Týdenní revize: Google posílil, Jyxo hlásí přestup

17. 11. 2007
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 29
Podle aktuálních čísel Navrcholu.cz Google posílil svoji pozici mezi českými vyhledávači na úkor menších hráčů, jako je Jyxo. To začalo dodávat vyhledávání Telefónice O2. BSA znovu útočí na piráty a Sdružení pro internetovou reklamu spustilo dlouho očekávaný AdMonitoring. A aby toho nebylo málo, Evropská komise ohlásila velké plány v oblasti regulace telekomunikací. Budete číst Respekt na desktopu, nebo zůstanete u starého dobrého... webu?

Pravidelný přehled týdenních událostí začněme tématem, které částečně spadá ještě do týdne předchozího: 7. listopad se má podle pořadatelů nápadité iniciativy stát Dnem proti spamu. Proč? Protože úřady v Česku na boj s moderní hrozbou nestačí. Zajímalo nás proto, jak velký problém spam v Česku opravdu je. Oslovené portály (provozovatelé zřejmě největších zdejších mailserverů) se shodly na tom, že spam je problém, se kterým se jim však (jak jinak) daří úspěšně bojovat. Úřad na ochranu osobních údajů pak přispěl do mlýna svojí statistickou troškou, kterou lze číst více způsoby: podání je hodně, pokut málo.
Helena Nykodýmová: Na mapě spamu zůstává Česko hlavně cílovou destinací

Se spamem také úzce souvisí problematika bezpečnosti, protože spam dnes často slouží jako pomocník internetové kriminalitě. A bezpečnost je čím dál větším tématem ve vztahu k dětem a jejich aktivnímu využívání Internetu, což si uvědomuje i Evropská unie. Pražská konference k projektu Safer Internet ukázala, o co těmto aktivitám vlastně jde: nechtějí Internet omezovat ani blokovat, ale naopak podporovat jeho intenzivnější (ale současně bezpečnější) využití. Konkrétní opatření na ochranu dětí a mladistvých chystají i naši mobilní operátoři. A ambiciózní plány kolem „kybernetické bezpečnosti“ má i naše ministerstvo vnitra.
Jiří Peterka: Stalo se: za Internet bezpečnější

Bezpečnost však samozřejmě není jediným zájmem EU na Internetu. Evropská komise představila v úterý návrh nového regulačního rámce telekomunikací. Obsahuje celou řadu změn, včetně zřízení nového celoevropského super-regulátora. Ten bude ale jen poradním a konzultačním orgánem, bez výkonných pravomocí. Ty naopak chce na sebe, ve zvýšené míře, strhnout samotná Komise. Jako nové (krajní) regulační opatření navrhuje i strukturální separaci, oddělující síť od služeb.
Jiří Peterka: Nová vize telekomunikací 

Své známé problémy s Internetem mají také ochranné autorské svazy a celý nahrávací průmysl. Lidé už nechtějí za hudbu platit, ochrana DRM se ukázala jako kontraproduktivní a prodej hudby „offline“ stále klesá. Zastánci „svobodných“ obchodních modelů často argumentují nepřiměřenými přirovnáními, podle kterých má být hudba zadarmo. To však není tak jednoduché, jak by se někomu hodilo zdát…
David Antoš: Hudba je jako vzduch

A do třetice řešitelé problémů s online světem: vydavatelé tištěných médií. S Internetem stále spíše zápasí (a až na ojedinělé případy, jako je třeba Washington Post, nejsou zrovna úspěšní) a zkouší každou volnou cestičku, protože budoucnost nikdo nezná. Dnes málokdo pochybuje, že spočívá jinde než na webu, ale možností je víc: třeba speciálně upravené desktopové programy. V Česku tento pokus vyzkoušel Respekt a přes výhrady technického rázu jde rozhodně o zajímavý počin. Přiměje k následování své konkurenty? Rozhodne zájem čtenářů…
David Antoš: Respekt na Internetu trochu jinak

Své si s Internetem zakouší také softwarový gigant Microsoft, který stále dohání ztrátu, způsobenou svým taktickým zaváháním z devadesátých let minulého století. Přestože web nevidí jako jedinou budoucnost aplikací, nemůže své webové produkty ponechat volnému osudu. Nedávno vydal sadu aplikací Windows Live, a připojil se tak k staronovému trendu „zdesktopění“ webového portálu. Připojíte se i vy?
Vojtěch Bednář: Připoj se k našim aplikacím

Jan Čep, ředitel největší internetové reklamní agentury v Česku (Beyond Interactive), tento týden tuto společnost opustil. Ještě předtím však stihl dát Lupě rozhovor, ve kterém se svěřuje se svým pohledem na český internetový mediální trh. Agenturní provize a bonusy jsou podle něj věcí dohody mezi agenturou a klientem, a pokud někdo deformuje trh, jak říká Ivo Lukačovič, Beyond to není. Stranou však nezůstala ani témata trendů internetového marketingu.
Aleš Miklík: Jan Čep: provize ve vztahu agentury a klienta nehraje velkou roli

Leckdy nepřehledná situace u používaných standardů u interaktivních webových aplikací by mohla vést k myšlence podpory monopolního postavení jednoho z nich – třeba Flashe, který už dnes v některých rysech tuto pozici má. Zaslouží si právě Flash podobné postavení, a je vlastně reálné tváří tvář rychlému vývoji?
Jan Rylich: Jeden plugin vládne všem

Poněkud zatuhlá situace panuje i ve využívání mobilních služeb, i když zde jsou důvody poněkud jiné a je jich také o něco víc. I přes úpornou snahu operátorů a poskytovatelů obsahu jsou lidé vcelku konzervativní a do nových služeb se příliš nehrnou. Je mobil skutečně odsouzený pouze k telefonování a datlování drahých SMS zpráv? A proč vlastně?
David Antoš: Kdy mobily vykročí z pravěku?
Blog „Vyhledávače“ na Lupě: Konečně 3G Killer App

Business Software Alliance (BSA) je organizace s nepříliš dobrou pověstí, vypěstovanou necitlivými kampaněmi proti softwarovému pirátství v nedávných letech. Stejně jako loni touto dobou, i letos vydala zprávu o stavu pirátství v suchozemském Česku a přidala i „analýzu“ nejčastějších výmluv manažerů ve firmách, které doplatily na porušování licenčních podmínek k softwaru. Do svých služeb přitom angažovala i detektivní agenturu.
Daniel Dočekal: Softwarové pirátství: nevidím zlo, neslyším zlo

Soukromí začíná být nejen v online prostředí cenným aktivem, po němž pase čím dál více „neviditelných“ nepřátel. Zatímco na jedné straně přibývá těch, kteří volají po ochraně osobních údajů, brojí proti telemarketingu, spamu a podobným nepříjemnostem, geometricky narůstá počet těch, kteří se ochrany sice dožadují, ale sami ji paradoxně systematicky likvidují.
Michal Černý: Sbohem, soukromí!

Monitorovací služba Navrcholu.cz přinesla čerstvá čísla o podílu vyhledávačů na českém Internetu. Podrobný rozbor těchto výsledků přineseme v pondělí, už teď však můžeme říct, že oproti lednovým datům zůstává jedničkou Seznam, který prakticky neztratil, zatímco dvojka Google významně posílil na úkor menších vyhledávačů.
Poměrně příznačný je v tomto světle příchod Jyxa na nový web Telefóniky O2 po jeho částečném stažení z Atlasu. Má nový vyhledávač Telefóniky šanci na úspěch?
Jiří Macich: Vyhledávání kraluje Seznam, ale Google stahuje náskok
Jiří Peterka: Nová 1188, pod kapotou s motorem Jyxo
Nishkamův blog na Lupě: Google vs Yandex.ru

MM Influenceři

Seznam ostatně nevládne pouze vyhledávání, ale také reklamnímu trhu českého Internetu. Tato známá fakta potvrdila první čísla projektu AdMonitoring Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR). Největší český portál během deseti měsíců získal v příjmech za reklamu asi 602 milionů korun, celkový objem inzerce na českém Internetu byl téměř 1,5 miliard korun. Má však AdMonitoring šanci zprůhlednit tok peněz na českém Internetu?
Jan Ambrož: AdMonitoring řekne, kolik peněz jde do internetové reklamy

Applu se často vytýká, že za své, byť stylové výrobky, požaduje příliš vysokou cenu. Kult technověku si ji jistě může dovolit, je však zrovna tahle výtka oprávněná? Vždyť platforma PC často srovnatelný výkon nenabízí zrovna levněji, nehledě na fakt, že nelze srovnávat nesrovnatelné…
Blog Ondřeje Kokeše na Lupě: Tři jablečné příběhy

Jsou podle vás ceny výrobků Apple přehnané?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).