Banky si nás vychovají...

22. 8. 2008
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Bude jistě zajímavé sledovat, k jakým novým nástrojům a službám si nás naše banky nenápadně přivedou. A není to případ jenom bank. Rádi se necháme manipulovat a ještě z toho máme radost.
Michal Černý - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Finanční ústavy rády říkají, že Čechům stále chybí finanční vzdělání, a tak osvětu musí dělat ony. Ze svých peněz platí vzdělávací reklamy v televizi i na Internetu, informační letáky a další nástroje pro to, aby nám taktně naznačily, že užívat tu kterou službu je opravdu to, co nezbytně potřebujeme.

Poslední dobou to vypadá, že se do centra vzdělávacích a marketingových aktivit dostávají mikroplatby. Československá obchodní banka má svůj PaySec, mBanka se Seznamem mají mPeníze, svůj systém rychlých plateb spouští také Komerční banka. Zdá se, že se v posledních měsících doslova roztrhl pytel s různými variantami těchto internetových balíčků.

Internetové bankovnictví je také stále populárnější a banky ho stále více propagují. Je levnější pro samotné finanční ústavy i pro klienty, kteří jsou poplatky motivováni (vychováváni) k tomu, aby místo chození do banky použili počítač.

Služby týkající se Internetu jsou v trendu. Nakupuje se v e-shopech, čteme e-maily a e-magy… Internet je pohodlný a finančně výhodný. Zdá se to být paradoxní, ale stále hodně lidí nakupuje v klasických obchodech, ač do nich musí dojet a často si připlatí. Koupit známku, obálku a ještě dopis zanést do schránky jistě nepatří mezi hobby většiny lidí. Říká se, že klasický dopis má své kouzlo a atmosféru (pokud není úřední). Přesto se jich posílá stále méně. V internetových obchodech se nakupuje stále více a to i přesto, že si zboží nemůžete ani osahat ani vyzkoušet.

WT100 early

Má ale nějakou nevýhodu internetové bankovnictví? Mikroplatby? Skrze PaySec zatím proteklo patnáct miliónů korun, což není žádná sláva. Čeká nás nová vlna reklamy o tom, jak jsou mikroplatby výborná věc a že PayPal používá ve světě spousta lidí?

Právě PayPal má oproti konkurentům, kteří až do nedávna existovali na českém Internetu, zásadní výhodu v silném obchodním partnerovi, kterým je velice populární eBay. V tomto srovnání mohou být v tuzemském trhu na koni mPeníze se Seznamem. A svůj projekt chtějí naplno rozběhnout na podzim. A můžeme se jen těšit, jak nás největší český web a menší progresivní banka budou společně vzdělávat. Konec konců člověk se má učit celý život, takže nějaký kurz virtuálních plateb jistě nebude k zahození.

Autor článku

Autor je student PřF MU, publicista. Zajímá se o dění na Internetu, filosofii a fotografii.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).