Hlavní navigace

Jiří Hojgr: Sport 5 si po roce zaplatí vlastní průzkum sledovanosti

26. 5. 2009
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

 Autor: 118483
2. května oslavila téměř v tichosti své první výročí motoristická televize Sport 5. K rozhovoru s jejím ředitelem Jiřím Hojgrem se však dostáváme díky důležitějším interview až teď. Rozhodně to však neznamená, že si nebylo o čem povídat. Jiří Hojgr hovořil nejen o roce vysílání tohoto programu, který zhodnotil jako úspěšný, ale i o kampani Nemyslíš, zaplatíš!, povaze řidičů a jejich chování na českých silnicích.

V tiskové zprávě, kterou jste vydali k prvnímu výročí, uvádíte, že jste dostupní v 380 tisíci domácnostech, což by mělo být teoreticky přibližně milion diváků. Dokážete ale odhadnout prakticky, kolik těch diváků je?

My jsme zatím do žádných klasických průzkumů sledovanosti nešli. Uvažujeme o tom od poloviny letošního roku, protože ze zkušenosti vím, že u monotematických, kabelových, IPTV nebo satelitních televizí to není tak, že začnete vysílat a lidé vás hned mohou přijímat. Musíte začít jednat s operátory a s provozovateli jednotlivých platforem a postupně se začnete dostávat k lidem. Navíc v současné době je to o tom, že u kabelových operátorů jsme v digitálních nabídkách, tzn., že lidé postupně přecházejí z analogu na digitál a postupně si vás nakupují, nárůst je tedy postupný. Z hlediska prodeje reklamy a případnými jednáními s obchodními partnery apod. samozřejmě chceme přejít na přesná data sledování od 1. června. Tam máme představu, že bychom šli na tzv. deníčkový systém – včera vidělo, minulý týden vidělo…

Jiří Hojgr

Na to jsem se chtěl právě zeptat. Jak by výzkumy probíhaly…

Šli bychom na klasický průzkum tak, jak ho mají ostatní televize – Spektrum, Óčko, Nova Sport a další, tzn. do panelu prostřednictvím MML systému.

Co se týká diváků, máte od nich ohlasy?

Ohlasy máme prostřednictvím internetových stránek, mailů, apod. Máme ohlasy diváků na program, na komentování, na některé naše pořady, apod., ale nelze z toho odvodit, a bylo by to velmi zavádějící, naši sledovanost.

Jaké jsou to tedy ohlasy?

Jde o vyjádření k programu. Někdy je to až na úrovni chatové diskuse. Jde např. o Nascar, DTM víkendy apod. Diváky samozřejmě zajímá i další rozšiřování – kdy chceme jít do dalších oblastí. Zajímají je i otázky ohledně vlastních pořadů. V současné době jsme začali vysílat pořad Sport 5 Report apod. Nejčastěji jde tedy skutečně o otázky ohledně samotného programu. Druhá oblast otázek se pak týká toho, jak je náš program dosažitelný, zda jsme už u toho a toho operátora, zda s ním jednáme, apod. Znalost lidí o tom, jakého mají operátora, se prohloubila. Ne každý, kdo má kabelovou televizi, je u UPC, a každý, kdo má satelitní televizi, je u Digi TV. Povědomost je tedy větší a lidé už se ptají na konkrétního operátora, zda s ním jednáme, jak daleko jsme v jednáních, kdy nabídne Sport 5…

Jaký je ohlas od samotných operátorů?

Pokud jsem se měl možnost s nimi setkat, tak první ohlas byl po skončení tzv. zahřívacího kola od května loňského roku do září, kdy jsme přešli prakticky na plné vysílací schéma, a ten byl kladný. V současné době máme ohlasy v tom smyslu, že program je určitou stálicí v balíku sportovních programů, má svou diváckou obec. Od operátorů je kladně hodnoceno, že rozšiřujeme vlastní pořady. Klasický motoristický program v nabídce operátorů dosud chyběl, a to je určitě hodnoceno kladně.

A co se týká vás, jak vy osobně nahlížíte po roce vysílání na Sport 5?

Jak jsem již předeslal, myslím, že se nám podařilo vyplnit určitou mezeru na trhu. Šli jsme do bloku motoristických informací. Povedlo se nám přinést závody, které diváci neměli možnost sledovat. Rok je zatím velmi krátká doba a než program najde svou tvář a trochu se dostane do podvědomí divákům a než se ustálí programové schéma, tak to není otázka pár dnů nebo týdnů. Ale určitě chceme dále pokračovat v přinášení motoristických odvětví, ať už je to rallye, motocyklové závody nebo truck trialy, apod. Tady máme rezervy. Nechci říkat, že se to nepovedlo, ale na to se chceme v rámci programového schématu pro další sezónu soustředit.

Jiří Hojgr

Mohl byste být tedy konkrétnější? V tiskové zprávě jste uvedli, že budete nadále přinášet atraktivní série a vyrábět další exkluzivní pořady. To je ale taková oblíbená obecná formulace…

Vím, že by to čtenáře zajímalo, a to nejen čtenáře amatéry, ale i čtenáře „profesionály“, ale já bych v tuto chvíli nechtěl být příliš konkrétní. Přinesli jsme Sport 5 Report. Tento pořad směřujeme do zpravodajství o tom, co nepřinášejí velké televize, a co se událo v motorismu. To je první věc. Druhou věcí je, že chceme rozšířit autobazar i na fyzické osoby, tzn., aby to nebyla pouze nabídka aut z autobazaru, ale aby se např. i pan Hojgr nebo pan Polák mohli nakontaktovat na Sport 5, poslali některé materiály a my mu budeme garantovat, že po určitou dobu bude jeho nabídka prezentována. Nechtěl bych se pouštět do upřesňování a jasného specifikování programů, o kterých jednáme, protože na našem trhu je dost sportovních programů a i některé „všeobecně sportovní programy“ do sebe natahují motoristické akce. Proto bych nerad upřesňoval, co všechno chceme. Čtenáři se nesmí zlobit, ale zatím nebudu říkat, co přesně chystáme.

Nechtěl bych, aby to znělo moc hanlivě, ale o vašem kanále se moc nemluví, resp. není příliš vidět. Nebýt té tiskové zprávy, kterou jste k prvnímu výročí vydali, možná by si ho nikdo ani nevšiml. Čím si to vysvětlujete?

Vysvětluju si to tím, že v současné době více než tématické programy, více než nové programy třeba jen pro kabelové vysílání nebo IPTV, se všechna média soustředí na prioritu číslo jedna, a tou je pozemní digitalizace. Okolo toho se točí všechno. Otevřte si webové stránky a budete mít na nich X zpráv o nejrůznějších setkáních občanů v různých kulturních a zasedacích místnostech, o digitalizaci atd. O nových kanálech, o nějakém časovém období, že ten program vysílá dva tři roky, se tam nedozvíte. Dozvíte se to z těch tiskových zpráv. Je to i úděl tematických programů. Zastávám názor, že tematický program bojuje minimálně dva roky o své místo na slunci, a po dvou letech o něj začne být zájem nejen odborné veřejnosti, která ho sleduje a uvítala ho v nabídce kabelových televizí, ale začne být zájem i ze strany médií. Souvisí to i s tím, že když se program dostane do více sítí, chystáme rozšíření na Slovensko, tak vzbudí zájem médií.

Chystáte nějakou propagaci např. na motoristických akcích?

Víte asi, jaká je ekonomická situace z hlediska reklamy. Chystáme propagaci v papírových médiích, máme připravenou spolupráci s webovými stránkami, protože velmi konkurují klasickým médiím.

Máte na mysli např. webové stránky autobazarů?

Myslíme např. iDNES apod. Šlo by o reklamní bannery apod. Máme připravenou spolupráci s některými motoristickými akcemi. Hledáme cesty, jak bychom tuto spolupráci rozšířili. Konkrétně bude Truckfest v Hradci Králové na letišti, kde už máme nastavené nějaké obrysy. Tak jak přinášíme ve zpravodajství některé akce, tak i na nich se chceme podílet, tzn. reklama tak, aby se o Sport 5 více vědělo.

Nedá mi to, abych se vás jako ředitele motoristické televize a aktivního řidiče nezeptal, co říkáte na kampaň Nemyslíš, zaplatíš! od Ministerstva dopravy? Myslíte si, že bude mít nějaký účinek?

Myslím si, že kampaň je dobrá. Na mladé lidi, kteří jedou ojínění alkoholem v autě, asi těžko kampaň zabere. Nicméně myslím si, že je tu velká škála řidičů, kteří pravidelně jezdí a možná pod dávkou nějakého stresu nebo malé časové rezervy se začnou chovat agresivně a podceňovat některé věci, které předtím dělali automaticky, a právě na tyhle věci kampaň upozorňuje. Kampaň je cílená dobře, i když ji někdo zatracuje proto, že jsou řidiči otrlí. Nebavme se o nějakých třech, pěti, osmi procentech, ale někdo je otrlý do té doby, než se dostane do nějaké situace, ze které vyvázne byť třeba jen s odřenými plechy. Ona ho ta otrlost pak přejde. Nemusí dojít ani na plechy nebo ztráty na lidském životě, ale stačí když tak tak zvládne nějakou krizovou situaci nebo ujede z nějakého problému, a ta otrlost padá. Kampaň je cílena na podceňování krizových okamžiků, kdy člověk pod stresem nebo v euforii se začne chovat jinak, než by měl.

Jiří Hojgr

Ptám se záměrně proto, jelikož i vy podporujete podle tiskových materiálů ve spolupráci s Ministerstvem dopravy bezpečnost na silnicích. Pokud byste měli možnost, vysílali byste také tuto kampaň?

Určitě bychom do toho šli. Vysíláme spoty BESIPU z roku 2007 a 2008 a myslím si, že je to potřeba. Začíná se zvětšovat zástup nových řidičů, jsou lidé, kteří jezdí svátečně. I já, když bych měl jít dělat přezkoušení na řidičský průkaz, bych se musel vrátit a prostudovat si vyhlášku, protože, říkám zcela otevřeně, neznám všechna ustanovení a možná bych tím testem neprošel hned napoprvé. Máte nějakou praxi, jezdíte a děláte některé věci automaticky. U té automatiky je dobré, když se zamyslíte, proč to děláte, a jak se to dělá. Tam je kampaň cílená a je zde prostor pro to, aby člověk dostal nějaký návod, že je tu kromě závodů a pořadů i tohle. Nejsme ti, kteří zasáhnou takovou oblast, ale kdybychom se dostali do situace, že budeme pro BESIP zajímaví i z hlediska této kampaně, není problém.

Co se týká spolupráce s Ministerstvem dopravy, počítáte ještě s jejím prohloubením?

Určitě. Tohle byl první krok a chceme dále spolupracovat z hlediska BESIPU a pokračovat v podobných kampaních.

Jako motoristická televize byste měli mít určitý zájem na tom, aby bezpečnost na silnicích probíhala. Přemýšlíte ještě o nějakém jiném způsobu, jak ji zvýšit? Nemyslím tím pouze vysílání klipů od BESIPU, ale i spolupráci s jinými subjekty?

Samozřejmě, že chceme, ale je to o tom, že v současné době spolupracujeme s autoklubem ACA 1213, který dodává dopravní zpravodajství, ve kterém řidiče informujeme o současném dění na silnicích a komunikacích, a to nejen v Praze, ale i v dalších oblastech. V rámci víkendu informujeme o dlouhodobějších uzavírkách. Chceme tuto spolupráci rozšiřovat, nicméně pro takové subjekty začneme být zajímaví až v době, kdy rozšíříme diváckou obec, na čemž v současné době pracujeme. Ještě v letních měsících bychom rádi dokončili smlouvy a dostali se do dalších sítí kabelových a IPTV operátorů a nabídli určitý zásah motoristických fandů a motoristů, kteří by se na takový pořad podívali, a něco by jim přinesl.

Čtenáři si vás jistě pamatují jako ředitele tehdejší Galaxie sport, nyní tedy vedete Sport 5. Můžete porovnat práci v těchto dvou kanálech? Čím se vlastně lišila?

Vedení v programové skladbě a práci s lidmi, ať jsou to internisti nebo externisti, příliš velký rozdíl není. Rozdíl tu trochu je a ten je způsoben časovým úsekem mezi obdobím, kdy začínala Galaxie sport a začínal Sport 5. Mezi těmito dvěma termíny se udála řada věcí v průmyslu kabelových a IPTV televizí. Dnes je tam trošku jiná situace. Galaxie sport vznikla a vysílala v době, kdy byla poptávka operátorů po tematických pořadech, a po sportu v češtině nebo angličtině. Uplynulo šest sedm let, je trošku jiná situace. Malé kabelové televize, které zůstávají na analogu, mají naplněnou programovou nabídku, očekávají povinnost must carry z hlediska terestického digitálního vysílání a tím pádem není tak velká poptávka po tematických programech. Důvodem je to, že je nemají kam dát. Dostávají se na horizont třiceti programů a tím končí. V současné době už je mají. Když si vezmete Novu Cinemu, Primu Cool, Z1, Barrandov, TV 7, tak máte pět programů. A kam je dát? Tam je velký rozdíl. Je to otázka, kdy přejdou na kabelové digitální vysílání a dojde k přerozdělení tak, jak jsme zvyklí, u větších operátorů, kteří s digitálním kabelovým vysíláním nebo IPTV začali. Tady je rozdíl v práci a obchodním jednání. Rozdíl tu je, a je způsoben jinou dobou. Posunuli jsme se o šest let.

A co se týká pracovní stránky, změnilo se co?

Pořád to vidím stejně.

Takže se vám po Galaxii, nyní Nově Sport nestýská?

BRAND24

Po Nově Sport se mi nestýská. Nebudu říkat, že nesleduji ty tematické programy všechny. Kdyby je člověk nesledoval, ustrne v jedné oblasti a možná propadne nějakému sebeuspokojení. Tyto programy je nutné sledovat a zvážit v hlavě určitým způsobem, co se z toho dá využít. Že by se mi nějakým způsobem stýskalo, a že bych vzdychal, že jsem neměl odcházet, to ne. Bylo to svobodné rozhodnutí a nelituji toho. Samozřejmě, že s určitou nostalgií někdy člověk vzpomene, protože s touto televizí začínal a něčeho dosáhla, ale není to tak, že bych si po ní stýskal a vzdychal nad psacím stolem, že jsem neměl odcházet. To určitě ne.

Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz

Myslíte si, že monotématické kanály, jako je např. Sport 5, mají naději na úspěch?

  • Ano
    78 %
  • Ne
    18 %
  • Nevím
    3 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od září 2007 do ledna 2016 byl redaktorem DigiZone.cz. Kromě problematiky pirátství satelitní TV se zajímá také o dálkový příjem televize a VKV rozhlasu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).