Hlavní navigace

Aplikace řekne, jak daleko dojedete pražskou hromadnou dopravou

5. 8. 2013
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

IHNED.cz Autor: IHNED.cz
Za aplikací s názvem Pražská MHD stojí tým vydavatelství Economia, věnující se datové žurnalistice. Musel se obrnit trpělivostí a svést byrokratickou bitvu s dopravním podnikem.

Tým okolo Petra Kočího, který se ve vydavatelství věnuje datové žurnalistice, na ni pracoval tři měsíce. Samotné zpracování dat a naprogramování aplikace sice zabralo jen několik dní, novináři ale museli svést zdlouhavou byrokratickou bitvu s pražským dopravním podnikem.

Aplikace umožňuje na mapě zjistit, jak daleko vás dovezou tramvaje, metro či autobusy z vybrané zastávky za určitý časový úsek. Stačí jen zadat adresu, nastavit dobu jízdy. K dispozici jsou data, která reflektují stav před loňskými prázdninami, začátkem letošního roku a saoučasný, tedy prázdninový provoz.

V aplikaci je tak možné ověřit, jak se projevily výrazné změny v pražské MHD, které vstoupily v platnost loni v září. Ty vyvolaly řadu protestů nejen u cestujících, ale i u přestavitelů jednotlivých městských částí, kteří poukazovali na to, že s nimi změny nikdo předem neprojednal. Cestující se zase obávali, že jim kvůli změnám potrvá například cesta do práce déle.


Autor: IHNED.cz

Aplikace ukazuje, že dopravní dostupnost se nijak výrazně nezhoršila, zejména pro cestující v hlavních dopravních uzlech. Je potřeba ale připomenout, že aplikace vychází z jízdních řádů, nikoliv z reálného pohybu dopravních prostředků městem.

Vzhledem k tomu, že loni na podzim zavedlo město větší množství tzv. páteřních linek, které křižují Prahu z jednoho konce na druhý, může se jakákoliv mimořádnost projevit na poměrně velkém území.

V zahraničí to jde

Ačkoli prvotním impulsem k vytvoření aplikace byla právě snaha nezávisle ověřit, jak loňské zářijové změny v městské hromadné dopravě ovlivinily cestující, výsledek práce týmu datové žurnalistiky Economie poslouží dobře například i při rozhodování o výběru lokality k bydlení či podnikání v závislosti na její dostupnosti MHD.

Podobné projekty fungují i v zahraničí. Autoři aplikace neskrývají inspiraci v projektu Mapnificent německého vývojáře Stefana Wehrmeyera.

V zahraničí je běžné, že provozovatelé veřejné dopravy tato data zveřejňují. Má to spoustu výhod. Vznikají díky tomu aplikace zaměřené na určitou cílovou skupinu. Existují například aplikace pro slepce, kterým zavibruje telefon v kapse těsně předtím, než mají vystupovat. Nebo třeba systémy, které pomáhájí vozíčkářům plánovat cestu po městě, aby se vyhnuli bariérám a problémům. Město jen zveřejní data a vývojář to za svoje peníze nebo za peníze z grantu vyvine, říká Jan Cibulka z týmu datové žurnalistiky vydavateleství Economia.

Ten se ale musel při získávání dat obrnit trpělivostí a svést byrokratickou bitvu s pražským dopravním podnikem.

Nejdříve to zkoušel na ministerstvu dopravy. To má totiž zákonnou povinnost sbírat data od provozovatelů linkové dopravy a skládat je do tzv. Celostátní informačního systému (jakéhosi komplexního jízdního řádu ČR). Ministerstvo ale před lety svěřilo tuto činnost bez výběrového řízení společnosti CHAPS a ta ji vykonává pro úřad zcela zdarma. Nicméně díky exkluzivní smlouvě s ministerstvem se k těmto datům nedostane nikdo další. CHAPS vydělává na datech tak, že nad nimi postavil službu IDOS, kterou nyní exkluzivně za úplatu poskytuje vydavatelství MAFRA.

Ministerstvo údajně nemá data k dispozici a odkázalo na firmu CHAPS. Ta ale pochopitelně jako soukromá firma nemá žádný důvod, aby poskytla data, na kterých vydělává, třetí osobě. Na portálu společnosti CHAPS jsou sice k dispozici jízdní řády, ale ve formátu PDF, který není pro další zpracování dat příliš vhodný. Navíc jízní řády neobsahují souřadnice zastávek a přesné trasy linek.

Otevřená data? Něco za něco

V lednu svitla lidem z týmu datové žurnalistiky naděje, když pražský dopravní podnik oznámil spolupráci se společností Google a oficiální spuštění služby Google Transit pro Prahu. Google Transit je vyhledávání spojení pomocí MHD zapracované do map Googlu. Na tiskové konferenci tehdy zaznělo, že dopravní podnik poskytuje Googlu data bezplatně na základě smlouvy uzavřené v prosinci 2011.

Dopravní podnik ale novinářům z Economie data dobrovolně poskytnout nechtěl. Nabídl jim, že podobně jako s Googlem s nimi může uzavřít rámcovou smlouvu. Data by v zásadě poskytl zdarma, ale požadoval za to protislužbu ve formě společné tiskové konference k výslednému produktu.

Cibulka se tedy rozhodl získat data prostřednictvím žádosti podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Požádal o data, která dopravní podnik ve formátu GTFS poskytuje společnosti Google. GTFS balíček obsahuje nejen souřadnice zastávek, ale i spojnice mezi nimi, tedy kompletní dopravní síť.

Podnik sice data poskytl, ale pouze k datu požadovanému v žádosti. GTFS balíček je však aktualizován každý den a Google si jej stahuje ze serverů dopravního podniku. Takový přístup však podmiňuje dopravní podnik uzavřením rámcové smlouvy.

Pokud o balíček požádám podle zákona č. 106/1999 Sb., čekám na něj minimálně 15 dní. Vyžádali jsme si dokonce adresu, přes kterou dávají data Googlu. Poslali mi adresu ftp.dpp.cz. Přístup je ale zaheslovaný. Zákon č. 106/1999 Sb. se podle nich nevztahuje na budoucí data, takže mi odmítli dát přístup, vysvětluje Cibulka.

Novináři tak mají zatím k dispozici pět balíčků dat. Za rok 2012 před zářijovými změnami pro špičku pracovního dne a víkend. Dva balíčky ze začátku roku 2013 pro špičku a víkend. A konečně data ze začátku prázdnin, odrážející omezený prázdninový provoz. Pro každý další set dat by museli pořádat znovu podle zákona č. 106/1999 Sb. Dopravní podnik totiž bez uzavření rámcové smlouvy odmítá poskytnout přístup ke každodenně aktualizovaným datovým balíčkům. 

MMF24

Virtuální servery Amazonu

Poté, co se data podařilo získat, jejich zpracování a vytvoření aplikace zabralo vývojáři necelých 14 dní práce. Pro výpočet byly využity virtuální servery. Cloudové kapacity byly nakoupeny u Amazonu s tím, že v Economii využili tzv. spot instances, tedy dobu, kdy jsou servery Amazonu méně vytížené a firma jejich kapacitu nabízí levněji. Výpočetně poměrně náročná úloha, která by na jednojádrovém procesoru trvala devět a půl měsíce, tak mohla být vyřešena za jediný den.

Pražská MHD je k dispozici pod licencí Creative Commons. Lidé z týmu datové žurnalistiky uvažují o tom, že by uvolnili i zdrojové kódy. V září čekají pražskou hromadnou dopravu další změny, tvůrci aplikace počítají s tím, že je do mapy zapracují. Do budoucna by se mohla objevit i verze pro Brno.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).