Předpokládám, že výměnné systémy žijí z prodeje „přebytků“ reklamního prostoru, a mají proto zájem, aby jejich členy byly co nejkvalitnější servery – z toho také plynou jistá omezení pro uživatele. Některá z nich mají všechny systémy buď stejná, nebo velmi podobná, např. zákaz automatického obnovování stránek či maximální objem dat pro jednotlivé rozměry reklamních ploch – u nejběžnějších rozměrů s drobnými odchylkami zhruba takovéto:
Název banneru | Rozměr v pixelech | Velikost s kB |
Micro Button | 88*31 | 3 |
Halfbanner | 234*60 | 10 |
Square Banner | 125*125 | 12 |
Fullbanner | 468*60 | 20 |
(omlouvám se za opakování těm, pro které je to samozřejmost). Jiná omezení jsou zase velmi různá (vyloučení nabídek pornografie, nelegálních produktů, drog aj., někdy dokonce i názorů (!), což při jejich úzkostlivém dodržování může vést až k tomu, že má potom výměnný systém jen šest či sedm členů – ale zase může oprávněně tvrdit, že „image vašeho webu nepokazí“ – viz akr.cz).
V době pionýrských začátků výměnné reklamy bývalo v České republice pravidlem, že správci stránek na nich měli omezeno množství reklamních ploch „svého“ reklamního systému a prakticky vyloučenu reklamu jeho konkurence. Druhá podmínka byla ale postupně odstraňována, a nyní se rýsuje opačný extrém. Většina systémů sice i nadále omezuje jak počet „vlastních“ reklamních ploch, tak celkové množství reklam na stránce:- akr.cz – max. 90 kB všech reklam celkem,
- banner.cz – max. tři fullbannery celkem,
- ireklama.cz 57 kB celkově + max.tři micro buttony 88*31,
- kvantum.cz šest vlastních ploch, max. dvě stejného typu, a celkem 100 kB,
- yo.cz – max. tři bannery celkem,
ale naproti tomu dvě největší služby už začínají být benevolentnější:
- billboard.cz – max. tři vlastní bannery na stránce a podmínka, že „bannery mohou zabírat maximálně 20 % efektivní plochy stránky (což je plocha využitá informacemi)“ – jiných reklam tedy může být i mnohem více, ale při sporu správce billboard.cz posuzuje, zda je jejich množství úměrné objemu informací,
- newLinx zřejmě přichází s naprosto novým přístupem: prakticky přestává omezovat celkové množství reklam.
Tedy přesněji: newLinx má ve svých pravidlech uvedeno:
„Na WWW stránce, kde je umístěn alespoň jeden reklamní banner systému newLinx, může být v celkovém součtu velikostí reklamních bannerů maximálně 70 kB reklamní plochy.“
Opakovaně jsem ale narazil na některé stránky členů systému newLinx, kde bylo společně se zanedbatelným obsahem umístěno 70 kB ploch newLinx a třeba i 100 kB dalších reklam (konkrétně např. zde). Manažer projektu newLinx Petr Skotnica to ale na můj dotaz, zda konkrétně tyto stránky neporušují pravidla jeho systému, překvapivě interpretoval takto:„Pravidla systemu newLinx se tykaji pouze systemu newLinx, ne ostatnich reklamnich systemu. To znamena, ze podle pravidel systemu newLinx nesmi byt na 1 strance vice reklamnich ploch nez je celkovy soucet velikosti 70 kB. To se jedna ale pouze o reklamni plochy systemu newLinx. Nemuzeme do tohoto pravidla zapocitavat reklamni plochy jinych systemu, nezname jejich omezeni velikosti jednotlivych reklamnich ploch.“ (email z 23.4.2002)
Resp. na můj opakovaný dotaz upřesnil:
„Nemuzete ovsem do celkoveho poctu reklamnich ploch zapocitavat reklamni plochy i ostatnich reklamnich systemu, protoze o tom se v bode 6 pravidel systemu (http://newlinx.adrenaline.cz/?page=Rules) nepise, ze se jedna i o reklami plochy jinych reklamnich systemu, nez je system newLinx.“ (další email z 23.4.2002)
Pokud se ale správci výměnného systému začínají otevřeně chovat takto benevolentně, je jasné, že se záhy musí objevit koumáci, kteří si na stránky dají klidně třeba 200 kB i více reklamních ploch, čímž samozřejmě naprosto znehodnotí prostor jinak „slušných“ uživatelů, který se na takové stránce ocitne také.
(Tolerance newLinx jde ale ještě dál – nevadí mu dokonce ani stránky, kde vůbec nic není, a – nevím proč – předpokládají, že nějaký uživatel bude třikrát rolovat prázdnou obrazovku, aby se podíval na dvě reklamy newLinx v patičce – viz zde, ale to už je zase trochu jiné téma).
Vzhledem k jistému konkurenčnímu prostředí zatím mohou ti, jimž by se současný přístup newLinx nelíbil, relativně snadno přejít jinam. Jestliže se ale podobné uvolnění „mravů“ v rámci konkurenčního boje dále rozšíří, je docela možné, že to bude znamenat zároveň i definitivní konec výměnných reklamních systémů – vzhledem k snadno očekávatelnému poklesu jejich „účinnosti“ by totiž zcela jistě zanikl i zájem případných platících inzerentů.