Hlavní navigace

Martin Kasa (Pilulka.cz): Koronavirus mění chování spotřebitelů, přesun do online zrychlil

2. 10. 2020
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Pilulka.cz
Online se letos prodá zboží za 195 miliard, meziroční nárůst je zhruba 25 procent. Je to kvůli koronaviru, říká předseda Asociace pro elektronickou komerci a spoluzakladatel e-shopu Pilulka.cz Martin Kasa.

Ještě na začátku letošního roku Asociace pro elektronickou komerci (APEK) předpokládala, že meziroční nárůst tržeb v tuzemské e-commerce bude asi patnáctiprocentní. Za pár měsíců bylo vše jinak. Kvůli koronavirové pandemii se zavřela na čas většina kamenných prodejen a kupující se přesunuli na internet.

„Viděli jsme, jak se změnilo myšlení spotřebitelů. Přesun z kamenného světa do internetu je letos rychlejší, než se čekalo. Bylo to ale logické, protože e-commerce na jaře mnohdy plnila funkci jediného obchodního kanálu, kterým se dalo dostat k některému sortimentu zboží,“ říká v podcastu serveru Lupa předseda asociace Martin Kasa.

Celý podcast si můžete poslechnout zde:

Loni podle něj tvořila e-commerce asi 13 % maloobchodních tržeb a letos by to mělo vyskočit na 16 procent. „Ještě to může ovlivnit i případné uzavírání obchodů v posledním letošním čtvrtletí,“ dodává Kasa.

V podcastu zmiňuje i to, které segmenty v online světě koronavirová pandemie zasáhla nejvíc, a také to, jak se změnilo chování některých obchodníků.

V hodnocení tuzemské e-commerce scény vychází Martin Kasa i ze zkušeností z e-shopu Pilulka.cz, který založil se svým bratrem Petrem. Pilulka.cz provozuje i desítky kamenných prodejen, Martin Kasa tak proto mluví i o tom, jak se koronavirus projevil v jejich případě.

„U kamenných lékáren tvoří víc než polovinu tržeb předpisová léčiva, a protože na jaře pacienti téměř nechodili k doktorům, byl pokles předpisových léčiv byl dramatický. Navíc řada lékáren je třeba v obchodních centrech, kam na jaře nechodili lidé. Takže kamenné lékárenství na tom nebylo tak dobře, jak by se mohlo zdát,“ vysvětluje.

CIF20-tip-debata

Pilulka.cz nedávno ohlásila, že půjde na burzu. Psali jsme, že vydáním 500 tisíc akcií chce získat stovky milionů korun. Martin Kasa v podcastu vysvětluje, proč se firma rozhodla získat peníze tímto způsobem. A zmiňuje i to, k čemu chce finance využít.

V podcastu portálu Lupa.cz zpovídáme zástupce české e-commerce, IT scény, mediálních domů i osobnosti z dalších souvisejících oborů. Naposledy jsme mluvili třeba s Jakubem Nešetřilem z organizace Česko.Digital.

Autor článku

Autor je od ledna 2018 ředitelem médií vydavatelství Internet Info. Předtím 6 let vedl zpravodajskou sekci portálu iDNES.cz, ještě předtím byl několik let reportérem celostátní redakce MF DNES. Občas si rád něco napíše.