První podzimní měsíc je pro službu iAudit provozovanou společností Taylor Nelson Sofres (TNS) mírně zlomový, a to hned ze dvou důvodů. V prvé řadě nepamatuji, že by kdy zpráva Internet Media Usage byla zveřejněna v termínu, natož pak s jednodenním předstihem, jako se stalo nyní. A hlavně – metodologická komise iAuditu a ABC ČR dokončily rok trvající přerod na novou metodiku zpracovávání a zveřejňování výsledků. Aktuální vydání již neobsahuje hodnoty pageview (PV) a unique IP (UIP), které iAudit provází od samotného jeho vzniku. Důsledek této změny je, že se přestanou fixlovat logy a začnou se fixlovat tečky, neb nová metoda rovněž obsahuje temná zákoutí.
Při pohledu na zářijové výsledky je zřejmé, že kombinace špatného počasí a začátku školy vykonaly své. Na portálech, které díky širokému spektru služeb slouží jako barometr nálady publika, byl citelný úbytek zájmu o cestování a počasí, jež vystřídaly komunikace a zábava. První kategorie se týká především freemailů. Freemail Atlasu si polepšil o 18 procent, freemail Seznamu o 27 procent. Freemail Centra nelze hodnotit kvůli chybějícím datům za srpen. Do druhé kategorie spadají hry a kultura. Zde boduje Atlas skrze Dark Elf (552 UV/d; +28 %) a Overland (335 UV/d; +25 %), ale i Filmpubu (1.552 UV/d; +43 %) či Zábavě (2.649 UV/d; +16 %), i když ekonomický přínos těchto služeb je minimálně sporný.
Skokanem měsíce mezi portály je jednoznačně Quick (34.007 UV/d; +93 %), jenže nárůst je dán propadem zapříčiněným povodňovým výpadkem. Regulérním vítězem je Seznam (299.906 UV/d; +19 %), který se i přes nutnost velkého přírůstku v absolutních číslech přiblížil magické hranici 300 tisíc unikátních návštěvníků denně a je větší než všechny ostatní významnější portály dohromady. Pro srovnání: V dubnu letošního roku prodala Mladá fronta Dnes 302.854 výtisků denně. V propastném odstupu následuje Atlas (90.017 UV/d; +11 %) a Centrum, u kterého je známa pouze hodnota 82.496 unikátních návštěvníků denně, neb chybí výsledky za srpen, jak již bylo řečeno.
Svět zpravodajství má jistojistě svého favorita v Blesku, jehož návštěvnost vzrostla o 55 procent na 17.046 unikátních návštěvníků denně, což je jen o tři tisíce méně, než má zpravodajská oblast iDnes. Třebaže inzertní výkon je nesrovnatelný. iDnes jako celek se stále nevymanil ze schizofrenie mezi portálem a zpravodajstvím. Počtem unikátních návštěvníků měsíčně pravda již předstihl Centrum, ale v množství unikátních uživatelů denně Centrum zatím vede. Tato hodnota je dle mého důležitější, protože více pravidelných návštěvníků značí jistou loajalitu. Ústup ze slávy naopak zaznamenaly České noviny (8.693 UV/d; –13 %). Překvapil Neviditelný pes (7.041 UV/d; +2%), který překročil sedmitisícovou hranici.
Ve technologické sféře se husarský kousek podařil Mobil Media. Všechny její relevantní tituly rostly v desítkách procent: Mobil (11.945 UV/d; +30 %), Palmare (1.077 UV/d; +47 %), Technet (3.750 UV/d; +49 %). Důležité je to zejména u Mobilu, který se opět vrátil nad desetitisícovou hladinu. Na skoku Technetu má patrně jistý podíl absorpce serveru Notebooky. Jde již o druhou akvizici v historii Technetu, první byl nákup webu Audionet. Technologické servery vydavatelství Computer Press ve zprávě iAuditu zastoupeny nejsou. Mezi ostatními dominuje Cdr (5.301 UV/d; +21 %) a následují Svět hardware (3.368 UV/d; +20 %) a Grafika (3.153 UV/d; +20%).
iDnes Ekonomika/Fincentrum se nechal strhnout růstovými tendencemi celého iDnes a poskočil o 27 procent na 10.978 unikátních návštěvníků denně. Ať je léto nebo zima, stabilní pozici si udržuje server Aliaweb (6.380 UV/d; +6 %), protože burza dovolené nezná. Na třetím místě se s čtyřprocentním poklesem, 2.181 unikátními návštěvníky denně a jen mírným náskokem před Měšcem (1.926 UV/d; +24 %), usadily Finance. Na chvostu následují Peníze (1.304 UV/d; +6 %), které se – ač nejmenší – dokáží slušně mediálně prosazovat. Příkladem může být včerejší příloha Jak chytře na peníze, jež vyšla jako součást společenského týdeníku Reflex.
A závěrem již pouze souborná čísla. Tento měsíc bylo monitorováno celkem 682 serverů či sekcí serverů, zveřejněno jich bylo celkem 303. Na jednoho uživatele připadá 15,3 sessions, z nichž každá byla dlouhá 11,5 minuty a bylo při ní shlédnuto 9,8 stránky. Průměrný návštěvník strávil za měsíc na Internetu téměř tři hodiny a viděl 150,3 stránky. 36 procent návštěvníků užívá Internet více než šest dnů v měsíci, a tito uživatelé tvoří 65 procent času stráveného uživateli na všech monitorovaných serverech na českém Internetu. Uživatelé, kteří navštíví monitorované servery pouze jedenkrát za měsíc, vytvářejí 18 procent z celkového počtu a jedno procento ze souhrnného času.