Hlavní navigace

Váš web vám vydělá placenými články i tržištěm reklamy

25. 11. 2009
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Vydělat peníze Autor: 21971
Na českém trhu se v poslední době objevilo několik nových projektů, jež nabízejí možnosti zpeněžení vašeho webu, případně zviditelnění vašeho projektu. Zatímco Placla nabízí placené články, AdExpres je zase novým tržištěm pro bannerovou reklamu. Pomohou vám k návštěvnosti nebo penězům?

Placené články Placla.cz

Portál Placla.cz (jméno pochází od Placené články) je několik týdnů stará služba nabízející zprostředkování placených článků na obě strany. Tedy za prvé pro vydavatele, kteří mohou napsat článek a nechat si za něj zaplatit a za druhé pro zájemce o vydání článku na jejich téma, za které si zaplatí.

Na počátku je ovšem myšlenka, která bude dělat řadě uživatelů problém: o článku rozhoduje ten, kdo si za něj platí. Inzerent si může zadat téma článku, jeho vyznění, klíčová slova a odkazy, jež se v článku mají objevit. A samozřejmě cenu. Vydavatelům (blogerům) se nabídka zpřístupní a oni ji mohou akceptovat nebo odmítnout. Pokud akceptují, jsou povinni za uvedených podmínek napsat článek, publikovat jej na svém webu, a pokud podmínky dodrží, dostanou za něj zaplaceno nabídnutou cenu.

Placla nabídka

Nabídka článků, které můžete napsat pro svůj web a kolik za ně dostanete.

Tady už je první funkční problém projektu. Za prvé cena nabízená inzerentem je pro všechny vydavatele stejná. Jenže zatímco malý weblog by nabídku 200 Kč (dnešní průměr) akceptoval, větší web by očekával spíše desetinásobek. Nelze si ani sjednat zvýšení ceny – lze jen nabídku ne/akceptovat. To projekt determinuje k použití jen u malých webů, které se smíří s dnešní průměrnou cenovou nabídkou kolem 200 Kč za nabídku článku.

Za druhé inzerent nemá žádnou představu o návštěvnosti webu, u něhož si zadává sepsání článku. Není tu žádné propojení se statistikou a u naprosté většiny webů chybí i jakákoliv informace o jejich návštěvnosti, byť neověřená třetí stranou. To zase zmate většinu zadavatelů a odradí je to od jakýchkoliv vyšších nabídek za napsání článku.

Třetím problémem je samotná skutečnost, že kupované články nejsou na webu nijak označeny, což je možná žádoucí pro zadavatele i vydavatele, nikoliv už pro čtenáře, a podle platné legislativy by placená inzerce takto měla být označena. Na to ale Placla nijak neupozorňuje a není to u článků nijak vyžadováno.

Posledním problémem, který nutně plyne z problémů předchozích, je nízká kvalita nabízených webů. Asi nikdo neočekával, že v nabídce webů, na kterých si můžete zaplatit článek, najdete iDnes nebo Novinky, ale řada serverů má plochy, na které přicházejí tiskové zprávy nebo PR články dodané třetími stranami, které jsou takto označeny. Placla má dnes pokryto zhruba 200 webů, převážně blogů, přičemž na blogy je vlastně zaměřen. Bohužel ani mezi blogy nenajdeme žádné renomované a navštěvované, většinou jde o stránky zaměřené právě na vydělávání publikováním placených článků, weby „made for AdSense“ a výjimkou nejsou ani blogy, které mají všechny články viditelně publikované jen z nabídky placených článků Placla. Zkuste například Prices.cz o nakupování na Internetu.

Placla nabídka blogerů

Například na takovéto weby můžete v Placla nechat umístit svůj článek

Otázkou může být, nakolik publikování podobného placeného článku bude přínosné pro marketing služby nebo značky a jaký bude přínos použití podobné služby. Vyzkoušeli jsme na dvou různých nabídkách, jaká je přínosnost Placla a návštěvnost vygenerovaná publikovanými články byla prakticky nulová: tři publikované články (tady, tady a tady za 5 dní) přinesly za necelé dva týdny každý cca 3 kliky, což se blíží statistické chybě a počtu odkliků autora článku. Také ve vyhledávání Google se díky nízkému score odkazy na tyto recenze neobjevují. To vše za náklady cca 400 Kč. Jen pro představu, odkaz umístěný zdarma, dobrovolně a spontánně do zastrčené sekce na tomto málo známém, ale regulérním a hezkém blogu vygeneroval za stejnou dobu stejnou návštěvnost zdarma. Toliko k výnosnosti takto zaplaceného linkbuildingu.

Dražší článek pohybující se na průměrné nabídce 200 Kč (předchozí byl za 80 Kč, ale bez požadavků na positivní vyznění) se zatím nepodařilo udat na web, který by měl alespoň nějakou návštěvnost nebo byl obsahově příbuzný).

Zhodnocení

Placlu čeká ke komerčnímu úspěchu ještě dlouhá cesta. Především možnost diferenciovat cenu podle návštěvnosti nebo podmínek toho kterého webu a pak určitá evidence návštěvnosti, alespoň orientační. A především aktivní dohoda s provozovateli atraktivnějších webů, protože většina nabídky v Placla vypadá jako odpad nebo čistě PR weby, kam si bude chtít své produkty, byť za lacino, umisťovat jen málokdo. A to i za předpokladu, kdy se smíříme s faktem, že nákup a prodej nezávislých článků není cesta, kterou bychom na Internetu viděli rádi.

Mírně podobnou službu nabízí i starší server Články.eu. Ten je ale zaměřen na nabídku již hotových PR článků, které mohou jednotlivé servery převzít a nechat si za jejich publikování zaplatit, přičemž cenu si mohou se zadavatelem dohodnout. V systému jsou necelé dvě desítky článků a zatím to vypadá, že mladší Placla je o něco živější.

Reklamní tržiště AdExpres.com

Reklamních tržišť už není v Česku zase tak málo, každé má svoje velké ALE. Tak především je tu tradiční Potenza.cz, která ovšem funguje především jako tržiště pro projekty realizované Mather Advertures, není otevřená projektům třetích stran, nemůže tam inzerovat každý. Kromě toho jako vydavatel musíte neustále šachovat s HTML kódy podle toho, jaké kampaně přidáváte, nemůžete mít jeden kód a prostě inkasovat peníze. Což by ovšem nevadilo, kdyby tržiště peníze sypalo. Sype jich velmi málo, nabídky jsou výhodné především pro inzerenty, což je dané tím, že tržiště provozuje ten, kdo pro inzerenty pracuje, nejde o nezávislé tržiště.

Tuhle díru se v minulosti pokusilo několik projektů zacelit, jmenovat lze například eSpolupráce provozované Elephant Orchestra. I tady zatím převažují nabídky vlastních projektů firmy, protože tržiště je v Česku mezi inzerenty málo známé a provozovatel jej mezi nimi propaguje velmi málo. Navíc po stránce software realizace jde jen o koupený Post Affiliate Pro se všemi jeho výhodami a omezeními. Což by nijak nevadilo, kdyby se provozovatel pokusil projekt důrazněji prosadit mezi inzerenty i seriózními vydavateli.

Minulý týden bylo představeno další nezávislé reklamní tržiště nazvané AdExpres.com. Doména není zvolená zrovna šťastně, logickou variangu adexpress.com již okupuje doménový spekulant. Projekt provozuje společnost Adsmazon.com, s.r.o., proč její web odkazuje na naiad.lamer.cz, budiž pominuto…

Jsme první, kdo razantně vstupuje na trh online marketingu a naším cílem je změnit dosavadní koncepci nákupu a prodeje reklamních prostor v online médiích. Jsme prostě tržiště, nikomu nediktujeme za kolik prodávat, nikoho si nezavazujeme exkluzivitou. A hlavně, jsme tu pro všechny, komentuje vstup na český trh Jan Galgonek, CEO projektu AdExpres.com.

Start tohoto projektu je zatím asi nejefektivnější z výše uvedených, protože se už v testovacím provozu podařilo oslovit zajímavé webové prostory (cca 80 serverů), na druhou stranu zatím chybí inzerenti.

AdExpres nabídka

Takto vypadá nabídka webů pro CPT inzerci v rámci AdExpres

AdExpres funguje jako klasické tržiště bannerové reklamy. Vydavatel si zadá, jaké reklamní prostory nabízí a jaké jsou jeho cenové požadavky, AdExpres si k ceně připočítá svou provizi až 25 % a nabídku vystaví.

Takto vypadá nabídka inzerce pro inzerenty – mohou si vybírat kategorie, listují si servery a jejich cenami za CPT. Oproti eSpolupráci nebo Potenze se tu tedy hraje především na CPT, nikoliv na výkonovou reklamu.

Z hlediska inzerenta je poněkud zvláštní zadávání objednaného reklamního prostoru. Objednává se na týdenní bázi a poměrem obsazeného prostoru, tedy například 20 % z prostoru, na němž vydavatel deklaruje určitý počet impresí. Na obrázku vidíte, jak to u takového konkrétního serveru funguje. AdExpres následně spočítá očekávanou cenu kampaně, ale pokud ji server nevyčerpá, peníze dostanete zpět. Nelze tedy použít způsob, na jaký jsou uživatelé asi zvyklejší, tedy období od do a počet impresí, které je třeba zobrazit.

AdExpres objednávka kampaně

Objednávka kampaně na AdExpres

Pro inzerci lze použít obrazové bannery a Flash. A co je příjemné, lze rovnou poptat slevu. Znáte to, líná huba, holé neštěstí.

Pokud jste provozovatel serveru, AdExpres vám vygeneruje HTML kód, který vložíte do svých stránek tam, kde má být reklama. A pak už jen čekáte, až si reklamu někdo koupí. I tu jsou ale potíže: v reklamní pozici se nic neobjevuje, dokud se reklama neprodá, takže pokud počítáte s určitým grafickým prvkem ve stránce a grafika webu na něm závisí, budete mít smůlu, web se vám rozhodí, dokud reklama nepoběží. A pokud kód ve stránce není, AdExpress křičí, že jste nenasadili kód, alespoň ale eviduje vaši nabídku. To v praxi přinese problémy webům, které chtějí reklamu nabídnout, ale nemají ji v kolapsovatelném prostoru, jenž může zmizet bez „rozsypání“ grafiky webu. Běžným řešením situace bývá vracení Google AdSense kódu prostřednictvím tržiště, návratový kód detekující obsazenost prostoru nebo nabídka možnosti zadat si vlastní neplacenou (nebo i placenou a jinak sjednanou) reklamu prostřednictvím AdExpresu. Nic z toho AdExpres nenabízí, ke škodě webmasterů. To není pro start dobré, samozřejmě když bude vyprodáno, nikomu to vadit nebude, ale s tak ideálním stavem nyní těžko počítat. Do budoucna ale prý AdExpres počítá s tím, že bude existovat „backup“ reklama, která se bude nabízet v momentě, kdy nebude reklama prodaná. Zatím musí webmaster ručně zaměnit kódy v momentě, kdy ho AdExpres vyzve, že je něco prodáno, nebo si poradit jinak.

AdExpres prostory

Editace reklamního prostoru vlastního serveru

Po kontrole desítky nabízených webů je zřejmé, že právě tahle situace, kdy reklamní kód je prázdný, dělá webům největší problémy: z deseti namátkou kontrolovaných jen jeden měl HTML kód nasazený. Možnost osazení prostoru „home“ reklamou, by byla zjevně vítána.

cif 24 - early cena - média

Co se rozvoje do budoucna týká, v příštím roce by měly přibýt modely CPC (platba za kliknutí) a CPA (platba za akci jako nákup, registrace atd). Měla by také přibýt možnost objednání inzerce v síti webů, tedy inzerent nebude muset ručně objednávat jednotlivé weby o IT, ale zadá si inzerci v objemu zobrazení na všechny weby o IT.

Zhodnocení AdExpres

AdExpres je zatím těžké objektivně zhodnotit. Na jednu stranu působí více propracovaně, než třeba Placla, ale v podstatných detailech je nedotažený a limitovaný. To zatím možná zastiňují sebevědomá, byť ne zcela pravdivá prohlášení o „prvním razantním nástupu na trh online marketingu“ – jenže samotná prohlášení nestačí. Je potřeba najít dostatek inzerentů a dlouhodobě se ukazuje, že bez předem sjednaných dohod, partnerství a spoluprácí to nejde. Větší inzerenti si produkt sami nenajdou, menší projekt neuživí. A v tomto ohledu má před sebou AdExpres ještě dost práce. Aby nenabídl jen tržiště, ale zajistil dostatek obchodujících na obou stranách. Zatím je přetlak jen na straně vydavatelů, na straně nabídky. A tam byl i bez AdExpresu.

Myslíte, že reklamní tržiště AdExpres obchodně uspěje?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).