Google lechtá ego provozovatelů stránek mnohem víc než NetMonitor. Podle experimentu Sdružení pro internetový rozvoj se během tříměsíčního sledování obě metriky víceméně sejdou v případě page views a s trochou dobré vůle i u návštěv, kde Google přidává přibližně deset procent.
Kde se ale rozdíl obou metrik projeví naplno, je počítání uživatelů. „Počty uživatelů nadhodnocují GA více než dvojnásobně. U webů s větší návštěvností jsou rozdíly významnější,“ tvrdí SPIR na speciálním webu s porovnáním obou služeb.
NetMonitor bojuje s globální konkurencí především svou silou na lokální scéně a SPIR, který je zadavatelem výzkumu realizovaného agenturami Gemius a Mediaresearch, jej v infografice pasuje na jediný relevantní zdroj informací o návštěvnosti pro mediální agentury a celou scénu online inzerce.
„Google Analytics je vhodný k porozumění chování lidí na vlastním webu a internímu vyhodnocování průběhu návštěvnosti,“ tvrdí SPIR. „Podle NetMonitoru je v ČR na internetu 7 milionů lidí. Podle Google Analytics by to v celku byly desítky milionů uživatelů,“ dokládá to dalším číslem z vlastního průzkumu.
Na rozdíl od Google Analytics, které jsou zdarma, je vstup do měření NetMonitoru zpoplatněný (ceník ve formátu .XLS). Řada zejména menších projektů proto často volí spíš bezplatné měření od Googlu. A data pak používají k veřejnému srovnávání s konkurencí, což občas vede k hezkým přestřelkám – jako třeba v případě Dalibora Balšínka a Daniela Dočekala.
O vyjádření jsme požádali také zástupce Googlu.