Nový portál TakeIT.cz: do hry vstupuje Internet Trading

Společnost Internet Trading dosud hlavně zprostředkovávala prodej reklamy, nyní reklamní prostory sama nabízí – zahájila totiž provoz portálu TakeIT.cz. Ten se zaměřuje spíš na produktové hledání, než na klasický fulltext. Očekávat můžeme také reklamní odkazy přímo ve článcích zpravodajských serverů (iDnes). Má TakeIT.cz šanci?

Společnost Internet Trading od roku 2001 prodává na Internetu reklamu. Nejdříve spolupracovala se Seznamem, v roce 2003 navázala úzkou spolupráci s portálem Centrum.cz. Povětšinou mediálně zůstávala v pozadí, její mohutná síť obchodních zástupců ale dávala tušit, že na její pevnosti stojí a padá úspěch Centra. V minulém roce měl Internet Trading obrat 220 mil. a zisk kolem 10 milionů. Celkem na internetovém trhu realizoval více než 35 tisíc reklamních kampaní v hodnotě převyšující částku 500 miliónů korun.

V září tohoto roku se z různých stran objevily „zaručené“ informace, že spolupráce Internet Tradingu a Centra končí. Ty sice byly posléze oběma subjekty nepřímo dementovány, ale můžeme předpokládat, že jejich vzájemná spolupráce bude i výhledově spíše uvolněnější, protože nyní Internet Trading vstupuje s Centrem v podstatě do konkurenčního vztahu. Ostatně když Milan Hronec, obchodní ředitel Internet Tradingu dostal otázku, co na tuto skutečnost Centrum říká, jen výmluvně pokrčil rameny s (lhostejným?) úsměvem na tváři. Ještě před tím suše konstatoval, že kooperace s Centrem pokračuje – Internet Trading prý dokáže prodávat reklamu jak pro Centrum, tak pro sebe.

TakeIT.cz

Jisté je to, že Internet Trading nyní nabízí reklamu (také) na vlastním prostoru, portálu TakeIT.cz, za asistence dalších subjektů, například společností Internet BillBoard a Czech Trade Internet.

Filozofie TakeIT.cz

Když mluvíme o novém portálu TakeIT.cz, nebylo by příliš přesné o něm hovořit ve smyslu konkurence „svaté trojice“ (Seznam, Atlas, Centrum), když s očekávaným příchodem Googlu se už teď tiše spekuluje, kdo z českého kola vypade. Vysoké ambice konkurovat Googlu TakeIT.cz nemá.

S čím odlišným tedy přichází? Tvůrci TakeIT.cz se domnívají, že dnešní fulltextové vyhledávače neuspokojují uživatele, kteří hledají s cílem najít a koupit – fulltexty totiž nerozlišují mezi komerčními a nekomerčními stránkami, návštěvník se navíc často ještě musí prokousávat sekcemi nedokonalých webů. Milan Hronec se to pokusil dokumentovat vyhledáním manželských postelí na Googlu, ale místo toho si připravil několik desítek horkých vteřin, když klikal na tlačítko „zkusím štěstí“, což ho pochopitelně stále transportovalo na první odkaz, což je katalog Seznamu…

Trojí vyhledávání

Podobné peripetie má TakeIT.cz odstranit. Vyhledávat v něm můžete trojím způsobem – k dispozici je prohledávání firem, produktů a klasický fulltext. Prioritu mají první dvě funkce, fulltextová technologie pochází od Jyxo.cz a má spíše doplňkový význam (tomu zatím odpovídá kvalita vrácených výsledků). Jistou výhodou je, že vyhledávání bude zohledňovat regionální původ uživatele (podle IP adresy).

Katalog firem není v ničem převratný. Firmy lze selektovat vybráním regionu působnosti, to už ale nabízejí i ostatní portály. Pro zobrazování na mapách jsou využity Supermapy Centra.

Stěžejní službou je vyhledávání v produktech. U jejich výpisu vidíte standardní nadpis, popisek a obrázek zboží, takže se uživatel může řídit sympatií k designu. Celé by to mohlo připomínat už rozšířené porovnávače cen e-shopů, zásadní rozdíl je ale v tom, že na TakeIT.cz srovnávat ceny nemůžete.

Krom lokalizace nabídky jsou zamýšleny jiné zajímavé funkce: hromadné zaslání poptávky firmám (v době psaní článku nefunkční), anebo jakési vytvoření a uložení záložky „na potom“. Vzhledem k tomu, že portál nechce po uživatelích žádnou registraci, bude tato funkce nejspíš řešena přes cookies (včera večer byla také nefunkční). Konkrétní zboží budeme moci z TakeIT.cz pravděpodobně nejspíš přímo objednávat, ale ani to dosud nefungovalo.

Nynější databáze produktů je tvořena nabídkou jistého e-shopu, takže výběr je značně omezený. Docela oprávněně tak museli autoři TakeIT.cz během tiskové konference odpovídat na otázku, proč přicházejí na trh s nefunkčním serverem. Ti oponovali, že beta verze TakeIT.cz funkční už je, a že se na firmy vrhnou jejich obchodní zástupci, kteří by měli zajistit plnění databáze.

Reklama a peníze

Internet Trading plánuje svůj portál propagovat mohutnou bannerovou reklamou na českém webu. Tím se dostáváme k financování a reklamním možnostem na TakeIT.cz. Jeho používání je zdarma, stejně tak registrace firmy. Ty budou platit za přednostní odkazy ve vyhledávání a za kampaně na českých zpravodajských serverech.

Ano, Internet Trading bude se svým TakeIT.cz působit na obsahových serverech; určitá prodaná slovní označení budou ve článcích zvýrazněna, po najetí kurzorem a kliknutí na ně se čtenář dostane ke konkrétnímu produktu. Není to nic nového pod českým sluncem, podobnou službu už dlouhou dobu provozuje bbText.cz a právě on by měl dodat TakeIT technické know-how.

Zásadní je ovšem to, že tyto odkazy nebudou firmám prodávány standardně dle prokliku (ten má bbText údajně okolo 1,30 procent), ale na imprese. A co je důležité, tyto odkazy už nenajdete jen na blozích, ale zanedlouho také na zpravodajských serverech iDnes.cz a Lidovky.cz!

Kontextové odkazy přímo ve článku

Právě s vydavatelských domem Mafra Internet Trading zahájil strategickou spolupráci, jeho čtenáři budou směřovat na takeit.idnes.cz. „TakeIT.idnes.cz chápeme jako další možnost prezentace našich partnerů na stránkách iDnes.cz a Lidovky.cz,“ uvedl Jaroslav Kábele, ředitel internetových aktivit mediální skupiny Mafra. „Věříme, že tento cílený způsob prezentace pomůže upozornit na zajímavé produkty a služby a najde u našich partnerů i čtenářů velkou oblibu.“

Zařadit kontextovou reklamu přímo do článků je pro seriózní médium poměrně zásadním krokem – odkazy jsou často rušivé a brání čtenářům v plynulém čtení obsahu. Proto mě zajímalo, zda Mafra s Internet Tradingem uskutečnily toto rozhodnutí na základě hlubší anaýzy. Odpověď z obou stran byla negativní. Jaroslav Kábele mě dokonce mírně šokoval upozorněním, že „podobné odkazy přece používá Daniel Dočekal na svém blogu Pooh.cz…“

Ředitel dvojky českého internetového zpravodajství považuje za výhodu kontextových odkazů, že neruší tak jako blikací billboardy. To je samozřejmě pravda a byl by to pádný argument pro zavedení sponzorovaných odkazů v textu, kdyby počet billboardů byl omezen. To se samozřejmě nestane, naopak jediné místo (článek), které (snad) ještě nepatřilo reklamě, zmizí.

Co řeknou čtenáři?

Rozhodně nemůžeme mediálním serverům upírat snahu zpoplatnit svůj lukrativní prostor kde se dá – jen čtenáři rozhodnou, čeho je moc a příliš. Kontextová reklama TakeIT.cz bude umístěna na serverech mediální skupiny Arbomedia. Inzerenti si mohou vybrat, zda chtějí inzerovat tímto způsobem třeba jen na iDnes nebo na všech serverech včetně bulvárních titulů. Předpokládaný počet dosažených podtržených pojmů je již do měsíce odhadován ve výši 1,5 miliardy výrazů.

Některá média se ke kontextovým odkazům v textu staví zdrženlivě: to je případ Aktuálně.cz Centra, které podle slov Milana Hronce čeká, jak se situace vyvine. Osobně jsem velmi zvědavý, jak čtenáři zareagují – sponzorské odkazy v textu pro ně budou jistě v prvních chvílích šokem, otázkou je, jestli bude tak velký, aby změnili svůj zdroj zpravodajství.

Kromě Aktuálně.cz se nyní nedají sponzorované odkazy čekat ani na serveru Novinky.cz. „Seznam je pro nás v současné chvíli přímou konkurencí, proto jsme jim služby TakeIT.cz ani nenabízeli. Myslím, že by naše nabídka nebyla akceptována,“ přiznává Milan Hronec.

Vezmete TakeIT.cz?

TakeIT.cz má plusový bod pro své inovativní myšlení – zatímco běžně ve vyhledávačích hledáte spíše ve firmách a pak mezi produkty, TakeIT.cz funguje opačně: primárně nabízí hledání mezi produkty a jejich parametry.

Nyní už navíc nemusíte hledat, abyste koupili. Zboží si vás najde samo. Reklamní systém sponzorovaných odkazů přímo v článcích zpravodajských webů podle jeho tvůrců prý pomáhá uživatelům, kteří ještě nevědí, co chtějí. To je docela komické opsání cíle firem vnutit lidem produkty, o které primárně nestojí a nekoupili by si je. Žijeme ale ve spotřební době a na triky hypermarketů jsme si také zvykli.

Content

Tvůrci TakeIT.cz předpokládají, že službu využije během prvního měsíce milión uživatelů v České republice. Od počátku příštího roku plánují oslovit slovenské uživatele, koncem roku Poláky.

TakeIT.cz je označena za beta verzi a porodní bolesti provází většinu velkých internetových projektů. Byť v den oficiálního spuštění toho nefungovalo mnoho, nemůžeme TakeIT.cz podceňovat. Už proto, že za ním stojí Internet Trading, který má s reklamou na Internetu bohaté zkušenosti a navíc disponuje stabilní armádou obchodních zástupců – uvidíme za pár týdnů, jak se této armádě bude dařit na poli malých a středních firem, tedy na poli stále ještě nezoraném…

Anketa

Zamlouvají se vám kontextové reklamní odkazy přímo ve článku zpravodajství?

134 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 1. 2007 16:36
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení Google Analytics

  •  
    Jak vyhodnocovat úspěšnost reklamních kampaní.
  • Jak ovládat Google Analytics a najít co potřebuji.
  • Jak měřit hodnotu objednávek z webu.

Detailní informace o školení Google Analytics »