Nejdříve bych věnoval pár slov nabídce WAPu od Oskara, které jsme se samostatně nijak nevěnovali. Z obchodního hlediska působí nabídka od Oskara dosti rozpačitě. U paušálních tarifů „Volám …“ je cena stejná jako u tarifů RadioMobilu a EuroTelu – tj. 2 Kč. V případě tzv. „výherních“ tarifů (na základě kterých Český Mobil vyhrál licenci na GSM) je tato cena dokonce o dost vyšší – 3 Kč u „Dohody s Oskarem“ a 14 Kč u „Slyším vás“. WAP u předplacené Oskarty je o něco levnější než u Twistu, ale vesměs dražší než u Go. WAP tedy rozhodně není tou službou, která by měla motivovat zákazníky konkurence ke změně operátora.
Pokud jde o nabídku aplikací, které Oskar nabízí, byl jsem poměrně příjemně překvapen. Oskar nabízí přes WAP pouze základní sadu služeb, avšak struktura WAPu je poměrně přehledně uspořádaná. Na této adrese si můžete prohlédnout WAP Oskara ve WAPovém simulátoru – avšak tento simulátor není příliš dokonalý a některé služby nebudou fungovat korektně.
Je zajímavé, že mnohé služby Oskarova WAPu jsou nesmírně podobné Juicu od EuroTelu. Zcela evidentní podobnost je například u služby E-Mail. Ta obsahuje dokonce i stejné chyby. Těch bylo vůbec na portálu WAP z počátku poměrně dost.
Zajímavou specialitou, kterou můžeme jen uvítat, je možnost vlastního nastavení Oskarova WAPu. Toto nastavení umožňuje uspořádat nabídku služeb tak, aby co nejvíce vyhovovala individuálním potřebám každého uživatele. Tato možnost je zde proto, že žádný uživatel nebude využívat všechny služby, a uživatelské přizpůsobení činí WAPový portál ještě přehlednější. Toto nastavování se provádí přes web. Pro nastavování se používá jednorázové heslo, které je vždy zasláno na telefon jako SMS zpráva.
WAP z nadhledu
Jelikož WAP již nabídli všichni tři naši operátoři, můžeme se podívat na trh WAPu trochu s nadhledem.
Služby WAP spadají do kategorie služeb s přidanou hodnotou. To je kategorie služeb, které mají u každého operátora svá specifika a které nabízí uživatelům jakousi zvláštní hodnotu navíc. Z tohoto důvodu nejsou ceny za tyto služby typickým prostředkem konkurenčního boje. Obecně se předpokládá, že v budoucnu bude většina příjmů operátorů navázána na služby s přidanou hodnotou. To by mohlo vysvětlovat cenovou politiku, kterou u WAPu všichni tři operátoři na Českém trhu zvolili.
Oproti těmto teoretickým očekáváním se ale ukazuje, že situace je trochu jiná. Zákazníci si totiž zvykli využívat datové služby (Internet) z prostředí fixních sítí za poměrně malé peníze. Takovým uživatelům se potom těžko vysvětluje, že za službu WAP mají platit relativně dost. Mobilitu při přístupu k informacím uživatelé sice vítají, ale nejsou ochotni ji dostatečně zaplatit.
Dalším faktorem neúspěchu WAPu je prosté technické omezení telefonu a špatné rozložení služeb. Velikost displeje zařízení, které se má vejít do kapsy, je (a nutně bude) v porovnání s monitorem značně omezená, což práci s informacemi dosti znepříjemňuje. To je ostatně jeden z velkých problémů přenosu webových aplikací na platformu WAPu. Reklamy EuroTelu na Juice ale nesou podtext „zapomeňte na Internet z počítače, Internet z mobilu je sexy“. To je od EuroTelu totální nepochopení významu WAPu. WAP není a nikdy nebude (!) schopen vytlačit používání Internetu z počítače – z počítače bude vždy pohodlnější. WAP je určen k rychlému zjišťování stručných informací, kde mobilita je výraznou výhodou. Takovou aplikací mohou být jízdní řády nebo předpověď počasí. Už těžko to ale bude inzerce nebo čtení denního tisku.
Ačkoliv se to nezdá, velkým problémem je nevyřešený obchodní model. Klasičtí poskytovatelé obsahu jsou na webu živi z příjmů za reklamu. Do WAPových stránek se reklama vkládá s velkými omezeními – a co je horší – uživatelé, kteří připojení k WAPu draze platí, na reklamu v zájmu ušetření času neklikají. Zkušenosti ukazují, že příjmy z WAPových stránek jsou zatím veškeré nulové.
WAPové stránky mohou v současné době nabízet pouze dvě skupiny firem. První skupinou jsou velcí poskytovatelé obsahu pro web, kteří zatím vidí WAP jen jako alternativní kanál, který poskytují jako jakýsi bonus pro webové uživatele. Obsah, který je určen pro web, ale není vždy optimální pro používání ve WAPu (viz výše) – například pro svoji délku. Druhou skupinou jsou firmy, které WAP používají jako alternativní komunikační kanál pro operativní komunikaci s obchodními partnery. Ani jedna skupina firem však není schopna přímo vydělávat na WAPu; vnímají jej pouze jako doplněk svých služeb nebo jako bonus pro uživatele navíc.
WAPové stránky poskytují také sami operátoři. Katastrofálně působí v současné době portál EuroTelu Juice. EuroTel sice investuje neuvěřitelné peníze do reklamy na Juice, ale bohužel již velmi málo do produktu jako takového. Většina služeb tohoto portálu je do značné míry nefunkční a proto se nedivím, že se uživatelům z Juicu už dělá špatně. Reklamní kampaň jsem kritizoval již několikrát a ani z odstupu času se nemohu zbavit dojmu, že je zcela nesmyslná. Naprostá většina uživatelů mobilních telefonů totiž stále netuší, co to Juice je. Kampaň nese jen jedinou informaci – „Juice je sexy“. Portál RadioMobilu působí také „nemastně a neslaně“, ale RadioMobil si alespoň na nic nehraje. Paradoxně nejlepší pocit mám z portálu Oskara. Pokud se tento portál dokáže zbavit svých dětských nemocí, může se stát dobrým příkladem pro oba starší operátory.
Posledním zdrojem problémů je, jak již bylo naznačeno, to, že většina uživatelů vlastně ani neví, na co by WAP měli používat a co jim jeho používání přinese. To by měla být priorita osvětové kampaně operátorů, která by se mohla odrazit na míře využití WAPu.
Co bude dál
Těžko říci, jestli se trh s WAPem podaří ještě nějak rozhýbat. Trh se totiž dostal do stavu, který bývá v oblasti informačních technologií označován jako „dead lock“. Nedostatek vhodných aplikacích způsobuje nezájem uživatelů. A nezájem uživatelů způsobuje, že nejsou žádné aplikace vytvářeny.
Tento začarovaný kruh by mohl být prolomen vstupem technologie GPRS a jejího používání pro přístup k WAPu. Ta by jeho používání mohla výrazně zlevnit a tím trh s WAPem rozhýbat. Ceny nasazené EuroTelem, který WAP přes GPRS již nabízí, ve mě však budí veliké rozpaky – přeci jen cena 0,50 Kč (resp. 0,40 Kč) za 1 KB (cca za jednu stránku) je opět trochu moc. Nezbývá než doufat, že konkurence tyto ceny ještě srazí – a to podstatně!