Týdenní revize: konfliktní i bilanční předvánoční dny

23. 12. 2006
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 29
V předvánočním týdnu jsme zaznamenali plamenné diskuse nad dalším osudem vydavatelství Computer Press. Do konfliktu se dostal i portál Atlas.cz - s novým kodexem NetMonitoru. Ani boje prohlížečů neustaly. Když v závěru roku přejdete na klidnější mód, možná se neubráníte jisté bilanci předcházejících měsíců. V tom případě se vám budou hodit rekapitulační články z oblastí českého Internetu, které jsme pro vás připravili.

Internet se stává pro mnohé uživatele drogou, bez které si nedokáží představit ani Štědrý den. Z logiky věci by se dalo předpokládat, že závislostí na Internetu budou trpět převážně osamělé duše nebo chroničtí introverti. To je však mylná představa. Surfování po Internetu se totiž začíná stávat součástí vzorců lidského chování a období Vánoc není v tomto směru žádnou výjimkou. Přesto zkuste alespoň v tento sváteční čas odolat internetovým lákadlům. Ani Ježíšek surfovat nebude.
Vojtěch Bednář: Šťastné a offline 2006 

Rada Evropské unie pro dopravu, telekomunikace a energetiku nerozhodla v otázce snižování roamingových poplatků, jejichž výše je v současné době podle názoru Evropské komise přemrštěná. Ministři se sice shodli na nutnosti jednání o regulaci roamingových poplatků, nicméně se ukázalo, že ne všechny země pětadvacítky mají stejný názor na to, jak by měl systém regulace vypadat v praxi. Zejména Francie a Velká Británie prosazují zavedení regulace pouze u velkoobchodních cen. S tím, že mobilní operátoři by měli právo na půlroční ochranou lhůtu na to, aby snížení poplatků na velkoobchodní bázi adekvátně promítli do cen pro koncové uživatele.

Projekt „celopražského Internetu zdarma“, který byl zde na Lupě již mnohokráte přetřásán (nejvíce asi v souvislosti s žádostí o dotace z broadbandového fondu ministerstva informatiky), opět pokročil o kus dopředu. Právě minulý týden byla totiž oficiálně potvrzena informace, že ve výběrovém řízení na realizátora tohoto projektu zvítězila společnost ICZ, společně s T-Systems, s nabídkovou cenou 287 milionů. Projekt by měl být realizován po etapách. Předpokládaný termín dokončení je v prvním čtvrtletí roku 2008. Bude ale opravdu zdarma?
Jiří Peterka: Stalo se: bezdrátová Praha byla přiklepnuta

Podle nového Etického kodexu měřícího projektu NetMonitor je započítávání návštěvnosti služby jízdních řádů do statistik portálu Atlas.cz neetické. Atlas.cz musí odkoupit dosud přesměrovávané domény jizdnirady.cz a idos.cz, jinak mu hrozí, že nebudou zobrazována jeho čísla o návštěvnosti. Atlas namítá, že se chová transparentně. Jaký je obsah Etického kodexu a proč vlastně NetMonitor inicioval jeho vznik? Komu způsobí nová definice neetického chování v online reklamě největší problémy?
Jan Ambrož: Atlas jedná podle nového Kodexu online reklamy neeticky

S bezpečnostními riziky se minulý týden potýkal IM klient Yahoo Messenger, ale také například antivirová aplikace CA Anti-virus. Microsoft uvolnil sedm nových oprav, z nichž většina byla označena jako kritická. Jednalo se například o kumulativní opravu webového prohlížeče Internet Explorer, záplatu vývojového prostředí Visual Studio 2005 či o kritickou zranitelnost Windows Media Format.
Ondřej Bitto: Bezpečnost v uplynulém týdnu: Microsoft naděloval pod stromeček

Co se letos událo na poli portálů? Česká republika je malým trhem a tomu odpovídá míra exkluzivity inovací, se kterými vyrazily české portály do boje o internetové uživatele. Většinou tedy kopírují nebo imitují úspěšné zahraniční modely, vlastních inovací je opravdu poskrovnu. Byl letošní rok, co se týče portálů, pověstným klidem před bouří? Zamíchá rozdanými kartami například Microsoft s Windows Live?
David Antoš: České portály v roce 2006

Čeští uživatelé Internetu se vrací k webovému prohlížeči Internet Explorer. I tak by se dala interpretovat pondělní tisková zpráva Navrcholu.cz. Procentuální zastoupení Internet Exploreru dlouhodobě klesá zejména na úkor Firefoxu. V listopadu si však po dlouhé řadě měsíců mohl Microsoft spravit chuť. Ve srovnání se statistikami z května se podařilo Internet Exploreru stabilizovat propad a zaznamenat i slabý růst. V Evropě a Severní Americe naopak i nadále získává Firefox nové uživatele, a to hlavně na úkor Internet Exploreru.
Jiří Macich: Firefox poprvé ztrácí, Internet Explorer znovu roste

Klidný závěr roku rozhodně nepotkal společnost Computer Press. Známé vydavatelství knižních, časopiseckých i internetových titulů prošlo změnou vedení. Nový generální ředitel Stanislav Konečný se před týdnem v našem rozhovoru neváhal pustit do kritiky starých pořádků. Odstupující Jiří Hlavenka si ovšem nenechal nic líbit – svého nástupce obviňuje z neznalosti situace a tvrdí, že stav CP zdaleka není tak špatný, jak ho popsal Stanislav Konečný.
Aleš Miklík: Jiří Hlavenka: Computer Press si zaslouží lepší vedení

Když se reklama stane fenoménem, může si její zadavatel mnout ruce. Když si lidé navíc zapamatují, co reklama prezentuje, je to ještě lepší (vzpomeňte na Bobíka). Letošní vánoční kampaň mobilního operátora Vodafone s hercem Petrem Čtvrtníčkem a psy v hlavní roli doslova zlidověla. Vodafone už ale chystá další pokračování. Jaké varianty jsou ve hře?
Skřítkův blog: Připravuje Vodafone další várku reklam s Čtvrtníčkem a falešnými soby?

Uplynulý rok byl na českém Internetu v jistém smyslu přelomový. Klienti některých českých bank se setkali se skutečně promyšlenými a funkčními phishingovými návnadami. Došlo k odcizení peněz a také určité dávky bezmezné důvěry veřejnosti. A to je možná dobře. Podle nedávných odhadů společnosti McAfee se ani v nadcházejícím roce nemůžeme z pohledu počítačové bezpečnosti těšit na klidnější dny. Podle zveřejněné desítky největších rizik neutichne honba za hesly koncových uživatelů, stoupne počet útoků na mobilní zařízení a stranou zřejmě nezůstanou ani rootkity.
Ondřej Bitto: Čeho se budeme bát v roce 2007?

Rekapitulaci se v určitém smyslu věnuje také prestižní americký časopis Time, který každoročně vyhlašuje osobnost roku. Už se jí stali politici s tím nejzápornějším renomé i pokrokové věci, letos jste se jí stali vy. Tedy ti, kdo se podílí na tvorbě internetového obsahu ať už formou blogů, komunitních serverů, sdílení videa…
Jiří Macich: Time: vy jste osobností roku

Poslední třetina roku byla ve znamení razantního nástupu IPTV. Masivní reklamní kampaň donutila seznámit se s tajemstvím této tajemné zkratky mnoho lidí. Bylo by ale chybou domnívat se, že Telefónika O2 Czech Republic službu IPTV uvedla do českých domácností jako horkou novinku (její O2TV využívá 15.000 zákazníků). Ve skutečnosti se televizní vysílání přes internetový protokol tuzemské premiéry dočkalo už loni v září.
Jan Potůček: První rok IPTV v České republice

Jak se stát vypořádává s Internetem? Těžká otázka. Letos český stát dosud do chodu Internetu přímo nezasahoval. Ale když ho hodlal podpořit, nezřídka se jednalo o medvědí službu. Vzpomeňme na dotaci projektu Peprnet.cz. Mračna se také stahují nad Ministerstvem informatiky ČR. To mělo být podle vládou schválené novely tzv. kompetenčního zákona zrušeno k 1. 1. 2006. Poslanci však návrh při hlasování nepodpořili.
Jiří Peterka: Stát a Internet

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil sloučení dvou největších kabelových poskytovatelů na našem trhu, UPC a Karnevalu. Úřad o fúzi rozhodoval od září, kdy byla žádost oficiálně podána k projednání. Spojení obou společností posvětila již začátkem listopadu Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Výsledkem fúze je dominantní subjekt na poli kabelové televize s více než 800.000 uživateli.
Jiří Macich: Fúze UPC a Karnevalu oficiálně povolena

Internet nepředstavuje pouze zdroj informací a zábavy, ale je také nástrojem obchodu a byznysu. Jak se dařilo české e-komerci? Má za sebou další úspěšný vývojový rok, ale věřme, že nás lepší časy ještě čekají. Na scénu přicházejí nové služby, nové e-shopy s digitální hudbou (nově testuje prodej hudby také iDnes), nové platební kanály. I online reklama zažívá rozkvět. Pokud ji v prohlížeči blokujete, stejně jste určitě zaregistrovali nástup Google AdSense.
Jan Ambrož: Česká e-komerce v roce 2006

Blokujete v prohlížeči internetovou reklamu?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).