Hlavní navigace

Trh je rozdělen, odpočívejme

24. 10. 2000
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Od září se znovu ukazuje, že podzim je jarem Internetu. Přicházejí noví uživatelé a s nimi nové projekty. Letos se jich opět urodilo hodně - portály, finanční servery, tržiště pro firmy. Zda přinesly překvapení? To je možná trochu zklamáním, dosud to vypadá, že "vše už tu bylo". Takže stalo se vůbec něco?

Občas se velmi rád prohrabávám různými průzkumy. Nedávno jsem našel v počítači zahrabané studie o elektronickém obchodu z roku 1997. Bylo to jako číst si ve Verneovkách – spousta krásných nesmyslů, jak mnohé kamenné firmy do roku 2000 zahynou, v každém počítači bude čtečka na kreditní karty, software si budeme kupovat než přes Internet. Srovnání tehdy uváděných odhadů a dnešní reality je docela úsměvné – až na výjimky se nic předvídaného nestalo, buď mají tyto projekty zpoždění, nebo (a to je častější) se trh vydal úplně jiným směrem.

Co si budeme říkat, až si v roce 2003 zpětně přečteme dnešní předpovědi? Nemusíme si dělat iluze, budeme se smát, jak jsme mohli být tolik bláhoví, že jsme neprohlédli ani ty nejjasnější trendy (Že by se třeba z mobilního WAPu stala obrovská „bomba“ a XML byla jen bublina? A co reklamní bannery? A vůbec celý Internet?). Na všech takových předpovědích se mi strašně líbí, jak jsou jasně nalinkované – tvrdí, že zůstanou jen 3 portály, všechny ostatní zahynou; Linux převálcuje Microsoft; uživatelé přestanou nakupovat v kamenných obchodech. Myslím, že takové jednoznačné soudy jsou v pořádku, rádi slyšíme jednoduché odpovědi. Obávám se však jednoho: že se začínáme podle nich chovat. Nazval bych to „zakopáváním pozic“.

Když se v posledních měsících objevilo několik nových portálů, všechny se setkaly s negativní mediální odezvou (alespoň na Internetu): „Nejste originální, všechno už tu je, nemáte šanci.“ Mnohé hlasy zněly: „Máme tu trojku Seznam-Atlas-Centrum, ti jediní si rozdělí tržní koláč.“ Pokud se však i jen malým kouskem oprostíme od našich hranic a podíváme se do západní Evropy nebo Polska, ve většině zemí patří mezi 3 nejnavštěvo­vanější servery národní mutace amerického Yahoo. A to přesto, že v jednotlivých zemích často začínalo hodně pozdě. Co se stane u nás, až přijde Yahoo do Čech? Dotkne se to trhu, nebo vše zůstane při starém? Vytáhne se Lycos v Seznamu, MSN v Atlasu a přitáhnou na trh další velké hráče jako Altavistu a zcela převrátí český web?

cif 24 - early cena - média

Podobná věc se již stala mezi internetovými obchody – konkrétně s hudbou. Ve chvíli, kdy už na trhu nemělo být pro nové obchody místo, vypálil všem rybník novic. Jasné vítěze převálcovalo během několika měsíců Albumcity.cz, které najednou poráží i internetové obchodní domy s mnohem širší nabídkou. A stejný osud čeká i v budoucnu oblast, ze které servery očekávají největší příjmy – reklamu. V současné době se mezi sebou o trh perou tři dominantní hráči, kteří si již začínají ze svého tržního podílu budovat opevnění, přes které nikoho nového nechtějí pustit. Tato situace vydrží ještě několik let, což je však dáno pouze faktem, kolik peněz plyne do internetové reklamy. Dokud se bude jednat o pár stamilionů ročně (které jinak v televizi prohučí během několika dnů), budou mít agentury pevnou pozici. Poté však dojde k bouři, kdy i velké kamenné reklamky dostanou chuť na nové peníze a s rozdělováním trhu s internetovou inzercí se bude začínat nanovo.

Když se nyní dívám zpět, co jsem Vám v předchozích odstavcích napsal, musím si sypat popel na hlavu. Dopustil jsem se stejné věci, kterou jsem kritizoval – bláhově jednoduchých předpovědí. Musím proto teď doufat, že se stane něco úplně jiného – aby Yahoo nikdy do Čech nevstoupilo nebo portály ztratily smysl, aby se internetová reklama spojila s televizní v jeden celek nebo Internet byl nahrazen něčím úplně jiným. Takže do budoucna opět zůstává jediná jistota: nic není jisté.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje na mikroplatebním projektu I LIKE Q společnosti Villusion, kterého se účastní Sun Microsystems. Dlouhodobě se věnuje elektronickému obchodu, pracoval na řadě studií pro bankovní sektor.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).