Hlavní navigace

Reflex aplikační

12. 4. 2002
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Web týdeníku Reflex po svém uvedení před měsícem vzedmul vášně uvnitř webdesignerské komunity. Jedni výsledek snažení Petra Staníčka odsuzují, jiní jsou jím bezmezně nadšeni. Redakční recenze se dnes ujal Martin Kopta a k hodnocení si přizval fenomenologa Karla Minaříka a webdesignera Pavla Šimka.

604
http://www.re­flex.cz/

Smekám před odvahou Ringieru pustit se na webu do zcela nového přístupu k vzhledu média. Petr Staníček dostal volnou ruku pro prezentování svého konceptu website jako aplikace degradující k dokumentu – tedy postupu, kdy uživatelé novějšího vybavení mohou využít všech vymožeností aplikačního přístupu k webu, avšak není omezen ani uživatel kteréhokoli staršího nebo nekonformního prohlížeče bez podpory kaskádových stylů, DOM či ECMA-262 kompatibilního skriptování.

Staníček ponechává na uživateli, zda přijme poněkud pouťový design vhodný spíše pro prezentační účely, či se dobrovolně rozhodne pro změnu nastavení, případně návrat k dokumentovému pojetí webu. Narozdíl od Pavla Šimka, který níže kladně hodnotí právě aplikační rozhraní, mně více vyhovuje dokumentová podoba Reflexu – poprvé se sice nechám ohromit precizností programátorské práce, ale pokud mám Reflex číst a používat, pak mne neuspokojí změna nastavení, ale přejdu hned k dokumentové podobě Reflexu, kde je snadno přehlédnutelný obsah, nechybí jednoduché a srozumitelné menu a web se chová přesně tak, jak bych očekával.

Při tvorbě vzhledu se Staníček musel řídit návrhem Marka Pistory, který je též autorem typografie tištěného Reflexu. S Karlem Minaříkem se shodneme na tom, že logo Reflex online je nesourodé, odbyté a nehodné Pistory ani Staníčka. Design HTML aplikace je celkově mdlý a chladný a pravoúhlá síť depresivní vzhled ještě přikurtovala k indiferentnímu pozadí – na obrazovce chybí výrazný detail, kterým by mohla být například titulní stránka tištěného časopisu nebo fotografie spojená s hlavním tématem čísla. Staníček nám ale nabízí jen vykalkulované neosobní čtverečky a zdržující animace – jako by nestačilo, že už tak je web pomalý, ještě musíme čekat na přehrání animace… Stejně otravné jsou hlášky o načítání obsahu a přípravě menu.

Oproti aplikačním obrazovkám je dokumentový design jednoduchý a čistý. A příjemná je také možnost změnit šířku textu. Staníčkovi slouží ke cti, že stejnou možnost poskytuje čtenáři také u aplikační verze. V aplikaci je ale otravné neustálé nucení do klikání, které při delší práci obtěžuje a zdržuje – pokud jednomu čtenáři klikání sebere půl minuty, pak tisíci čtenářů vezme celý den (bez oběda). Tuhle vlastnost z hlediska uživatelského komfortu a usability považuji za nedotaženou – tím spíše, že Staníček má zkušenost s operačním systémem MacOS, který právě usability řeší velmi přívětivě, a měl tedy možnost dobré manýry odkoukat. Neustálá nutnost i sebejednodušší úkon provádět prostřednictvím otvírání nových dialogů v nové vrstvě nepatří mezi dobré způsoby v návrhu designu.

Pokud ale nahlédneme na aplikaci Reflex online jako na manifest „degradujícího webdesignu“, pak musíme uznat, že se Staníčkovi podařilo koncept s úspěchem obhájit při nasazení v praktické aplikaci (stejný princip loni Staníček použil u prezentace Ringieru). Přes výhrady, které mám ke vzhledu stránek, musím uzbnat, že po stránce skriptové je web precizní. Je snad jen škoda, že Staníček deklaruje dokumenty Reflexu jako HTML 4.0 Transitional, avšak validátor by jej upozornil na absenci povinných atributů a použití neexistujících entit (respektive nepoužití povinných entit) – což znamená, že kód je invalidní. Kdybych měl hodnotit bodově, pak za odbytý a neosobní design musím jinak přívětivou známku snížit na sedm z deseti.

Rodný list website

MMF24

server:
Reflex online (http://www.re­flex.cz/)
zadavatel:
Ringier ČR, a.s. (www.ringier.cz)
agentura:
Ringier ČR, a.s. (www.ringier.cz)
art director:
Petr Staníček
velikost týmu:
Marek Pistora, Petr Staníček + redakce Reflexu
doba realizace:
6–9 měsíců
použité technologie:
Linux/Apache, Macron WbToDate3, PHP, HTML 4 Transitional, CSS, DHTML.
datum spuštění
14. března 2002

Karel Minařík
student (FF UK)
karmi@mac.com
Pavel Šimek
webdesigner (nestor.cz/pas)
pas@nestor.cz
ORIGINALITA ŘEŠENÍ
Zjevná originalita řešení Reflexu, unikátní DHTML „aplikace“, jakýsi „prohlížeč v prohlížeči“, zastírá originalitu nezjevnou: totiž zcela nový přístup k webové prezentaci, který důsledně odlišuje prostřednictvím CSS obsah od vzhledu, pro formátování nevyužívá tabulky, a umožňuje tak jednak dvojí verzi prezentace („klasickou“ a „aplikační“), jednak zaručuje zpětnou kompatibilitu se staršími či textovými prohlížeči. Málo vídanou věcí je rovněž možnost uživatelského nastavení (vypnutí animací, vypnutí DHTML scrollovátek, atd.). Názory na tak radikální uplatnění vlastností dostupných pouze v nejnovějších prohlížečích se mohou lišit, nelze však upřít, že se jedná o řešení v dobrém slova smyslu odvážné a inovativní. Těžko hledat v dané kategorii webů originálnější řešení. Reflex dokazuje, že je stále možné nacházet nová a lepší řešení pro klasické zadání.
POUŽITELNOST

Je třeba zdůraznit, že na prezentaci a chování celého webu je znát promyšlený a dotažený přístup, uvažování o prezentaci jako celku: ohled, který většině webových prezentací chybí. Uživatele nezaplavuje – jak bývá většinou zvykem – přeplácaná homepage s tisíci linky, reklama neodlišená od obsahu, několik různých menu v různých částech stránky atd., ale setkává se s promyšleným orientačním systémem.

Konkrétní článek si čtu v samostatném „okně“, takže mne při čtení neruší rozličné ozdoby po stranách, k dispozici mám odkaz na verzi pro tisk, pro odeslání textu mailem, a pro zobrazení informací o URL článku (které jsou však zbytečně skryty pod popiskou „info“). Jistá nevýhoda tohoto řešení spočívá v tom, že musím zavřít „okno“ článku, abych se dostal zpět k menu rubrik či obsahu rubriky.

Testoval jsem na MSIE5.1/Mac a neměl jsem s použitelností webu problémy: je však pravděpodobné, že při podobně masivním nasazení CSS a DOM bude v závislosti na operačním systému, prohlížeči a pokojové teplotě docházet k větším či menším odchylkám a chybám. To je však daň za využívání pokročilých technologií pro zpracování prezentace, a jde spíše na vrub nedokonalé implementace těchto technologií v prohlížečích než na vrub autora webu.

Překonání nechuti k méně obvyklému ovládání se vrátí v podobě trvale příjemné práce. Místy by se dala vytknout zanedbaná vizuální strukturovanost (například přehled článků tištěného Reflexu), což ale zřejmě bylo součástí strategie „dělby práce“ mezi tištěný a webový časopis, kterou hodnotím jako skvělou.
TECHNICKÁ NÁROČNOST
Náročnost provedení webu je vidět na první pohled a je to nepochybně úctyhodný výkon. Vynikající ukázka pokročilého využití moderních technologií, aniž by byl kterýkoliv uživatel diskriminován. Petr Staníček bezvýhradně respektuje webové standardy a využívá je v souladu se sílícím trendem dnešního webdesignu. Po vychytání několika vad na kráse (například horizontální posunování) nebude co vytknout.
ESTETICKÝ DOJEM

Grafické zpracování webu považuji za jeho nejslabší stránku, kdy jistá „odfláklost“ kontrastuje s technickým provedením celé prezentace. Snaha o výrazový minimalismus zde hraničí s fádností. Ladění do šedé škály spolu s absencí fotografie způsobuje, že grafické úpravě chybí napětí. Využití motivu „čtverečků“ je spíše manýra než stylotvorný prvek. Zcela unikátní je pak „logo“ prezentace tvořené Najbrtovým logotypem Reflexu a nápisem „online“, které muselo do návrhu odněkud spadnout. Co je třeba výslovně ocenit, je práce s „webovou“ typografií, písmo je správně nadefinováno, má dostatečné proklady, dobře se pracuje s proměnlivým kontrastem vůči pozadí.

Všechny tyto výhrady jsou však psány s laťkou nastavenou standardně, tj. vysoko, a je třeba jasně říci, že poněkud fádní web je stále ještě o několik tříd výše než obvyklé nesourodé kreace.

Narozdíl od dnes obvyklých „plakátovacích ploch“ zpravodajských serverů tento web od prvního okamžiku vytvoří pohodu pro soustředěné čtení. Moje jediná výtka směřuje k animovaným efektům, které si pravděpodobně každý nejpozději při druhé návštěvě vypne. I když jsou vydařené, tak prostě zdržují. Pro zatraktivnění hlavní stránky bych hledal jiné řešení, například nějakou stabilní, ovšem neobtěžující komponentu, která by byla „živá“ jak ve smyslu animace, tak i dynamického obsahu.
POZNÁMKA NA ZÁVĚR
Inovativní a technicky vyzývavý web, jehož technicistní grafika se někomu může líbit. Přestože web nabízí technologicky zjednodušenou verzi, pro každodenní používání si ponechám zapnutou plnou verzi. Ač by tato věta měla znít jako samozřejmost, málokdy to dnes samozřejmostí je (a kupodivu se nad tím málokdo pozastavuje). Reflex ukazuje, jak používat správné technologie na správném místě.
CELKOVÉ HODNOCENÍ
8/10 9/10

V rubrice SkrzNaSkrz vycházejí pravidelně každý pátek recenze webů tvořených předními českými webdesignerskými studii. Web vybírá redakce ze seznamu referencí, které webdesignerská studia a webdesigneři zveřejňují na svých prezentacích. Web je recenzován redaktorem Lupy a nezávisle na něm též dvěma osobnostmi (vybranými redakcí), kde jedna pochází z řad tvůrců webů (od konkurence hodnoceného) a druhá je vybírána mezi profesionálními uživateli Internetu.

Vyhovuje vám aplikační vzhled Reflexu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).