Proč Prima odsouvá svůj třetí kanál na vedlejší kolej?

21. 6. 2009
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: 115393
Až dosud žádný z projektů „velkých televizí“ nestartoval v naprosté mediální tichosti a úplné izolaci od mediální reality. Nová stanice televize Prima s názvem R1 je výjimkou. Její dosavadní existence budí dojem, jakoby se o ní ani nemělo vědět. Regionální televize sdružené pod stejnou značkou získaly v minulosti víc mediálního prostoru než tento nový celoplošný kanál.

I regionální televize startovaly s větší úctou…

Vzpomínáte si ještě na spuštění projektu regionálních televizí R1, které proběhlo v minulém roce? Prima tehdy sjednotila síť regionálních televizí, se kterými sdílí vysílací frekvence, a které zároveň stoprocentně ovládá prostřednictvím společnosti Regio media. Tehdy pod značku R1 přešlo sedm regionálních televizí, jejichž hlavní programovou naplní je pořad Minuty regionu a soutěž 5 proti 5, kterou regionální televize vysílají pod svým logem.

Prima u této příležitosti připravila pro novináře tiskovou zprávu a balíček informací, ve kterých svou novou síť televizí hrdě vychválila. Podobný postup je běžný při spouštění jakéhokoliv nového projektu. Klíčový není obsah, nýbrž forma. Důležité je, aby provozovatel dokázal svůj produkt dobře prodat. To ale zjevně není případ nové celoplošné televize R1, která sdílí programovou pozici s Primou Cool.

Celoplošná R1 vysílá už týden, ale nebýt serveru DigiZone.cz, možná by si toho nikdo nevšiml. Vedení Primy svůj nový kanál nijak neohlásilo, nekonala se žádná tisková konference, dokonce nebyla vydána ani standardní tisková zpráva. Neobjevily se žádné ambiciózní plány ani očekávání, Prima dokonce nikde nepublikovala ani programové schéma nové televize. Zkrátka, jako by nový celoplošný kanál ani neexistoval.

Kolik je způsobů jak zachránit licenci?

Každému, kdo trochu sleduje dění v médiích, musí být jasné, že celoplošná televize R1 vznikla jenom proto, aby Primě nepropadla jedna digitální licence. A že si komerční dvojka v současné nelehké situaci na televizním trhu nemohla dovolit spustit plnohodnotný třetí kanál. Takže vlastně R1 vysílá jen proto, že musí. Ani to ale není důvod, aby ji Prima dávala na vedlejší kolej.

Pět hodin vysílání se dá určitě využít efektivněji než na uvedení tří málo známých seriálů ze zahraniční produkce. Pokud by Prima chtěla využít potenciál svého skromného projektu, určitě by ho nemusela zatajovat. Dopolední vysílací čas by mohla využít jako „inkubátor“ svých nových pořadů nebo formátů. Mohla by uvést i starší seriály vlastní produkce, které by si část diváků (divaček) ráda připomněla. Například první díly Rodinných pout, Letiště nebo Bazén. Je velmi malá pravděpodobnost, že se tyto seriály ještě někdy objeví na hlavní Primě. Na R1 by mohly nejen vyplnit prostor, ale i zaujmout část publika, kterou chce Prima na tento program nalákat.

MM Influenceři

Jde Primě o diváka?

R1 má nespornou výhodu v tom, že se nemusí honit za sledovaností. I díky tomu nemusí dělat ukvapené programové změny a divákům může nabídnout pořady, které jim neutne v polovině série kvůli nízké sledovanosti. Potenciálním reklamním klientům může dát bezkonkurenčně nejnižší ceny reklamy na celoplošné televizi.

Jelikož Prima nevkládá do tohoto kanálu v krátkodobém horizontu prakticky žádné naděje, tak na něm ani nemá co ztratit. Pokud by ho přes své komunikační kanály dostala do povědomí diváků, byla by alespoň teoretická šance, že nový program překvapí. Alespoň tím, že moc neprodělá. Jenže pokud ho už předem odsouvá na vedlejší kolej a prakticky vůbec ho nepodporuje, tak se dá těžko věřit oblíbené frázi všech televizí, že jim jde o diváka.

Jak často jste sledovali R1 v prvním týdnu?

Autor článku

Autor byl šéfredaktorem severu Digitálně.tv, oficiálního státního informačního webu k přechodu na digitální televizní vysílání. V minulosti vedl internetové deníky RadioTV.cz a RadioTV.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).