Hlavní navigace

Seznam se spojí s Právem

18. 11. 2002
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Seznam je sice z hlediska změn patrně nejkonzervativnějším českým internetovým portálem, přesto si však na Nový rok dopřeje jednu skutečně pořádnou. Podle neoficiálních zpráv se totiž chystá změnit své Novinky na klasický zpravodajský server, jakým je například iDnes, který bude provozovat ve spolupráci s deníkem Právo.

Scéna zpravodajských serverů na Internetu je už několik let poměrně stálá. Roli hegemona si celkem pohodlně udržuje iDnes, který se v minulých letech pustil do velkého, skoro až „portálového“ rozletu, takže dnes vedle čistého zpravodajství nabízí i řadu dalších služeb. Konkurenční servery následují až s podstatným odstupem – České noviny jsou oproti Zprávy.iDnes ani ne poloviční, zhruba stejným počtem návštěvníků se mohou pochlubit i Lidovky (nepřímo též z rodiny iDnes). Jen kolem 15 tisíc unikátních návštěvníků se týdně přijde podívat na Mojenoviny, což je pro srovnání jen o něco málo více než na Lupu; v případě všeobecného zpravodajského serveru tedy jednoznačně výsledek nic moc. Z dalších hráčů stojí za zmínku internetová odnož Práva s názvem Flashnews: její návštěvnost se však v iDotu neměří a podle mého názoru může být zhruba srovnatelná s Mojenoviny. Velmi slušnými čísly se naopak může pochlubit Blesk, který však ze standardního schématu internetového zpravodajství vybočuje.

Do oblasti zpravodajství vystrkují své růžky i všechny tuzemské portály. Konkrétní podoba bývá mírně odlišná, všechny však staví především na agenturním zpravodajství, které je tedy napříč celým Internetem stejné. Zájem publika tomu odpovídá: na Atlasu jen 18 tisíc návštěvníků týdně, na Centru sice třikrát tolik, ale příslušná sekce v iDotu zahrnuje vedle čistého zpravodajství i některé další oblasti. Poněkud nejasná je situace v případě Seznamu, který provozuje jednak server Novinky, jehož obsah je však poněkud smíšený a rozhodně nejde o klasické zpravodajství, jednak velmi jednoduché zprávy v rámci služby Můj Seznam. Ve všech případech se však jedná spíše o „přidruženou výrobu“, která má své kořeny v expanzivním období vývoje českých portálů pod heslem „Má-li zpravodajství konkurence, my musíme taky“.

Současný status quo se však brzy stane minulostí. Seznam sice dosud své plány oficiálně neoznámil, neoficiálně se však nijak netají tím, že hodlá výrazným způsobem změnit náplň svých Novinek. Tento server vznikl v nadšenecké době roku 1998 a zprvu se snažil být zábavně-zpravodajským serverem, který stavěl na článcích známých osobností (Jiří Peterka, Petr Koubský, Miloš Čermák, Tomáš Baldýnský, Daniel Dočekal, František Fuka apod.). Postupem času se jeho obsah změnil a v současné době je poněkud nevyhraněnou směskou článků, jejichž úroveň je často dost rozdílná – stále zde vycházejí doslova skvosty, ale i texty, které by asi jinde měly s otištěním problém. Zasvěcení pozorovatelé tvrdí, že se tento server v Seznamu už dlouhou dobu potýká s lehkým nezájmem: finančně se sice pohybuje v černých číslech, ale návštěvnost je vedle samotného portálu zanedbatelná a obsahem navíc příliš nezapadá do celkové koncepce.

Po několika letech bez výrazné inovace se však Novinky na přelomu roku otřesou v základech. Výsledkem by měl být klasický zpravodajský server, který sice i nadále ponese samostatnou značku Novinky, v rámci Seznamu však bude výrazně podporován. Seznam se přitom nehodlá pouštět na nebezpečné pole tvorby vlastního obsahu – tuto starost přenechá redaktorům deníku Právo. Jeho vydavatel, společnost Borgis, přitom své dosavadní snažení na Internetu ukončí a nadále se bude věnovat jen společnému projektu; doména flashnews.cz tedy bude fungovat jen jako alias pro Novinky. Seznam by měl zajistit především návštěvníky, což patrně nebude problém, a také se postarat o obchodní stránku věci. Představitelé Seznamu se přitom netají optimismem, že se miliony za inzerci jen pohrnou. Podle některých názorů by sice společnému projektu mohlo uškodit spojení s Právem, jehož čtenářská obec (a levicová orientace) příliš neodpovídá dnešním uživatelům Internetu, osobně to však nepovažuji za relevantní problém.

Detaily celé spolupráce jsou dosud nejasné, přesto je k dispozici dost informací na to, abychom si mohli udělat obrázek o jeho přínosech pro obě strany. Uvítat ji musejí především představitelé Borgisu: Flashnews neudělaly díru do světa, ale spíše do rozpočtu. Podle mého názoru hubené reklamní příjmy nedokázaly pokrýt ani – jak znalci tvrdí – velmi nízké náklady na jejich produkování. Nový projekt se zaručenou návštěvností by v tomto směru měl přinést zásadní obrat. Spokojeností se však netají ani Seznam, kde se ostatně celá myšlenka zrodila. Vyprodanost titulní strany, která dnes tvoří velkou část jeho inzertních příjmů, je v podstatě stoprocentní, takže nezbývá než hledat nové plochy, kde by se reklama dala prodávat. V této souvislosti je zajímavá i další neoficiální zpráva, podle které se Seznam dává i na dráhu mediálního zastupitelství a v příštím roce bude prodávat reklamu na Blesku, který dosud exkluzivně zastupuje M.I.A.. Vzhledem k tomu, že vydavatel Blesku, vydavatelství Ringier, dává už nějaký čas najevo svůj zájem o případnou koupi Práva, skoro to vypadá, že nám na Internetu vzniká další mediální kolos.

wt100 2024 EARLY

Logickým konkurentem je především iDnes. Mezi Seznamem a iDnesem přitom v minulosti panovala spíše atmosféra tvůrčí spolupráce než konkurenčního boje. Výsledkem byla nejen spolupráce na finanční sekci Seznam Peníze, jejíž obsah připravuje Fincentrum, ale i různé společné projekty, jako bylo například zpravodajství z letošní olympiády. iDnes byl ostatně prvním, na koho se Seznam obrátil se svým nápadem na proměnu Novinek, k domluvě však nedošlo. Těžko říci, zda se v tomto případě Seznam skutečně snažil o dohodu nebo zda bylo předem jasné, že na dané podmínky iDnes nepřistoupí a jednalo spíše o zdvořilostní nabídku s ohledem na dosavadní spolupráci. Na první pohled se však zdá, že pravděpodobnější je druhá varianta: angažmá na Novinkách by iDnesu v podstatě nic nepřineslo, což muselo být lidem ze Seznamu jasné.

iDnesu může v Novinkách vyrůst silný konkurent, jeho pozici však podle mého názoru neohrozí. Síla Seznamu je sice velká, ale iDnes má na druhou stranu zázemí tištěného deníku, což se odráží nejen na kvalitě a šíři zpravodajství. Nemyslím si proto, že by se iDnes musel obávat nějakého zásadního poklesu návštěvnosti – spíše se „objeví“ noví konzumenti zpravodajství, které Seznam na Novinky přivede. Složitější otázka se však týká inzertních příjmů: tady už by iDnes příchod nového hráče pocítit mohl, ale přesto se nedomnívám, že by mělo jít o nějaký zásadní otřes.

Mrzí vás, že Novinky ve své tradiční podobě končí?

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).