Hlavní navigace

Koupila si TOP 09 "líbí" z Indonésie? Spíš doplatila na triky Facebooku

17. 10. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Výzva TOP 09 na Facebooku k účasti ve volbách získala během krátké doby tisíce „líbí“ pocházejících převážně z Asie a také pozornost médií i uživatelů. Zejména proto, že vše vypadalo na typický příběh nakupování „líbí“ a fanoušků.

V pátek TOP 09 zvala na své stránce na Facebooku k volbám. Na tom by nebylo nic zajímavého, kdyby se v sobotu dopoledne u předmětného  příspěvku nesešlo přes 6 tisíc „líbí“ a přes 1 400 komentářů. A počet „líbí“ (Like) v průběhu soboty dále stoupal. Na stránku se zhruba 47 tisíc fanoušky a běžným počtem „lidí mluvících o značce“ maximálně v řádu stovek to bylo něco velmi neobvyklého.

Ještě neobvyklejší byl pohled na složení těch, kdo předmětný příspěvek „lajkovali“. V drtivé většině šlo o uživatele ze zahraničí. A původ nových „příznivců“ strany? Indonésie a Asie vůbec. Občas se někteří z těchto  podivných fanoušků objevili i v komentářích, ale jejich hlavní aktivitou bylo dávání „palce nahoru“. Podle některých odhadů to vypadalo asi tak, že mezi „líbí“ bylo zhruba deset procent z Česka, zbytek byl zahraniční.

Nikoho asi nepřekvapí, že Facebook i média začala řešit, co se stalo. A v převážné většině případů panoval názor, že si TOP 09 prostě někde koupila spousty falešných „líbí“. Respektive, že si prostě koupila „líbí“ a ono se to poněkud zvrtlo.

Petr Ducháček, který má v TOP 09 na starosti online komunikaci i Facebook, se proti tomu, že by strana nakupovala „líbí“ pro tento jeden příspěvek, ohradil. A dodal: „Neučinili jsme tak ani v tomto případě, ani v žádném jiném případě v minulosti. Nikdy tak ani učinit nehodláme.

TOP 09 nejspíš doplatila na nezodpovědnost Facebooku

Petr Ducháček se mimo jiné i vcelku logicky ptá, „Ostatně, k čemu by nám bylo ‚nakupovat‘ lajky ke konkrétnímu příspěvku?“ A má samozřejmě svým způsobem pravdu. Byť jeden důvod by tu být mohl – posílení EdgeRanku, tedy „magického“ čísla, které určuje, jak hodně jsou vidět příspěvky stránky u fanoušků.

Předmětný příspěvek v sobotu dopoledne

Petr Ducháček Lupě nakonec poskytl konkrétní statistiky příspěvku i některé další zajímavé informace. Ta nejpodstatnější je, že se strana tento jeden konkrétní příspěvek rozhodla podpořit penězi. Považovala ho za natolik důležitý, že naplánovala „propagaci“ (nedávno zpřístupněná funkčnost Facebooku) a vyhradila na ni částku 1 500 eur (což byl nejvyšší možný rozpočet z nabídky). V rámci toho zvolila cílení na „přátelé fanoušků“ a nechala „reklamu“ běžet.

V pátek se ještě nic zvláštního nedělo, věci se daly do pohybu až v sobotu. A daly se vcelku očekávat. Facebook při „propagaci“ příspěvků skutečně cílí na přátele fanoušků, ale je docela dobře možné, že v okamžiku, kdy nedokáže splnit požadované cíle, začne cílit ještě šířeji. K něčemu takovému zřejmě došlo i u tohoto příspěvku.

Petr Ducháček se domnívá, že cílení na „přátele přátel“ vedlo k tomu, že se příspěvek objevil u řady „přátel“ lidí, kteří hrají na Facebooku počítačové hry. A přes ně se dostal k poměrně velké skupině „cizinců“, kteří prostě klikali na „líbí“. Tato teorie ukazuje na jeden z problémů Facebooku: pokud ho budete chtít používat pro placenou inzerci, musíte s takto nesmyslným „chováním“ počítat.

Osobně se domnívám, že Facebook ve snaze splnit „slíbené“ možná zacílil ještě šíře. Utvrzuje mě v tom i to, že ve skutečnosti nakonec došlo pouze k vyčerpání zhruba 600 eur. Cílení na „přátele fanoušků“ u stránky s 47 tisíc fanoušky totiž bez problémů musí být schopno dosáhnout na miliony uživatelů (průměrný počet přátel se dříve udával 130, dnes 190 a více).

Pokud vás to zajímá, tak tady je několik čísel z „kampaně“, která nakonec měla 7 158 líbí, 1 352 komentářů a 257 nasdílení. A vedla k tomu, že ji 772 lidí skrylo, 300 označilo jako spam a 14 lidí přestalo být fanoušky stránky.

Počet uživatelů, kteří viděli příspěvek vaší stránky. (Jedineční uživatelé)  857 984
Počet uživatelů, kteří viděli příspěvek vaší stránky v kanálu vybraných příspěvků nebo na panelu používaných aplikací, případně na zdi vaší stránky. (Jedineční uživatelé)  53 048
Počet uživatelů, kteří viděli příspěvek vaší stránky v reklamě nebo ve sponzorovaném příběhu. (Jedineční uživatelé)  778 624
Počet uživatelů, kteří viděli příspěvek vaší stránky v příběhu zveřejněném přítelem. (Jedineční uživatelé)  400 576
Počet zobrazení příspěvku na vaší stránce (Celkový počet)  2 373 674
Počet lidí, kteří klikli do libovolného místa vašich příspěvků (Jedineční uživatelé)  22 566
Počet jedinečných uživatelů, kteří vytvořili příběh o vašem příspěvku na stránce. (Jedineční uživatelé)  8 502
Počet uživatelů, kteří se k vašemu příspěvky vyjádřili negativně. (Jedineční uživatelé)  644
Dlouhodobý Počet negativních ohlasů na váš příspěvek (Celkový počet)  2 137

Jak nenaletět stejně jako TOP 09

Pokud budete chtít na Facebooku podobným způsobem utrácet peníze, zkuste to dělat tak, abyste nedopadli stejně jako TOP 09. V tomto případě došlo nejenom k poněkud trapnému vývoji situace (tisíce „líbí“ z Indonésie jsou prostě zvláštní), ale také k plýtvání penězi na zobrazování příspěvku lidem, kteří rozhodně inzerát neměli vidět.

Jedna z možností, jak se tomuto částečně vyhnout, je nepokoušet se o nerealistické oslovení, nevybírat si tedy tu nejvyšší částku s nejvyšším počtem lidi – zejména pokud jde o pátek a blížící se sobotu, kdy Facebook prostě nemůže poskytnout to, co počítá jako klasický průměr. Bývá rozumné začít na nižších částkách (tím pádem i nižších číslech) a případně později „přihazovat“.

Další možnosti jak ovlivnit to, že vás Facebook tak trochu „nepodvede“ je, že nebudete zkoušet cílit na „přátele fanoušků“, ale prostě jenom na fanoušky. Tím se samozřejmě připravíte o podstatně širší zacílení, ale na druhou stranu budete cílit skutečně na vlastní fanoušky – a to hlavně na ty, kteří váš příspěvek neviděli, protože jim ho Facebook neukázal. Ale ani v tomto případě Facebooku moc nevěřte (příklad – u mé stránky s 2 411 fanoušky Facebook „na fanoušky“ nabízí za 10 USD reach až 11 830 lidí, což moc smysl nedává).

Pokud chcete mít ještě lepší kontrolu nad tím, komu se bude inzerát objevovat, zapomeňte na „Propagaci“ („Promoted post“) a prostě použijte klasickou inzerci a založení kampaně – třeba ve formě Sponzorovaných příběhů („Sponsored stories“) – tam totiž budete moci skutečně cílit. A budete také moci omezit například místo jenom na „Česká republika“ – při trošce štěstí by se tak vaše kampaň neměla do Indonésie dostat.

Nezodpovědný Facebook, nic víc

Nemyslím si, že by za tisíci „líbí“ u příspěvku TOP 09 bylo nakupování „lajků“ či „lajek“ a přikláním se k tomu, že za podivnými čísly stojí skutečně výše popsaný problém. TOP 09 si chtěla koupit větší viditelnost příspěvku a doplatila na klasickou nezodpovědnost Facebooku. 

BRAND24

Ten není schopen zajistit chod vlastního reklamního systému tak, aby fungoval realisticky a ve prospěch inzerentů. A nejspíš to ani nikdy zajišťovat nebude – nemá k tomu důvod. Inzerent utratil peníze a dostal, co si zaplatil. Trochu vinou vlastní nezkušenosti, ale to nikoho u Facebooku nezajímá. 

Patří k tomu i absence jakékoliv technické i uživatelské podpory, zrušené kontakty, nezájem o problémy uživatelů i firem. Při jedné miliardě uživatelů podobná taktika bude ještě dlouho fungovat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).