Hlavní navigace

Ruský Internet slaví dvacetiny a velcí hráči expandují do zahraničí

16. 4. 2014
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Internet se v Rusku stal jedním z důležitých pilířů pohánějících tamní ekonomiku. Roste dvojciferným tempem a tento trend si podle všeho udrží i v následujících letech.

Ruský Internet v těchto dnech slaví významné jubileum. Minulé pondělí uplynulo 20 let od okamžiku, kdy byla mezinárodní organizací ICANN zaregistrována doména nejvyšší úrovně .ru. Ačkoli jde spíše o výročí ruské národní domény, 7. duben 1994 je obecně vnímán jako datum, od kterého se začíná odvíjet historie ruského Internetu alias Runetu.

Při příležitosti letošního kulatého výročí některé ruské zpravodajské servery připravily speciální série článků mapující minulost a současnost Runetu, který se za posledních dvacet let vyhoupl, co do počtu uživatelů, na přední příčky v Evropě a na 6. místo na světě.

Vznikla také speciální webová stránka a výročí neopomněli okomentovat ani ruští politici. Bývalý prezident a současný premiér Dmitrij Medvěděv dokonce natočil při této příležitosti pětiminutové video.

Runet urazil za posledních dvacet let opravdu ohromný kus cesty. Dnes má podle statistik, které zmiňuje i ruský premiér, 70 milionů uživatelů, což je zhruba polovina ruské populace. Před deseti lety to bylo jen necelých 15 milionů uživatelů, přičemž velká část z nich připadala na obyvatele Moskvy a Petrohradu.


Autor: Gemius

Domén .ru je dnes registrováno přes 850 tisíc, o deset let dříve jich bylo o 600 tisíc méně.

Obrovský boom ale Runet zažívá v posledních letech. Za poslední čtyři roky se více než zdvojnásobil počet lidí, kteří mají k dispozici vysokorychlostní internetovou přípojku. Podle společnosti Advanced Communications & Media přesáhl ve druhém čtvrtletí roku 2013 počet předplatitelů broadbandu v Rusku hranici 23 milionů.


Autor: Advanced Communications & Media

Noví uživatelé Runetu pochází hlavně z regionů, přičemž mnoho z nich se připojuje k Internetu prostřednictvím mobilu.

Penetrace Internetu 2012 versus 2013.
Autor: Манн, Иванов и Фербер

Penetrace Internetu 2012 versus 2013.

E-komerce roste dvojciferným tempem

Internet se v Rusku postupně stal jedním z důležitých pilířů pohánějících tamní ekonomiku. V roce 2012 se z 1,3 % podílel na ruském HDP. Tamní e-komerce trh patří k nejrychleji rostoucím na světě a v současné době je jedním z pěti největších v Evropě.

Aktuální čísla za loňský rok ukazují, proč na něm chtějí uspět všichni velcí globální hráči. Loni se v ruském e-komerce protočilo 17,1 miliardy dolarů (340 miliard korun), to je o 31,5 % více než v roce 2012. Pokud porovnáme hodnoty v rublech, je meziroční růst ještě o něco vyšší, a to 34,3 %.

Fyzického zboží se prodalo za 11,7 miliardy dolarů, zbytek, tedy 5,7 miliardy dolarů, připadá na nefyzické zboží a služby, například letenky, vlakové jízdenky, lístky do kina, ale i na digitální obsah. Z fyzického zboží šla nejvíce na odbyt elektronika, s velkým odstupem následována oblečením a obuví.

Aktivních je v Rusku přes 30 tisíc e-shopů. Tedy zhruba tolik, co v několikanásobně menším Česku, které je ale v tomto ukazateli v přepočtu na jednoho obyvatele opravdovým světovým šampionem.

Tip: TOP 20 ruských internetových prodejců podle časopisu Forbes

Rusové nakupují s oblibou v zahraničí

Rusové ukazují svůj nákupní apetit nejen na ruských e-shopech, ale i na těch zahraničních. Loni v nich utratili 3,4 miliardy dolarů. Nejoblíbenější jsou nákupy přes Ebay, Alibaba.com či Amazon. Stále rostoucí objem peněz utracených v zahraničních e-shopech se pochopitelně příliš nezamlouvá ruským internetovým obchodníkům.

Situace by se mohla změnit poté, co jejich nářky vyslyšel prezident Vladimir Putin a od letošního roku změnil systém pro osvobozování zásilek ze zahraničí od cla. Dosud totiž měli Rusové možnost si ze zahraničí nechat každý měsíc poslat zboží v celkové hodnotě do 1000 eur, aniž by museli platit clo. Nově bude clu ve výši 30 % podléhat každá zásilka v hodnotě vyšší než 150 eur.

Yandex a spol.

Dlouhou dobu bylo Rusko v českých médiích zmiňováno jako země, ve které se Googlu nepodařilo ovládnout trh vyhledávání a porazit lokálního hráče. Zatímco v Česku se Googlu už zřejmě podařilo Seznam dohnat, v Rusku je Yandex, co se týče tržního podílu ve vyhledávání, stále jasnou jedničkou.

Statistiky Liveinternet.ru mu připisují více než šedesátiprocentní podíl, kdežto Google nedosahuje ani hranice 30 %. I přes vzájemnou rivalitu se ale zástupci firem letos v únoru dohodli na spolupráci v oblasti reklamy.

Yandex s českým Seznamem nespojovala jen skutečnost, že obě firmy dokázaly úspěšně vzdorovat expanzi Googlu. Jeden čas mezi nimi probíhala čilá komunikace a dokonce se objevily spekulace, že by Yandex mohl mít zájem Seznam koupit.

Šéf Yandexu Arkadij Volož diskutuje v roce 2009 se zástupci Seznamu. Zleva Michal Feix, současný výkonný ředitel firmy a Pavel Zima, generální ředitel Seznamu.

Šéf Yandexu Arkadij Volož diskutuje v roce 2009 se zástupci Seznamu. Zleva Michal Feix, současný výkonný ředitel firmy a Pavel Zima, generální ředitel Seznamu.

Ruskému vyhledávači totiž začalo být Rusko malé. Nejdříve expandoval do bývalých postsovětských republik (Ukrajina, Bělorusko a Kazachstán). Zatímco tento krok byl vcelku logický, když Yandex vstupoval před dvěma lety do Turecka, někteří nechápavě kroutili hlavou. Nedlouho poté dokonce představitelé firmy naznačovali, že by Yandex mohl expandovat i do některých zemí v Evropě.

Nejnověji představitelé Yandexu hovoří o možném vstupu na některý z trhů na Blízkém východě. Vše se prý bude odvíjet od toho, jak se firmě v Turecku podaří uspět. Zatím nepostupuje moc rychle a pokud chce šéf turecké pobočky splnit plán na zisk třetinového podílu na tamním trhu (do pěti let od vstupu), bude muset značně zintenzivnit své úsilí. Po dvou letech se totiž podíl Yandexu vyšplhal na tři procenta.

Yandex se transformuje v globální firmu, ale vstupovat hodlá jen na trhy, kde cítí příležitost obsadit rychle zajímavé pozice. Nabízí vlastní cloudové úložiště, appstore, prohlížeč a nedávno přišel i s vlastní verzí Androidu pojmenovanou Android.Kit. Firmě, která v roce 2011 vstoupila na americkou burzu NASDAQ, se daří. Za loňský rok dosáhla příjmů 1,3 miliardy dolarů, což představuje meziroční nárůst o 37 %. Zisk činil 371 milionů dolarů, o 38 % více než v roce 2012.

Mail.ru

Podobný růst hlásí i skupina Mail.ru, jejíž weby v Rusku navštěvuje denně 85 % tamní internetové populace.V roce 2013 ji stoupl zisk o 36 % na 11,5 miliardy rublů (zhruba 6,4 miliardy Kč).

Také ona se snaží prorazit v zahraničí. Loni v listopadu začala pod značkou my.com nabízet své aplikace ve Spojených státech. Do portfolia Mail.ru Group patří nejen stejnojmenný portál a freemail, ale také například ICQ či v Rusku populární sociální síť Odnoklassniki.

Nově drží také majoritu v další ruské sociální síti Vkontakte. Když se její zakladatel Pavel Durov v lednu zbavoval posledních 12 % akcií, bylo zřejmé, že kupec Ivan Tavrin, šéf druhého největšího ruského mobilního operátora Megafon, je pouhým prostředníkem. Za necelé dva měsíce se jejich majitelem stala Mail.ru Group, která ve firmě dosud držela podíl ve výši 40 %.

Připomeňme, že síť VKontakte se nedávno dostala pod palbu velkých hudebních labelů, protože umožňuje sdílet a nahrávat hudbu. Sony, Universal a Warner Music prostřednictvím Mezinárodní unie hudebního průmyslu (IFPI) obvinily druhou největší sociální síť v Evropě z vytvoření obrovské hudební knihovny bez toho, že by byla ošetřena autorská práva. To, že lidé používají VKontakte nejen jako sociální síť, ale také jako bezplatné kino a audiotéku, potvrzují i čísla. Zatímco uživatelé Facebooku stráví na jedno přihlášení na sociální síti v průměru tři minuty, u uživatelů VKontakte to je 40 minut.

Mail.ru Group kromě ruských internetových projektů čile investuje i v zahraničí. Do poloviny loňského roku například držela nezanedbatelný podíl akcií Facebooku.

Není náhodou, že za nejbohatšího internetového podnikatele v Rusku je označován Ališer Usmanov, spolumajitel Mail.ru a MegaFonu. V žebříčku sestaveném listem Kommersant výrazně odskočil dalším v pořadí Olegu Tinkovovi a Arkadiji Voložovi, jednomu ze zakladatelů Yandexu.

Prostřednictvím USM Holdings vlastní Usmanov i akcie dalších internetových firem jako Apple, Groupon, Twitter, Zynga, Spotify Airbnb, Alibaba či 360buy.+

Ruský Internet ale není jen Yandex a Mail.ru. Nejdůležitější weby, jejich návštěvnost, ale také vlastníky najdete v následující přehledné infografice, kterou zpracoval Фонд российских интернет-инициатив (ФРИИ). Data jsou aktuální k únoru 2014. (Infografika v originální velikosti je k dispozici zde)

Ruská média si všímají, že jak Yandex, tak Mail.ru Group na rozdíl od Googlu či Yahoo v poslední době příliš neinvestují do nákupu internetových firem. Zatímco Google od začátku minulého roku utratil za akvizice devíti internetových společností 3,3 miliardy dolarů a Yahoo nalilo do 28 projektů 1,1 miliardy dolarů, Yandex ve stejném období koupil v Rusku jedinou společnost. Osmdesát milionů dolarů zaplatil za filmový portál KinoPoisk. Mail.ru koupila jen výše zmiňovaný dvanáctiprocentní podíl v sociální síti Vkontakte.

Na druhou stranu mají jak Yandex tak Mail.ru v Rusku tak silnou pozici, že udržení výrazného růstu mohou dosáhnout pouze expanzí na další trhy. Mail.ru Group, jejíž akcie se od roku 2010 obchodují na londýnské burze, si přijde v dohledné době pro další kapitál i na tu moskevskou. V souvislosti s oznámeným vstupem se objevily spekulace, že svůj podíl (29 %) v Mail.ru Group plánuje prodat jihoafrický Naspers, který v Česku provozuje například aukční server Aukro.cz. Dá se tedy předpokládat, že letos bude na ruském Internetu ještě veselo.

Růst ruského internetového trhu se jen tak nezastaví. Analytici mu předpovídají pravidelný dvouciferný růst až do roku 2018. V průměru by měl každý rok vyrůst o 15 až 20 %.

Kdo jsou největší ruští internetoví miliardáři? Podívejte se do galerie:

Blokování obsahu

Ruská vláda oficiálně rozvoj Runetu a internetových projektů podporuje. Investuje například do rozvoje své vlastní verze Silicon Valley nedaleko Moskvy u vesnice Skolkovo. Je také jedním ze zakladatelů společnosti Russian Venture Company, která investuje právě do technologických a internetových firem.

Na druhou stranu je už delší dobu patrná snaha úřadů mít ruský Internet pod kontrolou a cenzurovat jeho obsah. Tyto snahy vygradovaly před necelými dvěma lety schválením zákona, který úřadu pro dohled nad médii Roskomnadzor dal do rukou pravomoci nevhodný obsah (stránky obsahující zakázanou pornografii, nabádající ke konzumaci drog nebo propagující sebevraždy a extremismus) blokovat.

BRAND24

Podle kritiků je ale zákon definován velmi vágně a ruské úřady jej zneužívají k cenzuře. Jejich představitelé sice takovou interpretaci odmítají, jenže například nedávné zablokování webů předních postav ruské opozice, na nichž se objevovaly kritické názory vůči režimu Vladimira Putina, je jasným dokladem toho, že pod nálepku extremismu se dá v Rusku schovat leccos.

Pravomoci Roskomnadzoru navíc letos výrazně posílily. Díky tzv. náhubkovému zákonu, který vstoupil v platnost 1. února,  může nařídit blokování webů, aniž by k tomu potřeboval soudní rozhodnutí. Problémy mají v poslední době na ruském Internetu i hráči pokeru. Roskomnadzor totiž koncem března přidal na blacklist blokovaných stránek 50 heren včetně PokerStars.com.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).