pro jeho stejnojmenný papírový časopis. :-)
Udělejte si názor sami:
Úterý – ISDN server provedl následující test: Jeho přispěvatel Martin Kamín oslovil 17 poskytovatelů internetového připojení s poptávkou po jejich službách v lokalitě vzdálené 15 kilometrů od Žďáru nad Sázavou. Z výsledku vyplývá, že 12 ze 17 společností (Aliatel, Casablanca, České radiokomunikace, Euroweb, HA-VEL, InWay, IPEX, KPNQwest, Jet2Web, SkyNet, Telenor) nebylo vůbec schopno poslat nabídku. Ze zbývajících pěti reagoval nejpružněji Contactel.
Nejpikantnější na celé záležitosti je skutečnost, že poskytovatelé internetového připojení přestali přibližně před rokem na svých stránkách zveřejňovat ceníky, takže při získávání libovolných informací jste odkázání právě a jenom na jejich „digitální pružnost“. Zatímco dříve se všichni předháněli, kdo nabídne levnější počítanou pevnou linku o kapacitě 64 kbit/s, v současné době jejich nadšení opadlo. Zjistili totiž, že zákazníci nechtějí rychlejší připojení, ale raději platit méně za to stávající.
Udělejte si názor sami:
Středa – Contactel přišel na trh se službou Internet SkyContact. Ta poskytuje zákazníkům vysokorychlostní přístup na Internet za pevný měsíční poplatek bez ohledu na objem přenesených dat. Předností této technologie proti klasickým xDSL využívajícím metalických vedení je její dostupnost prakticky pro všechny zákazníky na celém území České republiky. Internet SkyContact poskytuje neomezený přenos dat o rychlosti 512 až 2048 kbit/s.
Přestože tisková zpráva Contactelu vyjmenovává výhody Internet SkyContact oproti službám xDSL, dvě hlavní nevýhody zůstávají zcela pominuty. První je skutečnost, že informace má díky použití satelitu při cestě každým směrem latenci přibližně 400–800 milisekund, což ji činí nepoužitelnou pro interaktivní záležitosti. Druhým mínusem je cena minimálně 5.580 korun měsíčně, která je pro domácnosti, jimž byly xDSL původně určeny, neúnostná.Udělejte si názor sami:
Pondělí – Počínaje dnešním dnem vstupují v platnost nové smluvní podmínky webhostingu a serverhostingu společnosti P.E.S. consulting, na které budou automaticky převedeni všichni stávající zákazníci. Materiál obsahuje zajímavé pasáže, kupříkladu: „Zákazník se nemůže vyjadřovat o kvalitě poskytovaných služeb (…). Jedinou výjimkou je sdělování kladných referencí a doporučení ohledně dobré kvality služeb provozovatele třetím osobám.“ Vše pod pokutou 100.000 korun.
Celá věc má jeden zajímavý aspekt. Dle smlouvy se: . „Zákazníkem (…) stává každý, kdo vyplní objednávku některé ze služeb (…) a následně vyplněnou objednávku odešle odkliknutím tlačítka (…). Odesláním objednávky každý zákazník vyslovuje svůj konkludentní souhlas s těmito smluvními podmínkami.“ V současné době ovšem není právně jasné, zda lze takovým způsobem libovolný smluvní vztah vůbec uzavřít. Více v článku Jána Matejky.
Udělejte si názor sami: