Milan Fridrich: Nový web ČT 24 bude konkurovat iDnesu a Novinkám

18. 1. 2011
Doba čtení: 16 minut

Sdílet

Autor: 115393
Česká televize letos hodně sází na nová média. Začátkem ledna spustila nové samostatné weby programů ČT 1 a ČT 2, proměnila hlavní web celé televize a nyní připravuje zásadní změnu videoarchivu iVysílání.cz a internetových stránek programů ČT 4 a ČT 24. Oba tyto programy bude možné od letošního roku streamovat na všech druzích chytrých mobilních telefonů, ale největší výzvou je podle ředitele divize Nová média ČT Milana Fridricha systém hybridní televize HbbTV, takzvané chytré televize. Více v dnešním rozhovoru DigiZone.cz.

Česká televize změnila od Nového roku svůj web, proměnou projde také iVysílání.cz a nově vznikly samostatné weby ČT 1 a ČT 2. Kdy se dočkají renovace i webové stránky ČT 24 a ČT 4?

Jakmile jsme spustili nové weby ČT 1 a ČT 2, začal pracovat tým, který připravuje nové portály ČT 24 a ČT 4. Věřím, že se nám je podaří během několika měsíců dát dohromady nejen vizuálně, ale jim dát jim také progresivnější redakční systém. Během jara bychom měli weby otestovat a poté je spustíme naostro. Není důležité, zda to bude 14. dubna nebo 1. května, ale aby všechno fungovalo tak, jak má, včetně provázání audiovizuální možnosti ČT.

Jak budou tyto weby vypadat?

Informačně by měly být naprosto „konkurenceschopné“ i s těmi nejsilnějšími a nejsledovanějšími zpravodajskými weby na českém trhu, ať už jde o iDnes.cz nebo Novinky.cz. Budou mít inovativně zpracovanou a fungující novinářskou, vizuální a fotografickou stránku, samozřejmě i video a měly by umět velmi dobře generovat příspěvky od uživatelů a diváků, kteří budou spolu s námi vytvářet zpravodajství.

Nebojíte se protestů provozovatelů čistě internetových zpravodajských médií, že vstupujete do oblasti, která se netýká televizního vysílání a náplní ČT by mělo být právě ono? Mohli by namítat, že jde o narušení hospodářské soutěže, protože vy na rozdíl od nich dostáváte od občanů koncesionářské poplatky.

Nebojíme, protože máme ze zákona rozvíjet multimediální služby, a toto je příklad takové služby. Není rok 2000, ale 2011, takže nelze brát internet a televizi jako dvě oddělené entity. V roce 2011 je už naprostá konverze videa do internetu a teď dochází k etapě inverze internetu do televizorů. Zatímco do teď jsme řešili chytré telefony, nyní nás čeká éra chytrých televizorů, které budou zpracovávat jak televizní signál, tak internet a spoustu doplňkových služeb. ČT se musí na všechny tyto služby dobře připravit, otestovat si je na internetu v rámci svých stránek, aby je poté mohla nabízet i prostřednictvím nových typů televizorů.

Milan Fridrich - 1

Inovaci webů ČT 4 a ČT 24 jste si nechali na později, protože je náročnější než u stránek ČT 1 a ČT 2?

Změnit úplně filozofii a logiku webu ČT, vytvořit stránky ČT 1 a ČT 2, a vybudovat nové iVysílání.cz, které je momentálně v poslední fázi testování a během týdne bude na světě, bylo i na ten půlrok, který byl jakýmsi testovacím provozem divize Nová média, docela dost. Chtěli jsme nejdříve vytvořit kostru, hlavní web ČT coby „matku“, potom podpořit naše kolegy, kteří přeformátovali programy ČT 1 a ČT 2 a vytvořit pro ně webové stránky jako jejich marketingovou podporou. ČT 24 má svůj web už od roku 2005 a my ho nyní chceme upgradovat. To je až druhá etapa inovace internetových stránek ČT, protože weby ČT 24 a ČT 4 jsou mnohem složitější než prezentační stránky ČT 1 a ČT 2.

Budete web ČT 24 nějak „čistit“ a zjednodušovat? Dnes je na něm spousta rubrik, které jsou velice úzce zaměřené.

Bude to úplně jiná stránka než dnes. Web ČT 24 v dnešní podobě zemře ve chvíli, kdy naběhnou nové stránky tohoto programu. A to se vším všudy, tedy nejenom vzhledem, ale i logikou, řazením, rubrikami, pojetím videa na této stránce, layoutem, písmem. Všechno bude jinak.

Nedávno jste sliboval, že budou existovat i krajské weby ČT 24.

Ono to de facto už existuje teď. Když si člověk rozklikne zprávy na webu ČT 24, najde texty rozčleněné do krajských redakcí ČT. Nedělal bych z toho ale nějakou šílenou vědu – něco, co je principem a tím hlavním na webu ČT 24. Regionům se jako televize musíme věnovat, a je logické, že chceme seřadit a využít informace, a především videoinformace, které máme k dispozici, i na internetu a že je touto distribuční cestou nabídneme. Musíme brát internet jako distribuční cestu, nelze ho brát jako médium samo o sobě. Ona samozřejmě existuje spousta portálů, které jsou čistě internetové, ale potom jsou crossmediální a multimediální projekty, kterými jsou dnes už všechny televize, a pro ně je internet novou distribuční cestou, kterou posílají vyrobený obsah. Jiný speciální obsah pro internet nevyrábějí, a my ho taky dělat nebudeme. Maximálně seřadíme zprávy jinak než v televizi.

Znamená to, že krajští redaktoři budou multimediálními novináři, kteří kromě točení příspěvků budou psát i na web?

Ne, všechno se bude dělat z Prahy, z Kavčích hor. Nebudeme posilovat redakce, najímat na nové lidi. Zorganizujeme si jinak prostor, který už máme. Budeme mít editory, kteří budou pracovat s informacemi, které budeme mít k dispozici, včetně agenturních.

Jaké máte reakce na nové weby Jedničky a Dvojky? A jaká je jejich návštěvnost?

Návštěvnost bych zatím neřešil, protože tyto weby existují pouhé dva týdny. V tak krátkém horizontu, zvlášť na internetu, je to ještě pořád testovací provoz. A minimálně půl roku ještě bude. Poločas, kdy se lidé dozvídají o nových věcech na internetu, je paradoxně mnohem delší, než u klasických médií. Alespoň takové jsou naše zkušenosti.

Budete výsledky návštěvnosti webů jednotlivých programů ČT zveřejňovat prostřednictvím auditu na stránkách Netmonitor.cz? Teď lze takto vidět návštěvnost pouze u hlavní stránky ČT, iVysílání.cz a webu ČT 24.

Až dotvoříme celé spektrum, tedy až budeme mít nové weby ČT 4, ČT 24 a iVysílání.cz, určitě se tato pětice stane základem, který bychom chtěli i kvůli vlastnímu vyhodnocování a zpětné vazbě pro vedení těchto programů, zveřejňovat v datech návštěvnosti webů ČT. Nevidím důvod, proč by tomu tak nemělo být, ale v tuto chvíli jsme ještě ve fázi, kdy všechno budujeme.

Jak vyřešíte problém s doménou pro web sportovního programu ČT 4? Doménu www.ct4.cz totiž vlastní někdo jiný.

Použijeme doménu www.ct4sport.cz, kterou už vlastníme. Vrátíme se k původnímu názvu sportovního programu ČT. I v souvislosti s touto doménou se uvnitř televize stále vedou diskuse o tom, zda by se ČT 4 měla jmenovat jenom takto, nebo používat celý původní název ČT 4 Sport. My do této diskuse nevstupujeme, ale na internetu nám nic jiného nezbývá. Jelikož je doména www.ct4.cz koupená déle než deset let a bereme tento nákup jako spekulativní, nevidíme žádný důvod, proč se o ni ucházet. ČT bude stejně přecházet na model, že se zadáním adresy kteréhokoli jejího programu do webového prohlížeče bude přesměrovávat na vyšší doménu www.ceskatele­vize.cz, za níž bude lomítko a název konkrétního programu. Proto to samo o sobě není úplně důležité. Myslím, že pro nás je hlavní, aby se lidi naučili chodit na naši hlavní stránku ČT a aby věděli, že je tam tlačítko ČT 4 a když si na něj kliknou, otevře se jim web tohoto programu.

Takže člověk se skrz nějaký rozcestník prokliká přes ikony dál?

Ano.

Milan Fridrich - 3

ČT nedávno začala spolupracovat s internetovou televizí Stream.cz. Jak to probíhá v praxi a jak jste k této spolupráci došli?

Byli jsme osloveni, je to už delší doba. Stream.cz se obrátil na naše obchodní oddělení a to se mnou konzultovalo podrobnosti. Vnímal jsem to jako docela zajímavý marketing. Podobně spolupracujeme i s YouTube, takže to není nijak ojedinělá věc. Jde o to dostat do širšího povědomí iVysílání ČT, tu masu materiálu, kterou na této stránce může divák najít. Tohle není jediná marketingová věc, samozřejmě se chystáme propagovat naše iVysílání.cz i v rámci programů ČT. Vyrábíme televizní upoutávky, chystáme další věci, ale je logické, že je můžeme dokončit a pustit až ve chvíli, kdy to nové iVysílání.cz bude existovat a bude funkční.

Je zajímavé, že ČT má svůj videoarchiv na internetu déle než Nova, má ho mnohem obsáhlejší, ale Nova tím, že spustila de facto jen přebarvený starý videoarchiv pod novým jménem Voyo.cz, tento web propaguje ve vysílání maximálním možným způsobem a je tudíž mnohem navštěvovanější než iVysílání ČT.

ČT bude nové vysílání propagovat také a masivně. Chápu kolegy z Novy, že se orientují na nová média. My to děláme taky. Oni mají obchodní strategii a my svoji. My chceme, aby web pomáhal programům ČT, aby byl jejich doplňkem, a nemyslíme si, že je tam skryt nějaký zlatý finanční důl, ze kterého bychom mohli rychle tloustnout. Jak víte, placenou videotéku ČT zrušila a nehodlá se k ní vracet. Nemyslíme si, že lidé budou chtít platit za obsah, který jim televize dává na obrazovce. Jinou věcí je, pokud by tam byl obsah exkluzivní, za který ČT musí odvádět nějaké dodatečné poplatky. V tom případě je nutné to obchodně ošetřit.

Je pro vás Voyo.cz od Novy z hlediska obsahu něčím inspirativní?

Počkejme si, až všichni uvidí nové iVysílání.cz a pochopí, že každá z televizí jde svou cestou. Máme naprosto rozdílný vizuální styl a přístup, co promovat, a taky šíři toho, co můžeme divákům na internetu nabídnout. ČT je mnohem silnější, jen to dosud neuměla dát najevo.

Ještě ke spolupráci ČT a Stream.cz: jak to funguje? Může si Stream.cz vybírat, které vaše pořady nabídne na svém webu?

Jsme v experimentální fázi, kdy zkoušíme, jestli je to pro nás marketingová cesta a možnost vydělat. Myslím si, že to obchodní ředitel ČT Robert Kvapil řekl správně: pokud je tam potenciál vydělat tři miliony korun ročně a více, v tu chvíli je to asi z jeho pohledu smysluplné.

Rozumím tomu správně, že vy Streamu zdarma dodáváte obsah, a zisk z reklamy vysílané v rámci tohoto obsahu jde ČT?

Zisky se dělí. Konkrétní podmínky smlouvy ale není možné zmiňovat.

Jde vyloženě jen o původní tvorbu ČT?

Samozřejmě, ale tyto věci řeší opravdu obchodní oddělení, nikoli divize Nová média.

Podobně spolupracujete s YouTube. Pořady ČT a jejich sekvence na tento videoportál umisťují i sami uživatelé, zatímco třeba Nova veškerá videa, která se týkají jejího vysílání, nechává z tohoto webu mazat. Proč je ČT tak benevolentní?

My je necháváme smazávat postupně. Našich videí je tam nesrovnatelně více než těch od Novy. Navíc máme na YouTube vlastní kanál, spolupracujeme s YouTube i s jeho vlastníkem, společností Google. Nesnažíme se jít pouze cestou konfrontace, ale spolupráce. Od YouTube jsme měli podobnou nabídku jako od Stream.cz. Pouze šel ještě dál: navrhoval nám, ať vůbec neděláme svoje vlastní iVysílání.cz a vytvoříme si tuto službu v rámci YouTube a o případné zisky z reklamy bychom se dělili. My ale dáváme přednost tomu, že vybudujeme podobnou internetovou síť jako britská BBC nebo německá ARD, silnou páteřní internetovou komunikaci, což znamená mít svůj vlastní web, svůj vlastní přehrávač a svoje vlastní iVysílání, mít svoje vlastní stránky, na kterých to budeme pouštět.

Možnost přebírat vaše pořady dáte i dalším videowebům, třeba Zkouknito.cz nebo N-joy.cz?

To nebylo tak, že by ČT něco nabízela, to je o tom, jestli někdo projeví zájem a oslová nás. Pak posoudíme jeho schopnost přinést oboustranný profit, a pokud tam bude, dohoda je možná. Ale to jsou znovu obchodní záležitosti, které řeší v |ČT někdo jiný. Jenom předešlu, že stejně tak se na nás obracejí výrobci televizorů ohledně nových generací televizí a různých hybridních platforem, ale i poskytovatelé kabelových přípojek. Všechny nabídky posuzujeme, ale snažíme se jít cestou, aby to pro ČT neneslo žádné náklady. Naším primárním cílem je vyrábět pořady a vysílat čtyři programy ČT a obsloužit všechny tyto věci multimediálně, nikoli za každou cenu utrácet peníze za nové platformy. I když si uvědomujeme, že investice jsou nutné a žádné médium s nimi nemůže otálet, protože neví, která z těch platforem se stane hitem. Ten, kdo na ni potom přijde jako poslední, bude mít mnohem horší pozici na trhu.

Už na loňském veletrhu IFA 2010 v Berlíně jste představili widgety pro sledování iVysílání.cz na obrazovce televizorů Samsung. Jednáte i s výrobci dalších značek?

Widgety pro Samsung byl experiment, který předbíhal v jistém smyslu epochu, která na nás teď čeká. Bylo to ještě na bázi widgetů, jednoho výrobce a jedné televize. Tahle doba končí. Všechny televizory, které budou na trhu, budou určitě chtít, aby poskytovaly maximální nabídku všech lokálních televizních společností a různých operátorů. Chystáme pro výrobce televizorů vytvořenou takovou matrici, aplikaci, která bude přístupná úplně každému, a oni si pro ni budou muset upravit software. Jednáme se všemi výrobci televizorů, ale protože tato jednání jsou v samotném zárodku a v různých fázích, není možné je blíže specifikovat.

Milan Fridrich - 2

Všechna podobná jednání o zpřístupnění internetových videoarchivů českých televizí na obrazovce chytrých televizorů skončila na tom, že se nenašel vhodný obchodní model této služby. Vy jste ho už vyřešili?

ČT je televizí veřejné služby, která svůj nelineární obsah na iVysílání.cz poskytuje zdarma, a komentovat, jakým způsobem budeme tyto věci řešit v novém nelineárním modelu, je předběžné.

Divák by ale asi nemusel za příjem takové služby platit koncesionářské poplatky, protože to není klasické televizní vysílání. Tedy pokud by ho přijímal na velkém monitoru a ne na televizoru.

Bylo by dost absurdní, kdyby někdo neplatil televizní poplatek jenom proto, že se standardizovaný typ jeho přijímače nejmenuje televizor, ale monitor. Ale to už sklouzáváme k filozofické debatě o tom, co ještě je a co už není televizní přijímač. Stojíme před velkým problémem, jak definovat televizor. Ten, kdo má počítač, má už z dnešního pohledu televizor. Ať se mu to líbí nebo ne.

Pojďme k aplikacím pro chytré mobily. Loni jste spustili živé vysílání ČT 24 do iPhonů, nyní chystáte to samé pro systémy Android a Symbian 3. Co konkrétně nabídnete?

Teď jsme právě ve fázi, kdy finalizujeme výrobu aplikace pro vysílání ČT 4 na iPhonu, aplikace pro vysílání ČT 24 pro Android a aplikace ČT 24 pro Symbian 3. Rozjíždí se výroba aplikace iVysílání.cz pro tablet iPad. V další fázi chceme iVysílání.cz dostat i do iPhonů, vyvinout aplikaci ČT 4 a iVysílání.cz i pro Android a Symbian 3. Chceme obsadit všechny tyto platformy během prvního kvartálu letošního roku.

Co všechno uživatelé těchto aplikací uvidí na svých chytrých mobilech?

U ČT 24 a ČT 4 dostanou čtečku webu v každém systému, dostanou přehled, co daný okruh v danou chvíli vysílá, čili program, dostanou možnost vstupovat do našich interaktivních pořadů, základní set nejzajímavějších pořadů, jejich charakteristiku. No a samozřejmě živý stream vysílání ČT 24 a ČT 4 a archiv pořadů v iVysílání.

Jak to máte ošetřené u vysílání ČT 4 ohledně vysílacích práv ke sportovním přenosům?

Tam, kde nebudeme mít práva ošetřena, přenos na mobilu dostupný nebude.

Podobným způsobem už pouštíte vysílání ČT 1 a ČT 2 na internetu, akviziční pořady na něm nejdou.

Ano, a co není na internetu, nemůže být ani v mobilu, protože úložiště na našich internetových doménách je vlastně zdroj, ze kterého čerpáme obsah na všechny ostatní distribuční platformy. Nejde pouze o internetová práva. Dokumenty, které kupujeme ze zahraničí, potřebují k vysílání na internetu tzv. světová práva. Takový dokument by pak stál až desetkrát tolik co pouze k vysílání na okruzích ČT.

Počítáte se streamováním ČT 1 a ČT 2 na chytrých mobilech?

Se streamováním ne, bude ale možné přehrávat jejich pořady prostřednictvím iVysílání.cz. To je mnohem smysluplnější. Pořád si myslím, že sledování pořadů bude víc věcí tabletů, nikoli mobilů. Tablety jsou příhodnější, právě to budou multimediální platformy, co umožní lepší a kvalitnější sledování iVysílání.cz, než tomu bylo dosud. Dokonce si i myslím, že počítání návštěvnosti stránek bude o to snazší, že bude vidět, kolikrát si někdo zapnul na tabletu danou aplikaci, aby se podíval na pořady z našeho iVysílání.cz, protože tam nebude chodit přes zadávání adresy, ale přes tlačítka a trošku jiné rozhraní, než používáme dnes na internetu.

Je tedy měřitelné, kolik lidí využívá tyto aplikace pro sledování programů a pořadů ČT?

Je měřitelné, kolik lidí si je stáhne. Ale kolik lidí nás přes ně sleduje, by měli vědět mobilní operátoři a je logické, že taková data by měla být nejspíš zveřejňována, stejně jako jsou dnes zveřejňovány informace o sledovanosti internetových stránek a podobně.

Ony se televize dostávají do situace, kdy by se měly sčítat sledovanosti z klasických peoplemetrů, přes streamování na internetu, chytré mobily a tablety, ale také na veřejných místech, jako jsou restaurace nebo čekárny na nádražích.

Ano. To je svět, který nás čeká. Už to nebude o jednom přístroji, která máme doma postavený na skříňce.

Chystáte se nějak vylepšovat rozlišení obrazu u videí ČT na internetu?

Ano, nové iVysílání.cz přichází s novým typem přehrávače, přecházíme na MPEG-4, budeme mít flash přehrávač. Pořady, které bude ČT vysílat v HD rozlišení, nabídneme v tomto rozlišení i na internetu. Všechno bude jinak, než znají uživatelé dnes. Už za týden.

Co to bude znamenat pro uživatele iVysílání.cz?

Za prvé tím obsloužíme i jiné platformy než nyní. Lidé, kteří si stěžovali, že například na iMacu nebo na různých jiných systémech nemohli sledovat, nebo špatně sledovali naše iVysílání.cz, nebudou mít problém.

Milan Fridrich - 5

Zeptám se ještě na několik otázek mimo divize Nová média. Do loňského srpna jste vedl zpravodajský kanál ČT 24, ten prošel pod novým vedením Romana Bradáče a Karla Nováka obsahovou proměnou. Od ledna nabízí nové pořady, místo kontinuálního vysílání dává večer přednost magazínům. Jak tento nový styl hodnotíte?

Jsem rád, že se ČT 24 vyvíjí, že nezůstává na místě. Že se drží osvědčeného modelu, který klade důraz na mimořádné vysílání, živé přímé přenosy a důkladné analýzy, rozbory a rozhovory okolo nich. To je srdce, mozek i duše ČT 24 a důvod jejího úspěchu, který můžeme sledovat a který se odráží v její stále se zvyšující sledovanosti. V rozhovoru, který jsme spolu dělali loni v červenci, jsem predikoval, že se ČT 24 dostane v podílu na publiku na pět procent, a stále si myslím, že to tak bude: může to trvat třeba ještě půl roku, než se to ustálí na této hranici, ale popularita živého vysílání bude vyšší a vyšší, protože počet předtočených pořadů, které jsou na takovém tom starém televizním modelu, se zvyšuje, přičemž témat je málo, kdežto živé aktuální dění, zpravodajství, je pořád vzrušující a pořád se mění tak, jako se mění dění kolem nás.

Nepřekvapuje vás tedy, že ČT 24 ve sledovanosti předběhla program ČT 2 a drží se před ním?

Ne, očekával jsem to. Jak se ČT 24 nastavila v roce 2010 od 1. ledna, kdy jsme změnili její večerní, odpolední a částečně i ranní schéma, cítil jsem, že konečně máme model, který bude udávat mezi tematickými stanicemi trend a bude na světové úrovni. Kostra je pro program ČT 24 daná a myslím si, že na ní lze ještě několik let budovat a vymýšlet, jak ji inovovat, modernizovat, sledovat proměnu diváckého očekávání v různých časových osách dne. Ale štěstí přeje kolegům do karet, protože český televizní divák není zpravodajstvím nasycený a ČT 24 pořád překvapuje a dodává vzrušení a zážitek. ČT 24, jak je nastavena nemůže diváka zklamat a může se dát přirozeně rozvíjet, což je dobře. Česká republika potřebuje veřejnou službu ČT 24.

Co říkáte odchodu Michala Petrova, který za vás vedl redakci zpravodajství, z ČT 24 do konkurenční televize Z1?

Michal Petrov je dobrý novinář, skvělý spolupracovník, moje opora v mnoha těžkých časech. Přeji mu hodně štěstí a věřím, že svoje zkušenosti zužitkovat nyní jinde. Ostatně, vrací se k člověku, s nímž spolupracoval ještě předtím, než jsem se já stal ředitelem zpravodajství ČT, Zdeňku Šámalovi, pro kterého jsme v minulosti pracovali oba, a vše fungovalo skvěle. Jejich tandem je už prověřený, stejně jako je prověřený tandem mezi námi dvěma. Je to můj přítel a jeho odchod mě netěší, protože ČT ztrácí zkušeného kreativního člověka. Rozumím ale jeho volbě, známe se patnáct let.

Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz

Pokud sledujete pořady nebo vysílání ČT i jinak než klasicky lineárně (z vysílače, přes kabel, IPTV nebo satelit), kterou distribuční cestu používáte nejčastěji?

Seriál: Rozhovory
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).