Hlavní navigace

Seznam, nic problémovějšího neznám?

24. 5. 2005
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Co jiného člověka napadne, když během několika málo dní narazí na tolik stížností na největší český portál? Seznam přirozeně inovuje několik produktů najednou, což zvyšuje riziko výskytu chyb, a problémy se nevyhýbají ani zavedeným službám. O čem to mluvím? O válce jedničky v informačních technologiích a systémech Seznamu s technologiemi.

Co jiného člověka napadne, když během několika málo dní narazí na tolik stížností na největší český portál? Seznam přirozeně inovuje několik produktů najednou, což zvyšuje riziko výskytu chyb, a problémy se nevyhýbají ani zavedeným službám. O čem to mluvím? O válce jedničky v informačních technologiích a systémech Seznamu s technologiemi.

Bolestný upgrade Mapy.cz

Z pera Filipa Rožánka pochází krátký test funkčnosti vylepšené služby Mapy.cz (údajně pro Seznam nejdražší služby vzhledem k ceně za obslouženého uživatele). Už název článku Mapy od Seznamu – nefunkční nesmysl předznamenává, jak to dopadlo. Systém dokázal uspokojivě odpovědět na necelou polovinu zkoušených dotazů, zbytek republiky úporně zapíral.

Naštěstí tak špatnou zkušenost nemám. Mnou testované adresy většinou byly nalezeny. Špatné je jen hledání zapadlejších adres a většinou pomůže vynechání čísla domu. Možná stačilo pár dnů a nový systém se „usadil“. K timeoutům už vůbec nedochází a návštěvníci se mohou těšit z nových funkcí (aktuální dopravní informace a rychlejší plánování tras díky nenápadnému propojení záložky Vyhledávání s Plánovačem tras).

Nedostupný Sweb

Po dobu několika dnů se na blog Romana Pichlíka nemohl dostat žádný ze zahraničních čtenářů a spojení se nedařilo ani cizokrajným službám (W3C Validator, Blogger, Atomz). Zkušenost s péčí o zákazníka popisuje článek Jak mi stávkoval blog aneb o podivuhodném Helpdesku portálu Seznam.

K nápravě potichu došlo, možná (a to je čirá spekulace) až po osobní intervenci Iva Lukačoviče, kterému tonoucí Roman Pichlík napsal. Platí asi pouze několik desetikorun za rok, ale přece jen to z něj dělá zákazníka, kterému by se měla technická podpora věnovat. V průběhu psaní glosy se k tomu „duchovní otec“ Seznamu vyjádřil na svém blogu v příspěvku Střípky: aktuální info o našem helpdesku a Swebu, kde přiznává nedostatečnou kapacitu zahraniční linky Swebu a personální problémy infolinky.

Vyhledávání na Seznamu

V polovině března, po roce a půl vývoje a proinvestovaných osmi milionech korun, Seznam nasadil vlastní vyhledávací technologii. Přepracované zobrazení výsledků se stalo v očích některých uživatelů úplnou pohromou. A nejde jen o drobnosti typu: proč mají reklamní odkazy nadpis „garantované firmy“. Nechápete to jako (neetické) skrývání faktu, že je to reklama?

Vlasy si rvou především inzerenti, kteří na změny doplatí (což ale neznamená, že jiní nejsou spokojení, protože novinky jim naopak návštěvnost zvýšily). Na průběh jedné z reklamací, kterou musel Seznam řešit a nedařilo se mu to podle představ inzerenta, se dokonce můžete podívat na speciálním webu http://www.seznam-a-reklamace.cz/.

Jednou z nových funkcí je našeptávač (taková ta nápověda hledaných výrazů xkrát zadáno), který Seznam pravděpodobně okopíroval od Googlu (Google Suggest). Je to funkce, jejíž smysl je nejasný. Možná je pravdivá orwellovská teorie, že ze strany Seznamu je toto špehování (přesněji denní průměr z delšího časového období) krokem podporujícím inzerci podle klíčových slov. Někdo se raduje, že je Seznam o krok blíže textové reklamě a PPC, jiný si zoufá, že na Seznamu pouze přibylo další místo pro reklamu.

V konferenci seo.nawebu.cz se debatovalo o chybě robota, který indexuje webové stránky, a vypisování odkazů fulltextu. Problém s nahrazením & za & v URL měl za následek vypisování nefunkčních odkazů. Seznam, najdu tam, co neznám.

Jednohubky

Před časem hlavu mohlo leckomu zamotat také řazení položek katalogu, které je nyní na titulní straně abecední. Seznam na rozdíl od ostatních vsadil na rejstříkové uspořádání, které je prý pro většinu uživatelů přirozenější. Nevím, jak na průměrného uživatele (existuje-li, nechť se prosím ozve) vybraných 90 položek působí. Mě spíše odrazuje, ale možná spadám do staré školy, a tedy mezi uživatele reptající nad touto originalitou.

Evergreenem je e-mail na celý život, samozřejmě myslím ten pro nemluvňata, ne ten od Atlasu, který má stejný slogan v názvu stránky. Nerad bych opisoval, a proto rovnou odkážu na povzdech Eduarda Hlavy Dvougigáč má stejná střeva, který chybu, jež „velmi pravděpodobně není na naší straně“, velmi trefně komentuje. Také se se zlobivými komponentami potkáváte při hromadném mazání spamu?

KL24

Kdo nic nedělá, nic nezkazí

Musím dodat, že Seznam.cz, a.s. (už devátým rokem) provozuje mnoho dalších služeb, u kterých není důvod pochybovat o spokojenosti uživatelů/zákaz­níků. O výjimečnosti společnosti svědčí i letošní vítězství v kategorii Informační technologie a systémy žebříčku 100 obdivovaných firem České republiky, vyhlašované v rámci CZECH TOP 100 (loni čtvrté místo). Dělá toho zkrátka hodně, což mu udržuje pozici provozovatele nejnavštěvova­nějších míst českého Internetu, ale i snadný terč pro glosy, jako je tato.

Je přirozené, že se občas něco nepodaří. Nesešlo se toho teď ale u Seznamu nějak moc najednou? Škoda, že u glosy nemůže být anketa. Jak byste v ní Seznamu poradili? Problémy běžně u podobných projektů vznikají, a ani jednička na českém Internetu tomu nemůže zabránit? Nebo by Seznam měl polevit v inovacích a zaměřit se na funkčnost a kvalitu? Nebo by dokonce měl vrátit diplom za první místo? To by se ovšem stal letošním vítězem Microsoft s.r.o.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autora baví grafický design, analýza a implementace webových aplikací. Má nechutný smysl pro detail a špatnou paměť. Po praktické střední škole. Se zaměřil na aplikovanou informatiku.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).