Hlavní navigace

Experiment: jak dostat stránku na první místo v Jyxu

16. 2. 2004
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Jyxo v současném nastavení má slabinu, vinou které je možné během týdne obsadit první pozici ve výsledcích vyhledávání. Nepotřebujete obsah, tuny odkazů ani speciální triky a rady konzultantů. Nahrajte na web prázdnou stránku, která bude splňovat tři požadavky, a bude to fungovat. Tedy do doby, než si Michal Illich přečte tento článek.

Marek Prokop v závěru ledna v článku o výměně Googlu na Seznamu za Jyxo a zase zpět fabuloval různé důvody. Nevím sice, proč se Jyxa zbavil Seznam, ale mohu vám nabídnout důvod, který přiměl mně, abych vyhledával jinde.

Chyba v Matrixu
U některých výrazů jsem si všiml, že použitelné stránky se ve výsledcích vyhledávání řadí až na nižších příčkách. Když jsem vyloučil, že by špatné první příčky měla na svědomí reklama, došlo mi, že chyba musí být v nastavení vah pro jednotlivé parametry, v nichž Jyxo hledá.

Udělal jsem drobný experiment. Ten ukazuje, že Jyxo nevyžaduje, aby webová stránka měla nějaký obsah. Zároveň v takovém případě ani nevyžaduje, aby zpětné odkazy na takovou stránku vedly z několika nezávislých zdrojů. V podstatě tedy stačí napsat klíčový výraz do názvu stránky, do URL a textu odkazu a máte vystaráno.

Ověření experimentem
Testovaným výrazem bylo zcela nekonkurenční příjmení tvůrce Jyxa, slovo illich. Jyxo zná jen asi 2500 stránek pro tento výraz. Jsem ale přesvědčen, že konkurenčnost výrazu tu nehraje roli. V podstatě bych mohl během jednoho týdne dostat na první příčku ve vyhledávání vlastní stránku pro kterékoli slovo z Top 5000. Jeden týden, tak dlouho trvalo, než se Jyxo chytilo na návnadu, již jsem mu připravil.

Pokud článek čtete s odstupem, je nejspíš chyba už opravena. V době, kdy jsem text psal, Jyxo vracelo na první pozici (viz obrázek) stránku, která nemá žádný textový obsah, pouze nese slovo illich v URL a nadpisu. Stránka leží na adrese uzel.cz/illich. Odkaz na testovací stránku vede pouze z kořene domény a z archivů weblogu Websky (Davide, děkuji za spolupráci).

Problém se netýká jen přímo Jyxa, ale také jeho nasazení na Atlasu či na Quicku.

Možnosti řešení
Vyhledavači by mělo být podezřelé, pokud délka indexovaného textu na stránce nepřekročí určitou hranici, případně pokud je podíl klíčového výrazu na celkové délce textu nepřiměřeně vysoký. Vyhledavači by mělo také být podezřelé, když na nějakou stránku vedou odkazy jen z jedné domény.

Důsledky chybového stavu
Nejsem si vědom toho, že by někdo této chyby v Jyxu využíval záměrně, ve všech případech, kdy jsem si všiml nevhodných výsledků, šlo spíše jen o náhodu. V důsledku špatného nastavení vah se ale nezajímavé stránky dostávají výše na úkor zajímavějších. Pro mě jako pro uživatele je to frustrující zážitek.

BRAND24

Pokud by navíc chyby začali využívat tvůrci webových stránek k získání konkurenční výhody, nemuselo by se to líbit portálům, které prodávají kontextovou reklamu. Pro podnikatele je nyní levnější nechat si napsat na klíčové slovo jednu stránku, než aby platili za reklamu.

Za týden nezůstane kámen na kameni
Za týden už může být na Jyxu všechno úplně jinak. Stačí upravit váhy ve prospěch výskytu klíčového výrazu v textovém obsahu stránky a weby bez obsahu se propadnou ve výsledcích hledání na méně zajímavé pozice. To je také důvod, proč jsem si dovolil recept na napálení Jyxa zveřejnit. Nikdo ho prostě nemá čas zneužít.

Jak se váš web dostává na přední místa ve vyhledavači?

  • Ničíme konkurenci ohněm i mečem.
    16 %
  • Kupujeme si kontextovou reklamu.
    2 %
  • Necháváme si radit od odborníků.
    3 %
  • Věnujeme svým webům nezměrnou lásku a péči.
    74 %
  • Hledáme podivná spojení.
    5 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).