Hlavní navigace

Budou za dva roky zdravotní weby potřebovat licenci?

26. 11. 2002
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Na příští týden je ohlášen návrh direktivy EU, která má regulovat zveřejňování lékařských a farmaceutických informací na webu. Podle aktuálních studií patří zdravotní weby k nejpopulárnějším, a to přesto, že mají zřetelné potíže s etickou prezentací komerčních informací.

Tisková agentura Reuters minulý týden přinesla zprávu o záměrech Evropské komise regulovat poskytovatele informací o zdraví na webu. Představa Unie o podobě regulace by měla být zveřejněna legislativním návrhem druhého prosince. Již dnes je ale jasné, že omezení se budou týkat především možností oslovení spotřebitelů-pacientů farmaceutickými koncerny.

Podle mezinárodní studie Credibility on the Web, kterou na začátku listopadu zveřejnila organizace Consumers International, u 60 procent obsahu na medicínských webech nelze odlišit, zda publikované informace pocházejí z redakce, či od inzerenta nebo sponzora. O tom, že poměr komerčních informací bude nejspíše vysoký, svědčí další závěr studie, podle níž u 41 procent informací o produktech je na zdravotních a farmaceutických webech publikován i odkaz na cenu.

„Výsledky této studie jsou z části alarmující, pokud si uvědomíte, že většina spotřebitelů používá web v domnění, že publikovaným informacím lze důvěřovat,“ prohlásila Anna Fiedlerová, ředitelka kanceláře Consumers International pro rozvojové a transformační ekonomiky. „Spotřebitelé riskují vystavení se matoucím, nepřeným a neúplným informacím. (…) Je potřeba na to spotřebitele upozornit.“

Českými zákony jsou farmaceutické společnosti omezeny již nyní poměrně výrazně, přesto by se po přistoupení České republiky k Unii mohly dočkat omezení i u komunikačního kanálu, který obvykle k propagaci svých léků používají. Farmaceutické společnosti v České republice nemohou jednoduše propagovat své výrobky přímo (například v televizi se reklama na léky smí objevit jen ve zpravodajském bloku), a proto zakládají a podporují neziskové společnosti, které pak „provádějí osvětu“ – příkladem může být třeba web Vše o žloutence zaštítěný Českou společností podpory zdraví.

Snaha Unie je pochopitelná. Průzkumy webu hovoří o tom, že zdravotní a farmaceutické weby patří k nejčastěji navštěvovaným. Podle zmiňované studie o důvěryhodnosti webu se však jen na 49 procentech serverů setkáte s upozorněním, abyste postup léčby konzultovali s lékařem nebo lékárníkem. V Evropě se medicínské weby počítají již na tisíce a podle zjištění Evropské komise mnoho webů publikuje neúplné nebo nekorektní informace, které mohou pacientům uškodit.

Cílem nového předpisu EU je zajistit větší ochranu spotřebitelů. Direktiva bude od webů poskytující informace o zdravotní péči vyžadovat garantování základní kvality a důsledné odlišení redakčního a placeného obsahu. Co to ale bude znamenat pro medicínské servery v České republice? Předně, než republika přistoupí k EU, nejspíš nebude nucena přijímat zvláštní zákonnou normu. Kromě toho odlišení obsahu komerční povahy předepisuje již současné platný zákon 138/2002 Sb.

MMF24

Zajímavější z mého pohledu bude prokazování garance elementární kvality. Nejen na českém webu informace o zdraví poskytují jak amatérští, tak profesionální vydavatelé. Napadá mě, že zdravotní weby budou muset mít svého odborného garanta. Nebo se weby budou muset registrovat u nějaké centrální autority, která bude zájemcům z řad uživatelů osvědčovat garanci kvality. Nejspíš to ale s tou garancí nebude tak horké. Uvidíme za týden.


(Pozn. editora: autor je členem výboru Sexus – společnosti pro sexuální osvětu)

Měly by poskytovatelé informacío zdraví na webu podléhat regulaci?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).